Toon posts:

Harddisk / zip drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort heb ik een nieuw systeem.
Epox moederbord met daarop aansluiting voor 4 ide disken.
1 kanaal wordt cd brander met als slave cd speler.
het andere kanaal mijn ibm 7200 toeren harddisk als master met als slave een 100Mb zip ide schijf.
Mijn vraag remt de zip schijf de ibm niet af in prestaties???

Verwijderd

Als het een ATA 33mb/sec harddisk is dan blijft het wel gelijk, maar als je 100mb/sec harddisk hebt dan remt het behoorlijk wel af! Je kunt beter een IDE-controller bij kopen ( die zijn niet echt zo duur tegenwoordig) en daar je harddisk erop aansluiten. BTW een 100/133mb/sec harddisk gebruikt een andere IDE kabel.

Verwijderd

Nee, tenzij je ze tegelijkertijd gebruikt.

Waar ik me meer zorgen om zal maken is je CD-RW en je CD-speler op één channel. Als je dan CD's gaat kopiëren van je CD-speler naar je CD-RW gebruiken ze dus hetzelfde channel. Maar waarschijnlijk zal het niet veel uitmaken omdat de snelheid hoogstens 2.4MB/s is.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54
Of je kunt een extra kabel kopen en de HDD op de RAID aansluiting doen. Dat werkt ook wel.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 10:36 schreef Raptor het volgende:
Als het een ATA 33mb/sec harddisk is dan blijft het wel gelijk, maar als je 100mb/sec harddisk hebt dan remt het behoorlijk wel af! Je kunt beter een IDE-controller bij kopen ( die zijn niet echt zo duur tegenwoordig) en daar je harddisk erop aansluiten. BTW een 100/133mb/sec harddisk gebruikt een andere IDE kabel.
Volgens mij gaat die ZIP-drive gewoon mee in de specificatie hoor. Als je 'em alleen aansluit dan wil ie op ATA33, maar met een HDD erbij gaat ie naar ATA66 of ATA100. Makkelijkst is om dit gewoon te controleren. Na je BIOS zie je één overzichtscherm waar je IDE devices staan, incl. gebruikte interface. Bij je hardeschijf moet dan minstens ATA66 staan. Zo ja, dan heb je geen probleem.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-04 09:36
ik had m'n zip eens slave aan de harddisk. merkte geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een IBM ata 100 schijf komt dus op die 80 aderige ide kabel.
Ik denk dat het misschien verstandiger is om een externe usb zip drive te kopen.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:06
Een ide zip-100 doet echt geen ultra-dma... die is max. multi-word dma-0 of pio-0.... De drive doet maximaal een burst transfer van 3.33 meg/sec en continu 1 meg/sec. :'(

Ik heb heb hier samen met m'n dvd-rom (die ook alleen multi-word en pio doet) op de secundaire aansluiting zitten..
verder 1 hd op primary en 1 hd op externe promise ata controller. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:40 schreef Vorlon het volgende:
Een ide zip-100 doet echt geen ultra-dma... die is max. multi-word dma-0 of pio-0.... De drive doet maximaal een burst transfer van 3.33 meg/sec en continu 1 meg/sec. :'(

Ik heb heb hier samen met m'n dvd-rom (die ook alleen multi-word en pio doet) op de secundaire aansluiting zitten..
verder 1 hd op primary en 1 hd op externe promise ata controller. :)
Ja dat kan wel, maar de vraag is of de ZIP-drive de prestaties van de HDD remt en in het bijzonder of de interface van de HDD < ATA100 gaat.

Een CD-ROM gaat van zichzelf ook niet op ATA100 draaien, maar op ATA33. Maar als je een HDD op hetzelfde kanaal zet draait deze HDD in elk geval wél op ATA100. Ik denk dat ditzelfde gebeurt met je ZIP-drive en zo niet, dan zet je je CD-ROM gewoon op het kanaal van je HDD.
Pagina: 1