Netwerk hierarchie

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40
Ik weet niet zeker of dit draadje in ANS thuishoort, zet hem anders maar over in NT.
Ik heb de volgende indeling:
code:
1
2
3
4
5
     8 poorts switch 10/100Mbit
     |    |    |    |    |    |   |   |
    PC1  PC2  PC3  PC4         Internet 512/64
                           Alcatel speddtouch
                           home (stiekum pro ;))

Dit werkt als een tierelier. Mijn internet abbo gaat verhuizen naar Cistron MaXX, oftewel 7800/512.
Er komen wat mensen op't netwerk bij. Nu wil ik (vanwege de afstand) de aansluitingen als volgt doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
     8 poorts switch 10/100Mbit
    PC1  PC2  PC3  PC4  PC5  PC6  |  Internet 512/64
                        |  Alcatel speddtouch
                        |  home (stiekum pro ;))
                        |
                        |
                    10/100Mbit HUB 8 poorts
                 PC7  PC8  PC9  PC10

Er komen dus in totaal 10 PC's op het internetlijntje.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Kan ik er gewoon een HUB aanhangen, zodat de snelheid van PC7-PC10 naar het internet toe niet wordt vertraagd? ervan uitgaande natuurlijk dat PC1-PC6 niet hard aant leechen zijn.
2. Stel, PC1 (mijn PC) wordt een FTP server. 2 mensen downloaden tegelijkertijd een filmpje van mijn PC. Hebben de andere PC's dan nog steeds fatsoenlijke snelheid van/naar het internet?
3. Stel, vraag 2 in het achterhoofd houdende, ik wil een aparte FTP server. Ik heb dan dus niet meer genoeg aan mijn switch. Is het dan beter om een 16 poorts 10/100Mbit switch te kopen, of gewoon nog een 8 poorts die ik op de eerste switch aansluit?

TweakBlog

• Ruudjah
Oh jah, ik was nog vergeten erbij te zetten dat de switch die ik heb 200Mbit per poort is. Misschien nog handige info.

TweakBlog

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

1. Ja, dat maakt niks uit. Het gaat om de datatraffic, die kan de boel traag maken. Een extra hub is in deze situatie geen bottleneck

2. Ik ben niet zo thuis in ADSL land maar volgens mij klapt je snelheid wel in als je tegelijk wilt uppen en downen.

3. Als je niet echt verder groeit kun je het prima af met nog een 8 poorts switch. 16 poorts is alleen duurder en volgens mij zul je geen verschil merken.

p.s. Ik neem aan dat je met 200 Mbps full-duplex bedoelt... En dat maakt niet veel uit, tenzij je deze boel in een COLO hebt staan :)
Toch maar een NT topic?

Chance favors the prepared mind

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Kleine tip, ik gok erop dat de mensen die erbij komen geen mensen bij jouw thuis zijn (of werk), misschien dat je ze met een routertje op een apart segment kunt gooien???

Lijkt me verstandig aangezien zij dan geen last hebben van verkeer op jouw netwerkje onderling (alhoewel dat met een switch toch al nihil is...), maar meer vanwege netwerk-beveiliging (of je moet ze goed vertrouwen...)

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Ruudjah
De opstelling is bedoelt voor in een studentenhuis.
De FTP server zal voornamelijk intern gebruikt worden, zodat we niet dubbele datatraffic hebben van 1 filmpje of muzieknummertje wat iedereen aant downloaden is.
Whizzer: wat bedoel je met het in een apart segment zetten mbv een router? 1 router is nu toch genoeg? Of bedoel je dat ik een ander ADSL lijntje erbij aansluit op de groep die is aangesloten bij de HUB? Dat lijkt mij namelijk niet echt nodig.

TweakBlog

• mr_daTA
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Ik zou trouwens als je toch van plan bent een ftp server te gaan draaien deze meteen ff uit te rusten met een proxy. Dat scheelt weer een beetje traffic naar de buitenwereld. Users ook weer blij.

Tja een extra segment het kan wel, maar noodzakelijk is het niet. Vooral niet als je ook nog een extra router ervoor moet gaan plaatsen. Die alcatel kan maar een subnet aan neem ik aan...

Het ziet er zo, voor een studentenhuis, goed uit.

Chance favors the prepared mind

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03-2025
Wat ik zou doen in dit geval is een simpele pc uitrusten met 3 nic's. De hub met 4 pc's op de ene nic met subnet 192.168.0.*
De switch op de andere nic met subnet 192.168.1.*
Op de 3e nic sluit je je adsl verbinding aan. De routerpc maak je ook meteen FTP server. Je kan er ook meteen een soort proxy op gooien wat ook weer dubbele data beperkt.

Greetz

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:08 schreef Flyduck het volgende:
Wat ik zou doen in dit geval is een simpele pc uitrusten met 3 nic's. De hub met 4 pc's op de ene nic met subnet 192.168.0.*
De switch op de andere nic met subnet 192.168.1.*
Op de 3e nic sluit je je adsl verbinding aan. De routerpc maak je ook meteen FTP server. Je kan er ook meteen een soort proxy op gooien wat ook weer dubbele data beperkt.
Ik ga ook voor het bovenstaande, en een Proxy is een echt must, je zult daar duidelijk snelheids winst mee boeken.

• Ruudjah
Een proxy lijkt me in dit geval een beetje overkill. Ik denk vooral dat een ftp server veel dataverkeer scheelt, omdat het downen van een filmpje toch al snel 7-800 MB is. Doe je dat 2 keer, dan heb je dus 1 keer nutteloos dataverkeer. Volgens mij surfen 10 man nog geen 7-800 MB in een maand, kortom: Proxy lijkt me niet erg zinvol.

Het idee om een PC als router te maken spreekt me wel aan. Is ie down, dan kan je nog steeds internetten (kabel omswitchen), bovendien kan ik dan met een programmaatje vast wel het dataverkeer per IP loggen/analyseren. Kan ik meteen de heavy users eruit pakken, en het verkeer efficienter laten gaan (downloads bv alleen 's nachts). Dan zou de opstelling er dus als volgt uit moeten zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
          __--__
         (  )
        (     )----- 8000/512 MAXX
         (  )
          --__--
           |
           |
     Server FTP/Router  
        |   |
        |    ----------------
        |                |
   8 poorts switch 10/100Mbit    |
 |    |    |    |    |    |   |     |
PC1  PC2  PC3  PC4  PC5  PC6 (PC7)  |
                        |  
                        |  
                        |
                        |
                    10/100Mbit HUB 8 poorts
                 PC7  PC8  PC9  PC10

Waarbij de HUB en switch dus verschillende subnetten krijgen.

TweakBlog

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 11:47

McMiGHtY

- burp -

Een proxy server scheelt altijd zeker als de zelfde site's door meerdere mensen bezicht worden, je kunt dan Active Caching aanzetten als je proxy server da ondersteund.

Als je op de pc die ftp server is deze installeert scheelt het je een extra pc. Kies je voor Windows 2000 dan zou ik je ISA Server kunnen adviseren, een prachtpakket van Microsoft

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03-2025
Op zondag 13 januari 2002 10:45 schreef McMiGHtY het volgende:
Kies je voor Windows 2000 dan zou ik je ISA Server kunnen adviseren, een prachtpakket van Microsoft
ISA server een prachtpakket???
Ik persoonlijke heb bij klanten tot nu toe slechte ervaringen met dit pakket... Eigenlijk vind ik ISA server gewoon helemaal bagger... (vooral in wat complexere omgevingen met DMZ en VPN etc.)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 00:20 schreef Ruud P. het volgende:
Een proxy lijkt me in dit geval een beetje overkill. Ik denk vooral dat een ftp server veel dataverkeer scheelt, omdat het downen van een filmpje toch al snel 7-800 MB is. Doe je dat 2 keer, dan heb je dus 1 keer nutteloos dataverkeer. Volgens mij surfen 10 man nog geen 7-800 MB in een maand, kortom: Proxy lijkt me niet erg zinvol.
proxy zal idd niet zoveel uitmaken, is alleen leuk om stats omheen te bouwen of bepaalde javascripts of banners te filteren.

verder vindt ik een ftp server draaien op een intern netwerk een beetje zaad, veel beter kun je gewoon een SMB share maken dan kan iedereen daar zijn films en mp3's en appz op dumpen en kan de rest van de mensen ze direct aanspreken, afluisteren of afkijken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
Ik kan in ieder geval zeggen dat je Internet verkeer geen last heeft van je Netwerk verkeer met 100Mbit. Internet heeft max. 3Mbit nodig wel minder. Dus ruimte zat voor netwerk verkeer.