1 "oude" en 1 nieuwe HD, samen in raid, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 12:37

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
ik heb hier een pc met een 20 gb HD en heb er een 2e 20gb HD bijgekocht.
nu wil ik ze samen in raid zetten, striping, want ik wil performance :D.

het formatteren van de oude HD is geen probleem, backups heb ik al, maar hoe krijg ik de schijf in zo'n staat dat de raid controller hem ziet als nieuwe HD? want ik geloof dat hij ongeformatteerd moet zijn voordat je hem samen met die andere HD in raid kan zetten?

het zijn btw allebei 20gb western digitals, ik weet niet of ze allebei 7200rpm zijn (de nieuwe iig wel).

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Bij mijn weten gewoon beide cshijven aan de controller hangen en tijdens het opstarten je raid ingaan an aldaar opgeven wat je wilt. Hierna kun je partitioneren en formateren.

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 10:52 schreef Edmond het volgende:
Bij mijn weten gewoon beide cshijven aan de controller hangen en tijdens het opstarten je raid ingaan an aldaar opgeven wat je wilt. Hierna kun je partitioneren en formateren.
1 van de schijven is al geformatteerd (fat32), heeft meerdere partities en heeft er al WinXP op staan, dat is allemaal geen probleem, dat lost'ie zelf op als'tie er een RAID array van gaat maken?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Bij het samenvoegen van de 2 drives wordt in feite een virtule schijf gemaakt van dubbele grootte. Deze heeft een lege partitietabel en is dus helemaal leeg.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hmm het is sowiezo niet verstandig om 2 verschillende typen hd's te gebruiken. kan voor problemen zorgen.
Erg lullig als dan een van je hd's crasht ben je metteen je hele raid kwijt.

Raadzaam dus om je oude hd te verkopen en zorgen datje psies een gelijk koopt als je huidige nieuwe.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 11:15 schreef Chaoss het volgende:
Hmm het is sowiezo niet verstandig om 2 verschillende typen hd's te gebruiken. kan voor problemen zorgen.
Erg lullig als dan een van je hd's crasht ben je metteen je hele raid kwijt.

Raadzaam dus om je oude hd te verkopen en zorgen datje psies een gelijk koopt als je huidige nieuwe.
hmmz, ik zou graag nu de hele zooi in 1x upgraden, ik wilde namelijk toch al formatten omdat ik die pc ook meteen een nieuw mobo, processor, geheugen en grafische kaart geef...

anders moet het later nog een x, en ik wil niet te lang wachten met die upgrade want het is nu een p233, en dat word steeds minder mogelijk om te gebruiken (voor mijn ouders, voor wat desktop-stuff).

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 11:05 schreef XTerm89D het volgende:
Bij het samenvoegen van de 2 drives wordt in feite een virtule schijf gemaakt van dubbele grootte. Deze heeft een lege partitietabel en is dus helemaal leeg.
dat weet ik, daar gaat het niet om, het gaat erom of ik niet eerst zelf op een of andere manier de partitietabel van de oude moet leegmaken ofzow, want die is nu gewoon als primary HD in gebruik, en daar word vanaf geboot en de hele stuff...

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
in de geest van "RTFM" heb ik dit uit de manual van het mobo geplukt:
"If striping for performance, use two new drivers. If mirroring for protection, you can use two new drives OR use an existing drive and a new drive."

houdt dat echt in dat ik met de huidige HD en de nieuwe hd geen RAID 0 kan draaien??
lijkt me namelijk nogal lastig, en beetje lullig, heb ik die 2e voor niks erbij gekocht, of ik moet er een 3e bijkopen :(

iemand een idee of dat dat echt nodig is??

Verwijderd

zoals al eerder gezegd: het wekt allen 100% oke als je 2 identieke HDs gebruikt.
leeftijd per HD maakt niet uit.

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
2 versch. merken en type en alles kan ook, heb ik gelezen, alleen dan werken ze beiden met het formaat en de snelheid van de kleinste/langzaamste...
ik heb wel 2x hetzelfde met en ca. hetzelfde formaat (2.0 en 2.5 gb), snelheid weet ik niet...

waarom geven mensen alleen antwoord op vragen die ik niet stel, maar er wel iets meer te maken hebben?!?!?

ik vraag heel iets anders!

Verwijderd

kijk eerst ff of die oude ook 7200 rpm is...zo niet ..zeker geen stripe maken, maar booten van de nieuwe en data op de oude schijf zetten...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

BrZ

Op zaterdag 12 januari 2002 14:04 schreef jjwa het volgende:
2 versch. merken en type en alles kan ook, heb ik gelezen, alleen dan werken ze beiden met het formaat en de snelheid van de kleinste/langzaamste...
ik heb wel 2x hetzelfde met en ca. hetzelfde formaat (2.0 en 2.5 gb), snelheid weet ik niet...

waarom geven mensen alleen antwoord op vragen die ik niet stel, maar er wel iets meer te maken hebben?!?!?

ik vraag heel iets anders!
1e reply staat het antwoord al hoor ;)
Op zaterdag 12 januari 2002 15:05 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
kijk eerst ff of die oude ook 7200 rpm is...zo niet ..zeker geen stripe maken, maar booten van de nieuwe en data op de oude schijf zetten...
En als ze wel allebei 7200rpm zijn dan ook niet in Raid 0 zetten..
Want raid 0 zuigt :D

Je sustained transfer rate gaat omhoog, maar er zijn maar weinig gevallen waarbij dat nuttig is... ja, in benchmarks telt dat zwaar mee |:(
In bijna alle andere gevallen heb je meer aan een goede random read/write, en dat is bij 2 losse HD's gewoon beter...

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 15:05 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
ik heb geen idee hoe ik er achter kom of die oude ook 7200 rpm is...
ik heb gekeken, maar ik zie op de Western Digital site bijzonder weinig dingen als serial nummers en type nummers staan enzo...

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 15:40 schreef BrZ het volgende:

[..]

1e reply staat het antwoord al hoor ;)

[..]

En als ze wel allebei 7200rpm zijn dan ook niet in Raid 0 zetten..
Want raid 0 zuigt :D

Je sustained transfer rate gaat omhoog, maar er zijn maar weinig gevallen waarbij dat nuttig is... ja, in benchmarks telt dat zwaar mee |:(
In bijna alle andere gevallen heb je meer aan een goede random read/write, en dat is bij 2 losse HD's gewoon beter...
over die 1e reply, dat werkt niet...

ik heb het bij een vriend gezien, die heeft ook onboard raid, en daar gaat het een FLINK stuk sneller als hij dingen doet als dingen die al op zijn HD staan installen, zip-files uitpakken, grote levels en andere dingen laden in games enz enz....

als het wat betreft snelheid zo goed als niks zou helpen, zou ik de 2e hd voor niks gekocht hebben, want dat heb ik gedaan voor de snelheid...
Pagina: 1