Pricewatch: teveel groene duimen

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik zou graag zien dat de duim-icoontjes in de pricewatch wat strenger zouden worden toegekend. Meestal zijn het overwegend groene duimen. En ga je dan bij zo'n bedrijf in de shop survey kijken, dan komt het vaak voor dat er massas klachten zijn. Maar dat er dan toch een paar tevredenen tussen zitten die meteen een 9, of vaker nog een 10 geven. zodoende middelt het dan toch nog uit naar een voldoende.
Ik zou zeggen: als bij een bedrijf zo'n beetje de helft van de reakties negatief is, dan zou de duim toch wel op "twijfelachtig" moeten staan.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Dan blijven er niet veel shops meer over met een positieve duim :)

/dev/null

Verwijderd

tsja, als je iets besteld en de postbode staat de volgende dag voor de deur met het juiste product voor de juiste prijs in een goed verpakte doos. En als de site verder gewoon goed in elkaar zit met wat info over de producten enzo, dan kan je toch niet anders als een 10 geven imho :)

En het komt nog best wel redelijk vaak voor dat het gewoon perfect gaat zoals ik hierboven beschrijf dus dan deel ik gewoon 10en uit omdat ze het verdient hebben. En ongeveer 4 op de 5 keer gaat het bij mij gewoon foutloos met bestellingen via internet dus dan zal het gemiddelde wel hoog liggen ja. 4 mensen met een hoog cijfer tegenover 1 met een laag cijfer...

Wel jammer dat je niet lager als een 4 mag geven, want dan schuift het gemiddelde wel omhoog doordat je nog wel een 10 kunt geven. Terwijl sommige winkels ook echt wel lager verdienen... 2 weken moeten wachten, meerdere mailtjes moeten versturen. Annuleren, een maand later alsnog het product krijgen. Deze weer terug sturen, een maand later weer datzelfde product in de bus krijgen. En tenslotte nog twee rekeningen voor de rembours & administratiekosten en 1tje voor het product |:(

Verwijderd

Hmmm, idd

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-03 21:16
Het probleem ligt in de verdeling van de cijfers:

Normaal heb je een schaal van 1-10 waarbij een 6 voldoende is (6 = iets meer als 50% van 't cijfer)

Nu hebben we echter een kansverdeling van 4-10, waarbij een voldoende pas bij de 7.5/8 ligt. Maar aangezien iedereen denkt dat 6 voldoende is, (inc Femme) krijg je dus die groene duimpjes.

Voor de reden dat de 1-3 afgeschaft zijn (te negatief) zou je ook de 10 kunnen afschaffen (niks is perfect)

Stel je neemt de schaal 3-8, of 2-9, dan hou je hetzelfde en is de 6 weer "net voldoende"

Een andere (betere optie) is naar mijn mening om de 1 t/m 10 weer gewoon in te voeren, maar dat elke user maar 1x een cijfer mag geven op de 4 onderdelen. Geeft ie opnieuw een cijfer voor b.v. technische kennis, dan vervalt z'n vorige geven cijfer.

Een laatste punt: Waarom zou de 10 bij een bedrijf uit het jaar 2000 moeten meetellen? dat is mijn inziens een te oude be-oordeling. Er zou iets moeten komen waarbij de tijd ook invloed heeft. Dus reacties van de laatste 6 maanden 1x meewegen, 6-12 maanden 0.7x meewegen, 12-24 maanden 0.5 en ouder niet meer.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 19:31 schreef Theswitch het volgende:
<knip>
ik had het niet beter kunnen zeggen...
helemaal mee eens!

ook die zwaarte van oude reacties is een goede waar ik nog niet aan gedacht had.

Verwijderd

Een laatste punt: Waarom zou de 10 bij een bedrijf uit het jaar 2000 moeten meetellen? dat is mijn inziens een te oude be-oordeling. Er zou iets moeten komen waarbij de tijd ook invloed heeft. Dus reacties van de laatste 6 maanden 1x meewegen, 6-12 maanden 0.7x meewegen, 12-24 maanden 0.5 en ouder niet meer.
Dit lijkt me een zeer goed idee. Verder moet er imo van 1 tot 10 gegeven kunnen worden. Zodat een 6 een voldoende is, en niet pas een 7.5/8, want dat zijng gewoon groene duimpies omhoog.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

en er zijn natuurlijk ook wel bedrijven die zelf wel eens de shopsurvey komen aanvullen...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Een andere (betere optie) is naar mijn mening om de 1 t/m 10 weer gewoon in te voeren, maar dat elke user maar 1x een cijfer mag geven op de 4 onderdelen. Geeft ie opnieuw een cijfer voor b.v. technische kennis, dan vervalt z'n vorige geven cijfer.

Helemaal mee eens, gewoon een eerlijke schaal en niet zo'n overwegend voldoende schaal!

Verwijderd

Je zou misschien ook iets kunnen doen met een soort karma... beoordelingen van gebruikers die veel lage of hoge cijfers geven minder sterk mee laten tellen.
Wat ook een optie is: 10% laagste en 10% hoogste cijfers niet meetellen...

edit:

mmm... bij nader inzien kan dat laatste niet omdat je alleen hele cijfers kan geven... dan zouden automatisch de enen en de tienen niet meetellen...

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 19:44 schreef CrashOne het volgende:
en er zijn natuurlijk ook wel bedrijven die zelf wel eens de shopsurvey komen aanvullen...
En DAT zou verboden moeten worden, ik zie ook wel eens een vorm van vriendjespolitiek: echt negatieve reacties worden verwijderd omdat deze slecht beargumenteert zouden zijn, maar vaak bevatten ze juist goede argumenten!!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Van heel die pricewatch klopt niet veel...!

Dan neem ik alleen maar als voorbeeld de Radeon 8500 Retail, verleden week nog stond Alternate er tussen voor €355,00, ga je kijken dan is tie nog helemaal niet voorradig. En dat is al weken zo..

Of bij sommige staat er retail, maar als je ga kijken dan blijkt het de OEM versie te zijn.. :(

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

als je een bedrijf ziet die iets anders verkoopt dan in de pricewatch staat gewoon ff melden in de tweakers.net feedback sectie

halen ze gelijk dat bedrijf eruit :)

als iedereen dat nou deed hebben we een reele pricewatch

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 19:46 schreef MSIBord het volgende:
Van heel die pricewatch klopt niet veel...!

Dan neem ik alleen maar als voorbeeld de Radeon 8500 Retail, verleden week nog stond Alternate er tussen voor €355,00, ga je kijken dan is tie nog helemaal niet voorradig. En dat is al weken zo..

Of bij sommige staat er retail, maar als je ga kijken dan blijkt het de OEM versie te zijn.. :(
dat vind ik lang niet zo erg... in het algemeen klopt het toch wel en dan moet je zelf gewoon ff controleren of het idd precies is wat jij bedoelt. Ik zou eigenlijk ook niet weten waar ik zou moeten beginnen zonder pricewatch bij het kopen van nieuwe spulletjes :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:16

Exirion

Gadgetfetisjist

->[TFF]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Meestal zijn het overwegend groene duimen. En ga je dan bij zo'n bedrijf in de shop survey kijken, dan komt het vaak voor dat er massas klachten zijn.
Als een bedrijf echt een groen duimpje heeft (score 8 of hoger, daaronder komt een half groen/geel duimpje) dan zijn de beoordelingen ook echt wel goed, anders komt dan bedrijf niet aan een gemiddelde van 8 of meer. Veel handjes zijn dan ook niet volgroen.
Voor de reden dat de 1-3 afgeschaft zijn (te negatief) zou je ook de 10 kunnen afschaffen (niks is perfect)
Laten we zeggen dat 7,5 normaal is voor een shop. 10 ligt dan een heel stuk dichter bij 7,5 dan 1. Als iemand een 1 geeft omdat de PTT te laat langs komt dan valt de gemiddelde score van een bedrijf enorm, terwijl dat vaak niet terecht was. Toen er nog wel enen gegeven konden worden werden er veel te vaak enen gebruikt (en altijd onterecht, een bedrijf moet wel heel erg veel mis doen willen ze een 1 verdienen). Ik ga de 1 dan ook absoluut niet opnieuw invoeren.
Met als gevol dat er 4 keer zoveel beoordelingen nodig zijn om dezelfde informatie te krijgen over de kwaliteit van een bedrijf op de vier onderdelen? Wat is het nut?
Zo'n weging wil ik nog wel een keer inbouwen. Op dit moment is het zo dat als een bedrijf een x aantal beoordelingen heeft de beoordeling van een half jaar geleden automatisch worden verwijders (ik weet niet zeker was de regels ook al weer waren). De beoordelingen van bedrijven met veel shop survey 'traffic' zijn daardom altijd recent.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Op vrijdag 11 januari 2002 19:21 schreef PsyFlux het volgende:
tsja, als je iets besteld en de postbode staat de volgende dag voor de deur met het juiste product voor de juiste prijs in een goed verpakte doos. En als de site verder gewoon goed in elkaar zit met wat info over de producten enzo, dan kan je toch niet anders als een 10 geven imho :)

En het komt nog best wel redelijk vaak voor dat het gewoon perfect gaat zoals ik hierboven beschrijf dus dan deel ik gewoon 10en uit omdat ze het verdient hebben.
Ik vind het onzin om 10-en te geven voor zaken die een normaal bedrijf onder ideale omstandigheden altijd goed zou moeten doen.

Ik geef een 8 wanneer de zaken goed zijn verlopen, een 9 wanneer men meer doet dan gevraagd zou moeten worden en een 10 wanneer men er alles aan heeft gedaan om perfectie na te streven of problemen hebben opgelost die niet aan hen te wijtten zijn.

Puntaftrek is voor mij niet van toepassing wanneer de bezorger fouten maakt bij leveren, terwijl de shop op tijd heeft verstuurd.

LinkedIn WoT Cash Converter

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

AMDFreak

Intel is zo..

Dat vindt ik een goed idee om die oude cijfers weg te halen.. want het kan zo zijn dat een bedrijf na een korte tijd al vrij slecht is geworden :r

Of juist beter.. waardoor het te lijden heeft van de jaren ervoor..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 11:26 schreef PcDealer het volgende:

[..]

Ik vind het onzin om 10-en te geven voor zaken die een normaal bedrijf onder ideale omstandigheden altijd goed zou moeten doen.

Ik geef een 8 wanneer de zaken goed zijn verlopen, een 9 wanneer men meer doet dan gevraagd zou moeten worden en een 10 wanneer men er alles aan heeft gedaan om perfectie na te streven of problemen hebben opgelost die niet aan hen te wijtten zijn.
ik maak wel onderscheid tussen levering en service... Waar jij het over hebt is service, en daar geef ik dus geen cijfer voor als de bestelling gewoon goed is gegaan want daar kan ik dan niet over oordelen. En ik blijf erbij dat als een bestelling er de volgende dag is dat ze gewoon een 10 voor levering verdienen, beter kan immers niet.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-03 17:22
Op zaterdag 12 januari 2002 14:11 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

ik maak wel onderscheid tussen levering en service... Waar jij het over hebt is service, en daar geef ik dus geen cijfer voor als de bestelling gewoon goed is gegaan want daar kan ik dan niet over oordelen. En ik blijf erbij dat als een bestelling er de volgende dag is dat ze gewoon een 10 voor levering verdienen, beter kan immers niet.
'k Ga toch akkoord met pcdealer hoor, op jouw manier heb je geen enkele manier om een firma te beoordelen die verder is gegaan dan een goeie levering.

Probleem is dat iedereen eenzelfde beoordelingsmethode zou moeten gebruiken, of het de jouwe, die van pcdealer of die van flupke is.
Misschien dus een idee om bij het stukkie waar iemand een beoordeling kan bijzetten een kleine uitleg te geven van welke beoordeling voor wat precies staat?

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 15:37 schreef poohbeer het volgende:

[..]

'k Ga toch akkoord met pcdealer hoor, op jouw manier heb je geen enkele manier om een firma te beoordelen die verder is gegaan dan een goeie levering.
Maar daar is het cijfer voor service toch juist voor?
Misschien dus een idee om bij het stukkie waar iemand een beoordeling kan bijzetten een kleine uitleg te geven van welke beoordeling voor wat precies staat?
nouja, ik geef in elk geval altijd al een uitleg waarom welk cijfer...

• Theswitch
  • Laatst online: 15-03 21:16
Op zaterdag 12 januari 2002 05:00 schreef Femme het volgende:

[..]
Laten we zeggen dat 7,5 normaal is voor een shop. 10 ligt dan een heel stuk dichter bij 7,5 dan 1. Als iemand een 1 geeft omdat de PTT te laat langs komt dan valt de gemiddelde score van een bedrijf enorm, terwijl dat vaak niet terecht was.
Ok, prima als 7.5 normaal is voor een bedrijf. Maar simpele tweakers gaan er meestal toch vanuit "6 = voldoende".
Daar zou je dan ook duidelijk van moeten maken "7.5 = voldoende". (dan ook bij het invullen van de be-oordelingsformulier, dat duidelijk aangeven).

In de huidige verdeling zou dus een plat duimpje moeten gelden voor een bedrijf < 7 zeg maar, en een duim naar beneden voor < 5.5 (ik zeg maar wat). Maar bij een 6.0 nog geen duim omhoog.
Met als gevol dat er 4 keer zoveel beoordelingen nodig zijn om dezelfde informatie te krijgen over de kwaliteit van een bedrijf op de vier onderdelen? Wat is het nut?
[..]
Ik bedoel, stel iemand geeft eerst:
4,5,6,7

Een week later heeft ie een andere beoordeling, omdat het beter/slechter is gegaan met de service ofzo, en geeft ie voor *algemeen een 7. Dan neem je voor algemeen niet 4+7/2 maar alleen de 7, omdat die als laatste door de user gegeven is. Deze geeft niet voor niets in 1x een 7, maar om een reden, waarvoor die 4 niet meer rechtvaardigd is (en andersom).
Zo'n weging wil ik nog wel een keer inbouwen. Op dit moment is het zo dat als een bedrijf een x aantal beoordelingen heeft de beoordeling van een half jaar geleden automatisch worden verwijders (ik weet niet zeker was de regels ook al weer waren). De beoordelingen van bedrijven met veel shop survey 'traffic' zijn daardom altijd recent.
Dat had ik ook al eens aangevraagd in devtrack, maar die is nog niet behandeld :)

Misschien ook een mechanisme als een bedrijf vrij snel veel negatieve beoordelingen krijgt door verschillende users, dat dit opgemerkt wordt en direct (tijdelijk) een duim naar beneden krijgt. (b.v. zaken als PC-SITe, MTI etc)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op zaterdag 12 januari 2002 14:11 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Beter kan natuurlijk wel...

dat ze het 's avonds opweg naar huis persoonlijk afleveren... (iig zelf al een paarkeer mee gemaakt) dat zou van mij een 9 krijgen... (misschien een 10), als ze het direct komen brengen dan krijgen ze voor het aflever gedeelte pas een 10...

Maar de 4 cijfers die je kunt geven zijn voor mij al gemiddelden uit meerdere dingen...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 13:40
Op vrijdag 11 januari 2002 18:22 schreef hneel het volgende:
Ik zou graag zien dat de duim-icoontjes in de pricewatch wat strenger zouden worden toegekend. Meestal zijn het overwegend groene duimen. En ga je dan bij zo'n bedrijf in de shop survey kijken, dan komt het vaak voor dat er massas klachten zijn. Maar dat er dan toch een paar tevredenen tussen zitten die meteen een 9, of vaker nog een 10 geven.
Ah, je bedoelt zeker Gistr :r n :P
Pagina: 1