Op zondag 13 januari 2002 20:20 schreef surreal het volgende:
Ik haat Redhat, Mandrake, etc. Slackware en Debian zijn mijn favoriet, en imho, als je wat van Linux wilt leren, kan je daar ook 't beste mee beginnen. Dan duik je er meteen in. Is er iets fout? Zul je het zelf op moeten lossen. Van Mandrake e.d. word je niks (iig veel minder) wijzer, die propt overal een gui in je gezicht. Heeft zelfs een grafische setup, net Windows, en totaal niet configurable.
Probeer Slackware of Debian (iets makkelijker) eens op een oude aftandse machine. Neem wel een beetje generic hardware, anders kan je lang zoeken naar modules. Succes.
Sorry, maar dit vind ik dus nergens opslaan. Oke iedereen heeft een favoriet qua linux distro, maar om nou te zeggen dat Mandrake, Redhat enz. 'slechter' zijn als debian of slackware is imho de grootste onzin die er bestaat. Het ligt er nl maar net aan waar je linux voor wil gebruiken.
Voor een server oid is idd debian of slackware een goede keuze, maar voor een workstation kun je imho beter kiezen voor mandrake, suse of redhat.
Dat je van mandrake (zoals jij zegt) niets wijzer word is nogal kortzichtig het ligt er maar net aan wat je zelf wilt.
In mandrake (neem ik als voorbeeld omdat ik het ook gebruik) heb je ook alle vrijheid. Oke je kan voor elke applicatie die je extra wilt draaien de rpm downen, maar ik prefereer tar files, Je kan ook idd de wizards voor allerlei zaken gebruiken, maar dat is niet vereist. Mandrae drukt dus niet overal een gui in je gezicht die keuze kan en mag je zelfg maken.
Dat je mandrake of redhat ed. niet of nauwlijks kunt configureren, mag ik je vragen hoe je daar bij komt

Ook bij mandrake kun je vanalles instellen tijdens de instalatie. Om mandrake (en ook redhat,suse ed) laagdrempelig te houden kun je de instalatie idd uitvoeren in een grafische omgeving en je kunt kiezen voor een 'standaard' instalatie, maar je kunt ook kiezen voor textbase instaleren en alles zelf aangeven tot aan je hardware aan toe.
edit:
is geen flame, maar een mening