Theorie over zwakke kernkracht (quarks & leptonen)

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Ik heb een theorie die ik al een aantal jaren geleden bedacht heb, maar in de loop der tijd heb uitgebreid.
Ik heb 'm al eens eerder hier gepost, maar toen snapte niemand wat de essentie van de theorie was. Dus plaats ik bij deze het verhaal nog eens, maar veel uitgebreider dan de vorige keer (is al flink lang geleden, dus kan ik beter een nieuwe topic openen).
Als dit blijkt waar te zijn, wat me zeer waarschijnlijk lijkt, zal dit het inzicht in natuurkunde drastisch veranderen.
Ik zou alleen niet weten waar ik er mee naartoe moet, ik studeer informatica, geen natuurkunde. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Inleiding.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Aannames.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Overeenkomsten.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Verschillen.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Verklaringen.gif

Zoek wat je niet eerder vond

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 17:07 schreef Zarc.oh het volgende:
Als dit blijkt waar te zijn, wat me zeer waarschijnlijk lijkt, zal dit het inzicht in natuurkunde drastisch veranderen.
[..]
LOL, ik heb alleen nog maar deze inleiding gelezen en het lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk dat jij (of elke andere simpele student for that matter) iets bedenkt wat "het inzicht in de natuurkunde drastisch zal veranderen."

No offence, maar wel ff reeel blijven hè...

edit:
Eén ding moet ik je nageven, als dit van jezelf is heb je er wel goed je best op gedaan. Chapeau! Daarnaast weet ik niet genoeg van deze stof af om een zinnig woord over de inhoud te zeggen. Maar common sense en mijn intuïtie zeggen: BullShit

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Ja, dat weet ik wel, ik weet dondersgoed dat ik ten allen tijden reeel moet blijven. Ik interesseer me al een flinke tijd in dit soort stof en lees er dus veel over. Ooit kwam ik tijdens het lezen van een boek op een idee en heb het nooit kunnen weerleggen mbv documenten op het internet of boeken. Sterker nog, ik kan een heleboel dingen verklaren (zie onderste deel) met deze theorie.
De theorie is eigenlijk heel erg simpel ivm de huidige theorie, waarvan wetenschappers nu ook aangeven dat daar fouten in zitten.

Verwijderd

Mag ik aantekenen dat ik het verdacht veel vind lijken op een samenvatting van een willekeurig boek van Stephen Hawking? Ik noem 'a brief history of time' oid....
Heb geen tijd je hele artikel door te spitten, maar zou je dan eens aan geven waar jouw aanvullingen precies zitten?
Ik bedoel, als je iemand als Hawking kan aanvullen/tegenspreken, wat doe je dan op dit eenvoudige forum? ;)

Verwijderd

Hmm,ziet er aardig uit, maar ik heb al iets gevonden wat ik kan weerleggen. In de laatste editie van "het groene boekje" wordt verschil met 1 l geschreven, in plaats van 2. Maar misschien is het bij jou theorie anders? Dan wil ik daar wel een sluitend bewijs voor hebben.

okee, leuk aardig die betweterij, maar het ziet er heel impressive uit. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar het klinkt bv inderdaad logisch dat Z & W (verzonnen variabelen in feite) niet meer nodig zijn en vervangen worden door quarks gelijk te stellen aan leptonen (iets ingewikkelds vervangen door iets simpels). Tuurlijk, ik weet er niks van af (tja ik ken wat termen etc), maar ik interesseer me er wel in, en wil ook wel natuurkunde gaan studeren over twee jaar, weet alleen nog niet waar.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 17:28 schreef RickN het volgende:

[..]

LOL, ik heb alleen nog maar deze inleiding gelezen en het lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk dat jij (of elke andere simpele student for that matter) iets bedenkt wat "het inzicht in de natuurkunde drastisch zal veranderen."

No offence, maar wel ff reeel blijven hè...
:? :? waarom zou een student niet zoiets kunnen bedenken? :? :?

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 17:56 schreef spock13 het volgende:

[..]

:? :? waarom zou een student niet zoiets kunnen bedenken? :? :?
Een enkele uitzondering daargelaten misschien (zoals die gast die op z'n 22 ofzo al gepromoveerd was), maar doorgaans hebben de meeste studenten hun handen al vol aan het tot zich nemen van de leerstof, laat staan dat ze daarnaast nog ff iets gaan bedenken waar nog geen enkele briljante wetenschapper met een hoop ervaring en misschien wel een compleet team achter zich aan heeft gedacht. Het is zowiezo ontiegelijk moeilijk om nu nog iets nieuws te bedenken in de fundamentele natuurkunde, dat is slechts voor een paar mensen weggelegd en dat zullen geen studenten zijn.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Ik kan dit niet weerleggen, want ik ben geen natuurkundige maar een scheikundige. Als je een natuurkundige wilt overtuigen zal je echter iets moeten doen: Namelijk de gebruikelijke wetenschappelijke procedure volgen.

1. Schrijf je theorie in wiskunde. Hiermee kan een natuurkundige niets, die wil kunnen rekenen. Dit verhaal is populair-wetenschappelijk, niet wetenschappelijk. Een natuurkundige wil pagina's vol met matrices, integralen en dergelijk speelgoed.

2. Gebruik je theorie om voorspellingen te doen over experimenten waarbij het standaardmodel tekort schiet, en zorg ervoor dat je de experimentele waarnemingen beter verklaart dan het standaardmodel. Deze verklaring moet quantitatief zijn: Als je dus verklaart hoe het komt dat er materie dan antimaterie is, moet je met een getal komen dat volgt uit berekeningen met je theorie over hoeveel antimaterie er precies minder is, en dat getal moet beter overeenstemmen met de gemeten waarde dan dat wat uit huidige theorieen volgt.

Als het je lukt om de theorie wetenschappelijk in plaats van populair-wetenschappelijk te maken, en vervolgens een aantal goede voorspellingen te doen, verzeker ik je dat je theorie de aandacht van natuurkundigen zal trekken. Als je hem natuurlijk samenvat in een goede overzichtelijke wetenschappelijke publicatie...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Leuk, maar hoe ziet volgens jou een atoommodel er dan uit?
Een kern bestaande uit quarks omgeven door quarks?
Hoe wil je het massaverschil tussen een lepton en een quark gaan verklaren?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 18:23 schreef Captain Proton het volgende:
- indrukwekkend onderbouwd verhaal :) -
Hear, hear!

Inderdaad, je kan leuk stellen dat quarks en leptonen dezelfde deeltjes zijn, maar dat kan je niet beredeneren. Het is alleen te bewijzen door (een combinatie van) berekenen en experimenteren.
Daarnaast ben ik ook nog steeds niet overtuigd van de vernieuwendheid van je epos. Ik ben nog niets tegengekomen wat ik nog nooit ergens gelezen had, op enkele stellingen en aannames na...

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 17:41 schreef Patrickje het volgende:
Mag ik aantekenen dat ik het verdacht veel vind lijken op een samenvatting van een willekeurig boek van Stephen Hawking? Ik noem 'a brief history of time' oid....
Heb geen tijd je hele artikel door te spitten, maar zou je dan eens aan geven waar jouw aanvullingen precies zitten?
Ik bedoel, als je iemand als Hawking kan aanvullen/tegenspreken, wat doe je dan op dit eenvoudige forum? ;)
Ik dacht deze meneer zich meer met kosmologie bzig hield ipv quantum chromo dynamica ?
Op vrijdag 11 januari 2002 18:23 schreef Captain Proton het volgende:
Ik kan dit niet weerleggen, want ik ben geen natuurkundige maar een scheikundige. Als je een natuurkundige wilt overtuigen zal je echter iets moeten doen: Namelijk de gebruikelijke wetenschappelijke procedure volgen.
Zoiets vermoedde ik al ja (duh), maar dat is het 'm juist, ik kan er geen formule bijhalen, omdat ik die nooit geleerd heb.
1. Schrijf je theorie in wiskunde. Hiermee kan een natuurkundige niets, die wil kunnen rekenen. Dit verhaal is populair-wetenschappelijk, niet wetenschappelijk. Een natuurkundige wil pagina's vol met matrices, integralen en dergelijk speelgoed.
Tja.. Dit is puur empirische wetenschap, wat ik gedaan heb.
2. Gebruik je theorie om voorspellingen te doen over experimenten waarbij het standaardmodel tekort schiet, en zorg ervoor dat je de experimentele waarnemingen beter verklaart dan het standaardmodel. Deze verklaring moet quantitatief zijn: Als je dus verklaart hoe het komt dat er materie dan antimaterie is, moet je met een getal komen dat volgt uit berekeningen met je theorie over hoeveel antimaterie er precies minder is, en dat getal moet beter overeenstemmen met de gemeten waarde dan dat wat uit huidige theorieen volgt.
Alle antimaterie is weg en de rest van de materie is over...
Als het je lukt om de theorie wetenschappelijk in plaats van populair-wetenschappelijk te maken, en vervolgens een aantal goede voorspellingen te doen, verzeker ik je dat je theorie de aandacht van natuurkundigen zal trekken. Als je hem natuurlijk samenvat in een goede overzichtelijke wetenschappelijke publicatie...
Tja, richtlijnen daarvoor...?? zoals ik al zei, ik ben geen wetenschapper, maar interesseer me er wel heel erg in... :)
Ik zou het fijn vinden als iemand me daarmee zou kunnen helpen... :)

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 18:31 schreef blobber het volgende:
Leuk, maar hoe ziet volgens jou een atoommodel er dan uit?
Een kern bestaande uit quarks omgeven door quarks?
Bijna goed, quarks bestaan dus niet, want het zijn dus leptonen (elektronen en neutrino's).
Dus een kern van nucleonen (die eigenlijk alleen uit leptonen bestaan) met schillen van elektronen er omheen.
Hoe wil je het massaverschil tussen een lepton en een quark gaan verklaren?
Bindingsenergie, had ik al iets overgezegd / geschreven, maar vind het *piep* dat ik er weinig over uit kan rekenen... :'(

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Maar als de kern uit leptonen/antileptonen bestaat, waar blijft de sterke kernkracht dan?Volgens mij binden leptonen alleen via de electromagnetische kracht, niet de sterke wissselwerking.(nu ga jij natuurlijk zeggen dat deze krachten toch verschijningsvormen zijn van een en dezelfde kracht ;) )

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 11 januari 2002 20:46 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Bijna goed, quarks bestaan dus niet, want het zijn dus leptonen (elektronen en neutrino's).
Nou, als ze dan toch identiek zijn, is mijn model toch ook geldig?
(alleen zit je dan met het probleem dat je losse quarks hebt die om de kern "draaien" ;) )

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:31 schreef blobber het volgende:
Maar als de kern uit leptonen/antileptonen bestaat, waar blijft de sterke kernkracht dan?Volgens mij binden leptonen alleen via de electromagnetische kracht, niet de sterke wissselwerking.(nu ga jij natuurlijk zeggen dat deze krachten toch verschijningsvormen zijn van een en dezelfde kracht ;) )
Leptonen zijn alleen gevoelig voor de zwakke kernkracht (huidige standaardmodel), behalve als beide leptonen ook elektrisch geladen zijn, dan ook voor de de elektromagnetische kracht.
Ik denk dat leptonen te vrij zijn om de sterke kernkracht te voelen, omdat die alleen werkzaam is op een afstand van 10 tot de -15e meter. De kans is vrij klein, zoniet nihil dat 2 leptonen op zo'n afstand van elkaar komen. Ik laat de sterke kernkracht ook volledig buiten de beschouwing van mijn theorie. Misschien kan het wel verklaard / overbodig gemaakt worden mbv de theorie, dat weet ik niet...
En er schijnt idd al bewezen te zijn dat de zwakke en sterke kernkracht en de elektromagnetische kracht verschijningen zijn dezelfde kracht.
Op vrijdag 11 januari 2002 21:33 schreef blobber het volgende:

[..]

Nou, als ze dan toch identiek zijn, is mijn model toch ook geldig?
(alleen zit je dan met het probleem dat je losse quarks hebt die om de kern "draaien" ;) )
Je model wel, maar omdat leptonen al veel eerder ontdekt waren dan quarks, is het logischer om te zeggen dat quarks eigenlijk leptonen zijn ipv vv.. snappie...?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pfff, ik geloof dat ik na de 1e stukkie al afhaakte, ben blij dat ik deze stuff niet meer heb. Maar waarom ga jij als student niet gewoon even bij de natuurkunde faculteit langs en laat er dan even naar kijken. Waarschijnlijk kunnen ze je daar wel helpen...

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 11 januari 2002 22:01 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Leptonen zijn alleen gevoelig voor de zwakke kernkracht (huidige standaardmodel), behalve als beide leptonen ook elektrisch geladen zijn, dan ook voor de de elektromagnetische kracht.
Ik denk dat leptonen te vrij zijn om de sterke kernkracht te voelen, omdat die alleen werkzaam is op een afstand van 10 tot de -15e meter. De kans is vrij klein, zoniet nihil dat 2 leptonen op zo'n afstand van elkaar komen. Ik laat de sterke kernkracht ook volledig buiten de beschouwing van mijn theorie. Misschien kan het wel verklaard / overbodig gemaakt worden mbv de theorie, dat weet ik niet...
En er schijnt idd al bewezen te zijn dat de zwakke en sterke kernkracht en de elektromagnetische kracht verschijningen zijn dezelfde kracht.
[..]

Je model wel, maar omdat leptonen al veel eerder ontdekt waren dan quarks, is het logischer om te zeggen dat quarks eigenlijk leptonen zijn ipv vv.. snappie...?
Ja dat snap ik, maar dan blijft mijn vraag dus staan, hoe kan het dat een quark(=lepton in jouw model) niet vrij gezien kan worden, maar een lepton (=quark) wel vrij om de kern beweegt?(of als bijv. vrij electron door een draadje?)

En:

Hoe blijft de kern dan bijelkaar als er geen sterke kernkracht is?Hoe hou je al die leptonen bijelkaar?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ugh, dit is theorie die ik als eerste jaars natuurkundige niet hoor te weten ;)

Gelukkig weet ik er wel iets van, dus ik kan er wel iets over zeggen, maar ook niet heel erg veel ben ik bang.

Om te beginnen is jouw theorie volgens mij niet nieuw. Ik meen mij te herinneren hier eerder speculaties over gehoord te hebben.

Probleem is ten eerste onbewijsbaarheid. Simpelweg alles net zo goed kunnen verklaren als het Standaard Model is niet genoeg (alhoewel dat op zich ook al behoorlijk geniaal zou zijn voor een niet-natuurkundige). Je zult het beter moeten verklaren. Bovendien zijn er ook nog allerlei dingen waar je niet op ingaat, wat toch wel nodig is.

Ik kan je alleen maar aanraden om natuurkunde te gaan studeren. Je hebt duidelijk interesse erin ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:12 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Ik dacht deze meneer zich meer met kosmologie bzig hield ipv quantum chromo dynamica ?
[..]
Dus... aangezien hij zich meer met kosmologie bezighoudt zou hij niets van qm en qem weten? Verklaren van de verschijnselen in het heelal vereist een gedegen kennis en begrip van sub-atomaire processen. Neem alleen maar de big-bang en de 'first 10 minutes of the universe'.

Ik vind het nog steeds geweldig dat je je zo mateloos interesseert voor natuurkunde, en dat je er zo aktief mee bezig bent.
Wat me begint te storen is het feit dat ik het idee krijgt dat je je theorieen hier gaat zitten verdedigen tegen alle (goedbedoelde) argumenten van andere lezers hier in. Vind ik persoonlijk jammer.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 17:07 schreef Zarc.oh het volgende:
[...]
*blank stare*

:?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 18:15 schreef RickN het volgende:

[..]

Een enkele uitzondering daargelaten misschien (zoals die gast die op z'n 22 ofzo al gepromoveerd was), maar doorgaans hebben de meeste studenten hun handen al vol aan het tot zich nemen van de leerstof, laat staan dat ze daarnaast nog ff iets gaan bedenken waar nog geen enkele briljante wetenschapper met een hoop ervaring en misschien wel een compleet team achter zich aan heeft gedacht. Het is zowiezo ontiegelijk moeilijk om nu nog iets nieuws te bedenken in de fundamentele natuurkunde, dat is slechts voor een paar mensen weggelegd en dat zullen geen studenten zijn. er is geen grote kans dat dat studenten zijn

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik begrijp niet helemaal wat er in je verhaal nu anders is dan in het standaardmodel. In ieder geval is het nogal een ratjetoe aan informatie waar mijn QM boek toch zeker 250 bladzijden voor nodig heeft om het gestructureerd te melden. De zaken vergelijken kost me iets teveel tijd momenteel, zeker omdat je nauwelijks wiskunde gebruikt.

Misschien dat ik er volgende week een dagje tijd voor heb.

In ieder geval klopt er geen zak van het laatste verhaal over vervallende protonen:
Allereerst is het verval niet gebleken, enkel voorspeld,

Ten tweede zeg je dat een proton op snelheid kinetische energie heeft en een stilstaand proton niet: dat is een absoluut loze opmerking die je verder nergens meer gebruikt. Bovendien is dat volstrekt irrelevant gezien de relativiteitstheorie. Hoewel QM en relativiteit niet te verenigen zijn, zijn directe contradicties als deze nog niet eerder gemeld.

Ten derde is protonverval nog nooit waargenomen, ook niet in kernfusie reacties. Enkel neutronverval.

Ten vierde is de relevantie van dat laatste stuk ten opzichte van de rest helemaal 0. Zo zitten er meer stukken tussen die je gewoon hebt overgetikt en absoluut irrelevant zijn.

Wat wil je nou eigenlijk?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 00:54 schreef blobber het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar dan blijft mijn vraag dus staan, hoe kan het dat een quark(=lepton in jouw model) niet vrij gezien kan worden, maar een lepton (=quark) wel vrij om de kern beweegt?(of als bijv. vrij electron door een draadje?)
Doordat er binnen een baryon een ladingstekort heerst van 2- (in elektronladingen). Dat ladingstekort mag niet zomaar verdwijnen.
En:

Hoe blijft de kern dan bijelkaar als er geen sterke kernkracht is?Hoe hou je al die leptonen bijelkaar?
Ik heb niet beweerd dat er geen sterke kernkracht was, alleen dat "normale" leptonen (buiten de kern dus) zeer weinig kans hebben om er iets van te voelen, omdat de maximale afstand +/- 10 tot de -15e meter is om er iets van te voelen...

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 01:30 schreef Diadem het volgende:
Ugh, dit is theorie die ik als eerste jaars natuurkundige niet hoor te weten ;)

Gelukkig weet ik er wel iets van, dus ik kan er wel iets over zeggen, maar ook niet heel erg veel ben ik bang.

Om te beginnen is jouw theorie volgens mij niet nieuw. Ik meen mij te herinneren hier eerder speculaties over gehoord te hebben.
Is het misschien ergens op het Internet te vinden?
Weet je misschien ook of er op het Internet iets te vinden die wat dieper op de stof in gaat (maar niet meteen in het diepe) ?
Probleem is ten eerste onbewijsbaarheid. Simpelweg alles net zo goed kunnen verklaren als het Standaard Model is niet genoeg (alhoewel dat op zich ook al behoorlijk geniaal zou zijn voor een niet-natuurkundige). Je zult het beter moeten verklaren. Bovendien zijn er ook nog allerlei dingen waar je niet op ingaat, wat toch wel nodig is.

Ik kan je alleen maar aanraden om natuurkunde te gaan studeren. Je hebt duidelijk interesse erin ;)
Tja, zit nu al in het 3e jaar hogere informatica, ben totaal al 4 jaar aan 't studeren en heb tussendoor al fulltime gewerkt ook, bovendien woon ik allang niet meer thuis waardoor ik liefst zo snel mogelijk weer aan het werk wil... Maar ik zou het wel graag willen studeren, maar dan ben ik strax 30 als ik klaar ben studeren....

Op zaterdag 12 januari 2002 13:06 schreef Fused het volgende:

Ik begrijp niet helemaal wat er in je verhaal nu anders is dan in het standaardmodel. In ieder geval is het nogal een ratjetoe aan informatie waar mijn QM boek toch zeker 250 bladzijden voor nodig heeft om het gestructureerd te melden. De zaken vergelijken kost me iets teveel tijd momenteel, zeker omdat je nauwelijks wiskunde gebruikt.

Misschien dat ik er volgende week een dagje tijd voor heb.
Het 1e feynman diagram laat het duidelijk zien (hoop ik). Ipv dat een quark van smaak veranderd, komt deze vrij als een lepton, en wordt vervangen door een quark die samen met een antiquark is ontstaan uit een (virtueel foton), die antiquark komt dan vrij als een antilepton.
In ieder geval klopt er geen zak van het laatste verhaal over vervallende protonen:
Allereerst is het verval niet gebleken, enkel voorspeld,
Excuse moi, verkeerd / te snel gelezen zie ik...
Ten tweede zeg je dat een proton op snelheid kinetische energie heeft en een stilstaand proton niet: dat is een absoluut loze opmerking die je verder nergens meer gebruikt. Bovendien is dat volstrekt irrelevant gezien de relativiteitstheorie. Hoewel QM en relativiteit niet te verenigen zijn, zijn directe contradicties als deze nog niet eerder gemeld.
Heb je helegaar gelijk in, had ik als laatste toegevoegd, maar was ff vergeten dat ik relativiteit nog moest toevoegen (was een beetje loos, wilde het op 1 of andere manier toevoegen, maar wist niet hoe.)
Ten derde is protonverval nog nooit waargenomen, ook niet in kernfusie reacties. Enkel neutronverval.
4 H1 kernen fuseren tot 1 He42 kern
Waarbij dus 2 protonen veranderen in 2 neutronen en verder 2 positronen en 2 elektronneutrino's ontstaan. Of heb ik ongelijk, volgens mij niet.
Ten vierde is de relevantie van dat laatste stuk ten opzichte van de rest helemaal 0. Zo zitten er meer stukken tussen die je gewoon hebt overgetikt en absoluut irrelevant zijn.

Wat wil je nou eigenlijk?
Wat ik wil is er meer over weten zodat ik m'n theorie kan verbeteren en voor wetenschappers leesbaar maken.
ER IS NIX OVERGETIKT! laten we daar duidelijk over zijn.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Zarc.oh schreef:
Het 1e feynman diagram laat het duidelijk zien (hoop ik). Ipv dat een quark van smaak veranderd, komt deze vrij als een lepton, en wordt vervangen door een quark die samen met een antiquark is ontstaan uit een (virtueel foton), die antiquark komt dan vrij als een antilepton.
OK, wacht: je laat een down quark overgaan in een electron en een photon. Wat is er met behoud van lading gebeurd in die stap?

edit:

Bovendien stel je een anti up-quark gelijk aan een anti-neutrino. Wat is er met behoud van massa gebeurd daar?

[edit2]
Waarom komen we nooit losse quarks, maar wel losse leptonen tegen?
[/edit2]
4 H1 kernen fuseren tot 1 He42 kern
Waarbij dus 2 protonen veranderen in 2 neutronen en verder 2 positronen en 2 elektronneutrino's ontstaan. Of heb ik ongelijk, volgens mij niet.
2 1H + 2 2H fuseert tot 2 3He
de 2 3He fuseren vervolgens tot 4He + 2 1H

2H wordt wel gevormd uit 2 1H, maar onder 'absorptie' van een electron -> dat is absoluut geen verval.
ER IS NIX OVERGETIKT! laten we daar duidelijk over zijn.
Je hebt niet alles zelf verzonnen. Ik probeer daarmee niet aan te geven dat je het niet zou begrijpen ofzo, enkel dat het heel wat lijkt, maar dat de essentie in alle zooi die ook in het standaardmodel geldt verloren gaat.

edit:
Ik kreeg het gevoel dat je je theorie probeert te verpakken in een hoop 'obvious' waarheid. Dat kan per ongeluk zijn, maar wees je er bewust van dat mensen snel een crackpot theorie verwachten, hoe je je theorie ook aankondigt.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 12 januari 2002 16:44 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Doordat er binnen een baryon een ladingstekort heerst van 2- (in elektronladingen). Dat ladingstekort mag niet zomaar verdwijnen.
[..]
Ja?En?Dat is de reden dat een quark/lepton ineens vrij
te zien is?
Ik heb niet beweerd dat er geen sterke kernkracht was, alleen dat "normale" leptonen (buiten de kern dus) zeer weinig kans hebben om er iets van te voelen, omdat de maximale afstand +/- 10 tot de -15e meter is om er iets van te voelen...
Volgens mij komen electronen die door een stroomdraad gaan, toch behoorlijk dicht bijelkaar, er is volgens Heisenberg altijd een kans dat ze zo close bijelkaar komen dat ze de kracht wel voelen en deze kans is redelijk groot als je een flinke stroomsterkte neemt, dan zullen ze toch atoomkernen gaan vormen in jouw theorie?

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 20:43 schreef Fused het volgende:

[..]

OK, wacht: je laat een down quark overgaan in een electron en een photon. Wat is er met behoud van lading gebeurt in die stap?
down = -1/3 -> elektron = -1 (verschil van -2/3)
en tegelijkertijd:
neutrino = 0 -> u = 2/3 (verschil van 2/3)
beide reacties mogen dus tegelijk gebeuren...
Staat ergens in het verhaal...
edit:
Bovendien stel je een anti up-quark gelijk aan een anti-neutrino. Wat is er met behoud van massa gebeurt daar?
Behoud van massa is niet relevant, behoud van E/m wel, want die is c2. Oftwel, er vanuitgaande dat een neutrino eigenlijk een quark is, dan zal de massa ervan toenemen als deze gebonden wordt. Da's dus logisch, gebonden deeltjes ZIJN zwaarder dan ongebonden deeltjes.
[..]

2 1H + 2 2H fuseert tot 2 3He
de 2 3He fuseren vervolgens tot 4He + 2 1H

2H wordt wel gevormd uit 2 1H, maar onder 'absorptie' van een electron -> dat is absoluut geen verval.
[..]
Oeps masa's aan de verkeerde kant gezet, maar goed...
Maar er ontstaat wel degelijk een neutron en elektronneutrino uit een proton en uit elektron.
Ik meende me te herinneren dat er een positron ontstond ipv dat er een elektron werd opgenomen, had daarin ongelijk, okay... (maakt op zich niet uit omdat een antideeltje terug in de tijd gaat, in zo'n vergelijking iig)
Het is idd geen verval, heb ik ook nergens gezegd, alleen dat het verval van een proton met snelheid in theorie, in principe dezelfde reatie is als bij kernfusie, maar die reactie klopte niet, dus de vergelijking ook niet...
Je hebt niet alles zelf verzonnen. Ik probeer daarmee niet aan te geven dat je het niet zou begrijpen ofzo, enkel dat het heel wat lijkt, maar dat de essentie in alle zooi die ook in het standaardmodel geldt verloren gaat.

edit:
Ik kreeg het gevoel dat je je theorie probeert te verpakken in een hoop 'obvious' waarheid. Dat kan per ongeluk zijn, maar wees je er bewust van dat mensen snel een crackpot theorie verwachten, hoe je je theorie ook aankondigt.
Ik heb idd niet ALLES zelf verzonnen heb wat van einstein gebruikt, bovendien is het behoud van strangeness hetzelfde als dat van familie, behoud van generatie komt voort uit het behoud van spin. Maar zo'n beetje de rest wel.
Waarom het zo moeilijk om aan te nemen dat iemand die het niet heeft gestudeerd toch zelf iets kan verzinnen?
Ik ben niet het type dat gaat mans lopen doen (sowieso) met iets dat iemand anders heeft verzonnen...

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 21:21 schreef blobber het volgende:

[..]

Ja?En?Dat is de reden dat een quark/lepton ineens vrij
te zien is?
[..]
Nee, dat is de reden dat een quark niet mag vrijkomen, dat was toch je vraag..???
Volgens mij komen electronen die door een stroomdraad gaan, toch behoorlijk dicht bijelkaar, er is volgens Heisenberg altijd een kans dat ze zo close bijelkaar komen dat ze de kracht wel voelen en deze kans is redelijk groot als je een flinke stroomsterkte neemt, dan zullen ze toch atoomkernen gaan vormen in jouw theorie?
Nee, ten 1e komen ze geen 10-15 meter bijelkaar (lijkt me niet, em kracht houdt ze verder uit elkaar)
ten 2e is er een 2e reactie nodig vanwege het ladingstekort. Als je de volgende reactie willaten verlopen
e- + 2Ve -> p+
hou je dus 2- aan lading rechts over !
Staat in het stuk tekst bij materie-antimaterie asymmetrie

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Zarc.oh schreef:
down = -1/3 -> elektron = -1 (verschil van -2/3)
en tegelijkertijd:
neutrino = 0 -> u = 2/3 (verschil van 2/3)
beide reacties mogen dus tegelijk gebeuren...
Staat ergens in het verhaal...
Dat mag niet. In elke stap in een Feynmann diagram moeten alle eigenschappen behouden blijven, anders deugt je diagram niet.
Behoud van massa is niet relevant, behoud van E/m wel, want die is c2. Oftwel, er vanuitgaande dat een neutrino eigenlijk een quark is, dan zal de massa ervan toenemen als deze gebonden wordt. Da's dus logisch, gebonden deeltjes ZIJN zwaarder dan ongebonden deeltjes.
Behoud van massa is wel degelijk relevant. Zoek jij maar eens een Feynmann diagram in een boek waar geen behoud van massa optreedt.
Waarom het zo moeilijk om aan te nemen dat iemand die het niet heeft gestudeerd toch zelf iets kan verzinnen?
Een heleboel mensen hebben jarenlang in dit vlak gewerkt. Theorie bestudeerd, experimenten gedaan. Series experimenten. Bovendien hebben ze een sluitend wiskundig formalisme, waarmee ze vele deeltjes voorspeld hebben. Belangrijk onderdeel van die theorie is het bestaan van verschillende soorten deeltjes.

Verwijderd

1. Als je geen natuurkunde gestudeeerd hebt mis je toch enige basiskennis en ook vergevorderde kennis over de quantummechanica. Je kan me niet gaan vertellen dat je evenveel over deze stof weet als een professor op de universiteit die quantum mechanica doceert. Als je op dat niveau terecht komt, kan je je ook een beter oordeel vormen omdat je veel meer kennis van het onderwerp hebt

2. Je hebt helemaal niks wiskundig bewezen. Je kan wel theorien gaan bedenken. Dit is op zich wel goed maar een natuurkundige hypothese is niets zonder een wiskundig bewijs. Als het bewijs van jouw hypothese niet wiskundig gegeven kan worden klopt hij niet, wat je ook zo in je tekst probeert te beweren.

3. Je hebt ook geen experimenten gedaan om te kijken of je hypothese ook werkelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Door deze stap weggelaten te hebben kan je hypothese niet volgens de wetenschappelijke methode geaccepteerd worden.

Als je aan al deze 3 dingen voldaan hebt moet je hier maar eens op terug komen

edit:

Ook hebben de meest intelligente personen op de aarde hier allemaal jarenlang aan zitten te werken en jij denkt dat je het even zomaar weet. Dit vind ik op zich wel een enige vorm van arrogantie. Ook wil je niet eens overwegen dat iemand anders wel eens gelijk kan hebben en dat jij het fout hebt. Fused bijvoorbeeld heeft volgens mij meer verstand van het onderwerp omdat hij al een tijdje natuurkunde studeert en actief met het onderwerp bezig is idv colleges. Dus mij kan je niet vertellen dat je alles al weer van het onderwerp als je niet gestudeerd hebt, ook al heb je een stel boeken gelezen. Waarschijnlijk snap je dan toch de wiskundige bewijzen niet echt, dus dan snap je ook niet precies wat er nu aangenomen wordt en waarom dat zo gedaan wordt. Het is uitermate belangrijk dat je snapt waarom iemand op zo'n idee is gekomen en hoe ze dat gedaan hebben via de wiskundige weg.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Zarc.oh schreef:
Nee, ten 1e komen ze geen 10-15 meter bijelkaar (lijkt me niet, em kracht houdt ze verder uit elkaar)
Dus ze zitten ofwel bij elkaar in een kern, ofwel uit de kern.

Hoe verklaar je bèta verval? Hoe kan een leptonuit de kern ontsnappen?

Hoe verklaar je fusie, waarbij een electron wordt opgenomen en dus toch tot minder dan 10-15 nadert?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 12 januari 2002 21:47 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Nee, dat is de reden dat een quark niet mag vrijkomen, dat was toch je vraag..???
Ik ZIE ze toch vrij om de kern draaien, als een lepton gelijk is aan een quark, hoe kan het electron=lepton=quark dan vrij zijn???
ten 2e is er een 2e reactie nodig vanwege het ladingstekort. Als je de volgende reactie willaten verlopen
e- + 2Ve -> p+
hou je dus 2- aan lading rechts over !
Staat in het stuk tekst bij materie-antimaterie asymmetrie
Dan snap je de waarschijnlijkheidsinterpretatie van de Quantummechanica niet

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Als een elektron en een quark aan elkaar gelijk zijn, waar blijft het ladingsverschil dan in de tussentijd?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Het zou fijn zijn als ik de tekst kon quoten, want ik zie zo diverse fouten, die ik niet ga overtypen.

Voorbeeld:
In hoofdstuk 5 laat je een proton in een positron en wat neutrinos vervallen. De tussenstappen kunnen niet kloppen, omdat er geen ladingsbehoud is.

Iets eerder laat je een positron door interactie met een neutrino vervallen in een elektron en een anti-neutrino. Hier is niet alleen ladingsbehoud geschonden, maar ook vorm je hier netto een anti-deeltje uit een gewoon deeltje. Dat kan niet.

Je maakt ergens een opmerking over entropie die volstrekt overbodig is.

Je stelt dat mesonen voorkomen als lepton + anti lepton. Dat is niet waar, tenzij je uitgaat van je aanname dat lepton en quark gelijk zijn en dan is het een overbodige opmerking omdat hetzelfde erboven al staat.

Eind hoofdstuk drie beweer je aangetoond te hebben dat leptonen en quarks in elkaar overgaan. Hoe dan? Ik zie daar absoluut geen bewijs voor, afgezien van een uniformiteit in de vergelijkingen die echter niets bewijst.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

[En hier is dan eindelijk de natuurkunde-student die wel al Sub-Atomaire Physica gevolgd heeft ;) ]

Je hebt er in ieder geval verstand van, maar laat me je toch op een aantal punten verbeteren (wat ontzettend irritant trouwens dat je een plaatje hebt ipv tekst, dan kan ik niet copy pasten ;( ).

Bij 2, entropie, zeg je dat de entropie van een systeem altijd groter of gelijk moet zijn aan 0. Dit is nogal triviaal, aangezien sigma = ln (Omega), en Omega, de multipliciteit, natuurlijk altijd 1 of groter is. Wat je bedoelt is dat de tijdsafgeleide van de entropie, dS/dt groter is dan nul.

Bij 2, overig, zeg je van 3 reacties dat ze in principe hetzelfde zijn. Dat lijkt me onzin, het zijn hele andere recties? Overigens moet het neutrino in de eerste reactie een anti-electron neutrino zijn.

Bij 3, ladingsverschillen, zeg je dat Qb + anti-Qa de helft van de mogelijke mesonen zijn. Dit is natuurlijk niet het geval, een meson kan best bestaan uit quarks van verschillende generaties. (Overigens worden Top en Bottom ook wel Truth en Beauty genoemd, en dat vind ik zo veel koeler dat ik dat ook gebruik.) Daarna heb je het over een lepton/anti-leptonpaar, dat een meson zou zijn? Nu bestaan deze lepton/antilepton-paren wel, bijvoorbeeld positronium, maar dit zijn geen mesonen. Mesonen bestaan immers per definitie uit een quark en een anti-quark.

Ik snap dan ook absoluut niet wat je bedoelt met de conclusie dat een quark/anti-quark paar hetzelfde is als een lepton/anti-lepton paar? Positronium is echt niet hetzelfde als pi-naught.

Je neutron-verval klopt ook niet: een elektron is niet een down-quark (het heeft immers geen kleur), en een anti-elektron-neutrino is zeker niet gelijk aan een anti-up quark!! Het neutrino heeft immers lading noch kleur, en een heel andere massa dan de quark.

De reden dat je je vergelijkingen niet kloppend kunt krijgen met alleen quarks is dat je vergeten bent dat de zwakke kernkracht hierbij een rol speelt en je dus ook W+, W- en Z0 bosonen moet gebruiken. Dan zal je zien dat je uiteindelijke 'netto reactie in quarks' heel anders wordt: d -> u, namelijk. Het d-quark zendt een W- uit, en wordt daardoor een u-quark. Het W- boson vervalt dan tot een elektron en een anti-elektron-neutrino.

Je algemene vorm voor een verval slaat dus feitelijk nergens op. :) Ook je conclusie dat leptonen en quarks hetzelfde zijn gaat dus niet op: voor een quark-quark interactie zijn de bosonen van de zwakke wisselwerking niet nodig, voor quark-lepton interacties wel.

Bij 4, lading, mis ik je helemaal. Je hebt het over het ladingstekort van quarks dat ontstaan is in het vroege heelal? Waar heb je het over?

Bij 4, massa & energie, ga je de mist in. Je zegt dat een deeltje dat in een hogere energie-toestand zit ook een hogere massa heeft. Dat is natuurlijk onwaar - een zeer energetisch foton heeft minder massa dan een zeer weinig energetisch lepton. Daarna lijk je te zeggen dat quarks proberen te annihileren om leptonen te vormen omdat de energie dan lager is? De energie van de deeltjes voor en na een reactie is exact gelijk, dus ik snap je argument niet helemaal?

Daarna komen er figuren waarin je weer een downquark gelijk stelt aan een elektron? Ik snap dit niet. Ongeveer iedere eigenschap van een down-quark, op spin na, is anders dan die van een elektron. Hoe kun je dan zeggen dat ze gelijk zijn? De identificatie van anti-u met het anti-elektron-neutrino is zo mogelijk nog waziger. Alle quarks zijn deeltjes met dezelfde soort eigenschappen, maar bij jou is de helft van de quarks gelijk aan geladen leptonen en de ander helft gelijk aan neutrino's - deeltjes die zich heel anders gedragen?

Ook mag ik er misschien op wijzen dat in jouw plaatje een gebonden tostand van twee quarks met een foton voorkomt - wat moet ik me daar bij voorstellen? Bovendien geldt op jouw vertices geen ladingsbehoud, de nuetron lading 0 verandert plotseling in de lading van een elektron (-1) plus die van een {foton,d,u}-deeltje (whatever that may be), welke +1/3 is, dus de lading verandert op die vertix van 0 naar -2/3, een beetje vreemd.

Vervolgens ga je beweren dat er reacties zijn waarbij baryon- en lepton-getal kunnen veranderen? Noem mij eens een voorbeeld?

Of er in het begin van het heelal evenveel materie als anti-materie was weten we niet.

En wat bedoel je nou toch met dat ladingstekort? :?

Daarna kom je met twee reacties die keihard tegen ladingbehoud ingaan (elektron -> proton?) maar waarvan je zegt dat ze niet tegen ladingbehoud ingaan... ik daag je uit om een experimenteel resultaat te vinden in de literatuur waaruit blijkt dat een elektron en twee elektronneutrino's kunnen fuseren tot een proton. Ik geloof er niets van, al was het maar omdat je nooit een elektron zover krijgt dat het met twee neutrino's tegelijk gaat wisselwerken, en omdat zowel lading als leptongetal als baryongetal niet behouden zijn.

De omgekeerde reactie, waarbij uit een proton een elektron ontstaat is natuurlijk ook onzin. Hier is geen sprake van ladingsbehoud. En daarna vervalt een elektron tot een positron?? Doe me een lol! Weer een schending van ladingsbehoud!

Vervolgens geef je een reactie die volgens jou de kernfusie van de zon beschrijft - maar het is een vervalreactie, geen fusiereactie. Dus hoe kan dat kernfusie beschrijven?

Neutrino's oscileren hoogstwaarschijnlijk. Volgens mij is daar [i]geen[i/] uitzending van leptonen bij nodig - dat zou energetisch trouwens ook helemaal niet mogelijk zijn; bovendien zouden we dan bedolven moeten worden onder de elektronenstorm van de zon! Stel dat ieder neutrino een elektron zou produceren - dan zou de aarde compleet worden weggevaagd door de resulterende elektronenwind.

Van het stuk over massverschil snap ik helaas niets. Hoe kom je aan al die vergelijkingen, en waarom betekenen ze wat jij zegt dat ze betekenen? Bij een kernproces hoeft geen massabehoud op te treden, ik neem aan dat je dat weet.

Je opmerking in de laatste paragraaf dat een proton met snelheid verschilt van een stilstaand proton omdat het kinetische energie heeft getuigt overigens niet van veel kennis van de speciale relativiteitstheorie.

Al met al staan er erg veel fouten en onbegrijpelijke dingen in je stuk... ik snap eigenlijk niet eens wat je nou wil zeggen en wat 75% van het geschrevene daar mee te maken heeft.
Ik laat de sterke kernkracht ook volledig buiten de beschouwing van mijn theorie.
Hoe komt het dan dat een atoomkern bij elkaar blijft? Je kan moeilijk een en dezelfde kracht voor 'quarks' als voor neutrino's gebruiken - de sterkte van de krachten die op deze deeltjes (die volgens jou identiek zijn) werken is zo gigantisch verschillend, dat kan je niet negeren. Ik vraag jou om te verklaren waarom een neutrino nauwelijks wisselwerkt met een atoomkern, maar een atoomkern wel bij elkaar blijft - terwijl het allemaal dezelfde deeltjes zijn.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

rest my case

Verwijderd

m.a.w. er klopt geen zak van. :)

• Zarc.oh

Zarc.oh

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 01:17 schreef Lord Daemon het volgende:
[En hier is dan eindelijk de natuurkunde-student die wel al Sub-Atomaire Physica gevolgd heeft ;) ]

Je hebt er in ieder geval verstand van, maar laat me je toch op een aantal punten verbeteren (wat ontzettend irritant trouwens dat je een plaatje hebt ipv tekst, dan kan ik niet copy pasten ;( ).
Was omdat het nogal veel txt was, en had weinig zin om het in html om te zetten... teveel werk, gifje maken was makkelijker,doc staat op http://home.quicknet.nl/qn/prive/zarco.zwier/fermionen/Quarks%20en%20leptonen2.doc
zal het toch binnenkort aanpassen met opmerkingen die ik heb gekregen enzo...
Bij 2, entropie, zeg je dat de entropie van een systeem altijd groter of gelijk moet zijn aan 0. Dit is nogal triviaal, aangezien sigma = ln (Omega), en Omega, de multipliciteit, natuurlijk altijd 1 of groter is. Wat je bedoelt is dat de tijdsafgeleide van de entropie, dS/dt groter is dan nul.
Entropie blijft per tijdseenheid gelijk of wordt groter...
Heb het niet geheel zo neer gezet, maar er staat "een proces kan verlopen", dat suggeteert dat er tijd verloopt... maar je hebt idd gelijk....
Bij 2, overig, zeg je van 3 reacties dat ze in principe hetzelfde zijn. Dat lijkt me onzin, het zijn hele andere recties? Overigens moet het neutrino in de eerste reactie een anti-electron neutrino zijn.
Die antineutrino staat er ook, alleen het anti streepje zijn een aantal underscores op de regel erboven die zijn verschoven... tabs in ms word...
Het gaat erom dat je deeltjes aan andere kant vd pijl mag verplaatsen als je het maar vervangt door het tegengestelde deeltje (eigenijk hetzelfde als een wiskundige vergelijking!).
Bij 3, ladingsverschillen, zeg je dat Qb + anti-Qa de helft van de mogelijke mesonen zijn. Dit is natuurlijk niet het geval, een meson kan best bestaan uit quarks van verschillende generaties.
Ik maak in mijn verhaal verschil tussen familie (1, 2 of 3) van een deeltje en generatie (a of b) ervan...
En met de lading van a plus de lading van anti-b bedoel ik dus de generatie en doet de familie er ook niet toe. De lading van een elektron, muon of tauon zijn hetzelfde evenals de lading van down, strange en beauty quarks...
(Overigens worden Top en Bottom ook wel Truth en Beauty genoemd, en dat vind ik zo veel koeler dat ik dat ook gebruik.)
Maakt op zich weinig uit toch hoe je het noemt? 'T is wel minder verwarrend in vergelijking met up & down... als je er niets over weet...
Daarna heb je het over een lepton/anti-leptonpaar, dat een meson zou zijn?
Als quarks en leptonen dezelfde deeltje zijn wel ja.
Nu bestaan deze lepton/antilepton-paren wel, bijvoorbeeld positronium, maar dit zijn geen mesonen.
Mesonen bestaan immers per definitie uit een quark en een anti-quark.
Mmmm, positronium, daar ga ik nog wat meer over opzoeken...
Zou het niet kunnen zijn dat de quarks in mesonen gebonden zijn door de sterke kernkracht en een lepton/anti-lepton paar gebonden door de em kracht. Aangezien de sterke kernkracht tot op +/- 10-15 meter werkzaam is (volgens m'n jarenoude Binas :) ) en de em kracht is op iedere afstand voelbaar, dus ook op een grotere afstand al. Dus als beide een mogelijke toestand zijn, heeft de binding dmv de em kracht een grotere kans om te ontstaan als de deeltjes uit een vrije toestand komen en de kans om als meson te ontstaan is grotere indien de deeltjes ontstaan uit een "quark toestand" omdat die ook al op zeer korte afstand van elkaar bestonden en gebonden waren door de sterke kernkracht.
Ik snap dan ook absoluut niet wat je bedoelt met de conclusie dat een quark/anti-quark paar hetzelfde is als een lepton/anti-lepton paar? Positronium is echt niet hetzelfde als pi-naught.
Nee, omdat ze dan waarschijnlijk beide via een andere kracht zijn gebonden... sterke kernkracht en de em kracht. Zoals ik net al tikte :)
Je neutron-verval klopt ook niet: een elektron is niet een down-quark (het heeft immers geen kleur), en een anti-elektron-neutrino is zeker niet gelijk aan een anti-up quark!! Het neutrino heeft immers lading noch kleur, en een heel andere massa dan de quark.
Nee, maar omdat er een quark (kleur) en antiquark (antikleur) vrijkomt, is de netto kleur "wit" (netals in een meson). Dus het dan toch toegestaan. Kijk goed naar de reacties die verlopen, de kleur blijft behouden.
De reden dat je je vergelijkingen niet kloppend kunt krijgen met alleen quarks is dat je vergeten bent dat de zwakke kernkracht hierbij een rol speelt en je dus ook W+, W- en Z0 bosonen moet gebruiken. Dan zal je zien dat je uiteindelijke 'netto reactie in quarks' heel anders wordt: d -> u, namelijk. Het d-quark zendt een W- uit, en wordt daardoor een u-quark. Het W- boson vervalt dan tot een elektron en een anti-elektron-neutrino.
Ik d8 dat dat juist onder invloed van de zwakke kernkracht gebeurde dat deeltjes veranderen (het huidige standaard model) en de sterke kernkracht houdt de gebonden quarks bijelkaar door invloed van gluonen.
Bij 4, lading, mis ik je helemaal. Je hebt het over het ladingstekort van quarks dat ontstaan is in het vroege heelal? Waar heb je het over?
Kort na de oerknal was het een grote soep van leptonen (standaard model zegt quarks, moet dus in mijn theorie niet uit maken) die een lading van -1 (leptonen), +1 (antileptonen) of 0 (leptonen of antileptonen) hebben. Als je van 2 leptonen een baryon wilt maken, bijvoorbeeld 1 elektron (1 downquark) + 2 elektronneutrino's (2 downquarks) dan ga je van lading -1 naar een lading van +1 (proton). Dan heb je dus een TEKORT aan lading van 2-, maar er waren genoeg positronen aanwezig vlak na de big bang. Als je een positron laat over gaan in een elektron, heb je een lading OVER van 2-. Dus als je die deeltjes bijelkaar optelt, blijft de lading behouden.
Bij 4, massa & energie, ga je de mist in. Je zegt dat een deeltje dat in een hogere energie-toestand zit ook een hogere massa heeft. Dat is natuurlijk onwaar - een zeer energetisch foton heeft minder massa dan een zeer weinig energetisch lepton.
Ja, klopt, alleen als het deeltje een rustmassa heeft kan de massa groter worden (m = m0 / (v2 / c2)1/2)
Mijn fout van slecht formulering...
Pfff, ik heb teveel gezopen om op de rest nog een antwoord te geven, dat komt als ik morgen wakker wordt... :)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...
De dingen die ik probeer duidelijk te maken schenden geen huidige fysica "wetten" (behalve die ik probeer te verklaren).
Het is iig errug moeilijk om dit allemaal via tekst duidelijk temaken, zonder dat ik verbaal commentaar kan geven.... Het zit allemaal kloppend in m'n hoofd, maar als ik het leesbaar probeer te maken, komt het niet geheel duidelijk over zoals ik het in m'n hoofd heb.

Pagina: 1