Toon posts:

Denken aan niets

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nog weleens in een stoel gaan zitten en dan gewoon voor me uit kijken. Ik hoor dan niks, ik zie dan niks en ik denk dan aan niks.

Maar onbewust zie je toch wel dingen en ben je dus aan het denken, hetzelfde geldt voor het gehoor. Maar als je denkt dat je aan niets zit te denken denk je toch ook weer :?

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan een mens wel aan niks denken :? Dus helemaal zonder gedachten zijn :?

Verwijderd

Volgens mij kan dat niet. Dan moet je je zintuigen volledig afsluiten.

Op het moment dat je iets waarneemt met je zintuigen, ga je denken aan hetgeen het meest je aandacht trekt.

Verwijderd

Topicstarter
En als je slaapt dan? Dan zijn je zintuigen toch ook
"uitgeschakeld" maar dan droom je weer en denk je toch.

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Ik heb daar ook wel eens over na zitten denken :{

In je slaap misschien, de gedachten zijn zo'n vreemd iets, ik heb wel eens dat ik even wegzakt met m'n gedachten en na 10 seconden opschrikt. In die periode denk je toch altijd wel aan iets, hoe onbenullig het ook kan zijn :{

Misschien zou je het denken moeten zien als het kloppen van je hart, het stromen van bloed of iets in die geest, het moet constant plaats vinden om in leven te blijven :{

Verwijderd

*denken* doe je eik alleen bewust. :Y)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01 13:15

Arjan A

Cenosillicafoob

In je slaap verwerk je juist datgene dat je niet hebt kunnen verwerken op het moment van waarnemen. Afhankelijk van het niveau van bewustzijn in je slaap ga je daar een samenhangend geheel van proberen te maken. Als je je dat ook nog herinnert zeg je dat je gedroomd hebt :{

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 12 januari 2002 01:57 schreef metalass het volgende:
Ik wil nog weleens in een stoel gaan zitten en dan gewoon voor me uit kijken. Ik hoor dan niks, ik zie dan niks en ik denk dan aan niks.

Maar onbewust zie je toch wel dingen en ben je dus aan het denken, hetzelfde geldt voor het gehoor. Maar als je denkt dat je aan niets zit te denken denk je toch ook weer :?

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan een mens wel aan niks denken :? Dus helemaal zonder gedachten zijn :?
Dat laatste... ik denk dat iemand best even helemaal zonder gedachten kan zijn.... hoe vaak het voorkomt? ik zou het niet weten...

Maar het eerste wat je beschrijft.... da's af en toe wel errug lekker.... gewoon afsluiten van de buitenwereld en even volledige rust hebben. Op zo'n moment gloofk ook dat ik 'niets' denk...... maar zeker weten :?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Volgens mij kun je best even je 'denken' uitzetten. Kijk, de je hersenen zijn natuurlijk altijd druk bezig, wat je ook doet. Ik heb het meer over zeg maar dat mannetje in je hoofd, dat bewust dingen gedeslaat en nadenkt. Dat mannetje in je hoofd, zeg maar je zelfbewustzijn, volgens mij is het goed mogelijk dat tijdelijk uit te zetten.

Heeft niemand hier ooit gehad dat ie aan het fietsen is, en plotseling er al is, zonder dat ie zich kan herinneren dat ie de weg heeft afgelegd? je slaapt dan echt niet, anders was je in de berm beland. Je hersenen zijn druk bezig geweest met fietsen, maar je hebt er niet bewust over nagedacht.

Op zulk soort momenten staat je bewustzijn dus uit.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11-2025

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 12 januari 2002 02:54 schreef Diadem het volgende:
[...]
Heeft niemand hier ooit gehad dat ie aan het fietsen is, en plotseling er al is, zonder dat ie zich kan herinneren dat ie de weg heeft afgelegd? je slaapt dan echt niet, anders was je in de berm beland. Je hersenen zijn druk bezig geweest met fietsen, maar je hebt er niet bewust over nagedacht.

Op zulk soort momenten staat je bewustzijn dus uit.
Dat heb ik regelmatig, ook met autorijden (al is dat wel weer een enge gedachte).

Maar je denkt regelmatig niet, maar zodra je het doorhebt denk je weer... gewoon niet zo je best doen dus.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Verwijderd

Natuurlijk kun je aan 'niets' denken... :) !
Daar kun je je goed in oefenen... :?

Bijvoorbeeld door je in yoga te bekwamen in combinatie met meditatie ;) .

Ikzelf doe dat geregeld om -bijvoorbeeld- in slaap te komen op momenten waarop ik teveel zorgelijke gedachten heb en daardoor 'te druk' bezig ben daarboven...

-Je moet eerst eigenlijk iets van yoga hebben geoefend (cursus volgen) voordat je aan de bewustzijns-ontspanning kan gaan beginnen dus eerst moet je je lichaamsfuncties tot 'rust' kunnen brengen-.

Ben ik lichamelijk ontspannen en wil ik met m'n geest hetzelfde bereiken dan probeer ik me met mijn ogen dicht een wit vlak voor te stellen (stuk tekenpapier) waarvan ik na verloop van tijd door concentratie de randen niet meer als zodanig ervaar maar slechts 'het wit'.

Steeds weer proberen kleuren en donkere figuurtjes het 'witte vlak' binnen te dringen en ik heb als taak deze 'kleurtjes' te verwijderen en te vervangen door wit.

Na enige tijd beheers ik het 'wit blijven' van m'n gedachten zo, dat er niks meer 'binnendringt' aan afwijkende vormen en kleuren
en mijn denken dus puur wit is (dus niks) ;) .

Het gevolg is dat ik daarna inslaap en me er eigenlijk nooit van bewust ben hoelang ik heb liggen 'mediteren'... :)

Het werkt vrijwel altijd tenzij ik écht over de rooie ben en er geen houden meer aan is.
In die gevallen is het echter ook maar beter om mijn nest te verlaten en de problemen anderszins op te lossen.

In ieder geval werkt het beter en veiliger dan een slaaptablet; immers aan yoga en meditatie raak ik niet verslaafd en ik word er niet afhankelijk van.

Een bijkomend voordeel is dat ik geleerd heb mijn geest zodanig onder controle te krijgen dat het me lukt opkomende hoofd- en kiespijn 'weg-te-mediteren'. ;)

Ook hier geldt dat de pijn beginnend moet zijn.

Een kloppende barstende hoofdpijn bestrijd ik met medicatie maar ben ik op tijd en in de gelegenheid tot meditatie dan laat ik op die wijze de -opkomende- pijn spoorslags verdwijnen... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 03:10 schreef Valium het volgende:

Maar je denkt regelmatig niet, maar zodra je het doorhebt denk je weer... gewoon niet zo je best doen dus.
Ja, maar mijn vraag is dus eigenlijk, op het moment dat je dus denkt dat je niet denkt of een tijdje niet hebt gedacht, is dat dan wel waar.

Is het niet zo dat je hersenen dan onbewust doorgaan met het maken van gedachten :?
Op zaterdag 12 januari 2002 02:03 schreef Arjan_A het volgende:
In je slaap verwerk je juist datgene dat je niet hebt kunnen verwerken op het moment van waarnemen. Afhankelijk van het niveau van bewustzijn in je slaap ga je daar een samenhangend geheel van proberen te maken. Als je je dat ook nog herinnert zeg je dat je gedroomd hebt :{
Je droomt tijdnes je volledige slaap, alleen kun je niet altijd iets herinneren, maar je hebt een paar dromen per slaap als het goed is.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 01:57 schreef metalass het volgende:

er zijn m.i. verschillende soorten gedachten. als je het 'malen' in je hoofd over gebeurtenissen/problemen die je bezig houden, even kan stoppen, dan ben je al een heel eind.

Als je dan af en toe denkt "he ik denk niets, oh maar nu toch weer wel" dan is het toch nog relatief rustig in je hoofd.
-

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 12 januari 2002 03:35 schreef koekoeksjong het volgende:
en mijn denken dus puur wit is (dus niks) ;) .
[ik-begrijp-je-wel-maar-wil-je-niet-begrijpen-mode]
Wit is niet niets....
Wit kan de samenstelling zijn van bijvoorbeeld alle kleuren licht :P
[/ik-begrijp-je-wel-maar-wil-je-niet-begrijpen-mode]

maar ik snap je verhaal....

ik heb me nooit aan yoga of meditatie gewaagd en zal me daar ook niet snel aan gaan wagen (mij kennende) (hoewel in dit verhaal best aantrekkelijke stukjes staan)

Alleen als je mediteert en dus bezig bent om die kleurtjes weg te krijgen, dan denk je dus nog niet aan niets....

Op het moment dat alle kleurtjes weg zijn en je dus alleen nog maar wit/niets ziet, moet je dan niet op je hoede blijven voor die kleurtjes? Zo ja, dan denk je imho absoluut niet aan niets...
Als die kleurtjes echt weg blijven... tja... dan weet ik het niet... dan zou je inderdaad best wel eens aan niets kunnen denken... maar dan moet je volgens mij ook totaal geen geestelijke inspanning verrichten...... en de kleurtjes dus zonder inspanning van jou gewoon vanzelf wegblijven :?

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

Denken aan niets,

Het is best nog wel leuk ook! Ik heb een keer echt aan niets gedacht...

...Make every cut count, even if it is one frame...

Verwijderd

Tja als je aan het mediteren bent, ben je dus druk bezig met het denken aan een wit papiertje ipv. van zorgelijke gedachten, dit gaat dus niet op!

Ik denk dat zodra je stopt met denken je hart het ook begeeft!

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 13:36 schreef wfvn het volgende:

[..]

[ik-begrijp-je-wel-maar-wil-je-niet-begrijpen-mode]
Wit is niet niets....
Wit kan de samenstelling zijn van bijvoorbeeld alle kleuren licht :P
[/ik-begrijp-je-wel-maar-wil-je-niet-begrijpen-mode]

maar ik snap je verhaal....
( Leuke 'mode' die: 'ik-begrijp-je-wel-maar-ik-wil-je-niet-begrijpen-mode'... ;) ).

Je hoeft natuurlijk niet aan wit te denken; het mag ook 'zwart' zijn.... :? ;)
Natuurlijk is dát het volledig afwezig zijn van kleur...
Beetje flauw van mij... ;)

Ik begrijp dat mijn reply eigenlijk ook geen 'denken-aan-niets' behelst alleen iets dat er bij in de buurt komt... :)

Je kunt door het beoefenen van yoga en meditatie dus een heel eind komen in het beheersen van geestelijke en lichamelijke functies maar ze totaal uitschakelen is natuurlijk alleen mogelijk in de dood... ;)

....alhoewel.... ;) :? ???

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

nja...

* WFvN weet wel dat hij af en toe als hij heel moe is, soms gewoon lekker aphatisch (:?) voor zich uit zit te staren en bijna niets hoort, ziet of voelt en dus heerlijk is afgesloten van de buitenwereld.... :z

Verwijderd

Volgens de Van Dale is denken:
het verstand gebruiken, zijn gewaarwordingen ordenen, een oordeel vormen
Dit betekent dus dat denken een bewust proces is, en dat bijvoorbeeld dromen dus geen denken is. Je kunt dus best in een stoel gaan zitten en een tijdje niks denken. Je hersenen doen wel van alles, alleen dit gebeurt allemaal onbewust. In principe zou dit dus opgevat kunnen worden als een toestand tussen slapen en wakker zijn in.
toestand van rust van de zintuigen en van het bewustzijn
olgens de Van Dale is slaap immers:
toestand van rust van de zintuigen en van het bewustzijn
In metalass' geval zijn dus het bewustzijn wel uitgeschakeld, maar de zintuigen niet.
Eigenlijk is het dus een vorm van hypnose. Hypnose is echter ook weer gewoon een bepaalde vorm van slaap (hupnos is Grieks voor slaap).

Ik denk dat je dus kan zeggen dat je je in het geval dat metalass beschrijft in een bepaalde (lichte) vorm van slaap bevindt. :)

Verwijderd

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om 'niets' te denken. Uiteraard werken je hersenen dan wel vrolijk door. Je gaat dan heus niet dood hoor |:(

Ook een manier om in de buurt te komen van 'niets' denken is alle gedachten die bij je opkomen een labeltje te geven. Als je dus zit te mediteren en je denkt 'opeens' aan bijvoorbeeldt school dan noem je die gedachte 'nutteloos' of 'overbodig'. Door je ook nog eens puur op je ademhaling te concentreren kun je een heel eind komen. Je ademhaling is namelijk een van de weinige lichaamsfuncties die zowel bewust als onbewust uitgevoerd worden.

Zou je je kunnen herinneren dat je 'niets' gedacht hebt? Want zodra je denkt 'He, ik denk aan niets' dan denk je ergens aan.

Verwijderd

Ik denk met enige regelmaat aan niets. En soms denk ik over het niets (maar das een ander verhaal)

aan niets denken kan volgens mij wel. Het heeft ook een naam: mediteren...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 12 januari 2002 16:25 schreef didaaf1 het volgende:

Ik denk dat zodra je stopt met denken je hart het ook begeeft!
De besturing van je Hart gaat grotendeels via het autonome zenuwstelsel, dat ook oa de ademhaling reguleert, Mensen in een zware coma bijvoorbeeld, blijven gewoon ademen etc., terwijl hun hersenactiviteit (bijna) nul is.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

als je een nacht of twee hebt geskipt en toch gewoon bent gaan werken enzo dan kun je wel van die momenten hebben da j gaat zitten, en met je ogen open in principe slaapt. zelfs je reflexen vallen dan uit (tenminste, bij mij wel, maar ik had ook hulp bij het niet slapen...) dan kun je rustig anderhalf uur het stucwerk bekijken zonder ook maar één gedachte te hebben.

dus ja, het kan. en nee, het is niet goed voor je. >:)

Verwijderd

Er is volgens mij een moment, dat je misschien wel aan niets denkt.

Stel: ik gaat slapen. Dan lig ik meestal nog een poos te piekeren over van alles en nog wat.
Langzaam val ik dan toch in slaap, en plots slaap ik, terwijl ik dat niet door heb (ik weet namelijk nooit precies wanneer ik nu in slaap ben gevallen :?).

Dromen wordt ook gezien als denken (of het verwerken van gebeurtenissen van de afgelopen dag, omdat je daarvoor geen tijd had op het moment dat het gebeurde, zoals al is vermeld).

Maar volgens mij is er dus een moment, tussen het in slaap gevallen zijn en het beginnen met dromen, waarbij je aan niets denkt.

Ga maar eens na of je ook maar iets kan herinneren van het in slaap vallen, en het beginnen met dromen (oid) en de tijd daartussen. Ik weet al niet wanneer ik precies in slaap val, en ook ik niet hoe lang de periode daarna duurt, voordat ik ga dromen.

Er is biologisch onderzoek gedaan naar verschillende periodes van het slapen bij mensen. Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar ik kan zo even niets vinden op het net. Maar volgens mij is die periode er wel, dat je aan 'niets' denkt. (ervan uitgaande dat met niets, niets wordt bedoelt, dus niet zeggen, dat niets ook iets is, namelijk niets, want dat is gewoon een kwestie van wat jij niets vind :) :z )

Verwijderd

Je heb normaal een continue gedachtenstroom in je hoofd. Deze is uit te schakelen of iig tot een minimaal punt te brengen. Het middel hiervoor is mediteren. Zen heeft een meditatie ontwikkeld die door de jaren heen geperfectioneerd is. Er is genoeg informatie over te vinden dmv te googlen. Je kunt je bv. concentreren op 1 object, een steen ofzo. En dan moet je proberen de gedachtes die in je op komen te negeren. Je zult merken dat dit moeilijk is omdat er steeds weer dingen opborrelen. Probeer dit eerst een minuut vol te houden, en steeds langer. Op een gegeven moment als je dit onder de knie hebt kun je proberen ook de steen te vergeten. Dit lukt mij echter nog niet, maar het schijnt mogelijk te zijn.
Zen meditatie is iig een goede methode om spanningen weg te krijgen, als is het vaak geen oplossing voor de oorzaak van de spanningen.
Ik zou zeggen, probeer het eens en sta er voor open, je hebt niks te verliezen, alleen te winnen.

Verwijderd

Het is eerder een kwestie van een 1 ding denken en verder niks toelaten..

Daarom heb je ook mantra's (een zin) die je constant herhaalt, waardoor je niet aan andere dingen kan denken. Of een uur lang geconcentreert kijken naar een vlammetje van een kaars, met een tijd oefenen zul je alleen nog het vlammetje zien en er verder niks meer omheen. Gewoon mediteren dus..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 12 januari 2002 03:35 schreef koekoeksjong het volgende:
Natuurlijk kun je aan 'niets' denken... :) !
Daar kun je je goed in oefenen... :?
[snip]
Ben ik lichamelijk ontspannen en wil ik met m'n geest hetzelfde bereiken dan probeer ik me met mijn ogen dicht een wit vlak voor te stellen (stuk tekenpapier) waarvan ik na verloop van tijd door concentratie de randen niet meer als zodanig ervaar maar slechts 'het wit'.

Steeds weer proberen kleuren en donkere figuurtjes het 'witte vlak' binnen te dringen en ik heb als taak deze 'kleurtjes' te verwijderen en te vervangen door wit.
[snip]
gisteravond voor de grap eens geprobeerd. Alleen lukte het mij niet om wit te zien... dus maar met zwart gedaan. Maar wat een f!@$#%^!@#$!%@#$-irritante kleurtjes iedere keer.... ik krijg ze gewoon NIET weg....

* WFvN is altijd wat terughoudend met zulke praktijken maar omdat hij niet kon slapen (griep) dacht hij: "WTF, al baat het niet, het schaadt ook niet". Alleen geen effect... meer oefenen?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

misschien een wat stomme |:( oplossing, maar het werkt:

rook een dikke joint en ga staren naar een winamp plugin.
werkt geheid. :o
niet te vaak doen natuurlijk, dat is slecht voor je...

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 16 januari 2002 19:30 schreef Mad-Cow het volgende:
misschien een wat stomme |:( oplossing, maar het werkt:

rook een dikke joint en ga staren naar een winamp plugin.
werkt geheid. :o
niet te vaak doen natuurlijk, dat is slecht voor je...
Thanx maar....
* WFvN rookt niet

Hoewel Geiss inderdaad wel heftige effecten kan hebben.... :o

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op woensdag 16 januari 2002 19:25 schreef wfvn het volgende:
* WFvN is altijd wat terughoudend met zulke praktijken maar omdat hij niet kon slapen (griep) dacht hij: "WTF, al baat het niet, het schaadt ook niet". Alleen geen effect... meer oefenen?
ha, en ik maar denken dat er 'blaat het niet dan schaadt het niet' stond :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 17 januari 2002 00:06 schreef corani het volgende:

[..]

ha, en ik maar denken dat er 'blaat het niet dan schaadt het niet' stond :)
|:( :+ :D ;)
Pagina: 1