Mengtafel! Analoog of Digitaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 15:04

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Hey,

Ik ga samen met een vriend een homestudio opbouwen. Bedoeling is op professionele qualiteit house/groove maken. Dus klankkwaliteit is prioriteit. Mijn persoonlijke smaak gaat naar analoge mixers ipv digitale. Puur voor de klankkleur. Nu kunnen wel voor 1800€ een 03D kopen. Maar is maar 16kanalen. En ik heb schrik dat we binne de korste keren tekort gaan komen. Maar voordat ik beslis welke mixer ik neem, wil ik eerst enkele dingen weten. Want ben op dat vlak een N00B.

Wat is verschil tussen AUX en SEND/RETURNS? En hoeveel auxen moet je hebben?
Als je externe fx aanhangt, nemen zij dan kanalen in beslag van je mengtafel?
Hoeveel kanalen heb je nodig om normale groove/house platen te maken? 16, 20, 24+?

thanx..

ps: als iemand url's heeft met alles uitgelegd ivm mengtafels en shit.. post maar

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

verschil, hoe gaan we dat makkelijk uitleggen ?

aux kan je vanaf ieder kanaal sturen naar een uitgang, deze kan naar monitors gaan of effectprocessors.... volume hiervan is regelbaar
send en return is een input rechtstreeks op het kanaal, voor compressors...dus van het kanaal naar de processor
code:
1
2
stereo jack (send return) S&R <_|_|_____|
                     s r  ground

ik kan de S&R best wel omgewisseld hebben hoor.

Hij die vriend van je er wat verstand van ? Of weten jullie totaal van niks ? Ik zou voor de analoge tafel gaan, en 16 moet voldoende zijn....

owja, als je een echte studio wil bouwen, zal je veel geld nodig hebben :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

als je nog helemaal geen ervaring hebt met dit soort materie zou ik toch niet direct digitaal gaan, en ik zou zowieso geen geld verkwisten aan spul waarvan je niet weet of je het nodig hebt en hoe het werkt.. het spul maakt je plaat niet, dat doet je muziek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Op vrijdag 11 januari 2002 20:39 schreef multipasser het volgende:
Hey,

Ik ga samen met een vriend een homestudio opbouwen. Bedoeling is op professionele qualiteit house/groove maken. Dus klankkwaliteit is prioriteit. Mijn persoonlijke smaak gaat naar analoge mixers ipv digitale. Puur voor de klankkleur. Nu kunnen wel voor 1800€ een 03D kopen. Maar is maar 16kanalen. En ik heb schrik dat we binne de korste keren tekort gaan komen. Maar voordat ik beslis welke mixer ik neem, wil ik eerst enkele dingen weten. Want ben op dat vlak een N00B.

Wat is verschil tussen AUX en SEND/RETURNS? En hoeveel auxen moet je hebben?
Als je externe fx aanhangt, nemen zij dan kanalen in beslag van je mengtafel?
Hoeveel kanalen heb je nodig om normale groove/house platen te maken? 16, 20, 24+?

thanx..

ps: als iemand url's heeft met alles uitgelegd ivm mengtafels en shit.. post maar
Een aux en een send/return kan je niet vergelijken. Een auxilary is een output, een send/return is een manier om een apparaat in de signaalweg op te nemen.
Wat je nodig hebt is afhankelijk van de fx die je gebruikt. Voor een compressor gebruik je gewoon de insert. Maar een reverb hang je aan een aux, en die laat je terug komen op een fx return of een normaal kanaal.
Of je een digitale of analoge tafel gebruikt zou ik vooral van je budget laten afhangen. Een digitale tafel biedt gewoon veel waar voor zijn geld, en is bovendien heel erg klein (tov een analoge tafel plus fx rack). Compressors zitten er al in bijvoorbeeld. Maar om echt alles uit een digitale tafel te halen wat er in zit, moet je er lang mee hebben gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep,..helemaal mee eens..ff kort samengevatte theorie

Hang nooit "dynamics" aan je aux send/returns,
en hang nooit effecten in je inserts!, puur odmat het normale kanaal "droog" moet blijven,.. (duz zonder FX)

Als je gaat harddisk recorden, kan je dit later laten terug komen op je mengtafel, en dan de effecten erbij regelen.
of direct met de sub uitgangen, als je wilt groepren!

Verder denk ik niet dat je aan 16 kanalen genoeg hebt,..want ik denk dat je zeker 8 sporen wilt opnemen,..das dus et handigst met een 8 bus,.. aangezien die dingen ontiegelijk duur zijn (etgen 20a 30 duzend gulden) kan je beter voor analoog keizen

ik heb nu een spirit f1 te lijn voordat ik de SX krijg, ik ben al hier zeer tevree over, ok..het haalt et lang neit bij een soundcraft/machie tafel

ik zou eens kijken naar een Soundcraft met 24 kanalen, en 8 bus. dan hou je 16 kanalen over in princiepe, of je moet 32 nemen..ik denk dat je daarbij beter in de buurt komt..verder is het overwegen wat je wilt..

de soundcraft K3 theatre komt dicht in je buurt,..
http://www.soundcraft.com/products/k3_theatre.html (Correct me if I give wrong info :9 )

Koop hier dan een goeie tascam ADAT, of een Fostex Harddisk recorder bij van 8 a 16 kanalen,.. en voor de rest zoek je et zelf uit

Ik denk dat je heir wat behoorlijke profi dingen kan openmen.. nu de ervaringen en het mengpaneel leren, en hopla :)

ik ken zelf een paar oudere tafels, die wat minder mogelijkheden hebben, want deze is vast erg prijzig,..die andere kan je kopen voor tegen de 5000 gulden d8 ik..de kwaliteit ewrvan is zeer goed.. ff kijken of ik em op marktplaats tegen kan komen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Afbeeldingslocatie: http://marktplaats.com/fotos/muziek/mengpanelen/2997.jpg

dit is degen die ik bedoel,..hier heb ik ervaring mee, en is erg goed vind ik

de soundcraft, 24/8/2
(afgebeeld staat de spirit(dochtermerk), maar deze is in soundcraft versie te krijgen..dus beter kwaliteit, verwacht zeker geen koopje :) maar je hebt waar voor je geld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Wat ook een vette combo is, is een Yamaha 01v met een Adat inteface. Hang daar een Fostex 8 sporen HD recorder aan en je bent klaar. :)

Hoewel, 16 kanalen is misschien te weinig voor jullie, maar het ID is leuk.. :9

Kijk eens op de site van Spirit (by soundcraft) die maken gewoon goede tafels voor een redelijke prijs, ik denk dat in jullie geval analoog beter is omdat je aangeeft heel veel kanalen nodig te hbb. Dat red je niet digitaal, want dat is niet te betalen |:(

Het voordeel van bijvoorbeeld zo'n 01v is dat je voor ong. €2000,- (minder) een 16 kannaals mengtafel hebt met een 8 bus uitgang. (main, monitor, 4 sub) Per kannaal heb je dan een compressor en er zitten 2 hele goeie multieffectbakken in :P

Stap ook eens een paar pro-audiozaken binnen en laat je daar ook eens adviseren over wat er allemaal te krijgen is (en wat het kost natuurlijk)..

Suc6 met je keuze *D

(sorry, maar ik ben een beetje pro-Yamaha 01v, heb er zelf ook een dus geen nare reacties aub, ik probeer alleen te helpen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Laatst online: 29-08-2024
En als je echt geen geld hebt kun je altijd nog software matig gaan afmixen net als ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

kzou zowieso software afmixen, zeker als je n00b bent..
alleen als je pro bent en geld hebt, is al die hardware leuk..
maar voor het geld waarvoor je software kunt krijgen, krijg je nooit zoveel hardware..

maar ja...

voor mijn gevoel heeft dit topic een hoog 'ik wil graag dj-house maken en ik heb wat termen gehoord' ...
ik zou toch echt wat kleiner beginnen voordat je je hierin stort..
al die opties van die duurdere tafels, adat recorders, is volgens mij echt een no-go (tenzij ik jullie veel armer schat..:))

ik weet het niet, als jullie al je instrumenten (samplers/synhts/sl1200's) al hebben scheelt het veel, maar daar zou je ook een mixer voor moeten hebben, dus moeten weten wat een send/return is, dus die indruk heb ik niet, dus ik weet niet hoe jullie aan je klankmateriaal komen, maar als je dat dan in software doet (altijd handig om te experimenteren, goedkoop) dan kan alles (veel) binnenin je putertje en heb je wellicht om te beginnen helemaal geen mixertje nodig..

maar goed
wellicht zie ik het toch allemaal verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Voordeel van digitaal: veel randapp. voor weinig geld. nl: ingebouwde noise-gates, compressors, parametrische EQ, galmpjes, delays. Nadeel: ingebouwde FX zijn van mindere kwaliteit dan echte externe randapp. van een A-merk

aux is idd. precies wat iedereen hier zegt, dus daar zeg ik verder niets over. maar.....
bij heel veel tafels is een send/return ook precies wat iedereen hier zegt, nl. een punt in de signaalweg waar het signaal doorheen moet(dit heet dus een insert) MAARRRRR niet alle merken gebruiken dezelfde terminologie en bij sommige mengtafels is een send/return dus gewoon een aux-send en de return een aparte stereo-ingang waar je het signaal van de aux op kan laten terugkomen.
Als laatste heb je nog het begrip DIRECT-OUT, en dat is een uitgang die op elk kanaal zit en waarmee je het signaal post-EQ en (soms pre-, soms post-)fader direct naar bijv een HD-recorder kan sturen. Deze optie wordt veel gebruikt voor multitracking.

Je kanalenbereken je vrij simpel:
alle instrumenten die je wilt opnemen (voor stereo * 2)+
alle effectapparaten waar je vrij veel controle over wilt hebben (voor stereo * 2)=aantal kanalen.
de effectapparaten waar je niet zoveel controle over hoeft, kan je meestal wel via een aux-in terughalen en die hebben dus geen fader nodig. Ook al is een fader makkelijker :)

Het aantal auxen bepaald hoeveel effectapparaten je kan aansturen. Sommige apparaten hebben een stereo-in en dan moet je dus 2auxen per effect apparaat gebruiken, maar heel veel gaan gewoon mono-in en stereo-uit

w00dy: de volgorde van de S en R verschilt per fabrikant, en sommige fabrikanten werken zelfs met 2 stereo-pluggen boven elkaar, een gebalanceerde send en een gebalanceerde return

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 12 januari 2002 01:10 schreef gitaarwerk het volgende:
de soundcraft K3 theatre komt dicht in je buurt,..
http://www.soundcraft.com/products/k3_theatre.html
Die hebben wij op ons werk :). Maaruh, dit wel best een dure mixer hoor (een beetje afhankelijk van welke versie je neemt natuurlijk).
Op zaterdag 12 januari 2002 02:05 schreef djazete het volgende:
kzou zowieso software afmixen, zeker als je n00b bent..
alleen als je pro bent en geld hebt, is al die hardware leuk..
maar voor het geld waarvoor je software kunt krijgen, krijg je nooit zoveel hardware..

maar ja...

voor mijn gevoel heeft dit topic een hoog 'ik wil graag dj-house maken en ik heb wat termen gehoord' ...
ik zou toch echt wat kleiner beginnen voordat je je hierin stort..
al die opties van die duurdere tafels, adat recorders, is volgens mij echt een no-go (tenzij ik jullie veel armer schat..:))

ik weet het niet, als jullie al je instrumenten (samplers/synhts/sl1200's) al hebben scheelt het veel, maar daar zou je ook een mixer voor moeten hebben, dus moeten weten wat een send/return is, dus die indruk heb ik niet, dus ik weet niet hoe jullie aan je klankmateriaal komen, maar als je dat dan in software doet (altijd handig om te experimenteren, goedkoop) dan kan alles (veel) binnenin je putertje en heb je wellicht om te beginnen helemaal geen mixertje nodig..

maar goed
wellicht zie ik het toch allemaal verkeerd :)
Nou, eigenlijk zou je best wel eens gelijk kunnen hebben :).

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Op zaterdag 12 januari 2002 03:53 schreef Illusion het volgende:
Voordeel van digitaal: veel randapp. voor weinig geld. nl: ingebouwde noise-gates, compressors, parametrische EQ, galmpjes, delays. Nadeel: ingebouwde FX zijn van mindere kwaliteit dan echte externe randapp. van een A-merk

aux is idd. precies wat iedereen hier zegt, dus daar zeg ik verder niets over. maar.....
bij heel veel tafels is een send/return ook precies wat iedereen hier zegt, nl. een punt in de signaalweg waar het signaal doorheen moet(dit heet dus een insert) MAARRRRR niet alle merken gebruiken dezelfde terminologie en bij sommige mengtafels is een send/return dus gewoon een aux-send en de return een aparte stereo-ingang waar je het signaal van de aux op kan laten terugkomen.
Als laatste heb je nog het begrip DIRECT-OUT, en dat is een uitgang die op elk kanaal zit en waarmee je het signaal post-EQ en (soms pre-, soms post-)fader direct naar bijv een HD-recorder kan sturen. Deze optie wordt veel gebruikt voor multitracking.

Je kanalenbereken je vrij simpel:
alle instrumenten die je wilt opnemen (voor stereo * 2)+
alle effectapparaten waar je vrij veel controle over wilt hebben (voor stereo * 2)=aantal kanalen.
de effectapparaten waar je niet zoveel controle over hoeft, kan je meestal wel via een aux-in terughalen en die hebben dus geen fader nodig. Ook al is een fader makkelijker :)

Het aantal auxen bepaald hoeveel effectapparaten je kan aansturen. Sommige apparaten hebben een stereo-in en dan moet je dus 2auxen per effect apparaat gebruiken, maar heel veel gaan gewoon mono-in en stereo-uit

w00dy: de volgorde van de S en R verschilt per fabrikant, en sommige fabrikanten werken zelfs met 2 stereo-pluggen boven elkaar, een gebalanceerde send en een gebalanceerde return
Ik ben het helemaal met je verhaal eens op één punt na..

Er zitten in de meeste digitale mengtafels wel degelijk goede FX. In de Yamaha's zitten bijvoorbeeld hoogwaardige FX-processors, dezelfde als in de stand alone versies van Yamaha. Spirit maakt in haar digitale mengtafels gebruik van lexicon FX met alles erop en eraan, hoezo niet goed.. :9

En multipasser, ik denk dat als je op dit moment nog helemaal geen apperatuur (synth's mixers, FX's) hebt, dat je misschien het beste softwarematig kunt beginnen en dan langzaam uitbreiden naar hardwarematig, omdat het anders wel een hele grote investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tja, ik ben het helemaal met Djazete eens, ga eerst eens met analoog (en combineer dan met software, er zijn hele goeie plugins verkrijgbaar voor mastering)aan de gang als je nog weinig ervaring hebt met dit soort dingen. Je kunt beter eerst voor onder de 1000 een goeie analoge tafel kopen, en daar eventueel alvast wat simpele randapparatuur aan hangen (digitale efx processor bijvoorbeeld, zijn voor niet al te veel geld te krijgen, en toch goed) en dan in combi met software goed leren werken daarmee.
Verder is er ook een verschil in klank(kwaliteit) tussen analoog en digitaal. De analoge tafels van Soundcraft/Spirit gebruiken Britisch EQ welke een warme klank oplevert. De Yamaha digitale tafels hebben daarentegen een wat koudere klank, maar bijvoorbeeld wel al wat ingebouwde stuff zoals compressor/limiter per kanaal. (dit zijn maar voorbeelden, maar het geeft een idee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Zoals Djazete al zo ongeveer zei, probeer eerst software matig, dat is bij een handige aanpak gratis en ik denk dat veel mensen onderschatten wat je tegenwoordig met software, een vooral goede geluidskaart en een goede monitor set kan. Het is in ieder geval mijn goedkope oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 15:04

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
thanx dudes voor reply's

Heb juist een S3000XL akai sampler gekocht met FX-Card en Digital addon. Voor 1000€. Heb ook al een CS1X liggen als control synth..

Nu effe wachten want BEhringer brengt de ddx3216 uit. 32chan digitale mixer met 32bit A/D convertion + 4 FX boards. voor 2500€.

ik zoek het verder uit allemaal.. thanx

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

ben benieuwd. laat maar wat horen als je je eerste demo of track af hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 12 januari 2002 21:23 schreef multipasser het volgende:
thanx dudes voor reply's

Heb juist een S3000XL akai sampler gekocht met FX-Card en Digital addon. Voor 1000€. Heb ook al een CS1X liggen als control synth..

Nu effe wachten want BEhringer brengt de ddx3216 uit. 32chan digitale mixer met 32bit A/D convertion + 4 FX boards. voor 2500€.

ik zoek het verder uit allemaal.. thanx
mooi spulletje :) ik wou dat ik et geld had :9~
Digitaal werken is heel anders dan analoog, dus daar meot je mee oppassen als je ergends anders wilt mixen..maar ik denk dat et je prima gaat lukken, met de ebste intresses kom je al een heel eind.. lekekr verder rustig alles bekijken en laten voorlichten (zoals wij heir doen :P )

Behringer een digitaal mengpaneel uitbrengen?? wow.. ik ebn benieuwd, hopelijk word dit weer eens een goeie mengtafel van behringer (no flame op de andere, maar die vond ik gewoon wat minder, en ook net als bij een spirit SX/FX/F1 de draaiknopjes te dicht op elkaar zitten!)

Laat ons ff weten in het topic "Hoe ziet jou semi-Professionele studio eruit?" hoe et eruit komt te zien!!

(ff off topic, ik heb als tijdelijk onderkomen voordat ik de spirit SX krijg, een F1 16 hier staan, ik vind deze verdomd goed klinken al, en et is nog geneens de kwaliteit van de SX :9~ )

btw Noordpark_Terrorist, welke proggies gebruik jij voor eindmixen??
Cubae, wavelab , soundforge, Tracks of andere???
Ik wil weleens weten.. wil binnenkort ook een DAT gaan kopen, en ik maak ook eindmixen via computer :)

(enneh.. die Roland JP8000 ist sehr geil...vet ding!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Op zondag 13 januari 2002 11:32 schreef gitaarwerk het volgende:
btw Noordpark_Terrorist, welke proggies gebruik jij voor eindmixen??
Cubae, wavelab , soundforge, Tracks of andere???
Ik wil weleens weten.. wil binnenkort ook een DAT gaan kopen, en ik maak ook eindmixen via computer :)
Cool Edit Pro met de Timeworks mastering plugins. Maar het masteren stelt eigenlijk nog geen reet voor bij mij want ik moet nog een goede monitor set kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:) of koptelefoon :)
hmmz.. wat leuks : Sennheisser Orpheus :9~

ik heb ook cool edit pro.. legaal gewoon :)
nooit geinstalleerd nog.. is dat proggie beter dan soundforge ??
(timeworks mastering plugin .. mmz ff zoeken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 19:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Die digitale tafel van Behringer lijkt mij ook wel interessant. Ik hoorde van iemand dat de mic preamps beter zijn dan van oudere Behringer tafels, nieuw ontwerp enzo. Niet zo super als van andere, maar zeker aardig wat beter (en minder lawaaierig). Nu nog eens kijken of het ding een beetje stevig is (vooral faders) en hoe de A/D- en D/A-converters zijn. Als dat nog een beetje OK is, dan is het zeker een overweging waard. Ook omdat de prijs natuurlijk erg gunstig is.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Op zondag 13 januari 2002 13:47 schreef gitaarwerk het volgende:
:) of koptelefoon :)
hmmz.. wat leuks : Sennheisser Orpheus :9~

ik heb ook cool edit pro.. legaal gewoon :)
nooit geinstalleerd nog.. is dat proggie beter dan soundforge ??
(timeworks mastering plugin .. mmz ff zoeken :P)
Hmmmmm..............Cool Edit Pro legaal en nog nooit geprobeerd :? :) Het is ongeveer hetzelfde als Soundforge naar mijn idee, alleen in layout en manier van werken is het wat anders. De één vind Cool edit het beste de andere soundforge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep ...
klopt..ik werk al best lang met soundforge..
Ik weet dat de cd-drukkerij in de buurt, (waar ik de vertegenwoordiger van ken, en daarvan die programma's heb gehad) Soundforge ook gebruiken voor eindbewerkingen te maken vooradt ze gaan persen!..

ik wil hier wel wat reacties op horen.. (das alleen offtopic :'( )

Pagina: 1