AI programmeren, Zin herkenning

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
in dit topic staat al een beetje wat ik zoek...

[topic=282556/1/25]

ik ben echter voor school bezig met het maken van een Expert/Knowlegde based system.
Echter ik wil dat dat ding begrijpt wat je intypt, ik heb daar natuurlijk al een ideeen over. Zoals het werken met een hele uitgebreide gegeven antwoord bak. Maar hoe parse je nou eigenlijk een zin? Ga je een database met steekwoorden aanleggen en als de zin verkeerd wordt geinterpreteerd door het systeem de gebruiker de steekwoorden aanlaten aangeven?

Moet wat hints hebben hoor... mijn programma is uit modules (shared libary's opgebouwd) dus het kan er ook wel zonder werken... maar het is gewoon kei gaaf als je een zinnetje kan in rammen en net als bij a.l.i.c.e. je er een redelijk doordacht antwoord uit krijgt.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

er zijn toch wel kant en klare api`s?? Voor java in ieder geval wel.

Ik ben zelf ook bezig met expertsystemen, zou iets over jullie systeem willen vertellen?

[edit] http://www.geocities.com/peter_veentjer

personal/projects/expertsysteem.

Hier staat een voorbeeld van waar ik mee bezig ben.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je moet hier ontzettend mee uitkijken. Taal is een ontzettend ambigue iets en dus is het heel lastig om te begrijpen wat een zin betekend.

Je loopt bij veel methodes (keywords bijvoorbeeld) als snel de kans dat je zinnen verkeerd begrijpt.

Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval :P .

Het is in ieder geval niet triviaal.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Alarmnummer: er zijn toch wel kant en klare api`s?? Voor java in ieder geval wel.
Hij doelde volgens mij vooral op taal-herkenning.... daar ken ik geen api's voor? Het staat in feit natuurlijk los van het expert-systeem als ik het goed begrijp...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

mens zegt :"als dit dan dak"
en ziet fout:"grr.. daar had dat moeten zijn.... neee.. geen grrrr... ahhhhhhh!!!!!!" :D

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 01:08 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Hij doelde volgens mij vooral op taal-herkenning.... daar ken ik geen api's voor? Het staat in feit natuurlijk los van het expert-systeem als ik het goed begrijp...
Niet?? Ik dacht dat er al wel zoiets was..

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Klopt, ik heb het over taal herkenning. Ik ben samen met andere leden van de werkgroep AI, binnen Hogeschool Rotterdam, bezig een nieuw vak op te zetten. En ik ben dus bezig met de alles overkoepelende AI. Dus het idee was dat ding les te laten geven... ambitieus plan... maar ik ga er voor.
Het idee is dat het hele systeem dynamisch uitbreidbaar is en het programma daarvoor niet gestopt hoeft te worden. Het moet zelf nieuwe modules kunnen maken naar aanwijzing van de expert.

Dit is de pagina van wat we op dit moment aan het doen zijn
en binnen kort, snel dus, post ik er het uml diagram van ons Expertsyteem (AI). Wat btw geen rulebased system gaat worden. :)

http://washoe.cs.hro.nl/

Alarmnummer:
Het gaat dus echt om het proberen te herkennen van waar de eindgebruiker naar toe wil. Ons systeem probeerd daarom en op de conventionele wijze informatie te vergaren Boomdiagrammen end. (En ze met certainty factors in te vullen, wanneer gegevens niet bekend zijn) en tevens wat ie geleerd heeft in eerdere sessies.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
edit: je hebt het dus wel over taalherkenning, toch?

Het punt van spraakherkenning is dat het moeilijk/onmogelijk is om een algemene library te bouwen.

Als je een specifieke library hebt, dan heb je kans dat je boven de 99% goede herkenning komt (let wel, dat is 1% fout!).

De key bij spraakherkenning is: *ij* voorbeeld. Je raadt al, hier kan mijn voorbeeld staan, of bijvoorbeeld, of zijn voorbeeld.

De trick is dus, om eerst een kleine array te cree'ren met mogelijkheden wat het zou kunnen zijn. Je weet dat het waarschijnlijk niet met A begint, dus daar hoef je ook niet op te zoeken.
Doordat je nu maar 10? woorden overhoudt, is het veel makkelijker er sneller en beter te doorzoeken :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
bedoel je dan eigenlijk een database aanleggen met strokes en dat dan parsen en vergelijken? eventueel werkwoorden op stam parsen tot de spatie?

• mbravenboer
Skinkie: Ik ben samen met andere leden van de werkgroep AI, binnen Hogeschool Rotterdam, bezig een nieuw vak op te zetten.
Met alle respect voor mezelf en mijn mede-Gotters: als jij lid bent van een werkgroep AI op een hogeschool zou ik niet op GoT komen vragen of taal-herkenning mogelijk is... In de vak-literatuur is meer dan genoeg over de problemen hierbij te vinden :?
Dus het idee was dat ding les te laten geven... ambitieus plan... maar ik ga er voor.
Misschien een leuk idee om hem gelijk door de Turing-test te halen? >:) ;) .
Dit is de pagina van wat we op dit moment aan het doen zijn en binnen kort, snel dus, post ik er het uml diagram van ons Expertsyteem (AI). Wat btw geen rulebased system gaat worden. :)
Bedoel je daarmee te zeggen dat jullie systeem superieur is aan rule gebaseerde systemen?

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 01:20 schreef Skinkie het volgende:
bedoel je dan eigenlijk een database aanleggen met strokes en dat dan parsen en vergelijken? eventueel werkwoorden op stam parsen tot de spatie?
Combinaties van woorden.
Na "attenderen" komt in 99.9% het woord "op".

[mijn vorige bericht is ge-edit btw]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 01:14 schreef Skinkie het volgende:

Alarmnummer:
Het gaat dus echt om het proberen te herkennen van waar de eindgebruiker naar toe wil. Ons systeem probeerd daarom en op de conventionele wijze informatie te vergaren Boomdiagrammen end. (En ze met certainty factors in te vullen, wanneer gegevens niet bekend zijn) en tevens wat ie geleerd heeft in eerdere sessies.
Semantisch netwerk? frames? (Zou je ook wel kunnen simuleren met een rulebased systeem, zie prolog) Verder ken ik geen andere vormen van expertsystemen.

AI? Ik zie mijn systeem als een opgevoerde rekenmachine :)

Alhoewel ik nog wel van plan ben om een mieren spel erin te maken. Als mier geen honger dan naar buiten en zigzaggend op het scherm laten lopen en zoeken naar eten en schreeuwen naar andere mieren of ze al iets gevonden hebben. Als eten gevonden dan naar nest en iedereen die vraagt mee op sleeptouw nemen. etc etc.. Je maakt 1 rulebase voor dit scenario en je slaat elke keer even de toestand van de objecten (mieren op). Alles even visueel maken (Misscien met XML en XSL :P )

• Nielsz
  • Niet online
Alarmnummer: dat is 2 keer je bericht wijzigen ;)

edit: oh, ok, dan doe ik het ook ff ;)

edit2: /hk mode, dit is een leuk topic

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 01:27 schreef Nielsz het volgende:
Alarmnummer: dat is 2 keer je bericht wijzigen ;)
Het is weekend :) dan mag dat :)

• mbravenboer
Nielsz: dat is 2 keer je bericht wijzigen ;)
Dat doettie wel vaker ;) .

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 01:22 schreef mbravenboer het volgende:
Met alle respect voor mezelf en mijn mede-Gotters: als jij lid bent van een werkgroep AI op een hogeschool zou ik niet op GoT komen vragen of taal-herkenning mogelijk is... In de vak-literatuur is meer dan genoeg over de problemen hierbij te vinden :?
ik ben ook maar een simpele ziel die hier elke avond rond hangt en de meeste ideeen hier vergaat. Ja er is vakliteratuur. Maar dat zou dus betekenen dat ik Taalkunde moet studeren, ik hoop dat sommige gotters misschien net zoals ik alles doeners zijn en dus ideeen hebben hoe je zoiets handig zou kunnen aanpakken, het is een onderdeel niet het primaire doel.
Misschien een leuk idee om hem gelijk door de Turing-test te halen? >:) ;) .
Turing :?
Bedoel je daarmee te zeggen dat jullie systeem superieur is aan rule gebaseerde systemen?
Nee, het wordt een mengeling van allerij systemen en zoals je in The Matrix al hebt kunnen zien, moet je het niet alleen van rules hebben :) ons systeem gebruikt natuurlijk wel regels... lijkt me logisch, maar zodra de kans groter dan 50% is dat het probleem al eerder is behandeld wordt gelijk naar de vragen gedoken welke toen zijn gesteld en worden in een aanname weergegeven. (Dit is iig het plan)

Dit systeem is vanuit mijn oogpunt beter dan een systeem dat op de jan boere fluitjes methode alle vragen door jast. En niet nadenkt... die vraag is al beantwoord geweest... dus ik weet het antwoord al. Wij willen proberen veel aannames te kunnen gebruiken, zodat tussen vragen automatisch doormiddel van een aanname ingevuld worden en dus het net om het mogelijk antwoord sluit. Daarmee is de kracht van Expertsystemen gecombineerd met een soort van neuraal netwerk dat opereerd in de logfiles.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 01:38 schreef Skinkie het volgende:

[..]

ik ben ook maar een simpele ziel die hier elke avond rond hangt en de meeste ideeen hier vergaat. Ja er is vakliteratuur. Maar dat zou dus betekenen dat ik Taalkunde moet studeren, ik hoop dat sommige gotters misschien net zoals ik alles doeners zijn en dus ideeen hebben hoe je zoiets handig zou kunnen aanpakken, het is een onderdeel niet het primaire doel.
[..]

Turing :?
[..]

Nee, het wordt een mengeling van allerij systemen en zoals je in The Matrix al hebt kunnen zien, moet je het niet alleen van rules hebben :) ons systeem gebruikt natuurlijk wel regels... lijkt me logisch, maar zodra de kans groter dan 50% is dat het probleem al eerder is behandeld wordt gelijk naar de vragen gedoken welke toen zijn gesteld en worden in een aanname weergegeven. (Dit is iig het plan)

Dit systeem is vanuit mijn oogpunt beter dan een systeem dat op de jan boere fluitjes methode alle vragen door jast. En niet nadenkt... die vraag is al beantwoord geweest... dus ik weet het antwoord al. Wij willen proberen veel aannames te kunnen gebruiken, zodat tussen vragen automatisch doormiddel van een aanname ingevuld worden en dus het net om het mogelijk antwoord sluit. Daarmee is de kracht van Expertsystemen gecombineerd met een soort van neuraal netwerk dat opereerd in de logfiles.
Volgens mij heb jij de Matrix te vaak gezien :D

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Valt wel mee hoor, zit alleen standaard in de video recorder en heb er ook een divxje van... 5x is niet veel :)

• mbravenboer
Skinkie: Turing :?
Sorry beste Skinkie, maar ik heb zeeeer weinig vertrouwen in jullie AI werkgroep als je Turing en de Turing test niet kent. Volgens mij hoort iedereen die ooit een informatica opleiding heeft gevolgd deze persoon te kennen :) .
Dit systeem is vanuit mijn oogpunt beter dan een systeem dat op de jan boere fluitjes methode alle vragen door jast.
Zoals je het beschrijft lijkt het mij eerlijk gezegd meer een (nuttige) optimalisatie...

Ik neem aan dat je weleens wat literatoor over expert-systemen hebt gelezen?

Principles of Expert Systems van Peter Lucas vond ik een zeer goed boek. Voor elke AI geinteresseerde is ook : "Artificial Intelligence, A Modern Approach" een must :) . The Matrix lijkt mij wat mindere vak-literatuur ;) (goede film, dat wel ;) ).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

[beledigmode]
ik heb de indruk dat je een fantast ben en eigelijk helemaal niet goed weet waar je over praat.
[/beledigmode]
en die operereerd vanuit de logfiles.
En waar dacht je dat databases voor uit zijn gevonden?

En hoe wou je dan allerlei intelligenti er in gaan bouwen? Daar heb je echt wel rules of frames or whatever voor nodig. Hoe moet toch ook kunnen zoeken aan de hand van regels dan naar gevraagde antwoorden en anders maar vragen gaan stellen.

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 01:47 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Sorry beste Skinkie, maar ik heb zeeeer weinig vertrouwen in jullie AI werkgroep als je Turing en de Turing test niet kent. Volgens mij hoort iedereen die ooit een informatica opleiding heeft gevolgd deze persoon te kennen :) .
[..]
:X
* Moet hoognodig zijn hoofd eens uit PHP halen, en zich meer verbreden :) * algoritmes enzo, die ken ik allemaal niet. (ok, alleen de bubblesort methode ;) )

• mbravenboer
Alarmnummer: ik heb de indruk dat je een fantast ben en eigelijk helemaal niet goed weet waar je over praat.
Goh, ik ben in ieder geval niet de enige :o . Over welke hogeschool gaat het? Dan kan ik die in ieder geval iedereen afraden...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 01:48 schreef Nielsz het volgende:
(ok, alleen de bubblesort methode ;) )
De elegantie van simpelheid :)

• Nielsz
  • Niet online
Jongens, hou het een beetje netjes ajb :) Iemand 'afzeiken' omdat hij (een andere mening heeft | niet dezelfde kennis heeft) dat is niet lief :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

ben ik met je eens.. maar iemand die niet weet waarover hij praat die moet je wel op zijn plek zetten.

maar het inderdaad niet echt vriendelijk over.. mijn excuses daarvoor.

• mbravenboer
Nielsz: dat is niet lief :)
Weet je wat ik niet lief vind? Komen vertellen dat je in een werkgroep AI zit op een hogeschool om een nieuw vak op te zetten met een expert-systeem wat jou leert (hum, laten we eerst eens proberen een expert-systeem te laten leren ;) ) en dan nooit van Turing gehoord hebben... Ik voel me dan in de ziek genomen :+ .

Skinkie (1) maakt een grapje, (2) is een fantast of (3) ik heb een verkeerd beeld van opleidingen aan de hogeschool.

Ik hoop voor mijn wereldbeeld dat het optie 1 of 2 is :+ .

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Sorry beste Skinkie, maar ik heb zeeeer weinig vertrouwen in jullie AI werkgroep als je Turing en de Turing test niet kent. Volgens mij hoort iedereen die ooit een informatica opleiding heeft gevolgd deze persoon te kennen
zegt eerste jaars genoeg? (overigens alleen ik ben eerste jaars)

ik heb hier aan literatuur staan:
Expert Systems, AI Intelligence in Business (Harmon/King)
Anolog VLSI and Neural Systems (Mead)
Reader van TU Delft uit een jaar dat ik noggenees geboren was :) 1983.

Fantast ben ik zeker niet.
Wat jij rules noemt zijn volgens mijn Delft reader meer op programmacode lijkende zaken in Lisp bijvoorbeeld. Wat wij proberen te maken is een systeem wat nadat de core is uitgevoerd stukje bij beetje kan worden uitgebreid. En dus regels aan de hand van de uitbreidingen bepaald, 1 groot boom diagram dat probeerd na een aantal vragen de richting van het probleem te achterhalen, misschien klinkt het geblaat maar ik weet precies wat ik wil maar ik kan het gewoon niet duidelijker uitleggen.

Overigens een note. Wat wij willen maken bestaat uit heel veel verschillende onderdelen die samenwerken met elkaar.

Het logfiles bedoel ik, wat jij zelf ook al zegt de database met gegeven antwoorden op vragen. (Vragen zijn geindexeerd). Ja als je alles database gaat noemen mag dat van mij ook, zal ook wel zo zijn.

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 01:55 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Weet je wat ik niet lief vind? Komen vertellen dat je in een werkgroep AI zit op een hogeschool om een nieuw vak op te zetten met een expert-systeem wat jou leert (hum, laten we eerst eens proberen een expert-systeem te laten leren ;) ) en dan nooit van Turing gehoord hebben... Ik voel me dan in de ziek genomen :+ .

Skinkie (1) maakt een grapje, (2) is een fantast of (3) ik heb een verkeerd beeld van opleidingen aan de hogeschool.

Ik hoop voor mijn wereldbeeld dat het optie 1 of 2 is :+ .
Weet je wat ik niet lief vind? Dat er een jongen een leuk topic in mekaar flanst, wat toevallig nog aan de faq voldoet (wat nogal moeilijk schijnt te zijn); die een bovengemiddelde vraag stelt (in vergelijking met [topic=377299/1/25] ), en als blijkt dat hij toch niet zoveel kennis heeft als dat jullie hoopten, dat hij dan meteen erger afgezeken word als de eerste de beste n00b!

Dat is niet lief :)

• mbravenboer
Skinkie: zegt eerste jaars genoeg? (overigens alleen ik ben eerste jaars)
Ah ok, dat had je er dan natuurlijk even bij moeten zetten! Als ik werkgroep lees voor het opzetten van een vak denk ik aan een volwassen docent... Maar goed, excuses O+ . Als je eerste-jaars bent hoef je dergelijke dingen inderdaad niet te weten. Vriendjes? ;) .
Fantast ben ik zeker niet.
Prima, maar ik denk dat je op de verkeerde plaats informeert zoals ik al eerder zei: je kunt beter eens informeren bij de mensen met wie je samenwerkt in je werkgroep. Als het goed is zullen zij alles weten over de voortgang van het vakgebied. Hier op GoT zitten maar weinig mensen die op een wetenschappelijke manier bezig zijn met dergelijke AI onderwerpen. Alarmnummer is de enige van wie ik weet dat hij bijvoorbeeld met een expert-systeem bezig is. Laat staan volledig taal-herkenning!

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 02:06 schreef mbravenboer het volgende:
Alarmnummer is de enige van wie ik weet dat hij bijvoorbeeld met een expert-systeem bezig is. Laat staan volledig taal-herkenning!
Zwaai, een 'spraakherkennings' collega gooit mij er elke week mee dood :)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 02:02 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Weet je wat ik niet lief vind? Dat er een jongen een leuk topic in mekaar flanst, wat toevallig nog aan de faq voldoet (wat nogal moeilijk schijnt te zijn); die een bovengemiddelde vraag stelt (in vergelijking met [topic=377299/1/25] ), en als blijkt dat hij toch niet zoveel kennis heeft als dat jullie hoopten, dat hij dan meteen erger afgezeken word als de eerste de beste n00b!

Dat is niet lief :)
Dank je wel dat je het zo voor me opneemt, maar als deze mensen gewoon een opleiding hebben gedaan heb ik ook respect voor ze. Het komt ook idioot over dat een eerste jaars meedoet met het maken voor 2e jaars, heb je helemaal gelijk in. Het gaat er volgens mijn begeleidende docent, die overigens genoeg kennis in huis heeft om 75% van alle vakken op de TU te mogen geven, om, dat ik wat extra's leer zonder er zelf kennis van te hebben. Want wat nu in het eerste jaar wordt gedaan ben ik veel te snel mee klaar. En daarom is dit voorstel gelanceerd. Ik zal in iedergeval die boeken die jullie me hebben aangeraden is grondig gaan bestuderen en is kijken wat de Experts er van zeggen.

En ja ik ben erg gefasineerd geraakt door het eerste expert systeem wat ik ooit tegen kwam: Expert, in MSX-Basic. En ja ik blaat wat termen uit The Matrix. Sorrie daar voor!

• mbravenboer
Nielsz: Weet je wat ik niet lief vind?
Inderdaad, mijn aanname dat hier iemand docent beweerde te zijn was wat kort door de bocht. Zie m'n andere post voor excuses :) .
die een bovengemiddelde vraag stelt
Helaas denk ik dat dit weer een beetje te boven gemiddeld is. Sterker nog: als je het aan een prof op de universiteit zou vragen zou hij zelfs nog gaan zweten :+ .

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

volgens mij grijp je nu toch echt iets te hoog. In essentie zijn de meeste expertsystemen niets anders dan opgevoerde rekenmachines. En daar heb je toch echt wel rules (misschien wel hardcore geprogged in java) voor nodig. Het voordeel aan bv prolog is dat je regels kan definieren, recursief ze kan aanroepen, backtracking ingebouwd is en kan matchen (en nog 10.000 andere leuke dingen).

ExpertSystemen zijn minder romantisch dan je denkt. Ze zijn in essentie godsellendig saai (wie zei dat? :) ) En de dingen die jij wilt doen (regels wilt laten afleiden.. ) valt geloof ik onder de categorie 'machine learning' en dat is echt wel pittige stof!!! (Bv Je computer leren wat een lijn en wat dan een driehoekje is :) )

En omdat soort dingen te doen moet je de dingen kennen die wij hierboven allemaal verteld hebben, anders kan je deze problemen nooit oplossen. Als je echt met expertsystemen aan de slag wilt gaan dan raad ik Prolog aan. Dat is een lekkere makkelijke taal *ahum* die voor dit soort dingen gemaakt is.

En super veel aandacht geven aan logica/functioneel programeren en database vakken.

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 02:08 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Dank je wel dat je het zo voor me opneemt, [..]
Ik neem het niet voor je op, ik spui mijn mening :)

*toch jammer dat zo'n topic hier totaal door verkloot wordt :{ *

• mbravenboer
Skinkie: dat ik wat extra's leer zonder er zelf kennis van te hebben.
Hum, maar om dat gelijk maar tekst te gaan begrijpen gaat denk ik toch wel wat ver. Uitdagingen zijn goed, maar je kunt te ver gaan ;) .

Uiteraard is wat je wilt wel mogelijk, maar je zult dan zeer goed moeten beslissen wat je wel en niet gaat accpeteren.

<constructieve bijdrage>

Je zou bijvoorbeeld een zeer eenvoudige, kleine en niet ambigue deelverzameling van het Nederlands kunnen nemen. Als je zorgt dat je die taal kan herkennen ben je van je problemen af. Je invoer is dan echter niet zo 'vrij' als je misschien zou willen. Maar toch zou dit wel leuk zijn :) . Begrijp je waar ik op doel?

</constructieve bijdrage>
toch jammer dat zo'n topic hier totaal door verkloot wordt
Ik doe m'n best er nog wat van te maken, ok? :) .

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 02:10 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Ik neem het niet voor je op, ik spui mijn mening :)

*toch jammer dat zo'n topic hier totaal door verkloot wordt :{ *
ik vind inderdaad ook dat ik een beetje lullig heb gereageerd. Maar ik dacht in 1e instantie ook dat je docent of zoiets was (totdat ik je site zag), en dat is iemand die naar mijn mening gewoon moet weten waar hij over praat. Vandaar dat ik minder vriendelijk/eerlijk was.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Vriendjes?
Zekers!

Ja ik heb gelezen over prolog en lisp en als daar idd backtracking in zit, het beredeneren hoe aan een antwoord gekomen is, is het iid een hele sterke taal.

Zelf was ik bezig in c++, om uberhaupt te kijken of mijn ideeen wel mogelijk waren, on the fly programma code wijzigen end. Ik zal wat meer gaan lezen en hoop jullie iig het resultaat te laten zien... ideetje was om het in een telnet client te proppen, maar zoals tegen mij al door de onderdirecteur werd gezegt: "We moeten je tegen jezelf beschermen". Ja kon hij er wat aan doen dat ik 40 uur per week naar school wilde... ik heb er lekker wel 38 uur uit kunnen slepen :P lang leve de 2e fase :)
Je zou bijvoorbeeld een zeer eenvoudige, kleine en niet ambigue deelverzameling van het Nederlands kunnen nemen. Als je zorgt dat je die taal kan herkennen ben je van je problemen af. Je invoer is dan echter niet zo 'vrij' als je misschien zou willen. Maar toch zou dit wel leuk zijn . Begrijp je waar ik op doel?
Alsware eis stellen dat alles bijvoorbeeld in de ik vorm wordt neer gezet?
Ik wil meer weten over een optimatisering probleem, simplex

weten>>knowlenge base (1)
onderwerp>>optimatisering probleem (1.1)
sub-onderwerp>>simplex (1.1.2)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 02:16 schreef Skinkie het volgende:

[..]
Zelf was ik bezig in c++, om uberhaupt te kijken of mijn ideeen wel mogelijk waren
Zoiets kan je beter niet doen in een onnodig gecompliceerde taal zoals c++ Als je het wil doen in een imperatieve taal probeer dan java omdat je dat ook als vak krijgt.. (toch? in Leeuwarden zweren ze nog bij Delphi :+ )

Maar imperatief programmeren is niet geschikt voor expertsystemen, dat kun je veel beter funtioneel doen. Ik vind mijn : "Prolog - Programming for artifical intellence se" van Ivan Bratko een goed boek. (Laat je niet misleiden door die titel, ai is in 1e instantie niets dan het volgen van een hele lading regels (in alle instanties volgens mij :) )) En SWI Prolog kun je gratis downloaden en kun je leuk mee experimenteren.

http://www.swi.psy.uva.nl/projects/SWI-Prolog/

• mbravenboer
Skinkie: Zelf was ik bezig in c++, om uberhaupt te kijken of mijn ideeen wel mogelijk waren, on the fly programma code wijzigen end.
Je komt sowieso op veel declaratievere talen uit als je met deze stuff aan de slag gaat. Als je echt aan machine-learning gaat doen wil je je kennis over het algemeen niet in imperatieve code opslaan/implementeren...

Vergeet ook niet dat het bij veel problemen niet om de concrete gebruikte technieken gaat, maar om de principes en theorien van het systeem.

Veel plezier zou ik zeggen :) .

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

[half-off-topic]
Met java kan je ook on the fly nieuwe code inladen :)
[/half-off-topic]

En misschien moet je eens kijken naar het programma Elise en dan de 2e jaars studenten met haar laten praten op hornylevel3 :+

Tis ook wel lachen om haar vragen te beantwoorden met vragen :) raakt ze helemaal in de war..

hmmm... ik had een vrouw onvriendelijke opmerking kunnen plaatsen :7

• mbravenboer
Skinkie: Alsware eis stellen dat alles bijvoorbeeld in de ik vorm wordt neer gezet?
Bijvoorbeeld, maar eigenlijk nog veel strakker. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat er een aantal mogelijke vragen zijn. Het systeem kan vast een aantal akties uitvoeren: die kan je bijvoorbeeld vertalen naar natuurlijke taal. De zinnen moeten dan precies aan die eisen voldoen.

Je krijgt bijvoorbeeld al problemen als iemand dit zegt:

Ik wil niet meer weten over een optimatisering probleem, simplex

>:) ;)

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik krijg java ja, klopt indeed. Ik hoorde vandaag pas van mijn docent die een nakijkbot heeft gemaakt, waarvan ik de exploids heb gedicht dat je in java ook source kon uit voeren.
Dat ik naar C++ toe ben gegaan was meer omdat ik het heil niet in java zie. Het is allemaal leuk en aardig, maar wat dat betreft ben ik wel een fantast: Ik kwam op school voor C en C++. In Delphi heb ik al een aantal commerciele dingen gemaakt en Java had ik binnen 2 lessen onder de knie (de basis dan). Nu krijgen we dan de leuke algoritmen, hashing, radixsort end. Maar om te leren programmeren in een easy to use taaltje, daar kwam ik niet voor, dus vandaar dat ik de belangrijke en aangerade C en C++ boeken heb meegenomen en de opzet van Shared Libery's heb gemaakt. Het klopt het is moeilijker dan Java en een aantal mensen verwijten mee steeds vaker dat bij mij alles via de moeilijke weg moet. Maar als het moeilijk kan, en je probeert het eerst, weet je altijd dat het te hoog gegrepen is, anders blijf je later tegen je baas zeggen: Ja baas wordt weer een Java app hoor... Ik wil wat kunnen als ik van school af ga en niet blijven zitten op het niveau waar ik in september mee binnen kwam.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 02:29 schreef Alarmnummer het volgende:
[half-off-topic]
Met java kan je ook on the fly nieuwe code inladen :)
[/half-off-topic]

En misschien moet je eens kijken naar het programma Elise en dan de 2e jaars studenten met haar laten praten op hornylevel3 :+
Je bedoelt A.L.I.C.E. ? Vandaag heb ik daarvan een presentatie gezien... en dan komen de romantische neigingen weer boven :) een forum als got maar dan met een AI ingebakken :) http://www.insane-hq.org/loosethreads/threadview.php?id=1633&startthread=300
Op zaterdag 12 januari 2002 02:29 schreef mbravenboer het volgende:
Bijvoorbeeld, maar eigenlijk nog veel strakker. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat er een aantal mogelijke vragen zijn. Het systeem kan vast een aantal akties uitvoeren: die kan je bijvoorbeeld vertalen naar natuurlijke taal. De zinnen moeten dan precies aan die eisen voldoen.
aka SQL?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Java is zeker niet makkelijk, maar met java hou je je veel sneller bezig met echt ontwerpen, omdat alles zo gestandariseerd en goed uitgewerkt is (bijna alles dan : ) ) In java kan je de meest gecompliceerde algoritmes in elkaar zetten (en daar doe je het tenslotte ook voor) omdat die api`s fantastich werken en niet veel tijd bezig bent met debuggen.

[flame-mode]
Als je echt wilt leren denken, als je echt krachtige dingen wilt doen, dan is java jouw taal.. De gecompliceerdheid van C voegt helemaal niets toe aan het ontwerpen van de meest geavanceerde programma`s.
[/flame-mode]

En je krijgt met 2 lessen java echt niet onder de knie. Ik prog er nu meer dan 2 jaar in (prog totaal al wel meer dan 6) en ik begin er nu een beetje in thuis te raken.

• mbravenboer
Skinkie over Java versus C/C++
Jij houdt duidelijk van details die voor veel applicaties irrelevant zijn ;) .

Java is misschien een eenvoudige taal, maar dat wil niet zeggen dat het een omgeving voor dummies is. Java is aan de ene kant eenvoudig omdat het je minder belast met vrij hardware-gerichte problemen, die je in C/C++ wel moet oplossen. Hierdoor kan je je echter als je Java gebruikt bezig gaan houden met zaken die interessanter zijn in de applicatie die je maakt: duidelijke code, waarvan de correctheid beter is in te zien, herbruikbaarheid, onderhoudbaarheid, aanpasbaarheid. Java is misschien technisch gezien een eenvoudige taal, maar dit stelt je juist in de gelegenheid om je meer te conctreren op andere aspecten. Java is dus geen makkelijkere taal, Java is een andere taal.

Als jij AI applicaties wilt gaan schrijven moet je ook gaan abstraheren van irrelevante details. Daarvoor zijn er decalaratieve talen, waarin je niet in de taal van de computer hoeft te praten, maar in de taal die het beste bij jouw probleem past :) .

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 02:37 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Jij houdt duidelijk van details die voor veel applicaties irrelevant zijn ;) .

Java is misschien een eenvoudige taal, maar dat wil niet zeggen dat het een omgeving voor dummies is. Java is aan de ene kant eenvoudig omdat het je minder belast met vrij hardware-gerichte problemen, die je in C/C++ wel moet oplossen. Hierdoor kan je je echter als je Java gebruikt bezig gaan houden met zaken die interessanter zijn in de applicatie die je maakt: duidelijke code, waarvan de correctheid beter is in te zien, herbruikbaarheid, onderhoudbaarheid, aanpasbaarheid. Java is misschien technisch gezien een eenvoudige taal, maar dit stelt je juist in de gelegenheid om je meer te conctreren op andere aspecten. Java is dus geen makkelijkere taal, Java is een andere taal.

Als jij AI applicaties wilt gaan schrijven moet je ook gaan abstraheren van irrelevante details. Daarvoor zijn er decalaratieve talen, waarin je niet in de taal van de computer hoeft te praten, maar in de taal die het beste bij jouw probleem past :) .
precies.

• mbravenboer
Skinkie: aka SQL?
Dat zou je als een voorbeeld kunnen zien ja. Daarvoor is ook een duidelijke grammatica, net zoals voor programmeer-talen. Als je zo'n grammatica weet op te stellen waar je zinvolle commando's mee kunt geven in een enigszins natuurlijke taal ben je er :) .

Je moet hier eigenlijk iets meer kennis van grammatica's en parsers voor hebben... Dat is weer een vak apart namelijk..

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

het heet geen elise maar lisa:
ftp://archives.thebbs.org/chat_doors_and_utils/lisa20.zip

het is echt lachen..

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 02:44 schreef mbravenboer het volgende:
Je moet hier eigenlijk iets meer kennis van grammatica's en parsers voor hebben... Dat is weer een vak apart namelijk..
Zie binnenkort totorial op www.wasigh.com/javahova :P

• mbravenboer
Alarmnummer: het heet geen elise maar lisa
Heeft iets met ELIZA te maken neem ik aan? Die moest ooit de turing test halen ;) .
"I feel depressed"

Tell me why you feel depressed

"I think I can't succeed at anything."

You think you can't succeed at anything.

"Yes, that's right"

Please tell me more about why you feel depressed.
:D :O .

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Kijk als je al redelijk lang, ook zeker al minimaal 6 jaar programmeert en je tot doel hebt gesteld ook in die moeilijke C taal, waar waar sommige woorden met een x op het einde ingeschreven zijn, te leren. Dan ben ik het met jullie eens dat je zegt hij doet het alleen maar om c. Klopt.

Als ik het uml diagram en de flowchart volledig in de pc heb gezet ga ik op jullie advies maar over op Java. Natuurlijk ook omdat het de taal voor netwerken is etc. Maar als het programma dan in Java tot een goed einde zou komen is het voor mij ook de taak om het te porten naar C++.

Geen enkele taal hogere taal (ik bedoel het hoogste niveau van ontwikkeling) is moeilijk, VB, Delphi, Kylix, Java, PHP, Perl allemaal 1 pot nat. Als je eenmaal begrijpt hoe de structuur van een taal er uitziet heb jij alleen een woordenboek nodig, de API reference. En zo ben ik van QuickBasic naar Delphi 1 gegaan, van Delphi 1 naar VB (heel kort), van VB naar Delphi 4 & Ti-ASM, naar Perl, Kylix, Java en PHP.

Ik ken misschien niet de talen van buiten, maar als iemand aan mij vraagt maak een programma in die taal, vind ik persoonlijk dat iedere programmeur daar een goed resultaat op moet kunnen leveren. En daarom wil ik mijn kennis ook verbreiden. Als je eenmaal Java door hebt dan is het voor mij niet leuk meer. Dan zal ik maar is naar Prolog of Lisp moeten gaan. Das wel weer heel anders.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

"Tell me why you feel depressed?"

Why do you want to know?

"I Don`t understand the question"

Bitch

"Don`t call me a bitch"

I feel depressed

"Tell me why you feel depressed?"

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
skinkie gaat in hybernation, welterusten en bedankt!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 02:54 schreef Skinkie het volgende:
Kijk als je al redelijk lang, ook zeker al minimaal 6 jaar programmeert en je tot doel hebt gesteld ook in die moeilijke C taal, waar waar sommige woorden met een x op het einde ingeschreven zijn, te leren. Dan ben ik het met jullie eens dat je zegt hij doet het alleen maar om c. Klopt.

Als ik het uml diagram en de flowchart volledig in de pc heb gezet ga ik op jullie advies maar over op Java. Natuurlijk ook omdat het de taal voor netwerken is etc. Maar als het programma dan in Java tot een goed einde zou komen is het voor mij ook de taak om het te porten naar C++.

Geen enkele taal hogere taal (ik bedoel het hoogste niveau van ontwikkeling) is moeilijk, VB, Delphi, Kylix, Java, PHP, Perl allemaal 1 pot nat. Als je eenmaal begrijpt hoe de structuur van een taal er uitziet heb jij alleen een woordenboek nodig, de API reference. En zo ben ik van QuickBasic naar Delphi 1 gegaan, van Delphi 1 naar VB (heel kort), van VB naar Delphi 4 & Ti-ASM, naar Perl, Kylix, Java en PHP.

Ik ken misschien niet de talen van buiten, maar als iemand aan mij vraagt maak een programma in die taal, vind ik persoonlijk dat iedere programmeur daar een goed resultaat op moet kunnen leveren. En daarom wil ik mijn kennis ook verbreiden. Als je eenmaal Java door hebt dan is het voor mij niet leuk meer. Dan zal ik maar is naar Prolog of Lisp moeten gaan. Das wel weer heel anders.
Ik vind in ieder geval wel leuk dat je zo enthousiast bent en zeker niet te beroerd om te leren :)

• mbravenboer
Skinkie: Geen enkele taal hogere taal (ik bedoel het hoogste niveau van ontwikkeling) is moeilijk, VB, Delphi, Kylix, Java, PHP, Perl allemaal 1 pot nat.
Dat zijn niet bepaald de hoogste niveau's van ontwikkeling. Echt abstraheren doe je in declaratieve talen: Functionele talen (Haskell, Clean, Miranda etc), Logische talen (Prolog) , Agent talen, Transformatie talen (Stratego, XSLT) en ga zo maar door.
Als je eenmaal begrijpt hoe de structuur van een taal er uitziet heb jij alleen een woordenboek nodig, de API reference.
Mwah, jij hebt duidelijk nog niet kennis gemaakt met het belang en de leuke aspecten van design. Waarom denk je dat er zoveel niveau's van informatica opleidingen zijn? Als je alleen maar de taal hoeft te leren om goed te kunnen programmeren was dit niet nodig geweest. Kijk, het kan best zijn dat je Nederlands kent, maar daarmee ben je nog geen getalenteerd schrijver :+ .
En daarom wil ik mijn kennis ook verbreiden.
Ik zal ook de laatste zijn die je daarbij tegen wil houden :) .
Als je eenmaal Java door hebt dan is het voor mij niet leuk meer.
maar dat is dus een beetje kortzichtig: de taal is 1, een taal goed gebruiken is 2. Design, herbruikbaarheid, duidelijkheid, consistentie, efficientie zijn veel belangrijker dan het kennen van een taal.

• mbravenboer
Alarmnummer probeerde ook de Turing test te halen
Haha :D .

• mbravenboer
Skinkie: skinkie gaat in hybernation, welterusten en bedankt!
Trusten, en niet teveel dromen van expert-systemen ;) .

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Je hebt gelijk ik ben er nog lang niet, ik zit op een hoger niveau dan mijn studie genoten en als ik dus wil doen met mijn programma wat ik nu wil doen... zal ik dus ook met andere aspecten moeten kennismaken. nogmaals bedankt en welterusten alles wat hierna komt lees ik morgen :)

:Z

• Nielsz
  • Niet online
Lief dat er weer zo'n leuk topic over is ontstaan :)

• mbravenboer
Nielsz: Lief dat er weer zo'n leuk topic over is ontstaan :)
Je bent erg geobsedeerd door 'lief' in dit topic Nielsz ;) .
"Ik vind je lief."

Vertel me waarom je me lief vindt.

"Je hebt toch nog een leuk topic hiervan gemaakt"

Je vindt dat ik er toch nog een leuk topic van heb gemaakt?

"Ja, inderdaad".

Vertel me meer over waarom je me lief vindt.
Wat een emoties ;) .

• Nielsz
  • Niet online
:*
Maar in feite is dat geen taalherkenning; hij leest gewoon wat keywords uit, en propt die in een nieuwe zin.

• mbravenboer
Nielsz: Maar in feite is dat geen taalherkenning; hij leest gewoon wat keywords uit, en propt die in een nieuwe zin.
Dat is ook precies de reden waarom ELIZA niet echt geaccepteerd is als 'geslaagd voor de Turing test'. Het systeem zat overigens wel iets complexer in elkaar als je suggereert, maar goed: het gaat om het resultaat :P .

• Nielsz
  • Niet online
:) Maareh, vertel eens over die Turing test, wat is het, wat test het, en hoe werkt het :)

Verwijderd

Als we het nog even over zinsherkenning hebben: ik heb laatst ergens gelezen dat Esperanto stukken makkelijker door computersystemen te parsen zou zijn dan talen als bijvoorbeeld Nederlands of Engels, omdat het veel consistenter en minder ambigu zou zijn.

Voor wie Esperanto niet kent: http://www.esperanto.net/veb/faq.html

Nou is het natuurlijk niet echt lief als je de gebruikers van je expert systeem eerst Esperanto laat leren, maar toch vond ik het wel interessant.

(Edit: Oh en Nielsz: What is the Turing Test)

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Of Lojban:
Lojban has an unambiguous grammar.
:)

er staat zelfs een yacc-parser op de site :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zaterdag 12 januari 2002 12:12 schreef marcusk het volgende:
Of Lojban:
[..]

:)

er staat zelfs een yacc-parser op de site :)
Ik stop gewoon met nederlands (pokke taal) en praat voortaal alleen nog maar Lojban! :P

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alice Bot

ik vond deze wel goed, heel veel mogelijkheden :)

de online demo gemaakt door wanderbros heb ik de url niet meer van want die had het nietjes in flash gezet maar dat is zelf ook wel te doen....

misschien heb je hier wel wat aan, het is een gratis ding, je hebt het dan niet zelf gemaakt maarja :P

edit: En ja hoor, het is weer zo ver, ik zat weer is niet goed te lezen, alice is al genoemd :P

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Op zaterdag 12 januari 2002 12:28 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik stop gewoon met nederlands (pokke taal) en praat voortaal alleen nog maar Lojban! :P
Goed id! Als iedereen dat nou zou doen... ;)

• Glock
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mooi Voorbeeld

ffies w8te totdat onderaan 2 text blokken verschijnen en praten maar!!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 12:04 schreef Sneech het volgende:
Als we het nog even over zinsherkenning hebben: ik heb laatst ergens gelezen dat Esperanto stukken makkelijker door computersystemen te parsen zou zijn dan talen als bijvoorbeeld Nederlands of Engels, omdat het veel consistenter en minder ambigu zou zijn.

Voor wie Esperanto niet kent: http://www.esperanto.net/veb/faq.html

Nou is het natuurlijk niet echt lief als je de gebruikers van je expert systeem eerst Esperanto laat leren, maar toch vond ik het wel interessant.

(Edit: Oh en Nielsz: What is the Turing Test)
Daar over hebben we het binnen de werkgroep echt een hele tijdgehad... bij de brainstorm sessies :) en Alice... die had ik zelf al eerder in dit topic gepost en is idd erg geil :) (wat zal ze hier van we niet zeggen ;)

Pagina: 1