Toon posts:

16x Lite On-probleempjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds kort zo'n mooie 16x lite-on brander in volgende PC zitten:

Celeron 466, 196 MB, 20 gig 7200 rmp HDD,
IDE1 HDD master, 50x cd-rom slave
IDE2 16x lite-on master
Win98 SE, NERO 5.5
DMA aan voor alle drives

met de volgende probleempjes:
1. audio-cd's branden op 16x gaat goed maar leesbuffer is ong. 5x leeg bij 640 mb cd, branden duurt dus 8 min, is dat normaal? of is mijn systeem te langzaam?

2. MP3 en wave van HDD naar CD-R (als audio) op 16x en 12x blijft regelmatig hangen (freeze, vaak bij hetzelfde bestand), ook na schijfcontrole ...

Wil ik te snel of is er iets met mijn systeem aan de hand?

Verwijderd

is ook dma aan van je hardeschijven?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:48 schreef huppeldepup het volgende:
is ook dma aan van je hardeschijven?
zekers, is maar 1 hdd btw

Verwijderd

Topicstarter
niemand suggesties? ik dacht dat deze brander aardig populair was!

• X-Treme
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 13:32

X-Treme

[X-Treme]

Ik zou de hardware als volgt aansluiten:

Primary Master: HardDisk.
Primary Slave: niks, in jou geval.

Secundary Master: LiteOn 16x brander.
Secundary Slave: CDROM speler.

Controleer na dit aangesloten te hebben of bij de HD, CDRom én CDRW, DMA aangevinkt staat.

Controleer ook of je de nieuwste firmware hebt voor je brander (http://www.liteonit.com).

Installeer een hele recente versie van NERO Burning ROM als je dat programma wil gebruiken.

Zelf heb ik een 12x brander van LiteOn. Ik heb nog nooit 'buffer-problemen' gehad.

Succes!

AMD 1.4Ghz, MSI K7 Turbo RAID Limited Edition, 768Mb PC133, GeForce 2 GTS Pro 64Mb, Maxtor 60Gb 7200, IBM 60Gb 7200, WD 80Gb 7200, Plextor 24/10/40

Verwijderd

Topicstarter
ik had het inderdaad eerst zo aangesloten ja, maar toen gaf NERO aan dat het niet aan te raden is om brander en writer op dezelfde bus aan te sluiten ... dit ivm het feit dat je niet tegelijk kunt lezen en schrijven op 1 ide bus ...

dus ik zie eigenlijk geen voordelen in de door jou genoemde opstelling, behalve dan dat de HD sneller is omdat ie de bus voor zichzelf heeft.

meer suggesties?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Punt 2 ligt imho aan je systeem: die celly trekt dat gewoon niet op 12 en 16x, omzetten van mp3.

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
deel van het probleem is al 'opgelost': mijn 50x prutmerk cd-romspeler kan maximaal 9 speed audio lezen ... :(:(

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 23:47
Let wel op dat de Lite-on 16/10/40 geen udma kan. Hij is PIO4 en als je mazzel hebt maakt Windows daar nog multiword dma van. CDrom-spelers zouden allemaal udma2 moeten zijn.
Pagina: 1