• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12 23:40

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Ik kwam 't volgende plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.plif.com/archive/wc271.gif

en d'r zit imho wel wat in, waarom zou de duivel mensen straffen die net zo evil zijn als hemzelf ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Hier ben ik het alweer een tijdje mee eens.

God vs Devil... prima,is te snappen, is het scenario voor zowat elke film (good vs evil). Maar over het algemeen warderen evils andere evils wel. Waarom zou de duivel God's vuile klusjes opknappen als ie zelf een hekel aan um heeft????

If you can't win fair, cheat!

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 16:24

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Waarom zouden de goeien dan eigenlijk in de hel komen...???

Zoek wat je niet eerder vond

• Evi
  • Niet online

Evi

Op vrijdag 11 januari 2002 21:03 schreef Zarc.oh het volgende:
Waarom zouden de goeien dan eigenlijk in de hel komen...???
Huh? Ik begrijp je even niet. Het gaat hier toch om de "slechten" die in de hell z'n optiek dus best wel "goeden" zijn.

Verwijderd

Je schetst nu een beeld van 'good against evil' Alsof er twee kanten zijn die altijd oorlog voeren. Ik denk dat goed en slecht eerder een beschrijving is van iemands karakter. Iemand die goed is zal bijvoorbeeldt voor zijn medemens zorgen en lief zijn etc. en iemand die slecht is zal voor zijn eigen belangen opkomen. Dus ik zie niet in waarom iemand die 'slecht' is vriendjes met iemand anders zou willen worden alleen maar omdat ie ook 'slecht' is. Misschien is dit in de praktijk wel vaak het geval, maar dan alleen omdat het voor beiden partijen voordeel oplevert.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:58 schreef Melkor het volgende:
Iemand die goed is zal bijvoorbeeldt voor zijn medemens zorgen en lief zijn etc. en iemand die slecht is zal voor zijn eigen belangen opkomen.
Wat dat betreft is er geen verschil tussen goed en kwaad: iedereen doet altijd alles uit eigenbelang.

goed en kwaad is niet meer dan een point-of-view.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik stel het em alsvolgd voor:
Als je stoute dingen doet die niet mogen van god (bier drinken sex voor het huwelijk, naar black metal luisteren enzovoorts) Dan straft hij je door je naar de hel te sturen.
Zit ik daar straks lekker met een biertje en al m'n vrienden naar goeie muziek te luisteren terwijl al die brave christenen allemaal op een wolkje harp zitten te spelen *D

edit:
Beetje heel veel typo's

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 22:28 schreef NaOH het volgende:
Ik stel het em alsvolgd voor:
Als je stoute dingen doet die niet mogen van goed (bier dirnken sedx voor het huwelijk, naar black metal luisteren enzovoorts) Dan straft hij je door je naar de hel te sturen.
Zit ik daar straks lekker met een biertje en al m'n vrienden naar goeie muziek te luisteren terwijl al die brave christenen allemaal op een wolkje harp zitten te spelen *D
Mijn idee!

Alleen omdat we de hemel niet in mogen wil nog niet zeggen dat we 't niet gezellig mogen maken :)

• Evi
  • Niet online

Evi

Op vrijdag 11 januari 2002 22:29 schreef Aaargh! het volgende:

Mijn idee!

Alleen omdat we de hemel niet in mogen wil nog niet zeggen dat we 't niet gezellig mogen maken :)
Helemaal mee eens!
What's so great about heaven etc etc? Ik heb het niet op accordion muziek, maar harp is nog minder te harden!

(zo, even 2 stereotypen ui de kast gehaald en al)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 22:38 schreef EvilPlatypus het volgende:
Ik heb het niet op accordion muziek
O-)

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-12 20:53
Dit plaatje doet me dus meteen denken aan The Shinning, dan wel de versie van Kubrick natuurlijk (dat ze daar nog eens een film maar dan met een happy end over hebben durven maken :r ), daar heb je die butler die Jack (die in de film ook zo heet en tegen die tijd ook behoorlijk is doorgedraaid en "EVIL" is geworden) immer assisteert..., als je hier over gaat nadenken zou ik je echt aanraden om die film te kijken, Jack is, as you would say, is invited to the party...

T`is trouwens nog altijd hel en niet hell...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-12 07:19
Wat ik in mijn gemeente geleerd heb over de hel is het volgende:

De hel bestaat nu nog niet.
Na je dood ga je naar het dodenrijk, zowel gelovigen als ongelovigen. Als gelovige zal je door het dodenrijk gaan om zo naar de hemel te gaan.
In het einde der tijden wordt het hele dodenrijk (alle ongelovigen) in de poel des vuurs gegooid. (De hel)
Waar men elkaar dan af zou maken totdat er niemand meer over zou zijn.

Ik zelf ben min of meer van het geloof 'geraakt',
maar dit is de theorie die mijn gemeente (kerk) hanteerd.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik snap dat plaatje niet, want wie zijn dan degenen die 'molested' zullen worden? Zijn dat ook zondaars? Zoja, dan is de hel voor hen niet wat je theorie voorspeld.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Hm.. hel.

Over wat voor een hel praten we eigenlijk? Of gaan we in deze draad uit van een hel zoals hij gepresenteerd wordt in het startplaatje?

• Agent-X
  • Niet online
Een christen zei ooit tegen me dat de Hel het wachten om de Hemel binnen te mogen is..dat kun je natuurlijk ook als een zooi metaforen lezen..vond het mooi gezecht iig

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 20:56 schreef Fused het volgende:
Ik snap dat plaatje niet, want wie zijn dan degenen die 'molested' zullen worden? Zijn dat ook zondaars? Zoja, dan is de hel voor hen niet wat je theorie voorspeld.
Het lijkt er wel op dat die molested ones mensen op aarde zijn die enslaved zijn door de duivel himself. Maar het kan ook een goede mogelijkheid zijn dat die molested ones de minder evil personen zijn in de hel maar toch te slecht om naar de hemel te kunnen. Die ene gast die ze dan wilt folteren zal dan mischien wel een superevil gast zijn. Doordat ie superevil is staat ie in aanzien bij de duivel en mag hij leukere dingen doen.
Als je die 2e mogelijkheid van me gaat beschouwen klopt het plaatje niet helemaal. Er moet dan staan: Hell is actually a paradise for superevil and sick persons

• Verwijderd
  • Laatst online: 24-01-2022
De "Christelijke" hel is datGeen waar jij persoonlijk het meeste moeite mee heeft. dus in het geval van de vele heavy-metal luisterende tweakertjes is dat ongeveer het equivalent van tot in het einde der dagen op een wolk harp spelen.

Je kan er van uitgaan dat het je, mocht je in de hel vertoeven, behoorlijk naar kan worden gemaakt. dronken gesprek met een Moslim:

"Als Allah je naar de hel stuurt, moet je 999 trappen oplopen, en elke seconde duurt een jaar"
"Oh :{, bij ons moet je branden in het vageVuur"
"Ja dat komt ook nog!"

Dus hel is best een nare plek, al zeg ik het zelf. er zouden in mijn geval zeker geen schaars geklede dames rondhuppelen, of het moest achter een hek zijn.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Op zondag 13 januari 2002 00:20 schreef Spiney het volgende:
of het moest achter een hek zijn.
|:( :'( |:( :'( |:( :'(
Das minder!!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Over wat voor hel hebben we het hier?
Thesit heeft het over het christelijke begrip hel. In het plaatje wordt een heel andere hel gepresenteerd.
Op zaterdag 12 januari 2002 20:38 schreef thesith het volgende:
In het einde der tijden wordt het hele dodenrijk (alle ongelovigen) in de poel des vuurs gegooid. (De hel)
hm.. inderdaad, de mensen die sterven wachten in zekere zin in het dodenrijk op het einde der tijden. Daar ben ik het wel met je eens, alleen wat je dan noemt is volgens mij niet juist.
In het einde der tijden zullen de boeken geopend en de doden geoordeel worden (zie Openbaring 20:12) naar wat zij in deze wereld gedaan hebben. Alle goede dingen, maar ook alle foute dingen. Er is dus sprake van een soort 'rechtszitting', waarbij er zoals normaal gesproken ook een oordeel uitgesproken zal worden. Als we het over de ('christelijke') hel hebben dan is dat de plaats waar de veroordeelden na die rechtszitting worden gebracht. Inderdaad, de poel des vuurs.
En ook, ja, die veroordeelden zijn de 'slechte en goddeloze mensen'. Wie zijn dat? Iedereen die niet geleefd heeft naar Gods geboden, maar vooral iedereen die het offer van Christus heeft geweigerd.

Het tweede wat je noemt,
daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Was het maar zo, dan leek het tenminste nog een beetje op de wereld van vandaag.
Over de hel staat het volgende in de Bijbel: "daar zal het geween zijn en het tandengeknars"(Math 13:42). Geen 'elkaar afmaken', maar elke keer je tanden knarsen omdat je weet dat je op de verkeerde plek ben beland.
ook: Iedereen wordt na die 'rechtszitting' onsterfelijk. Ook de mensen dus die in de hel geworpen worden. Oftewel.. Niet zomaar 1 dag je ff rot voelen, maar altijd!
Tijd dus om je af te vragen wat er nu gebeurt met de mensen die wel het offer van Christus hebben aangenomen?

O ja, btw.. de karikatuur aan het begin van deze draad is dus met recht een karikatuur. Het lijkt me duidelijk dat dit geen juiste weergave van 'de hel' is. De hel is juist geen paradijs voor slechte mensen, maar een plek waar slechte mensen elke dag weer gekweld worden. Niet door een of andere superevil, maar door hun eigen geweten.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik neem aan dat in de hel voor een bierdrinker alleen mineraalwater geschonken wordt, een pedofiel krijgt alleen oude vrouwtjes aangeboden en osama mag alleen met de trein ipv het vliegtuig.Iedereen zal wel een kwelling "op maat" krijgen.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op zaterdag 12 januari 2002 00:03 schreef XElDiablo het volgende:
Dit plaatje doet me dus meteen denken aan The Shinning, dan wel de versie van Kubrick natuurlijk (dat ze daar nog eens een film maar dan met een happy end over hebben durven maken :r ), daar heb je die butler die Jack (die in de film ook zo heet en tegen die tijd ook behoorlijk is doorgedraaid en "EVIL" is geworden) immer assisteert..., als je hier over gaat nadenken zou ik je echt aanraden om die film te kijken, Jack is, as you would say, is invited to the party...

T`is trouwens nog altijd hel en niet hell...
a) Het is "The Shining". 1 n.
b) Ten tweede is die 'ze' die er nog eens een andere film over gemaakt heeft de schrijver van het boek. Lijkt me dat ie wel recht van spreken heeft. King vond Kubrick's versie niet goed genoeg, en heeft dus een nieuwe gemaakt.
c) Ten derde is dit volledig offtopic.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Alleen christenen gaan naar de hell(of de hemel). Zij geloven er namelijk in.

Moslims gaan er denk ik ook heen omdat dat bijna een kopie van het christendom is dacht ik.

Hmm, weet niet veel over islaam. Komt omdat ze me op de basisschool al die christelijke verhalen 10 keer moesten vertellen.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 00:20 schreef Spiney het volgende:
dus in het geval van de vele heavy-metal luisterende tweakertjes is dat ongeveer het equivalent van tot in het einde der dagen op een wolk harp spelen.
Harp is een instrument dat in sommige metal gebruikt wordt. Niet zo zwart/wit dus.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:58 schreef Aaargh! het volgende:
en d'r zit imho wel wat in, waarom zou de duivel mensen straffen die net zo evil zijn als hemzelf ?
Juist om dat de duivel evil is wil hij iedereen straffen en pijn doen die maar in zijn weg komt, helaas voor hem stuurt god alleen de evil mensen naar de hel, daarom kan hij ons niet allemaal straffen. Als je zo evil bent dan heb je volgens mij niet echt een gevoel, van "goh die is ook slecht, dus die doe ik niks, nee dan denk je van "jippie weer een ziel om te straffen en te pijnigen.

Zoals in Lord of the Rings, Sauron behandeld die orks nou ook niet echt goed, maar toch zijn ze slecht. En je kan Sauron toch wel als de duivel van middenaarde uitroepen (In die era in ieder geval).

Verwijderd

Hm.. denk niet dat de voorbeelden die hier genoemd een duidelijk beeld geven over wat de hel is...

zijn we het erover eens dat de weergave zoals in het plaatje aan het begin van de draad toch wat verkeerd is?

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 20:38 schreef thesith het volgende:
Wat ik in mijn gemeente geleerd heb over de hel is het volgende:

De hel bestaat nu nog niet.
Na je dood ga je naar het dodenrijk, zowel gelovigen als ongelovigen. Als gelovige zal je door het dodenrijk gaan om zo naar de hemel te gaan.

Ik zelf ben min of meer van het geloof 'geraakt',
maar dit is de theorie die mijn gemeente (kerk) hanteerd.
zit je in een sekte ??? :)

Verwijderd

Nou Hel en Hemel is door de kerk verzonnen om macht te krijgen over mensen. Zo kon je in de middeleeuwen voor veel geld je plaatsje in de hemel kopen. In Islam bv komen mensen die zichzelf met een vleigtuigje tegen een gebouw aanvliegen VOOR de islam in de hemel. In die hemel hebben ze 1000 maagdn tot hun beschikking die altijd maagd blijven. Pretty kewl huh :)
Dus omdat de wet niet zo goed werkte zeiden ze maar dat je eeuwig gemarteld werd vroeger dan hoopten ze dat de mensen dan wel op zouden houden met stelen en roven en moorden.

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:32 schreef Capitol_Gee het volgende:
Nou Hel en Hemel is door de kerk verzonnen om macht te krijgen over mensen. [...]Dus omdat de wet niet zo goed werkte zeiden ze maar dat je eeuwig gemarteld werd vroeger dan hoopten ze dat de mensen dan wel op zouden houden met stelen en roven en moorden.
hm.. dat geloof ik dus niet he. De kerk heeft de hel niet verzonnen, maar heeft de hel uit de Bijbel gehaald. Daarbij staat er in de Bijbel maar heel weinig over de hel en is het dus echt geen dwangmiddel om mensen maar van het stelen, roven en moorden af te krijgen.
alleen ja, het topic is hier 'De hel', dus we kunnen het niet over de hemel hebben |:(...

zucht... de hemel is veel leuker om over te praten...

Verwijderd

Ik heb de volgende vraag: Ik geloof in geen enkele god, dus als ik dood ga, naar welke hel ga ik dan. De Moslim hel, de Christen hel? De Bhuddisten hel?
Welke?

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

het maakt eigenlijk helemaal niks uit wat voor je geloof hebt, ze gaan allemaal ongeveer over hetzelfde, alleen hebben ze allemaal een andere intrpretatie van wat hun verteld wordt, de bron is hetzelfde, maar de uiteindelijke resultaat kan grote verschiilen tonnen met die van anderen geloven, en kan ook hgeel klein zijn.
HEt gaat gewoon hierom, je hoeft niet te bidden en weet ik veel, wie andere mensen helpt, de medemens respecteert zeer ruimdenkend is en misschien nog wat , als ik iets nog vergeten ben, maar met deze dingen heb je al gauw een plaatje in de hemel. Mocht je een van die dingen of een aantal daarvan niet aan voldaan hebben hoeft het niet meteen te betekenen dat je in de hel beland. Het kan zijn dat zeg maar het de graad die je hebt in de hemel lager is dan wanner je wel aan die dingen zou kunnen voldoen, iemand beland pas in de 'hel'als die echt onverbetelijk is.

Over die voor evil mensen is de hel een paradijs. Dat is dus helemaal neit waar.
Als alle mensen in del allemaal niet eerlijk zijn en bijvoorbeeld moorden, dan zal het echt niet zo zijn dat alle andere evil mensen hun medemaatjes zullen worden. Een egocentrisch persoon geeft nooit om een ander, ook niet als die iemand kent die hetzelfde is. Als de situatie er is zal hij voor zichzelf kiezen.
Een voorbeeld:
Stel jij beland als moordenaar in de hel. En er zijn nog meer andere moordenaars in die hel, die zullen echt niet dikke vriendjes metelkaar worden. Er is grote kans dat wat jij een ander aangedaan hebt weer door een andere moordenaar jou aangedaan zal worden.
Neem bijvoorneeld de mafia, het zijn allemaal 'evil'mensen. Ze kunnen best vrienden zijn, maar mocht het erop aankomen, dan zullen ze voorzich zelf kiezen en zullen er slachtoffers vallen.

Dat is ook het handige aan de hel of de lessen die sommige mensen krijgen. Als mensen niet te verbetren zijn is het het beste om ze ZELF te laten voelen wat ze een ander aangedaan hebben woordoor ze kunnen ionzien wat ze eigenlijk verkeerd gedaan hebben. Als dat ook gelukt is kan men weer een stap richting de hemel zetten. Je hoeft niet voor eewig dezelfde positie te houden. Dat is allemaal afhankelijk van jezelf.
JE jan van de hemelnaar de hel gaan an van de hel naar de hemel.

Al kijk je het zo apart, ook al jeloof je er niet in, het is best wel een goed rechtsysteem om mensen die iets fout gedaan hebben hetzelfde te laten ervaren wat ze een ander aangedaan hebben.

8 )

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 13:24 schreef Ash het volgende:
Ik heb de volgende vraag: Ik geloof in geen enkele god, dus als ik dood ga, naar welke hel ga ik dan. De Moslim hel, de Christen hel? De Bhuddisten hel?
Welke?
Da's dus het lastige. Ook voor mensen die niet geloven is er dus de hel.
offtopic:
Ook de hemel trouwens
. Dus hoe dan ook, je hebt ermee te maken, net zoals je met de zon te maken heb. Daar kan je in geloven of niet, hij is er gewoon.

Daarbij is de hel dus niet iets waar de slechte mensen in gaan. Da's nou het punt van de hel, daar gaat het om of je wel of niet gelooft heb in God. Welke God? de God uit de Bijbel. Natuurlijk heeft dat heel veel te maken met levensstijl, maar de tijd is voorbij dat we dachten dat we het met een 'goede' levensstijl het wel zouden redden.
HEt gaat gewoon hierom, je hoeft niet te bidden en weet ik veel, wie andere mensen helpt, de medemens respecteert zeer ruimdenkend is en misschien nog wat , als ik iets nog vergeten ben, maar met deze dingen heb je al gauw een plaatje in de hemel.
Nee dus. Je plaats in de hemel krijg je door het aannemen van het offer van Jezus Christus.
Kijk maar naar de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing. Reken er maar niet op dat hij zoveel goede dingen gedaan had in zijn leven, anders hing hij er niet. Toch zei Jezus 'heden zult gij met mij in het paradijs zijn'.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 14 januari 2002 16:47 schreef duisenberg het volgende:
Toch zei Jezus 'heden zult gij met mij in het paradijs zijn'.
Dat is pas een voorkeurs behandeling. Alle andere mensen moet wachten op de dag des oordeels.

Het wordt anders als je het paradijs ziet als een plaats waar het beter is dan waar je het nu bent. Aan het kruis heb je het duidelijk niet naar je zin. Als je dood gaat is dat een opluchting. Zelfs al zit er NIETS meer achter.

Nog even de opmerking van iemand die zei dat de duivel de mensen in de hel zou martelen etc omdat hij 'evil' is. Maar hij doet dan wel braaf wat god wil. Dus is hij zo slecht nog niet?

Als hij echt de zaak dwars zou willen zitten zou hij er voor zorgen dat iedereen het vreselijk naar zijn zin had in de hel. Zelfs al zou hij dat zelf niet leuk vinden dan is hij toch meer 'evil' dan als hij braaf zou luisteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
ach ja je kan de vraag ook andersom stellen waarom prijst god iedereen die een goed leven heeft geleden? ze hebben toch al genoeg geprijs in hun leven gehad!

voor iedereen zijn eigen gedachte daarover natuurlijk maar de 1 vind het fijn om na zijn dood naar de hemel te gaan en de ander om naar de hel te gaan! (in veronderstelling dat ze uberhaubt bestaan dan!)

ik zelf denk dat ik voor hel zou kiezen! altijd lekker warm :P en het maakt voor daar toch nie uit of je rottigheid uit haald je word toch alleen maar de hemel :P in geprezen als je het doet...

heb de satanistische bijbel gelezen en op zich staan er wel een hoop interressante dingen in! hij komt in iedergeval geloofwaardiger over dan de gewone bijbel!

maar goed...

AVE SATANAS!!

Metal to the bone

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:58 schreef Aaargh! het volgende:
Ik kwam 't volgende plaatje tegen:
[afbeelding]

geen mens zal ontkomen aan zijn straf
tenzij God het Hem vergeeft
oftwel; in de hel ben jij degene die wordt gestraft
heb je dan nog tijd om evil tegen anderen te doen?

Verwijderd

Tjongens, tjongens, als ik jullie visies lees begin ik echt bang te krijgen van de hel.
Ik dacht altijd dat het slechts een symbolische betekenis had. Symbool voor het innerlijk lijden.

Als je boosheid, haat, leugenachtigheid, bedrog, enz. in je hart draagt dan leeft jou innnerlijke toestand als het ware in de hel.

Ik dacht dat ik al alles had meegemaakt.

• Verwijderd
  • Laatst online: 24-01-2022
Iemand ooit Memnoch van Anne Rice uit de vampire chronicles gelezen? Erg strak boekkie, gaat over de vampier Lestat (jaja, dezelfde uit Interview with..) die dan door de duvel een toer krijgt langs de hel, de hemel en dat tussenstation en dan uiteindelijk moet kiezen.

Helemaal niet opgedrongen gelovig geschreven ofsow maar het mooiste eraan vind ik dat de kwaadAardige gasten elkaar wel aardig en lief kunnen vinden. Ik zou me ook best vermaken hoor als ik zwaar kwaadaardig was en ik zou een soortgelijk persoon tegenkomen. iig een aanradertje, staan een paar leuke (zwaar verzonnen natuurlijk) theorieen in enzovoorts over engelen, kwaad en de hemel. voor diegeen die hier toch in geinteresseerd zijn... :{
Pagina: 1