Toon posts:

[ CSS XML XSL ASP ] Confusion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
*D

Ik heb een heeele leuke baan, en heb daar al kennis opgedaan met ASP, Javascript, VBScript, XML, XSL, CSS, ADO, VB, etc.

Maar nu wil ik voor mezelf ( thuis ) ook een mooie site gaan bouwen. Zie alleen even door de bomen het bos niet meer.

Ik kan mijn site gaan neerzetten met de content als XML, en de layout als XSL. Erg mooi dus *D

Ik kan er ook voor kiezen om mijn content neer te zetten als HTML, en mijn layout door CSS te laten bepalen, ook erg leuk *D

Ik kan ook een ASP pagina maken die de content via ADO uit een recordset ophaalt, ook de layout via ADO uit een recordset ophaalt, en met de DOM parser hier een HTML pagina uitspuugt... ook erg interessant *D

Ik kan ook een webclass object maken in VB en daar vervolgens allemaal items in aanmaken, misschien wel een DLL bouwen met een class voor elke pagina...

Dan heb je ook nog XHTML, daar weet ik dan nog erg weinig vanaf, maar ook daar kan je weer hele leuke dingen mee doen *D

:Z :Z :Z Wat ik nou graag zou willen weten is als ik nou een super sitje wil hebben, die super simpel dynamisch qua layout en content aanpasbaar moet zijn, een forum moet ondersteunen, snel moet reageren, veel functies moet kunnen ondersteunen ( flash etc ), en alle pluspunten erbij, hoe zal ik het dan het beste aan kunnen pakken?

Alle meningen zijn welkom...

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op vrijdag 11 januari 2002 16:16 schreef apottjewijd het volgende:
*D

[lang verhaal]

Alle meningen zijn welkom...
De gegevens zet je dan in een xml bestand, die zet je met xsl om naar een bestand dat je kunt lezen in ASP, dat zet je met ASP in een database, de gegevens haal je dan weer met VB uit de database, en die laat je dan de pagina genereren :o :P :+ :?

mijn T.net systeemspecspagina

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Je bent al aardig op de goede weg dacht ik zo :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 16:21 schreef RRX het volgende:

[..]

De gegevens zet je dan in een xml bestand,
Bedoel je dan alle gegevens voor de hele site in 1 XML? Of hou ik een database bij die per pagina een XML bestand toewijst?
die zet je met xsl om naar een bestand dat je kunt lezen in ASP,
Dit vat ik even niet helemaal...
dat zet je met ASP in een database, de gegevens haal je dan weer met VB uit de database, en die laat je dan de pagina genereren :o :P :+ :?
Dit lijkt mij een beetje een erg omslachtige methode :? , moet sneller kunnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 16:23 schreef mbravenboer het volgende:
Je bent al aardig op de goede weg dacht ik zo :) .
Wil even kijken hoe mede- tweakers denken over het opzetten van een super- site, benieuwd welke technieken er aanbevolen gaan worden :)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op vrijdag 11 januari 2002 16:25 schreef apottjewijd het volgende:

[..]

Bedoel je dan alle gegevens voor de hele site in 1 XML? Of hou ik een database bij die per pagina een XML bestand toewijst?
[..]

Dit vat ik even niet helemaal...
[..]

Dit lijkt mij een beetje een erg omslachtige methode :? , moet sneller kunnen :)
Let op de smileys :)

mijn T.net systeemspecspagina

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

• [sub]quote:[/sub] [sup]_____________________________________________________[/sup] [b]apottjewijd:[/b] Dit lijkt mij een beetje een erg omslachtige methode :? , moet sneller kunnen :) [sup]_____________________________________________________[/sup]
kan het mis hebben, maar volgens mij zattie je een beetje te dollen ;)

Ik zou kiezen voor de XML/XSLT => XHTML oplossing. Waarom? Omdat ik het interessant vind :) niks niet onderbouwd ofzo.

ASP vind ik zelf een beetje een billen-platform, vandaar.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
kan het mis hebben, maar volgens mij zattie je een beetje te dollen ;)
:) Dat idee had ik ook al wel ja... maar je weet maar nooit, misschien dat ik gewoon niet bij deze soort van hogere intelligente oplossing kan *D
Ik zou kiezen voor de XML/XSLT => XHTML oplossing. Waarom? Omdat ik het interessant vind :) niks niet onderbouwd ofzo.
Ik ben zelf van mening dat XML echt 'het' gaat worden, omdat ook heel .NET er eigenlijk op gebaseert is en bijna elke grote instantie XML support gaat leveren. Ook steeds meer database engines ondersteunen tegenwoordig XML. Het is ook zeker interessant. XHTML weet ik nog te weinig vanaf.
ASP vind ik zelf een beetje een billen-platform, vandaar.
Ik vind ASP toch ook erg leuk om in te programmeren, maar het maakt niet mooi onderscheid tussen content en layout. Wel wil ik misschien ASP gaan gebruiken om via een ADO recordset een XML en XSL te parsen... ( maar misschien gebruik ik daar straks wel een webclass voor, ben ik nog niet helemaal uit ).

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

• [sub]quote:[/sub] [sup]________________________________________[/sup] [b]apottjewijd[/b]: Ik ben zelf van mening dat XML echt 'het' gaat worden, omdat ook heel .NET er eigenlijk op gebaseert is en bijna elke grote instantie XML support gaat leveren. Ook steeds meer database engines ondersteunen tegenwoordig XML. Het is ook zeker interessant. XHTML weet ik nog te weinig vanaf. [sup]________________________________________[/sup]
Denk ik ook wel ja. Het is in fact al een tijdje heel erg aan het groeien, en PHP word ik een beetje moe van (idd ook qua scheiding layout en data).

Wat die scheiding betreft vind ik XML een hele goeie mogelijkheid
  • [sub]quote:[/sub] [sup]________________________________________[/sup] [b]apottjewijd[/b]: Ik vind ASP toch ook erg leuk om in te programmeren, maar het maakt niet mooi onderscheid tussen content en layout. Wel wil ik misschien ASP gaan gebruiken om via een ADO recordset een XML en XSL te parsen... ( maar misschien gebruik ik daar straks wel een webclass voor, ben ik nog niet helemaal uit ). [sup]________________________________________[/sup]
Tja, kwestie van smaak, he? ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Buiten het "Welke technieken moet ik gebruiken" is eigenlijk ook "Welke technieken moet ik niet gebruiken" van toepassing.

Zou ik als ik besluit een site op XML/XSL te maken bijvoorbeeld wel DTD's of XML schema's nodig hebben? Het geheel werkt ook best zonder, dus wat zijn de nadelen om dit niet te gebruiken...

( Weet zeker dat mbravenboer hier weer heele interessante informatie over kan leveren ;) )

Maar hetzelfde geld eigenlijk dat ik geen voorstander ben van CGI, ik weet hier nog wel te weinig van af, maar heb ooit geleerd dat dit wel een vertragende werking heeft.

Ben benieuwd wat er na het weekend allemaal voor een ideën bij zijn gekomen :)

• mbravenboer
apottjewijd: Zou ik als ik besluit een site op XML/XSL te maken bijvoorbeeld wel DTD's of XML schema's nodig hebben? Het geheel werkt ook best zonder, dus wat zijn de nadelen om dit niet te gebruiken...
DTD's en XML Schema's vooral zinvol als je een systeem moet documenteren voor ander gebruik of als je methode van communicatie vast wilt leggen. Als je voor jou zelf een site aan het maken bent is het dus absoluuut niet noodzakelijk en zelfs onhandig als je de site nog behoorlijk aan het opbouwen bent.
Weet zeker dat mbravenboer hier weer heele interessante informatie over kan leveren ;)
Hum, ik vind het wel aardig dat er (ook in het algemeen) regelmatig speciaal wordt verwezen naar mij, maar vind dit aan de andere kant ook vervelend: er zijn veel meer mensen op dit forum die veel kennis in huis hebben. Op een forum stel je een vraag aan meerdere personen en dus niet speciaal aan mij :) . Liever niet doen dus :) . Ik ben gewoon 1 van de mensen die hier vragen beantwoord en heb geen behoefte aan een of andere guru status/behandeling.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmmm.. je hoeft zeker niet alles te gebruiken...

ik bouw mijn sites nog steeds met asp, en trek de content uit een database. Kleine menuutjes en dergelijke wil ik nog wel eens uit een xml sheet trekken.. maarruh, ik zie xml ook meer als een middel om je gegevens makkelijk beschikbaar te maken voor anderen.

vind database nog steeds makkelijkste en meest flexibel, maar dat komt denk ik ook omdat mijn kennis van XML/XSL nog te beperkt is.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry MBravenboer, zo had ik het niet bedoeld hoor, het is alleen dat ik van jou ( helemaal op websitegebied ) vaak erg goede adviesen heb gekregen die duidelijk zijn uitgelegd. Ook in andere discussies kom je vaak erg goed over ( pers. mening :) ).

Ikzelf ben nog best wel fan van ASP ook, maar begin nu steeds meer richting de VB Webclasses te kijken. Ik zit er zelf over te denken om zelf een object te maken in VB ( een DLL ), die gewoon het application, session, etc object van de global.asa krijgt. Denk ( hoop ) dat ik dan wat overhead van de VB Webclass kwijtraak.

XML Is in mijn mening ook gewoon erg veel overhead. Ik denk dat XML puur als database lang niet de snelheid zou halen die een 'echte' database- engine zou halen. Maar het is wel een manier om gegevens mooi met XSL te verwerken en om gegevens met derde uit te wisselen.

Of XSL ook andere gegevens kan verwerken weet ik eigenlijk niet. Het lijkt me sterk dat daar gewoon een SQL Server database aan gehangen kan worden.

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Op maandag 14 januari 2002 08:52 schreef apottjewijd het volgende:
XML Is in mijn mening ook gewoon erg veel overhead. Ik denk dat XML puur als database lang niet de snelheid zou halen die een 'echte' database- engine zou halen. Maar het is wel een manier om gegevens mooi met XSL te verwerken en om gegevens met derde uit te wisselen.
De discussie tussen xml/xslt vs. standaard templates is hier al eens gevoerd: [php] Template engine vs. XML + XSLT

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik zou met ASP of VB Webclasses een XML pagina genereren vanuit een DB, eventueel parameters meegeven welk stukje je wilt hebben zodat je niet perse alle gegevens ophaalt, en die vanuit ASP oid opvragen en met XSLT transformeren naar XHTML. Zo kan je ook andere programma's, websites etc gebruik laten maken van dezelfde backend.

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 09:34 schreef TheMrH het volgende:
Ik zou met ASP of VB Webclasses een XML pagina genereren vanuit een DB, eventueel parameters meegeven welk stukje je wilt hebben zodat je niet perse alle gegevens ophaalt, en die vanuit ASP oid opvragen en met XSLT transformeren naar XHTML. Zo kan je ook andere programma's, websites etc gebruik laten maken van dezelfde backend.
Dit klinkt heel erg interessant. Maar zou het omzetten van de database data naar een XML document niet erg intensief zijn? ( Ik weet wel dat ADO direct een recordset naar XML kan omzetten, maar je moet het natuurlijk ook weer op je server opslaan etc ).

Dan worden ze getransformeert naar XHTML, en daar weet ik nog vrijwel niks vanaf, maar het idee lijkt me geweldig *D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 09:05 schreef freak007 het volgende:

De discussie tussen xml/xslt vs. standaard templates is hier al eens gevoerd: [php] Template engine vs. XML + XSLT
Hmmmm... ik heb het zo eens doorgelezen, maar het gaat grotendeels over PHP, ook weer iets waar ik weinig van af weet. Ikzelf ben redelijk bekend met ASP, maar en welke taal is PHP ( Pearlscript? ).

Ik heb ook al gehoord dat ASP achterhaald is, en dat je beter in zijn opvolger kan gaan programmeren. Ik vraag me ook af of er al mensen zijn die pagina's op de .NET methode aan het maken zijn, dat lijkt me namelijk ook heeel erg interessant, maar ik heb ook daar nog geen idee welke methodes er gebruikt worden.

• Rense Klinkenberg
Op maandag 14 januari 2002 10:17 schreef apottjewijd het volgende:
Hmmmm... ik heb het zo eens doorgelezen, maar het gaat grotendeels over PHP, ook weer iets waar ik weinig van af weet. Ikzelf ben redelijk bekend met ASP, maar en welke taal is PHP ( Pearlscript? ).
PHP is een een andere server-side scriupting language. 't forum dat je hier bekijkt is ook in php geschreven, net zoals veel andere websites.

In een post hierboven zei je dat er ergens xml uit de database komt, maar dat die eerst moet worden opgeslagen voordat je het kan gaan transformeren met xsl. Nu weet ik niet hoe dat exact in asp/vb is geregeld, maar het lijkt me dat zoiets ook wel direct zou moeten kunnen.

Ik weet dat je in php ook string die xml bevat kan transformeren met een string die de xsl bevat. Hierdoor kan je dus dynamisch je xml bouwen en toch snel transformeren.

* Rense Klinkenberg weet dat het met java sneller kan doordat je daar de dom objecten niet eerst hoeft te serializen zoals in php

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
str_replace("n","ld","confusion");

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Op maandag 14 januari 2002 10:06 schreef apottjewijd het volgende:

[..]

Dit klinkt heel erg interessant. Maar zou het omzetten van de database data naar een XML document niet erg intensief zijn? ( Ik weet wel dat ADO direct een recordset naar XML kan omzetten, maar je moet het natuurlijk ook weer op je server opslaan etc ).

Dan worden ze getransformeert naar XHTML, en daar weet ik nog vrijwel niks vanaf, maar het idee lijkt me geweldig *D
een XML document 'on-the-fly' laten genereren kost minder overhead dan een HTML document generen.

Je kan dan clientside de XSLT laten toepassen. In mijn ervaring is dit stukken sneller dan met 'ouderwetse' HTML, nadeel is alleen dat de client ook XML moet ondersteunen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 18:05 schreef Limhes het volgende:
str_replace("n","ld","confusion");
coldfusiold??? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 17:11 schreef freak007 het volgende:

[..]

PHP is een een andere server-side scriupting language. 't forum dat je hier bekijkt is ook in php geschreven, net zoals veel andere websites.
Dacht al zoiets aan de .php extentie te kunnen zien :) Lijkt me wel een erg mooie scripting taal, het GOT forum ziet er toch ook niet slecht uit, en is na mijn mening echt mega snel ( maar dat zal wel meer met de database server / opslag te maken hebben ;) )
In een post hierboven zei je dat er ergens xml uit de database komt, maar dat die eerst moet worden opgeslagen voordat je het kan gaan transformeren met xsl. Nu weet ik niet hoe dat exact in asp/vb is geregeld, maar het lijkt me dat zoiets ook wel direct zou moeten kunnen.

Ik weet dat je in php ook string die xml bevat kan transformeren met een string die de xsl bevat. Hierdoor kan je dus dynamisch je xml bouwen en toch snel transformeren.
Met VB en ASP kan je ook gewoon het DOM object benaderen, en die kan inderdaad ook direct een XML string inladen, maar waar haal ik die string dan vandaan :? , die zou ik toch ook ergens vandaan moeten plukken.
/me weet dat het met java sneller kan doordat je daar de dom objecten niet eerst hoeft te serializen zoals in php
:? dat klinkt interesant, wat is dat :? Het serializeren van het dom object?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 18:14 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

een XML document 'on-the-fly' laten genereren kost minder overhead dan een HTML document generen.
Komt dat doordat er in HTML ook opmaak moet worden verwerkt? Ik zie XML altijd als bijna puur overhead, omdat voor elke cel 2 hele tags worden aangemaat, met eventueel nog attributen, etc, etc.
Je kan dan clientside de XSLT laten toepassen. In mijn ervaring is dit stukken sneller dan met 'ouderwetse' HTML, nadeel is alleen dat de client ook XML moet ondersteunen.
De XSLT zegt mij helaas nog maar erg weinig. Als dat vereist dat clients XML moeten ondersteunen betekend dat zeker dat ze minimaal IE 6.0 geinstalleerd moeten hebben?

*D Bedankt voor de reacties allemaal *D

• Rense Klinkenberg
Op dinsdag 15 januari 2002 08:59 schreef apottjewijd het volgende:
Met VB en ASP kan je ook gewoon het DOM object benaderen, en die kan inderdaad ook direct een XML string inladen, maar waar haal ik die string dan vandaan :? , die zou ik toch ook ergens vandaan moeten plukken.
Die string kan je toch gewoon uit je database halen :?
:? dat klinkt interesant, wat is dat :? Het serializeren van het dom object?
serializen is eigenlijk dat je van het dom object weer een simpele string maakt.
Da's een beetje een nadeel bij php. Wanneer je nl. een mooi vol dom object heb dat je wil gaan transformeren met xsl moet je het eerst serializen. Vervolgens gaat de xslt parser er weer een dom object van maken, wat natuurlijk niet de meest effeciente manier is.
Komt dat doordat er in HTML ook opmaak moet worden verwerkt? Ik zie XML altijd als bijna puur overhead, omdat voor elke cel 2 hele tags worden aangemaat, met eventueel nog attributen, etc, etc.
Zoals waarschijnlijk ook als in het topic was gezegd waar ik erder een linkje naar had gegeven, hoeft puur xml in je scripts niet sneller te zijn.

Vaak worden nl. templates gebruikt om te zorgen dat niet te veel html hard-coded in de scripts komen te staan. die template-engines gaan vervolgens met regexen daar de juiste data instoppen.

Op zich is het gebruik van xml/xslt dus niet veel overhead, daar je geen tempate-engine meer nodig hebt. Wat je dan verder ook nog moet bedenken is dat een xslt parser over het algemeen is geschreven om zo snel mogelijk te zijn, terwijl dat bij sommige template parsers nog wel eens te wensen overlaat.

Een ander voordeel van xml/xslt is dat je er veel meer mee kan dan een gimiddelde template-engine.
De XSLT zegt mij helaas nog maar erg weinig. Als dat vereist dat clients XML moeten ondersteunen betekend dat zeker dat ze minimaal IE 6.0 geinstalleerd moeten hebben?
HEt is dan idd. wel noodzakelijk dat de gebruiker gebruik maakt van een nieuwe browser. De nieuwste mozilla en ie begrijpen het idd.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, na nog wat onderzoek gedaan te hebben + de info die ik hier dankbaar aan heb mogen nemen, ben ik tot de volgende voorlopige conclussie gekomen. ( wil dus niet zeggen dat dit de juiste conclussie is ).

De beste manier om een mega site op te zetten is :

- XSL Templates aanmaken voor je pagina's.
- De paden naar de templates in een database zetten.
- De gegevens voor op de pagina's in een database zetten.

Bij aanroep van een pagina :

- De gegevens voor die pagina uit de database halen.
- Deze gegevens direct als een XML string opmaken.
( of al een XML based database engine gebruiken )
- De XML string met de template samenvoegen dmv de DOM.
- Het resultaat uitspugen naar de client.

I.p.v. ASP, PHP, WebClasses, etc, kan je imo het beste een eigen DLL maken die alle requests afhandeld, en daar het DOM object in gebruiken voor het parsen XML/XSL.

Doordat de XSL documenten als templates staan zijn deze gemakkelijk en snel qua layout aan te passen.

Doordat de XML documenten vanuit database gegevens worden opgebouwd, is ook de content erg makkelijk aan te passen.

Aan de XML string moet geen DTD / schema worden meegegeven, dit kost alleen maar extra parse- tijd terwijl we niet eens lopen te wachten op een validatie error. Dit is alleen tijdens de ontwikkeling nog wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Dat vond ik wel een leuke conclussie, zit ik alleen met nog een vraag, ik zit zelf nogal eens met sessies te klungelen. Zo laten wij onze betalingen via een betalinsbureau lopen. Wanneer deze weer teruglinkt naar onze site, dan zit het frame van de menubalk in een andere sessie dan het frame dat terug is gekomen van de betaling- site.

Wat is dan de beste manier om je sessie afhandeling te doen?

/me Vond dat dit ook nog wel onder dit topic kon vallen

• mbravenboer
Je moet XSLT niet te veel zien als templates. XSL Transformaties is namelijk een transformatie-taal. Geen template-taal. Je transformeert dus een XML data bron naar een andere vorm.

Wel kan je XSLT met hetzelfde doel inzetten als templates :) .

Pagina: 1