Toon posts:

[Linux] n00b!! Hoe installeer ik redhat??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch eens aan linux gaan beginnen, maar ik heb geen idee hoe...
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.2/en/iso/i386/

Moet ik nou enigma-i386-disc1.iso of enigma-SRPMS-disc1.iso downloaden??

Ik heb een AMD duron 800 met 6 gb hd ruimte

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:49 schreef --tID-- het volgende:
Ik wil toch eens aan linux gaan beginnen, maar ik heb geen idee hoe...
ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.2/en/iso/i386/

Moet ik nou enigma-i386-disc1.iso of enigma-SRPMS-disc1.iso downloaden??

Ik heb een AMD duron 800 met 6 gb hd ruimte
Je moet enigma-i386-disc1.iso hebben, die andere bevat Source-RPMs (pakketjes met broncodes dus).

Verwijderd

Topicstarter
ok Thanx

/me begint te schelden omdat ie de verkeerde heeft gedownload

Dus na het downloaden de iso branden, bootdisk maken en ik kan em installeren???

Verwijderd

Volgens mij moet je voor redhat ook -disc2 downloaden :P

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 11 januari 2002 16:54 schreef --tID-- het volgende:
Ach, wees blij dat je niet de japanse versie hebt gepakt :+
Dus na het downloaden de iso branden, bootdisk maken en ik kan em installeren???
Tis een bootable cdtje. geen bootdisk nodig als het goed is..
Kijk wel, voordat je gaat branden de md5sum ff na, info staat hier

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ja, en zorgen dat je ruimte hebt voor een patitie of dat je die kunt maken door een bestaande te deleten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 17:07 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ach, wees blij dat je niet de japanse versie hebt gepakt :+
ik vroeg me al af wat het vershil was tussen de en en de jp versie :+

Ik heb 2 hd's met windows
Linux moet op een ongeformatteerde, 6 gb schijf komen te staan

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op vrijdag 11 januari 2002 17:06 schreef beelzebubu het volgende:
Klopt :). Ik heb laatst ook RedHat 7.2 geinstalt en toen had ik ook cd 2 nodig :)

Dus download die ook maar :9

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 17:06 schreef beelzebubu het volgende:
over 7,5 uur heb ik ze allebij :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:54 schreef --tID-- het volgende:
ok Thanx

Het is zelfs nog eenvoudiger: gewoon branden, in de CD-speler en je kan ervan booten (moet je natuurlijk de bootvolgorde in je BIOS wel goed hebben staan).

Wat je ook zeker moet doen, is met md5sum checken of je ISO goed overgekomen is. Ik heb dit zelf eens uit gemakzucht achterwege gelaten. RedHat installeerde zonder foutmeldingen, maar ik zat wel zonder gcc en een hele zooi libraries. Deze kon ik gelukkig wel allemaal downloaden, maar toen begon de dependencyhell (je komt er binnenkort, zonder uitleg, wel achter wat dit is ;) . Uiteindelijk allemaal wel gelukt, maar dat kostte wel een paar kannen koffie.

Draai nu Debian Woody, overigens. Als je Linux een beetje hebt leren kennen, kan ik je de overstap van harte aanbevelen.

Verwijderd

Topicstarter
Redhat cd1 -- 95% -- kapt ie ermee!! En resumen gaat ook nie :(
Dan toch maar slackware....
Ik boot, en wil installeren, maar ik moet eerst mijn 6 gb harddisk partitioneren
Cfdisk geeft een error, en bij fdisk moet ik er iets 8ter zetten
Hoe moet ik nou mijn hd partitioneren??

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zondag 13 januari 2002 03:34 schreef --tID-- het volgende:
Dan toch maar slackware....
Amen.

cfdisk <device name>

b.v.
cfdisk /dev/hda

/dev/hda = Primary Master
/dev/hdb = Primary Slave
/dev/hdc = Secondary Master
/dev/hdd = Secondary Slave

Verwijderd

cfdisk /dev/hda
en maak gelijk ff swap aan ter grootte van 2 keer RAM met max van 256 MB :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 03:39 schreef Phantom_ het volgende:

[..]

Amen.

cfdisk <device name>

b.v.
cfdisk /dev/hda

/dev/hda = Primary Master
/dev/hdb = Primary Slave
/dev/hdc = Secondary Master
/dev/hdd = Secondary Slave
Ah op die manier
thanx
Op zondag 13 januari 2002 03:39 schreef janjanjansen het volgende:
cfdisk /dev/hda
en maak gelijk ff swap aan ter grootte van 2 keer RAM met max van 256 MB :)
En hoe doe ik dat??

(ik weet -- ik ben echt een n00b...) :)

Verwijderd

swap is een aparte partitie ter grootte van zie vorige post. Je maakt een partitie aan en je kiest type. Dan kies je 82 (default). That's it. :)
Lees de instructies op je scherm goed, het antwoord staat er meestal al bij .

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hmm... ik denk dat het toch raadzaam is om een aantal HOWTO's te lezen, ik heb dit in mijn begintijd ook allemaal aan de hand van een manual uit kunnen fiegelieren dus kan jij dat ook ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Euhm, alhoewel slackware een ontzettend goeie distro is (my favorite :9) is het niet bepaald aan te raden voor een n00b...
Neem eerst Mandrake oid, veeeeel makkelijker te installeren en te begrijpen.

Slackware is sowieso een beetje een vreemd geval, want het gebruikt veel dingen anders als andere distro's (oa BSD ipv SysV booting etc.)

Uiteraard is het volledig je eigen keus en kan het heus geen kwaad slackware te installeren, alleen loop je een grote kans dat de vraagtekens je in de kop springen vlak na het installeren, dat je het er af gooit er vervolgens linux nooit meer een kans geeft 'omdat het toch veel te moeilijk is' (trust me, ik heb het meerdere malen mee gemaakt met vrienden/kennisen) en dat zou zonde zijn!

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Ik haat Redhat, Mandrake, etc. Slackware en Debian zijn mijn favoriet, en imho, als je wat van Linux wilt leren, kan je daar ook 't beste mee beginnen. Dan duik je er meteen in. Is er iets fout? Zul je het zelf op moeten lossen. Van Mandrake e.d. word je niks (iig veel minder) wijzer, die propt overal een gui in je gezicht. Heeft zelfs een grafische setup, net Windows, en totaal niet configurable.

Probeer Slackware of Debian (iets makkelijker) eens op een oude aftandse machine. Neem wel een beetje generic hardware, anders kan je lang zoeken naar modules. Succes.

Verwijderd

Neem mandrake, beste OS voor de workstation (naar mijn mening ook voor de server maar daar valt over te speculeren :P)

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:37 schreef DJ_PP het volgende:
Neem mandrake, beste OS voor de workstation [..]
Jij vindt het 't beste OS voor 't workstation. 't Is gewoon brak, maja. ;)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 13 januari 2002 20:47 schreef surreal het volgende:
'Gewoon brak'??
Eh.. Who's side are you on ?

En uitspraken als "Van Mandrake e.d. word je niks (iig veel minder) wijzer, die propt overal een gui in je gezicht. Heeft zelfs een grafische setup, net Windows, en totaal niet configurable." zijn ook een beetje overtrokken vind ik eerlijk gezegt..

Linux _is_ configureerbaar, en ik kan net zo'n server met Mandrake opzetten, als ik met Debian heb.. Het kost iets meer moeite, maar in essentie is elke linux-distributie zowat gelijk. GUi-tooltjes _hoef_ je niet te gebruiken..

Maargoed * moto-moi stopt maar, voordat ik door Nelske op m'n vingers getikt wordt wegen flamen c.q. offtopic-gel*l :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 13 januari 2002 20:20 schreef surreal het volgende:
Ik haat Redhat, Mandrake, etc. Slackware en Debian zijn mijn favoriet, en imho, als je wat van Linux wilt leren, kan je daar ook 't beste mee beginnen. Dan duik je er meteen in. Is er iets fout? Zul je het zelf op moeten lossen. Van Mandrake e.d. word je niks (iig veel minder) wijzer, die propt overal een gui in je gezicht. Heeft zelfs een grafische setup, net Windows, en totaal niet configurable.

Probeer Slackware of Debian (iets makkelijker) eens op een oude aftandse machine. Neem wel een beetje generic hardware, anders kan je lang zoeken naar modules. Succes.
Sorry, maar dit vind ik dus nergens opslaan. Oke iedereen heeft een favoriet qua linux distro, maar om nou te zeggen dat Mandrake, Redhat enz. 'slechter' zijn als debian of slackware is imho de grootste onzin die er bestaat. Het ligt er nl maar net aan waar je linux voor wil gebruiken.
Voor een server oid is idd debian of slackware een goede keuze, maar voor een workstation kun je imho beter kiezen voor mandrake, suse of redhat.

Dat je van mandrake (zoals jij zegt) niets wijzer word is nogal kortzichtig het ligt er maar net aan wat je zelf wilt.
In mandrake (neem ik als voorbeeld omdat ik het ook gebruik) heb je ook alle vrijheid. Oke je kan voor elke applicatie die je extra wilt draaien de rpm downen, maar ik prefereer tar files, Je kan ook idd de wizards voor allerlei zaken gebruiken, maar dat is niet vereist. Mandrae drukt dus niet overal een gui in je gezicht die keuze kan en mag je zelfg maken.

Dat je mandrake of redhat ed. niet of nauwlijks kunt configureren, mag ik je vragen hoe je daar bij komt :?
Ook bij mandrake kun je vanalles instellen tijdens de instalatie. Om mandrake (en ook redhat,suse ed) laagdrempelig te houden kun je de instalatie idd uitvoeren in een grafische omgeving en je kunt kiezen voor een 'standaard' instalatie, maar je kunt ook kiezen voor textbase instaleren en alles zelf aangeven tot aan je hardware aan toe.

edit:
is geen flame, maar een mening

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 20:47 schreef surreal het volgende:

[..]

jij bent brak (niet persoonlijk ;):P) Wat mandrake nu doet had al bij de eerste versies van linux moeten gebeuren, namelijk linux op de werkvloer gemakkelijk mogelijk maken!

mandrake maakt linux nu ook goed geschikt als client side OS, ook om mee te gamen etc.! :)

edit:
dit is een flame, geen mening maar een feit
:D>:):D

Verwijderd

Topicstarter
Het wil nog steeds niet echt lukken met fdisk...
Ik kan wel goed partitioneren, met 13328 cylinders. De installatie is ook goed gelukt.
Maar toen ik voor de eerste keer boote kreeg ik alleen maar 01 01 01 01 01 enz....
Ff de search gebruikt, kom ik erachter dat lilo niet kan werken met meer dan 1024 cylinders. Dus ik start fdisk, maar als ik daar 1024 cylinders invoer, dan is mijn 6.4 GB harddisk gekrompen tot 400 mb.....
Kan slackware wel geinstalleerd worden op deze hd??

Verwijderd

Dat is niet noodzakelijk. De standaard bij Slackware 8.0 geleverde LILO versie kan voorbij de 1024e cylinder booten, dien je in de /etc/lilo.conf LBA32 toe te voegen en daarna weer het commando lilo te geven. Als dat errors oplevert kun je wellicht die hier even posten met toevoeging van je lilo.conf (zonder de #regels ) :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 16:52 schreef janjanjansen het volgende:
...dien je in de /etc/lilo.conf LBA32 toe te voegen en daarna weer het commando lilo te geven...
En hoe doe ik dat??

Verwijderd

code:
1
mcedit /etc/lilo.conf

ergens bovenin nieuw regeltje maken met enter en dan intypen:
LBA32
dan met F2 save en F10 quit
en dan
code:
1
lilo -v