Afstandsbediening via scart(van tv -> video) Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 19:45
Hoi,

Ik heb een oude erres tv, jaren '80, wel stereo en txt enz.
Nu heb ik laatst een oude stereo videorecorder, een philips VR6870 weer aan de gang gekregen, perfect geluidje enz, en nu bleek dat mijn universele afstandsbediening ook op de video werkt, (vcr knopje ingedrukt houden enz)
Alleen, hij doet het niet als de tv uitstaat, of als ik de scart kabel tussen video en tv weghaal. Dus, tv aan, AB werkt ook op de video! Tv uit, of scart kabel eruit, AB werkt niet meer op de video! Als ik b.v. op play druk, zie je ook het symbooltje van de Afst.bed. in de display van de video oplichten. Na dit verhaal had ik maar 1 vraag, hoe kan dit? Misschien dat jullie allang weten hoe dit werkt :?

Atari portfolio Dos 2.11

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Een scart kabel kun je gebruiken voor bidirectionele data overdracht. Jouw afstandsbediening werkt dus niet op de vcr, maar op je tv. De tv geeft de gegevens die niet voor hem bestemt zijn door aan jouw vcr via de scartkabel (waarschijnlijk via het rc6 protocol van philips). Daarom werkt het niet zonder scartkabel of zonder dat de tv aanstaat.

• Xanax959
Bedankt, weet ik dat ook weer. Dit werkt alleen met Philips en Philips achtige toestellen? (erres, aristona enz)

Atari portfolio Dos 2.11

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Arjan A

Cenosillicafoob

In de begintijden van meerdere afstandbedieningen was het gewoonte om een master-receiver te hebben die de signalen via een touwtje doorgaf aan de andere apparaten.
In jou w geval is dat waarschijnlijk ook zo. Scart is bidirectioneel ontworpen, en als je een blik in de stekker werpt vraag je je af waar al die pinnen voor zijn.

Of er protocollen zijn voor bidirectionele data-overdracht weet ik niet, maar het zou goed kunnen zijn dat dit merk-gebonden is. Pioneer gebruikte mini-jack voor data-overdracht. In jouw geval zal dat Philips-spul alleen maar onderling werken denk ik. Zelf heb ik een Philips TV met een Philips VCR, en die VCR kan van de TV de kanalen met frequentie en positie opvragen, zodat je de video niet meer hoeft in te stellen :7

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, moet je gewoon de IR-ontvanger op de video afschermen om te kijken wat-ie doet als je ergens op druk. Als je geen IR-oogje kan vinden weet je in feite al genoeg...

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Xanax959
Video heeft ir oogje, en is van een ander bouwjaar dan mijn tv, heb ik dus al geprobeerd. De video had een probleem met de voeding, en heeft op een gegeven moment "vliegles" gehad van de vorige eigenaar. Het schijnt dat de video al langer problemen had met de AB, de originele AB deed het geloof ik niet goed. Ik heb een beetje zitten solderen in de voeding, en nu werkt alles weer :)
Het is een vervanging voor een nog antiekere stereo philips video, met een versleten loopwerk. Op die video werkt de AB wél "onafhankelijk". Die dingen hebben een mooi geluid trouwens, vu metertjes erbij...
Klinkt leuk op mijn antieke wharfedale boxen :P

Atari portfolio Dos 2.11