[.NET] Wie?

Pagina: 1
Acties:

• hopakee
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023
Wie hier heeft er al wat ervaring opgedaan met
microsoft .NET?

En dan met name het configureren van de IIS voor gebruik met .NET?

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoort dit eigelijk niet in [forum=11] :? :).

• hopakee
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023
hmm, tja ik was bezig met Visual Studio .NET
goed en fatsoenlijk werkend te krijgen dus ik dacht, proggen.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb al veel met de .NET Framework SDK en C# gewerkt. Visual Studio .NET heb ik nog niet gebruikt, maar dat is ook niet mijn doelstelling.

C# is triviaal als je Java kennis hebt. De meeste libraries zijn fraai en de documentatie is goed. Ik heb onder andere gewerkt met .NET Remoting (veel), WinForms en dergelijke.

Voor MS Windows is het in ieder geval een fantastische ontwikkeling :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik MAG niet tot Juni, als mijn eindproject klaar is, we mogen dit enkel met VB6 en Access 2000 doen.

Heb nog nooit meegemaakt dat een opleiding informatica je achterstand bezorgt. Ook nog nooit dat gemiddeld 3 van de 20 pc's in een klaslokaal werkt en er bijna nooit les wordt gegeven.

In elk geval vindt ik het .NET idee fantastisch (alhoewel ik niet zo'n MS fan ben). Er wordt een soort van neutrale code gecompileerd die pas naar het native formaat gecompileerd wordt als het programma opstart. Deze compilatie gebeurt dan door de in XP ingebouwde en voor andere's OS'en downloadbare .NET interpreter.

Dus heb je een Athlon, krijg je een Athlon optimised programma, in de toekomst zie ik linux ondersteunt worden, andere NIX'en ook 64 bit CPU's ! Sommige door 3rd party (dit wordt dan weer een nederlaag in de rechtszaal voor MS).

Verwijderd

Bij mij vergat het .net framework IIS te configureren. Na enig onderzoek kwam ik in een IIS dir ofzo een aantal tooltjes tegen wat dus alle virtual dir enzo aanmaakt.
Kweenie meer hoe ze heten of waar ze staan. Blijkbaar hadden ze wel een logische naam, anders kwam ik er niet op.

• mbravenboer
XTerm89D: Er wordt een soort van neutrale code gecompileerd die pas naar het native formaat gecompileerd wordt als het programma opstart.
Je kent het verschil met Java bytecode?
en voor andere's OS'en downloadbare .NET interpreter.
Dat is op z'n zachts gezegd ietwat optimistisch vriend ;) . Voorlopig zal .NET maar in een zeer primitieve vorm op andere operating systems draaien (Mono). De libraries van .NET (eigenlijk heel .NET) zijn zeer gericht op het MS Windows platform en daarom zeer lastig tot vrijwel onmogelijk te implementeren op andere besturingssystemen. Voorlopig blijft het Java Platform het systeem met de grootste platform-onafhankelijkheid en dat zie ik voorlopig nog niet veranderen... Er is trouwens ook een Itanium 64 bits Java VM :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:55 schreef XTerm89D het volgende:
Ik MAG niet tot Juni, als mijn eindproject klaar is, we mogen dit enkel met VB6 en Access 2000 doen.
Ik neem toch aan dat je thuis mag doen wat je zelf wilt?
Heb nog nooit meegemaakt dat een opleiding informatica je achterstand bezorgt.
Mwoah, is toch niet zo raar, het gaat tenslotte dat je de technieken leert en op een bepaalde manier denken.

Verwijderd

Ik heb alleen ff met Visual Studio.Net zitten spelen, en ik moet zeggen dat het er wel stoer uit zag. Ik heb vooral met de GUI zitten spelen, en daar is flink wat verbeterd: translucent forms / transparent forms / anchoring / bla bla

Verder zitten er een aantal zeer nuttige nieuwe componentjes in (splitter / beter datagrid / etc.)

Ook ASP.Net heb ik ff bekeken, en ook daarvan was ik aangenaam verast :). De eenvoud waarmee je nu een database connectie / events in je pagina krijgt is werkelijk verbluffend!
Verder is de hele opzet van het .Net framework natuurlijk zeer veel beter dan MS tot nu toe te bieden heeft. Ze hebben zeer goed afgekeken van Java ;) :P

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik ben nu al ongeveer anderhalf jaar bezig met het programmeren van applicaties in .NET. Ik gebruik voornamelijk C# en ik ben zeer gecharmeerd van alle mogelijkheden. Momenteel ben ik bezig met .NET Passport en .NET My Services.

Ik vind het allemaal geweldig werken. Ik zit nu een beetje te wachten tot ik kan gaan werken met CE.NET :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Ik ben nu een paar weken bezig met .NET en C#, is wel even een omschakeling van vbscript maar tot nu toe super tevrede..

weinig tot niks..

Verwijderd

De libraries van .NET (eigenlijk heel .NET) zijn zeer gericht op het MS Windows platform en daarom zeer lastig tot vrijwel onmogelijk te implementeren op andere besturingssystemen.
Ik heb begrepen dat ze/anderen echt wel met Linux bezig zijn, herinner je nog dat Microsoft Corel ( = Linux ) een flinke kapitaalinjectie gaf? Volgens mij was toen de reden dat Corel toen iets met .net mocht doen.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Ik heb sinds eergister Visual Studio .net beta2 in haden gekregen. Ik moet zeggen dat dit een zeeeeeer grote verbetering is t.o.v Visual Studio 6.0, alles is gewoon zwaar goed geintegreerd, de IDE ziet er gestroomlijnd uit. Je moet het gewoon proberen om het te ervaren.

Ik heb niet echt iets 'gedaan' nog met .net maar volg de ontwikkelingen op .net gebied wel op de voet. Ik moet zeggen dat het me tot nu toe wel bevalt.

• mbravenboer
jurrieyup: Ik heb begrepen dat ze/anderen echt wel met Linux bezig zijn, herinner je nog dat Microsoft Corel ( = Linux ) een flinke kapitaalinjectie gaf? Volgens mij was toen de reden dat Corel toen iets met .net mocht doen.
Corel is allang gestopt met z'n Linux avontuur... Corel heeft inderdaad geld gekregen, maar daarvoor moesten ze .NET gaan toepassen in hun producten.

Er is wel een unix .net project. Mono van Ximian: http://www.go-mono.org

De standaardisatie van .NET is maar heel beperkt. In feite is alleen de taal C#, de intermediate language en de CLR gestandaardiseerd. Veel van de libraries dus niet. Dat is dus al een probleem op zich, want hoe ga je dan zorgen dat implementaties op andere platformen compatible zijn en blijven?

Verder is er een praktische bijna onmogelijkheid: .NET bevat veel bibliotheken die ook nog zeer specifiek op MS Windows gericht zijn. Bekende voorbeelden zijn de .NET WinForms en ADO. Kleine voorbeeld: tijdje geleden kwam er een vraag hoe je in .NET de system directory kunt vinden. Dat was dus mogelijk. Maar ja, waar is de system directory bij linux?

Verwijderd

Ms gaat een freebsd implementatie van de clr met source leveren onder het bsd license dacht ik, wellicht dat iemand de moeite neemt het naar linux te porten als et uitkomt :?

• mbravenboer
Yarvieh: Ms gaat dacht ik een freebsd implementatie van de clr met source leveren onder het bsd license dacht ik, wellicht dat iemand de moeite neemt het naar linux te porten als et uitkomt :?
Das dus inderdaad ook zoiets grappigs. Met veel bombarie werd aangekondigd dat er ook een implementatie voor freebsd aangekondigd... Weet je wat daar bij zit? Vrijwel niets. Een compiler voor C# porten is niet zo moeilijk een eenvoudige CLR die MSIL kan interpreteren ook niet. Doe gek en schrijf zelfs een JIT... Allemaal heel leuk, maar je hebt er maar weinig aan zonder de libraries... en het grootste deel wordt dus niet geport (dit geldt in mindere mate dus ook voor Mono).

Ik klink overigens wellicht erg negatief, maar dat valt ook wel weer mee ;) . .NET is grandioos voor alle MS Windows platformen (zeker nu 64 bits er aan komt....), maar ik sta zeer skeptisch tegenover de platform-onafhankelijkheid. Theoretisch kan het allemaal wel, praktisch kan het niet zonder dat MS er zelf hard aan gaat werken...

• Nielsz
  • Niet online
En natuurlijk is het niet vooruit te branden bij mij :)
(p800-192mb)

Verwijderd

Ik denk dat ik weinig met .NET ga doen... Ik ben nog niet eens begonnen met de vorige hype ;)

• mbravenboer
Nielsz: En natuurlijk is het niet vooruit te branden bij mij :) (p800-192mb)
Je doelt op VS .NET neem ik aan? .NET Framework SDK zou geen enkel probleem mogen zijn met die specificaties... Dat draaide zelfs op mijn oude PII-300 als een trein....

• mbravenboer
Debbus: Ik denk dat ik weinig met .NET ga doen... Ik ben nog niet eens begonnen met de vorige hype ;)
Haha LOL :D . Je moet voor Loesje gaan schrijven ;) .

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 12:53 schreef Debbus het volgende:
Ik denk dat ik weinig met .NET ga doen... Ik ben nog niet eens begonnen met de vorige hype ;)
Das jammer, COM werkt best ok als je er eenmaal aangewend bent :Y)

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 12:55 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Je doelt op VS .NET neem ik aan? .NET Framework SDK zou geen enkel probleem mogen zijn met die specificaties... Dat draaide zelfs op mijn oude PII-300 als een trein....
yep, vs.NET beta2 :)

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Nielsz: En natuurlijk is het niet vooruit te branden bij mij :)
(p800-192mb)

Celeron 400/256 MB RAM
Loopt als een trein (VS .NET), start mischien ietsje trager op dan 6.0 maar dat vindt i kwel aanvaardbaar.

Nu we het toch over .net hebben, iemand tips voor goede boeken (online werken mogen ook)?

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Wrox :)

Check ook: ASPToday The living book. Ik heb daar ook een subscription. Elke dag een nieuw artikel. Daar is veel te vinden!! :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• mbravenboer
Ik heb hier 'A Programmer's Introduction to C#' liggen. Erg makkelijk boekje voor als je al ruim bekend bent met andere talen en gewoon snel wilt lezen wat is C# is. Daarnaast red ik me wel met de goede api documentatie :) .

Verwijderd

C# and the .net framework van Apress
Wordt bijna alles behandeld, inc ado.net, windows forms en web services.
Aanrader.

Verwijderd

Ik heb een boekje van O'Reily (schrijf je dat zo :?) gelezen met een titel als 'The .Net Framework'. Een zeer interrsant boek, dat in een vogelvlucht alle belangrijke .Net kenmerken / talen behandeld.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

KoenM: Ik heb een boekje van O'Reily (schrijf je dat zo :?) gelezen met een titel als 'The .Net Framework'. Een zeer interrsant boek, dat in een vogelvlucht alle belangrijke .Net kenmerken / talen behandeld.

Ah daar heb ik de e-book versie van. Leest niet zo superhandig maar ziet er wel ok uit.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een boek van Wrox gekocht. 'Beginning ASP.NET with VB.net'. Een leuk boek, als je niks van ASP weet :) Ik raad de proffesional versie aan.

Het installeren van .net op iis verliep zonder problemen, ik heb de DVD van MS ontvangen, en daarop staat Visual Studio.NET. Bij installatie daarvan installeert hij direct de hele zooi wat je nodig hebt.

Volgende week woensdag ga ik op m`n werk met alle programmeurs `s avonds bezig met .NET. We werken nu met Classic ASP. Die moet vroeg of laat worden vervangen.

Ik heb tot nu toe alleen een database kunnen openen, in een .aspx pagina :) Dat begint dus goed. Al moet ik nog veel leren.

• _Stryker_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 16:55 schreef XTerm89D het volgende:
Wie verbied je dan om buiten je eindproject om ermee te gaan spelen? Beetje zwak excuus als je er zo enthousiast over bent......... Over achterstand hoef je je geen zorgen te maken...... Als je eenmaal kunt programmeren heb je een nieuwe taal ook snel aangeleerd. Spreek uit ervaring, heb 10 jr terug (tijdens mijn informatica opleiding leren programmeren in Pascal en C++.... Maar ik heb nog steeds geen achterstand hoor.....

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
Op zaterdag 12 januari 2002 12:55 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Das jammer, COM werkt best ok als je er eenmaal aangewend bent :Y)
hmmm kan niet echt zeggen dat ik het daar mee eens ben. al die ellende van DLL's die alleen geregistreerd kunnen worden door de local administrator, de eeuwige versieconflicten, de totale onmogelijkheid om twee versies van dezelfde component langs elkaar te laten functioneren voor bijv. twee versies van een webapplicatie op dezelfde server en ga zo maar door....

voor mij mag de wereld gisteren nog ophouden met COM+. dat zal er helaas niet inzitten maar in ieder geval ben ik bijzonder gecharmeerd van het hele .NET principe, en van visual studio.NET in het bijzonder.
werkelijk geweldig hoe microsoft zoveel functionaleit van zoveel voorheen losse applicaties (visual basic, visual interdev, sql server enterprise manager etc) in 1 pakket heeft weten te integreren, en daarbij ook nog gedacht heeft aan allerlei handige tools die het leven van de developer weer wat makkelijker maken.
ook al is release candidate 1 nog niet 100% foutvrij, wij gebruiken het inmiddels volop en met veel plezier. en in de komende maanden zullen we wbt alle serverside toepassingen (webapplicaties) ook overgaan op .NET.

microsoft zei zelf op developer days 2001, "vanaf nu wordt programmeren weer leuk :)", naar mijn idee wordt het in ieder geval een stuk gemakkelijker om kwalitatief veel betere applicaties te ontwikkelen

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:25 schreef gotcha het volgende:
microsoft zei zelf op developer days 2001, "vanaf nu wordt programmeren weer leuk :)",
Heb je de lezingen van don box gezien daar? ik blijf het jammer vinden dat ze niet online staan bij ms zodat we ze hier kunnen linken.
Pagina: 1