Toon posts:

Microcontrollers en programmatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit leuke artikel:

http://www.nutsvolts.com/PDF_Files/light_effects.pdf

Ik ben nu al jaren aan het programmeren in talen van ASM tot Java en van C++ tot Delphi, maar steeds bedenk ik me dat ik weleens iets wil programmeren dat je ook aan de buurman kan laten zien, dus een koppeling met hardware. Ik bedoel dus iets dat aangestuurd wordt door een microcontroller ofzo. Weet iemand soms een goed boek om deze beestjes te programmeren (online of in papiervorm)? Het mag best een beetje basic zijn zeker met betrekking tot electro, want ik blijf een softie en geen electromonteur..

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

Super_ik

haklust!

in elektuur zijn hierover verschillende artikelen verschenen, daar heb ik voornamelijk mijn kennis uit.
in de bibliotheek staan ook verschillede boeken over microprosessors io enzo.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Spreekt de single-chip webserver je wat aan?

Verwijderd

om aan IO te doen , heb je "bijna" niks nodig , kan via parallelle poort ... gaat met VB5 easy... de enigste chip die je nodig hebt is een 74HCT574 latch ..je gebruikt een van de controlesignalen om de clk aan te sturen en je latched de data (zo moet het omdat de data te snel gaat voor het oog) op die manier kan je het vertragen en er eender wat mee aansturen... vroeger had ik een webpage over het onderwerp... jammer ;)

Microcontrollers boek van Elektuur, alleen kan je het board niet meer krijgen... maar je kan eender welk 80C32 board gebruiken. of een 80c552... dan hier even de basic compiler gaan halen (omvat basic aansturing van LCD knopjes sensors) http://www.mcselec.com/

bv Application Note AN07 is door mijn handjes gemaakt een big digit thermometertje ... je kan zelf je eigen digidoc maken ;)

Zij verkopen ook bordjes... het handige wat je wel moet hebben voor soft development is een eprommer, een epromemulator en een bakkie om ze te wissen ;)

Nog handiger is een DS1230 van dallas een gebufferde ram, moet je niet wissen (allez werkt gelijk een flash) gewoon alles op NUL zetten en hopakee opnieuw stoken ...

Ga opnieuw beginnen met knutselen , ik heb hier 2 printjes besteld http://www.tecel.com die hebben leuke dingen voor feitelijk weinig geld.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt allemaal geweldig! Zijn er meer mensen die soortgelijke projecten hebben en daar misschien een website voor onderhouden?

Verwijderd

Volgens mij is een van de populairste microcontroller de PIC16F84. Hij's al wel een beetje oud dacht ik, maar daardoor is er heel erg veel software+info over te vinden op het internet. Een boek kopen zou ik niet doen, voor de prijs van 1 zo'n boek kun je heel wat microcontrollers kopen. Voor de PIC16F84 zijn trouwens ook C compilers beschikbaar, zodat je ten minste niet in ASM hoeft te klooien, geloof me, dat wil je echt niet omdat debuggen erruuuug lastig is (even een System.out.println of TRACE gaat niet werken :() Daar zou ik dus zeker rekening mee houden als je een controller uitzoekt.
Verder heb je vaak extra hardware nodig om zo'n ding te kunnen programmeren (vaak via je pc), bij wat exotischere controllers moet je die hardware (+IDE) vaak kopen voor een paar duizend $, is voor de hobbyist dus niet echt interessant, voor de meest gebruikte PIC controllers kun je echter gewoon de schema's voor de hardware gewoon op internet vinden.
(en nee, ik heb geen aandelen van MicroChip, de maker van de PIC's :))

<offtopic>
Als je je buurman wilt verbazen moet je ook eens zoeken naar de K8000 van velleman, is een stuk hardware (die je zelf nog even in elkaar moet solderen) die je computer wat meer met de omgeving kan laten communiceren. Er zitten een heel stel IO poorten, DA en AD convertors op. Ook erg leuk!
</offtopic>

Verwijderd

Topicstarter
Die K8000 is inderdaad wel cool al zou ik niet weten wat ik er mee zou kunnen 'controllen' :)

Misschien inderdaad wat meer in de richting van Elektuur kijken al ben ik bang dat dit electro vakblad iets te veel is voor mijn havo-natuurkunde ;)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

Super_ik

haklust!

mischien kun je s zoeke naar de elex dan, das een simpelere versie van de elektuur. dit blad wordt al enkele jaren niet meer gemaakt. maar de bibliotheek kan hier denk ik wel uitkomst bieden, bij ons in de bieb staan iig alle jaargangen van de elex en elektuur

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Pagina: 1