Toon posts:

[C++]Exporteren naar Excel formaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet er iemand een beschrijving van het bestandsformaat Excel (versie maakt niet uit) of een (open) bestandsformaat dat Excel 2000 ook kan inlezen ? Het zou een paar opmaakkenmerken (zoals vette tekst etc) moeten ondersteunen, dus CSV is niet de ideale oplossing. Het is ivm met een databeest programma dat records moet kunnen exporteren naar excel.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Zoek is wat op office koppeling. Ik neem aan dat je platform windows is. Als dat zo is, dan is het mogelijk om vanuit je code te exporten via een aantal aanroepen van de uiste functies. De hele "bestandszooi" waar je zo min mogelijk mee bezig wil zijn, wordt dan geregeld. Ik kan je er op dit moment nog niet veel over zeggen, maar volgende week misschien wat meer, jongen bij mij in de groep is namelijk voor ons project (Windesheim Zwolle) bezig met het uitzoeken hoe we kunnen exporten naar Excell.

Het omvat ook een klein beetje VBA heb ik me laten vertellen, maar verder? Geen idee.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 20:48 schreef vicz het volgende:
www.wotsit.org
Tnx voor de link.
Het Excel formaat is dus helaas serieus ingewikkeld (had ik wel verwacht). :{
Op vrijdag 11 januari 2002 schreef The - DDD het volgende:
Zoek is wat op office koppeling. Ik neem aan dat je platform windows is. Als dat zo is, dan is het mogelijk om vanuit je code te exporten via een aantal aanroepen van de uiste functies. De hele "bestandszooi" waar je zo min mogelijk mee bezig wil zijn, wordt dan geregeld. Ik kan je er op dit moment nog niet veel over zeggen, maar volgende week misschien wat meer, jongen bij mij in de groep is namelijk voor ons project (Windesheim Zwolle) bezig met het uitzoeken hoe we kunnen exporten naar Excell.
Het omvat ook een klein beetje VBA heb ik me laten vertellen, maar verder? Geen idee
Dat ga ik maar es doen dan. Als je nog wat meer erover te weten komt, wil je me dit dan even laten weten via dit topic ?
dbv.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 23:48
De msdn uit 1995, staat het excel 1995 formaat in. In nieuwere msdn's staat het niet meer. Maar makkelijker is denk ik zoals hierboven staat om met COM-objecten Excel aan te spreken.
Als de opmaak echt simpel mag blijven zoals je zegt, kan je misschien ook nog wel een html bestand genereren en die importeren in excel.

edit:

oh en niet te vergeten dat excel gebruik maakt van OLE-compound-documents, dit is eigenlijk een soort directory-structuur met bestanden in 1 groot (het .xls) bestand. Het binaire formaat van ole-compound-docs hoef je niet te weten, want windows heeft daar een api voor.

Als je er echt in wilt duiken kun je ook naar sourcecode van open-source officepakketten met excel ondersteuning kijken.

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Ik vermoed dat je het best gewoon een ODBC koppeling kunt leggen met je Excel sheet. Heb ik zelf nog niet mee gewerkt, maar ik zou zoeken naar ODBC voor Excel...

(en vergeet niet dat je een excel als COM- object aan kunt maken vanuit je C++)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:18 schreef j_du_pee het volgende:
Ik vermoed dat je het best gewoon een ODBC koppeling kunt leggen met je Excel sheet. Heb ik zelf nog niet mee gewerkt, maar ik zou zoeken naar ODBC voor Excel...
(en vergeet niet dat je een excel als COM- object aan kunt maken vanuit je C++)
Op vrijdag 11 januari 2002 21:15 schreef Sjaaky het volgende:
knip
Maar makkelijker is denk ik zoals hierboven staat om met COM-objecten Excel aan te spreken.
Als de opmaak echt simpel mag blijven zoals je zegt, kan je misschien ook nog wel een html bestand genereren en die importeren in excel.
knip
Hmm aangezien ik weinig (lees: bijna geen) ervaring heb met COM, en ik een DAO gebruik ipv ODBC, lijkt me de simpelste oplossing om gewoon even snel een HTML file te renderen. HTML is makkelijk, universeel en veelzijdig genoeg voor mijn toepassing :)
Toch maar eens COM beginnen leren...;)

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Op vrijdag 11 januari 2002 21:28 schreef SpHeaRe het volgende:
Hmm aangezien ik weinig (lees: bijna geen) ervaring heb met COM, en ik een DAO gebruik ipv ODBC, lijkt me de simpelste oplossing om gewoon even snel een HTML file te renderen. HTML is makkelijk, universeel en veelzijdig genoeg voor mijn toepassing :)
[sub]Toch maar eens COM beginnen leren...;)
ik denk dat dit een goed moment is om COM en ODBC te gaan leren, waarschijnlijk valt dat alles mee en het is IMHO de netste oplossing...

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnoffdev/html/vsofficedev.asp

Mag ik al uwer ogen wijzen op deze link?

Hier staat een boel (in de MSDN) over hoe je vanuit alle Visual Studio talen kan koppelen naar Office.

Zoek in je lokale kopie van de MSDN maar is op:
"Microsoft Office Development with Visual Studio"

In de september 2001 release staat exact dat wat er ook op die web pagina staat. En ik denk dat het exporteren nog wel is makkelijker kan zijn dan de meeste verwachten. Je maakt een object aan wat een office document is, hier kan je op werken. (En dat zal het ingewikkeldst van het geheel zijn, de data zo weergeven zoals je zelf wil hebben in plaats van platte text zonder opsmuk.)

Edit:
En ik zie net dat het inderdaad met COM en ODBC te maken zal hebben indien je het lowlevel wil gaan doen (zonder MFC en een of andere macro die ik overal zie.

Verwijderd

Topicstarter
Die link ziet er goed uit. Ga ik es goed bestuderen. tnx !
Pagina: 1