Toon posts:

Print-oplossing onder Netware 4.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik ben niet echt super thuis in Novell dus ik raadpleeg even de GoTTers om tot een oplossing te komen.

Situatie is als volgt: Een Netwerk middels een Netware 4.2 server. Ongeveer 30 van de 150 werkstations zijn uitgerust met een printer welke lokaal via LPT1 aan de PCtjes hangen.

Nu gaat het nog met pserver.nlm en nprinter. Aangezien ze daar diverse problemen mee hebben (2k-werkstations), en dit al een prehistorische oplossing is toch? :X, zoeken ze wat anders. Wat is een goede oplossing?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > [forum=23]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

kan niet anders als je niets aan hardware aanschaft.
Of je moet windows (als het 2000 of NT als printerserver gaan gebruiken) maar dat is hetzelfde als dat je nu doet met Novell.
Als je de printers netwerkready maakt d.m.v. een printerserver of als dat kan een netwerkkaart of jetdirectkaart hoeven ze niet meer aan een werkstation te hangen maar kunnen ze gelijk aan een netwerkaansluiting hangen.
Dan zul je in de NDS van Novell de printer moeten aanmaken via NWAdmin.

Als ik alles exact moet uitleggen ben ik nog wel ff bezig dus zoek bij Novell zelf of lees info of boek enz.

niet om arrogant te doen maar een netwerk met server en 150 (!) werkstations waar lokaal printers aanhangen vind ik prutswerk!
Dit is niet de manier om te werken! daar is dit systeem te groot voor.
Als je het daar misschien niet helemaal mee eens bent kun je misschien vertellen waarom dit op deze manier is gedaan en niet zoals ik het zou zien (server-switches-hubs-netwerkprinters etc.)

Verwijderd

Topicstarter
NDPS een oplossing??

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 19:23 schreef pinolief het volgende:
kan niet anders als je niets aan hardware aanschaft.
Zijn toch genoeg software-matige oplossingen lijkt me.
Of je moet windows (als het 2000 of NT als printerserver gaan gebruiken) maar dat is hetzelfde als dat je nu doet met Novell.
Niet echt nuttig
Als je de printers netwerkready maakt d.m.v. een printerserver of als dat kan een netwerkkaart of jetdirectkaart hoeven ze niet meer aan een werkstation te hangen maar kunnen ze gelijk aan een netwerkaansluiting hangen.
Dat wil ik niet.
Dan zul je in de NDS van Novell de printer moeten aanmaken via NWAdmin.Als ik alles exact moet uitleggen ben ik nog wel ff bezig dus zoek bij Novell zelf of lees info of boek enz.
Aangezien ik dat nu ook al doe hoef dat ook niet hè. Via NPrinter hebben ze ook een queue nodig.

Verwijderd

een printerqueue is niet altijd nodig (inderdaad via NDPS) en alleen nodig als je via bindery werkt.
Queues worden gebruikt als je nog met DOS applicaties werkt zoals Exact voor DOS of WP51 o.i.d.

Wat natuurlijk kan is het financiele verhaal of iets anders maar je geeft daar geen info over zodat ik dat niet kan beoordelen.
Aan deze oplossing bij jou kan ik bijna niet anders denken als dat de automatisering een extreme sluitpost is.

Hoe dan ook : ik blijf erbij dat als printers aan een werkstationpoort hangen deze werkstation dus als printerserver dienen en dat voor 150 werkstations met 30 printers????
Dat kan natuurlijk wel maar ik vind het zeer omslachtig.

BTW, ik kraak je niet af maar ik zou zo niet willen werken, dat is mijn mening en ik respecteer de jouwe.
Pagina: 1