Natuurlijk kun je aan 'niets' denken...

!
Daar kun je je goed in oefenen...
Bijvoorbeeld door je in yoga te bekwamen in combinatie met meditatie

.
Ikzelf doe dat geregeld om -bijvoorbeeld- in slaap te komen op momenten waarop ik teveel zorgelijke gedachten heb en daardoor 'te druk' bezig ben daarboven...
-Je moet eerst eigenlijk iets van yoga hebben geoefend (cursus volgen) voordat je aan de bewustzijns-ontspanning kan gaan beginnen dus eerst moet je je lichaamsfuncties tot 'rust' kunnen brengen-.
Ben ik lichamelijk ontspannen en wil ik met m'n geest hetzelfde bereiken dan probeer ik me met mijn ogen dicht een wit vlak voor te stellen (stuk tekenpapier) waarvan ik na verloop van tijd door concentratie de randen niet meer als zodanig ervaar maar slechts 'het wit'.
Steeds weer proberen kleuren en donkere figuurtjes het 'witte vlak' binnen te dringen en ik heb als taak deze 'kleurtjes' te verwijderen en te vervangen door wit.
Na enige tijd beheers ik het 'wit blijven' van m'n gedachten zo, dat er niks meer 'binnendringt' aan afwijkende vormen en kleuren
en mijn denken dus puur wit is (dus niks)

.
Het gevolg is dat ik daarna inslaap en me er eigenlijk nooit van bewust ben hoelang ik heb liggen 'mediteren'...
Het werkt vrijwel altijd tenzij ik écht over de rooie ben en er geen houden meer aan is.
In die gevallen is het echter ook maar beter om mijn nest te verlaten en de problemen anderszins op te lossen.
In ieder geval werkt het beter en veiliger dan een slaaptablet; immers aan yoga en meditatie raak ik niet verslaafd en ik word er niet afhankelijk van.
Een bijkomend voordeel is dat ik geleerd heb mijn geest zodanig onder controle te krijgen dat het me lukt opkomende hoofd- en kiespijn 'weg-te-mediteren'.
Ook hier geldt dat de pijn beginnend moet zijn.
Een kloppende barstende hoofdpijn bestrijd ik met medicatie maar ben ik op tijd en in de gelegenheid tot meditatie dan laat ik op die wijze de -opkomende- pijn spoorslags verdwijnen...