[RAID] Tha basics

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ik moet bij iemand morgen een raid systeempje maken, hij heeft een A7V266-E mobo met raid erop, 2 schijven van ieders 60 gig, en er komt windows 98 + XP op (multiboot)
de zooi wordt raid 0 geschakeld BTW

maar nu is de vraag... hoe begin je?
ze zitten nu gewoon als master en slave op ide 1
ik kon hierover nix in de faq/search vinden, de search leverde alleen gedetailleerde problemen op met raid e.d.

hoe ziet Partition Magic 7 RAID dan? gewoon als 1 schijf van 120 gig?

ik heb nog 0 ervaring met raid dus vandaar mijn n00berigheid

Verwijderd

[topic=310264]

Staat helemaal bovenaan in [forum=21]

Hmmm, nee inderdaad het staat er niet in.. Ik dacht dat ik het wel ergens gelezen had :{

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Staat op die schijven al een Windows? anders moet je deze backuppen naar een andere schijf toe dan de schijven die je gaat gebruiken voor Raid-0. Daarna koppel je de twee schijven aan de Raid-controller. Waarschijnlijk moet je in de bios aangeven dat je wilt opstarten vanaf de Raid-controller anders kun je niet booten van de Raid array. In de bios van Raid-controller kun je vervolgens bepaalde dingen veranderen. Zoals natuurlijk dat je Raid-o wilt hebben en de Block size. De ideale block grootte ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Als alles verder goed loopt kun je vanaf die schijf waarop je gebackuppede windows opstaat alles terugzetten naar de nieuwe Raid-0 schijf!
(Dit is even snel uitgelegd welke stappen je moet volgen, lees vooral de boekjes die je bij het moederbord hebt gekregen)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

de schijven iig een eigen channel geven scheelt performance...

• CU2morO
Op vrijdag 11 januari 2002 18:28 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
eeh... heb je niet gelezen, ik ben een raid n00b, wat bedoel je dus met "channel"

en hoe ziet partition magic hem dan, als 1 disk van 120 gig?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:03 schreef CU2morO het volgende:

eeh... heb je niet gelezen, ik ben een raid n00b, wat bedoel je dus met "channel"

en hoe ziet partition magic hem dan, als 1 disk van 120 gig?
Je moet de schijven op IDE 3 en 4 gooien, allebei als op een aparte ATA kabel.

En een RAID array wordt idd als 1 disk gezien.

• CU2morO
weer zo'n lekkere:
Je moet de schijven op IDE 3 en 4 gooien, allebei als op een aparte ATA kabel.
* CU2morO is n00b remember, herrinder mij daar nu niet steeds aan >:)

edit:

je moet ze toch op dezelfde ide kabel zetten en dan de jumpers op beide schijven op master zetten? de A7V266-E heeft maar 2 aansluitingen voor raid, hoe moet je dat dan doen als je er bijvoorbeeld 3 wil?
en die gast waar ik dat ga fixen heeft BTW maar 1 80 pins ide kabel, het kan toch gewoon op 1 kabel :?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op vrijdag 11 januari 2002 20:14 schreef CU2morO het volgende:
weer zo'n lekkere:
[..]

* CU2morO is n00b remember, herrinder mij daar nu niet steeds aan >:)

edit:

je moet ze toch op dezelfde ide kabel zetten en dan de jumpers op beide schijven op master zetten? de A7V266-E heeft maar 2 aansluitingen voor raid, hoe moet je dat dan doen als je er bijvoorbeeld 3 wil?
en die gast waar ik dat ga fixen heeft BTW maar 1 80 pins ide kabel, het kan toch gewoon op 1 kabel :?
Dan koop je een echte behoorlijke raid pci kaart die raid 5 aan kan :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Je moet je HD's appart op je IDE raid poorten zetten (zoek maar in je manual welke dat zijn, meestal blauw)
Als je dat al niet kunt schiet het niet op.
Dan in je RAID bios de 2 HD's selecteren.
Kiezen voor RAID 0.
Wegsaven
klaar.
Check in je bios (hoe je daar inkomt staat ook in je manual) of die ingesteld staat dat je van de raid boot.

Je kan op elke kabel 2 hd;s plaatsen.
Let wel op dat er maar 1 device per kabel iets kan doen.
bij RAID wordt er tegelijk weggesaved.
En haal je dus meer performance als je ze op een appart kanaal zet, dan samenvoegt op 1.
Maar als het echt niet anders kan dan houdt het al snel op.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• CU2morO
oh, ok, dan weet ik het, ik wist niet dat de raid poorten ide 3 en 4 heette... dus dat wordt een nieuw ide kabeltje kopen en thats it, of zal een 40 pins ook genoeg zijn

• Cansu
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Ik heb net een A7V266-E angeschaft en wil ook een raid 0 opzetten. Ik heb nu een extra hd gekocht indentiek aan mijn andere, een IBM 40 Gb 7200 toeren. Ik wou dis inderdaad alle data ff op een 60 Gb disk pompen met Ghost en dan ieder HD apart aan een eigen controller hangen van de RAID. Beide op master met een eigen ATA66 kabel. Daarna in de Bios van de RAID aangeven dat ie RAID 0 moet doen en in de BIOS RAID op boot zetten en dan uiteindelijk mijn Ghost image terug zetten. Doe ik het dan goed??

Viva la Netherlands!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:25 schreef Cansu het volgende:
Ik heb net een A7V266-E angeschaft en wil ook een raid 0 opzetten. Ik heb nu een extra hd gekocht indentiek aan mijn andere, een IBM 40 Gb 7200 toeren. Ik wou dis inderdaad alle data ff op een 60 Gb disk pompen met Ghost en dan ieder HD apart aan een eigen controller hangen van de RAID. Beide op master met een eigen ATA66 kabel. Daarna in de Bios van de RAID aangeven dat ie RAID 0 moet doen en in de BIOS RAID op boot zetten en dan uiteindelijk mijn Ghost image terug zetten. Doe ik het dan goed??
Volgens mij moet dat gewoon goed gaan ja.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op vrijdag 11 januari 2002 18:28 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
maakt toch nix uit? ik heb geen andere IDE kabels meer dus ik heb geen keus om ze op 1 channel te gooien (IDE3 dus) maareh haal toch 32000 sandra's :) zie sign voor raid config.

• CU2morO
Op vrijdag 11 januari 2002 20:30 schreef Mister_X het volgende:

[..]

maakt toch nix uit? ik heb geen andere IDE kabels meer dus ik heb geen keus om ze op 1 channel te gooien (IDE3 dus) maareh haal toch 32000 sandra's :) zie sign voor raid config.
hoe staan dan de master/slave opties? jij hebt ze dus op 1 kabel, op 1 raid poort (IDE 3) :?

• CU2morO
Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef CU2morO het volgende:

[..]

hoe staan dan de master/slave opties? jij hebt ze dus op 1 kabel, op 1 raid poort (IDE 3) :?
/ME MOET HET FF WETEN

• Cansu
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Ik neem dat ze dan gewoon op master en slave staan net zoals op een andere IDE controller.

Viva la Netherlands!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:30 schreef Mister_X het volgende:

Ik vraag me af of dat klopt, want volgens mij kan je kabeltje maar 1 van de 2 schijven tegelijkertijd van dienst zijn.

Ik zou ze toch echt als primary masters op 3 en 4 gooien.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef CU2morO het volgende:

[..]

32.000 is nogal weinig voor een RAID-0 array van zo'n nieuwe schijf.
Gooi eerst eens de VIA PCI-Latency patch overheen en post je score dan nog eens
Pagina: 1