Toon posts:

[perl/*nix] flock wanneer wel en wanneer niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten wanneer je wel en niet flock moet gebruiken, en ben namenlijk bezig met het coden van een systeem wat naar verwachtingen zwaar belast gaat worden wat naar een text-filetje schrijft (ik weet het SQL moet ik gebruiken.) nou wil ik weten, als je een bestandje leest, moet je dan ook flock gebruiken om het te beveiligen? het is toch alleen voor schrijven?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56
Dit gaat boven mijn intelligentie :P

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 17:52 schreef Galaxis het volgende:
Dit gaat boven mijn intelligentie :P
ach ja, niet alle mensen zijn zo slim als ik he >:)

Verwijderd

Bij lezen hoef je niet te vlokken

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 17:58 schreef fladder het volgende:
Bij lezen hoef je niet te vlokken
dat dach ik al maarja, nou weet ik het zekah, thanks :7

Verwijderd

bij lezen moet je zeker wel flock gebruiken.

De beste situatie is als volgt:
Alle processen die toegang tot het bestand nodig hebben vragen bij schrijven een exclusive lock en bij lezen een shared lock.

dwz: wanneer een process een shared lock heeft mag iedereen het bestand lezen, maar niet schrijven. Wanneer een proces wil schrijven request ie een ex_lock op de file, die alleen gegrant wordt wanneer er geen EX_LOCK of SH_LOCK op het bestand rust.

check flock in perlfunc of de perlfaq

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 19:53

igmar

ISO20022

Ik zou graag willen weten wanneer je wel en niet flock moet gebruiken, en ben namenlijk bezig met het coden van een systeem wat naar verwachtingen zwaar belast gaat worden wat naar een text-filetje schrijft (ik weet het SQL moet ik gebruiken.) nou wil ik weten, als je een bestandje leest, moet je dan ook flock gebruiken om het te beveiligen? het is toch alleen voor schrijven?
Nee. Processen die lezen vragen een read lock aan, processen die schrijven een writelock. Meerdere readlocks is toegestaan, meerdere writelocks niet.

Over het algemeen is het zo dat als er een readlock actief is je ook geen writelock krijgt, maar dat is niet altijd zo.
Pagina: 1