Op zaterdag 12 januari 2002 05:00 schreef Femme het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat 7,5 normaal is voor een shop. 10 ligt dan een heel stuk dichter bij 7,5 dan 1. Als iemand een 1 geeft omdat de PTT te laat langs komt dan valt de gemiddelde score van een bedrijf enorm, terwijl dat vaak niet terecht was.
Ok, prima als 7.5 normaal is voor een bedrijf. Maar simpele tweakers gaan er meestal toch vanuit "6 = voldoende".
Daar zou je dan ook duidelijk van moeten maken "7.5 = voldoende". (dan ook bij het invullen van de be-oordelingsformulier, dat duidelijk aangeven).
In de huidige verdeling zou dus een plat duimpje moeten gelden voor een bedrijf < 7 zeg maar, en een duim naar beneden voor < 5.5 (ik zeg maar wat). Maar bij een 6.0 nog geen duim omhoog.
Met als gevol dat er 4 keer zoveel beoordelingen nodig zijn om dezelfde informatie te krijgen over de kwaliteit van een bedrijf op de vier onderdelen? Wat is het nut?
[..]
Ik bedoel, stel iemand geeft eerst:
4,5,6,7
Een week later heeft ie een andere beoordeling, omdat het beter/slechter is gegaan met de service ofzo, en geeft ie voor *algemeen een 7. Dan neem je voor algemeen niet 4+7/2 maar alleen de 7, omdat die als laatste door de user gegeven is. Deze geeft niet voor niets in 1x een 7, maar om een reden, waarvoor die 4 niet meer rechtvaardigd is (en andersom).
Zo'n weging wil ik nog wel een keer inbouwen. Op dit moment is het zo dat als een bedrijf een x aantal beoordelingen heeft de beoordeling van een half jaar geleden automatisch worden verwijders (ik weet niet zeker was de regels ook al weer waren). De beoordelingen van bedrijven met veel shop survey 'traffic' zijn daardom altijd recent.
Dat had ik ook al eens aangevraagd in devtrack, maar die is nog niet behandeld
Misschien ook een mechanisme als een bedrijf vrij snel veel negatieve beoordelingen krijgt door verschillende users, dat dit opgemerkt wordt en direct (tijdelijk) een duim naar beneden krijgt. (b.v. zaken als PC-SITe, MTI etc)