MTU waarden, vaste getallen?

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik zie ergens dat ik een MTU van 1500, 1492 en 1454 kan instellen. zijn de waardes daartussen niet toegestaan? Wat zijn de volgende (lagere) waarden?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Verwijderd

Wordt de grootte van MTU niet automatisch vastgesteld mbv. ICMP type 12 oid?
Anyways, in Linux kun je als het goed is MTU instellen mbv. ifconfig.

Verwijderd

Ja hoor, je mag hier invullen wat je wilt, of dit ook tot het gewenste resultaat leidt is vers 2 ;). Standaard regel is: "Met je poten vanaf blijven". Ethernet bijvoorbeeld gebruikt een default MTU van 1500, wanneer een andere waarde om wat voor redenen nodig blijken te zijn wordt dit automagisch afgevangen door Path MTU Discovery. Een uitzondering van bovenstaande regel is van toepassing bij bijvoorbeeld het gebruik van PPP over Ethernet, hier zit een overhead van 8bytes in waardoor het vaak tot prestatiewinst leidt wanneer je de MTU waarde instelt op 1492 ( 1500-8 ). Misschien dat je hier ( http://www.worldgate.com/~marcs/mtu/ ) iets aan hebt.

Kortom, veranderen van je MTU is in _uitzonderlijke_ gevallen nodig, de aangepaste waarde ( 1492 zoals in het PPPoE voorbeeld hierboven ) is afhankelijk van de situatie. Gebruik je MTU dus niet als Lotto formulier ;).

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb gelezen ( http://www.annoyances.org/exec/show/article04-107 )dat als je een aantal dingen met ICS in XP niet kan (bij mij de windows update) dat je dan eens moet kijken of je je MTU omlaag kan zetten. In het vorbeeld van de website hierboven klopt het inderdaad dat ik pas bij 1454 mijn gateway kan pingen. Alleen als ik de test 3 keer doe geeft ie af en toe een time out dus ik wilde de MTU nog iets lager zetten.

/// edit /// ik zie ineens dat iedereen problemen heeft met de windows update, nevermind! :+ :+ :+ :+ /// edit ///

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Toen ik mijn i-net nog deelde met wingate moest ik mijn MTU op 1432 zetten om alles te kunnen...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Hmm, zou het veel uitmaken? Heb zo'n draytek 2600. En daar staat ie op 1450! Als ik dat nou verhoog? zou het internet dan sneller gaan?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 10:53:
Hmm, zou het veel uitmaken? Heb zo'n draytek 2600. En daar staat ie op 1450! Als ik dat nou verhoog? zou het internet dan sneller gaan?
www.speedguide.net ... lees daar maar ff :)

Als je internet sneller zou gaan is het wel zo minimaal dat je er niks van merkt.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op 22 januari 2003 @ 11:25:
[...]

www.speedguide.net ... lees daar maar ff :)

Als je internet sneller zou gaan is het wel zo minimaal dat je er niks van merkt.
Als je deze paketten groter wilt maken dan kan andere servers of clients je paketgrootte niet meer aan, gevolg internetdropping.... receive data lose...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Zo'n vaart loopt het ook weer niet, maar als je MTU groter is dan wat een of meerdere devices tussen verzender en ontvanger een kleinere MTU hanteren dan de pakket-grootte die wordt aangeboden, zal het pakket in 2 stukjes worden opgehakt alvorens te worden doorgestuurd. Dit vertraagt aanmerkelijk meer dan dat je het totale bericht-verkeer met een MTU had verzonden die wel over het hele traject wordt geaccepteerd.

Dit heeft dus alleen invloed als je pakketjes verstuurt die ook daadwerkelijk de maximale grootte hebben, een ping heeft er geen last van tenzij je de standaard-grootte van het ping-pakket ophoogt tot de MTU juist om te kijken hoe het met eventuele afwijkende MTU's onderweg zit.

Maar, zoals eerder opgemerkt, je moet wel een verduiveld goede reden hebben om met de instellingen van de MTU te gaan klooien.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1