Garantie na garantieperiode?: Consumentenwet

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 21:06
Zondagavond is mijn moederbord (asus p3v4x) kapot gegaan.
Hij is zeker weten kapot, want zelfs met andere voeding, geheugen, videokaart, cpu, cpu-convertor (fcpga->slot1) werkt hij nog steeds niet. Die andere geleende onderdelen werken wel. DUS hij is stuk.

Het kloterige is dat dat al na 1 jaar en 4 maanden is gebeurd. Dus je denkt: He de garantie is verlopen na een jaar en ik ben dus de lul.
Maar nee... Ik zag een programma van de TROS: Radar en daarin ging het over de consumentenwet.

Daarin kwam het volgende voorbeeld voor:
Er komt een klant in de winkel die klaagt over een kapotte wasmachine. De wasmachine is 16 maanden oud, de garantie is een jaar. De kosten van reparatie bedragen 500 gulden. Wie betaalt de reparatie?

Het (verrassende?) antwoord was:
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is de garantie niet afgelopen op het moment dat de garantieperiode verstreken is. In de wet is vastgelegd dat garantieperiode samenhangt met de levensduur die je rederlijkerwijs van een artikel mag verwachten. Van een wasmachine mag je verwachten dat de machine langer meegaat dan 16 maanden, dus de garantie is sowieso langer dan 16 maanden. Dat wil niet zeggen dat de winkelier alle reparatiekosten voor zijn rekening moet nemen. De klant heeft zestien maanden plezier gehad van de wasmachine. De economische levensduur van een wasmachine (klik hier voor overzicht) is 8 jaar, 16 maanden is daar 17 procent van. De klant draagt dus 17 procent van de kosten en de winkelier 83 procent van de kosten.

Slechts 11 % van het winkelpersoneel beantwoordde deze vraag goed

Ik wil graag weten of de winkelier dus ook een deel van mijn nieuw aan te schaffen moederbord moet betalen?? Dit aangezien de economische levensduur (net als in het voorbeeld) dus nog niet verlopen is. Die is denk ik... 3 of 4 jaar.

De winkelier mag het ook niet afschuiven naar de winkelier... dat staat er ook.

Wie heeft er een beetje verstand van de consumentenwet en kan mij vertellen of de winkelier een deel van het nieuwe MB moet betalen als ik een nieuwe koop (en eventueel nog wat andere spulletjes)??
Ik wil een beetje goed voorbereid naar die winkel, aangezien de meeste winkelier dus slecht op de hoogte schijnen te zijn van de consumentenwet.

Het interessante stuk is hier te vinden:
http://www.tros.nl/homepage/radar/wetgeving.html

Metal up your ass

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Stuur hem gewoon als rma op naar Asus, dan heb je helemaal geen last van de winkelier. Geen enkele winkelier zal trouwens meebetalen........

De kick van Electric!

Verwijderd

Zover ik weet, is 1 jaar het een jaar garantie. Wel is het zo, dat daarbuiten vaak een maximale repairprijs is. Duurder mag het niet worden. Wat precies de afspraken daaromtrent zijn weet ik niet. Meestal zal een dealer niet lullig doen, als de fabrikant dat ook niet doet. Geeft dealer alleen maar goeie naam, terwijl de fabrikant het zooitje vergoed. Post 2 gaf inderdaad een optie, kun je proberen.

Verwijderd

Ja, je hebt inderdaad gelijk, alleen gelijk hebben en gelijk krijgen, dat is vaak het probleem.

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 17:47 schreef Ossenaar het volgende:
Stuur hem gewoon als rma op naar Asus, dan heb je helemaal geen last van de winkelier. Geen enkele winkelier zal trouwens meebetalen........
Wat is rma? Of moet ik me nu heel erg schamen voor die vraag?

Dat de winkelier niet snel zal betalen, dat denk ik ook. Maar is het wettelijk niet zo dat hij moet, maar dat hij alleen niet mee zal werken omdat hij de consumentwet gewoon niet kent? (Lees aub even het stukje over garantie dat ik aangaf, mijn geval lijkt daar best wel op)

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 18:28 schreef exter het volgende:
Ja, je hebt inderdaad gelijk, alleen gelijk hebben en gelijk krijgen, dat is vaak het probleem.
Enig idee hoe ik ook kan bewijzen dat ik gelijk heb? Ik moet namelijk wel met een goed verhaal aankomen aangezien de kennis over de consumentwet bij winkeliers nogal slecht schijnt te zijn (ook bij consumenten overigens... ik wist dit ook niet tot ik het op tv zag).

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Naar Asus sturen heeft trouwens weinig zin, volgens mij wordt die P3V4X niet meer gemaakt.
Bovendien wil ik bij een bijdrage van de winkelier niet eenzelfde board kopen bij hem... maar een board met VIA KT266A chipset. En dan nog een Athlon XP en 256 MB DDR (waarvan ik nog niet weet of ik die ook bij deze winkel wil kopen).

Maar kan ik dus op een of andere manier bewijzen m.b.v. die consumentenwet dat ik gelijk heb?

Metal up your ass

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Het maakt niet uit of die p3v4x niet meer wordt gemaakt.
Hij valt nog in de fabrieksgarantie. Tenzij je hem niet gefrituurd hebt krijg je een nieuwe/gerepareerde terug of de dagwaarde van dat bord. Dit bord zou je dus zo kunnen verkopen!

rma = Return Material Authorization

De kick van Electric!

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 18:44 schreef Ossenaar het volgende:
Het maakt niet uit of die p3v4x niet meer wordt gemaakt.
Hij valt nog in de fabrieksgarantie. Tenzij je hem niet gefrituurd hebt krijg je een nieuwe/gerepareerde terug of de dagwaarde van dat bord. Dit bord zou je dus zo kunnen verkopen!

rma = Return Material Authorization
Wat bedoel je met verkopen?
En hoe gaat dat rma in zijn werk en hoe krijg je die dagwaarde vervolgens?

Metal up your ass

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En wat is de verwachte levensduur van een PC :?
Zoek dat eerst maar eens op :)

Maar leuker is dat veel fabrikanten 3 jaar geven en veel PC-bouwers maar 1 jaar geven op een complete PC. De PC bouwers verdienen hier flink aan !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JaymzHetfield
Het gaat om de economische levensduur.
De gemiddelde consument (ja bij tweakers gaat dat wat sneller...) schrijft zijn pc af in 3 of 4 jaar. Dat geldt dus ook voor het moederbord.

Metal up your ass

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 17:01

CoolHead621

Enjoy every moment

Nou suc6 dan maar.

als je dat wil winnen maak er dan maar een rechtzaak van want dat zal er toch va komen,

Je wordt vaak bij de aankoop ingelicht dat ht product dat je koopt maar een jaar garantie bezit....

Dus in mijn ogen heb je gewoon pech...

Maar iig Suc6

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

kan dit in een FAQ gezet worden van GoT??

/dev/null

• heijckmann
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-12-2023
Garantie voorwaarden volgens Asus distrubuteur:

Asus

moederborden

Garantie

ASUS moederborden hebben vanaf december 1999 3 jaar bring-in garantie (daarvoor 1 jaar.) U kunt aan de hand van het serienummer zien of het moederbord nog binnen de garantie valt. Het eerste cijfer van het serienummer geeft het productiejaar weer. Het tweede gedeelte bestaat uit een cijfer of letter. De maanden januari tot en met september zijn oplopend weergegeven in cijfers van 1 t/m 9 en de maanden oktober, november en december hebben achtereenvolgens A, B of C als kenmerk.

• Ossenaar

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Op vrijdag 11 januari 2002 18:48 schreef JaymzHetfield het volgende:

[..]

Wat bedoel je met verkopen?
En hoe gaat dat rma in zijn werk en hoe krijg je die dagwaarde vervolgens?
verkopen via vraag en aanbod
controle serienummer via post hierboven
rma nummer aanvragen bij asus en dan bord opsturen
dagwaarde kun je krijgen (hangt van garantievoorwaarden van de fabrikant af)
Let op -> Je kunt dus niet kiezen geld of ander bord!!

De kick van Electric!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik denk dat Asus nog genoeg van die dingen heeft liggen... De fabrikanten houden altijd massa's producten achter voor vervanging...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 19:26 schreef Ossenaar het volgende:

[..]

verkopen via vraag en aanbod
controle serienummer via post hierboven
rma nummer aanvragen bij asus en dan bord opsturen
dagwaarde kun je krijgen (hangt van garantievoorwaarden van de fabrikant af)
Let op -> Je kunt dus niet kiezen geld of ander bord!!
Wie wil er nou een kapot moederbord kopen? Mijn bord heeft denk ik wel die 3 jaar bring in die genoemd werd aangezien hij op 29-8-2000 gekocht is.
Ik zal morgen eens een praatje gaan maken in die winkel...
Ik print dat stukje van Radar uit en vertel over die 3 jaar bring in van Asus. En dan kijk ik wat voor een deal ze willen maken.

Als ondertussen nog iemand bewijs vindt in de vorm van een wet o.i.d. dan hoor ik het graag.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 19:51 schreef Moartn het volgende:
Ik denk dat Asus nog genoeg van die dingen heeft liggen... De fabrikanten houden altijd massa's producten achter voor vervanging...
Hmmm dan hoop ik toch dat de winkelier een deal wil maken over de aankoop van een nieuw MB. Want ik wil nu Athlon XP!

Metal up your ass

Verwijderd

mijn leraar recht, (heeft dus rechten gestudeerd) zei,
als een product wat je koopt sneller kapotgaat dan je redelijkerwijs kan verwachten moet de winkelier het product vervangen

Verwijderd

Gewoon bij asus een mailtje plaatsen,geven 3 jaar garantie.
Als je slim bent doe je er een link bij van deze topic.
Ze houden niet zo van dit soort discussies.
suc6

Verwijderd

Wij hadden eerst ook een rechte leraar,heette Plank of zo.:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Asus idd 3 jaar met de nieuwere planken.

Echter, da's nog niet zo 123 geregeld..

Asus bellen? -> Moet via distributeur, kan niet rechtstreeks

Distributeur gebeld, plank gestuurd, krijg m keihard terug: Niet bij ons gekocht, jammer dan

Winkelier / Consumentenbond.. tja, dat kan nog een feestje worden.

Als een klant hier komt na bv 1.5 jaar dat z'n fikker naar de klote is, hoef ik m ECHT geen nieuwe mee te geven, heb dan een probleem met mn baas (lees: ikke kan betalen)

Da's dan mooi jammer voor de klant, 1 jaar is 1 jaar.
Je kan de klant tegemoet komen in een nieuwe ofzo, maar nieuwe? nuh

Volgens consumentenbond zou je dus als winkelier moeten lappen voor de garantie, terwijl je op lage marges werkt?

Verwijderd

Ik ben enige tijd geleden dicht bij een verhaal komen te staan over een wat duurder moederbord maar dat doet er niet toe. Wil je de kosten verhalen van het moederbord aan reparatie dan kan je dat in de meeste gevallen op je buik schrijven tenzij je heel veel tijd over hebt en veel geld om er alleen een principe kwestie van te maken....

Je bent meer kosten kwijt aan een advocaat en tijd kwijt dan dat je een nieuw moederbordje kapot en geloof me in 99/100 gevallen gaat het helaas op deze manier het is pech hebben. :(

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 00:01 schreef Breez-r het volgende:
Ik ben enige tijd geleden dicht bij een verhaal komen te staan over een wat duurder moederbord maar dat doet er niet toe. Wil je de kosten verhalen van het moederbord aan reparatie dan kan je dat in de meeste gevallen op je buik schrijven tenzij je heel veel tijd over hebt en veel geld om er alleen een principe kwestie van te maken....

Je bent meer kosten kwijt aan een advocaat en tijd kwijt dan dat je een nieuw moederbordje kapot en geloof me in 99/100 gevallen gaat het helaas op deze manier het is pech hebben. :(
Als de advocaat wint betaald asus ook die kosten maar zover laten ze het niet komen,waardoor zij dan een voorstel doen waardoor de klant 25 tot 50% bijbetaald voor een nieuwe mobo.

Zoals in de wet al staat garantie is na 1 jaar niet verlopen en ELKE winkelier dient zich ook te houden aan de wet,en moet redelijkewijs met een oplossing komen in vorm van tegemoetkoming van de reparatiekosten of dan wel in de kosten van een nieuwe mobo.
Wetelijk gezien kan een klant zijn verhaal halen bij de winkelier en die weer bij de fabrikant,of de klant omzeilt de winkelier en doet dit rechtstreeks via de levarancier.
mochten zij dit weigeren dan kun je ze die wet eens uitleggen hebben ze er dan nog geen boddschap aan dan schakel je eerst de cunsementenbond in,nadat die een brief geschreven hebben naar de winkelier of naar de fabrikant komt er al schot in zij willen namelijk niet voor 200 tot 300 gulden inkoop door het slijk gehaald worden.

conclusie wie wint er????

de klant.

AFZ een verkoper :)

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op zaterdag 12 januari 2002 00:00 schreef DJSmiley het volgende:
Da's dan mooi jammer voor de klant, 1 jaar is 1 jaar.
Je kan de klant tegemoet komen in een nieuwe ofzo, maar nieuwe? nuh
De wet zegt herstel of vervanging, dus niet per sé een nieuwe.
Volgens consumentenbond zou je dus als winkelier moeten lappen voor de garantie, terwijl je op lage marges werkt?
Daar vormt de slimme ondernemer een fiscale voorziening voor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 11 januari 2002 19:02 schreef Sinclair het volgende:
En wat is de verwachte levensduur van een PC :?
Zoek dat eerst maar eens op :)

Maar leuker is dat veel fabrikanten 3 jaar geven en veel PC-bouwers maar 1 jaar geven op een complete PC. De PC bouwers verdienen hier flink aan !
Niet echt- zij kopen in met 1j garantie van de fabrikant tegen korting. Dit is ook een van de minder bekende verschillen tussen OEM en retail die je tegen kunt komen. De marges zijn laag- geen fabrikant die het kan permitteren om 3j garantie in te kopen en maar 1 te verkopen- dat kost juist geld.

Oslik blyat! Oslik!

• Skeleton353
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Misschien ook interessant om te melden is dit :

Ik ben zelf een kleinhandelaar, en ik kocht bij mijn leverancier, nu bijna 2 jaar geleden, een HD van 30 GB (seagate). Deze bleek 1,5 jaar later kapot te zijn.
Ik belde mijn leverancier en die zij , NEEN geen garantie meer. (garantie was 1 jaar).
Ik naar de site van seagate, en wat bleek ? er is bij Seagate op deze HD een garantie tot 2004 !! :) :)
Het enige nadeel is dat ik (vanuit Belgie) het hele zooitje naar nederland moest sturen en 3 euro transport moest betalen. Maar dit had ik er graag voor over, aangezien een nieuwe hd veel duurder kost ...
Ik dan die HD opgestuurt, en 2 weken later kwam een courier-dienst een nieuwe HD leveren (gratis) :) :)

Conclusie : Vraag een RMA request op de site van je moederbord, en meestal zijn ze hier niet moeilijk en krijg je (met een beetje geluk) een nieuw moederbord.
Hou wel al je gegevens bij de hand het moederbord (serial number, model number, .... )

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• JaymzHetfield
Kijk, ik wil nu dus Athlon XP.
Dus als ik het direct via Asus ga spelen (vervanging of bijdrage bij nieuwe aanschaf) dan schiet ik daar niks mee op, want:
A) Een vervanging heb ik weinig aan aangezien daar geen Athlon XP op kan.
B) Een bijdrage bij aanschaf van een nieuwe Asus is ook niet fijn aangezien die KT266A chipset borden van Asus vrij duur zijn. Ik wil graag een ander merk kopen.

Dus ik hoop dat de winkelier (waar ik al heeeeel wat dingen heb gekocht) de boel naar Asus gaat sturen als zijnde zijn probleem. En dat hij mij korting aanbiedt op de aanschaf van een Shuttle AK31 rev.3. Dan kan ik daarna beslissen waar ik die 256 MB DDR en Athlon XP 1800+ ga kopen.

Metal up your ass

• Skeleton353
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op zaterdag 12 januari 2002 10:25 schreef JaymzHetfield het volgende:
Kijk, ik wil nu dus Athlon XP.
Dus als ik het direct via Asus ga spelen (vervanging of bijdrage bij nieuwe aanschaf) dan schiet ik daar niks mee op, want:
A) Een vervanging heb ik weinig aan aangezien daar geen Athlon XP op kan.
B) Een bijdrage bij aanschaf van een nieuwe Asus is ook niet fijn aangezien die KT266A chipset borden van Asus vrij duur zijn. Ik wil graag een ander merk kopen.

Dus ik hoop dat de winkelier (waar ik al heeeeel wat dingen heb gekocht) de boel naar Asus gaat sturen als zijnde zijn probleem. En dat hij mij korting aanbiedt op de aanschaf van een Shuttle AK31 rev.3. Dan kan ik daarna beslissen waar ik die 256 MB DDR en Athlon XP 1800+ ga kopen.
Ik vrees dat je met jouw uitleg nergens komt. De winkelier zal dit nooit toestaan. En gelijk heeft hij.
Je hebt de kans om hetzelfde MB als nieuw op de site van asus te bekomen en je wil niet ?
vreemd :)

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• JaymzHetfield
Ja als ik een nieuwe krijg dan kan ik die natuurlijk meteen weer verkopen en dat geld besteden aan het moederbord van mijn wens... dat is waar.

Ik ga er nu maar eens heen voordat het druk wordt.

Metal up your ass

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alles wat er op dat punt gezegd is klopt. Je hebt niets met die jaar te maken die de winkelier geeft. Dit is helemaal duidelijk als de fabrikant al 3 jaar garandeerd. Deze maakt dus heel duidelijk dat de levensverwachting van het product veel meer is als 1 jaar.

Echter zoals al aangegeven is het zeer moeilijk om dit af te dwingen. Ga maar eens een advocaat betalen van 100 euro per uur voor een product van 200 euro. Dat doe je niet. Dus leg je het meestal af.

Daarom nu al weer de wettelijke verplichting van 2 jaar op bepaalde producten. En ik denk als de winkeliers in nederland zo blijven kloten met garantie zoals ze doen, deze wetgeving over enkele jaren wel aangescherpt zal gaan worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• rstegers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 12:05
Het is natuurlijk zo dat de winkelier maar 1 jaar geeft en de fabrikant 3 jaar. Het is echter zo dat je als consument in principe alleen te maken hebt met de winkelier.

Het is nl ook zo dat als de fabrikant en de winkelier beide maar 1 jaar garantie geven je toch nog aanspraak kan maken op garantie na het eerste jaar op grond van redelijkheid. Je kan toch al gauw van 2 à 3 jaar uitgaan wat die redelijkheid betreft.

Ik zou in het geval van het defecte moederbord - voorop gesteld dat hij tijdens gewoon gebruik stuk is gegaan - terug gaan naar de winkelier. Die zal hoe dan ook moeten mee werken. Een advocaat is inderdaad wel erg duur maar volgens mij is de consumentenbond ook een goede stap om iig deel deel terug te krijgen bij problemen.

Direct naar de fabrikant sturen zou ik als laatste optie bewaren. Dat kost je zelf de verzend kosten en een hoop gedoe. Dat is het werk van de leverancier.

Succes!

• JaymzHetfield
Iedereen bedankt voor de tips dusver..
Ik ga natuurlijk geen advocaat inschakelen voor zoiets... ik kwam hier alleen maar wat informatie inwinnen om goed voorbereid naar de winkel te gaan.

Helaas was er vandaag niemand aanwezig die daar over mocht beslissen. Dus nu moet ik even afwachten wat het hoofdkantoor zegt... ik ben benieuwd!

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Op vrijdag 11 januari 2002 19:20 schreef heijckmann het volgende:
Garantie voorwaarden volgens Asus distrubuteur:

Asus

moederborden

Garantie

ASUS moederborden hebben vanaf december 1999 3 jaar bring-in garantie (daarvoor 1 jaar.) U kunt aan de hand van het serienummer zien of het moederbord nog binnen de garantie valt. Het eerste cijfer van het serienummer geeft het productiejaar weer. Het tweede gedeelte bestaat uit een cijfer of letter. De maanden januari tot en met september zijn oplopend weergegeven in cijfers van 1 t/m 9 en de maanden oktober, november en december hebben achtereenvolgens A, B of C als kenmerk.
Zou je alsjeblieeeeft willen zeggen waar je dit hebt gevonden (URL). Ze hebben contact opgenomen met Asus maar nog geen bericht gehad. Zelf zeggen ze dat ze ergens gelezen hebben dat de garantie maar 1 jaar is. Dat spreekt bovenstaande tekst duidelijk tegen.

Metal up your ass

Verwijderd

De winkelier heeft jouw dit produkt verkocht, en is dus volgens de wet aansprakelijk ook als de fabrieksgarantie eraf is, de winkelier kan op zijn beurt weer verhaal halen bij zijn leverancier etc.etc. in de praktijk komt hier echter geen flikker van terecht, en dus gewoon even naar de zaak toegaan, en als ze niet willen meewerken een hele op herrie schoppen, het liefst op een drukke zaterdag, wedden dat je een nieuwe krijgt!

• JaymzHetfield
Ik kan natuurlijk altijd nog herrie gaan schoppen als ze moeilijk doen. Maar eigenlijk houd ik daar helemaal niet van en hoop ik eerst nog even dat ze het 'normaal' afhandelen.

Weet iemand waar dat tekstje over die 3 jaar garantie op Asus boarden staat?? Ik kan het op de Asus site maar niet vinden..

Metal up your ass

Verwijderd

Mocht je echt herrie willen schoppen in die winkel, doe dat dan als er veel mensen in de buurt zijn. Potentiele klanten houden niet van winkeliers die kut met garantie omgaan, en winkeliers weten dat!

Heb het zelf een keer met een kapot horloge gehad, zodra ik een beetje harder ging praten was mn probleem ineens heel snel opgelost :)
Pagina: 1