[EL] stop knalt door oude voeding

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Het zit zo: ik heb 2 oude bakkies. Het ene bakkie doet niet wat ik wil :r en is gisteren vervangen door het 2e bakkie, een oude pentium 133. In deze 2e computer zat een ongeloofelijk herriemakende voeding wat mij heeft doen besluiten om de oude, zeer stille, voeding uit het 1e bakkie te slopen en in het 2e te zetten. Deze voeding werkte 100% goed. Wat schetst mijn verbazing... voedingskabel er in, computer aan, *boem* stop kapot. :(

Dus ik alle bekabeling nagelopen. Alles wat ik niet nodig heb had ik er al afgehaald (hddledje, turboledje, enz.). Alleen de molexconnectors, de processorfan en de dikke zwarte kabel voor de "power"-knop had ik natuurlijk wel aangesloten. Ik had goed opgelet en de kabeltjes (met de klok mee vanaf linksboven wit-blauw-bruin-zwart) precies
op de powerknop aangesloten zoals ze al zaten. De powerknop doet het wel getuige de kapotte stop. Maar ergens zit er
iets goed fout. Heb al een hele doos stoppen opgeknald |:(

De voeding is 150 watt en heeft een switch voor 110 / 220 volt welke op 220 volt staat ingesteld. Ik snap niet hoed dit kan want gisteren werkte hij nog perfect in het andere bakkie :( iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?????

Verwijderd

iet in de voeding fout? kortsluiting waarschijnljk......

• Sailorman
Dat het kotsluiting was dat weet ik ook wel. En dat het aan de voedingligt lijkt me ook logisch. Maar waar het probleem precies kan liggen en hoe ik het op kan lossen, dat is de vraag... Ben niet echt zo'n supertechie die met meters en apparaten in die voeding gaat kijken.

Verwijderd

toch de 220Volt switch verkeerd aangesloten. Je hebt een stoppen tester gemaakt. Even met een multimeter de schakelaar doormeten.
Vermoedelijk is je probleem al opgelost als je de draadjes met de klok mee een plaatsje opschuift. Proberen kan je hooguit een stop kosten

• Sailorman
Op vrijdag 11 januari 2002 12:36 schreef bankier het volgende:
toch de 220Volt switch verkeerd aangesloten. Je hebt een stoppen tester gemaakt. Even met een multimeter de schakelaar doormeten.
Uhm ik begrijp het niet helemaal. Ik snap dat je bedoelt dat ik een stoppentester gebouwd heb. Maar de schakelaar voor 220 / 110 volt zit achter op de voeding naast de connectors voor netspanning en monitors. Dit is gewoon een schuifje.
Vermoedelijk is je probleem al opgelost als je de draadjes met de klok mee een plaatsje opschuift.
Ik neem aan dat je hiermee de draadjes die op de powerknop aangesloten zitten bedoelt????

Ik heb helaas geen multimeter en als ik er wel een had
zou ik nog geen idee hebben hoe zo'n ding te gebruiken :'(

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Voeding terugbouwen in de oude kast en kijken wat er gebeurt :? Ik zou het vreemd vinden, maar het kan zijn dat de aansluitingen in de ene kast niet met die in de andere kast overeen komen.

Wanbeleid is ook beleid.

• Sailorman
Op vrijdag 11 januari 2002 12:48 schreef agent327 het volgende:
Voeding terugbouwen in de oude kast en kijken wat er gebeurt :?
ROFL dat is helaas geen optie meer want die kast heb ik volledig gestript.
Ik zou het vreemd vinden, maar het kan zijn dat de aansluitingen in de ene kast niet met die in de andere kast overeen komen.
Visueel gezien zijn de aansluitingen exact hetzelfde

Ik ga nu de draadjes van de powerknop en kwartslag verplaatsen. Als jullie niks meer horen dan ben ik afgebrand :)

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Op vrijdag 11 januari 2002 12:57 schreef Sailorman het volgende:

[..]

Visueel gezien zijn de aansluitingen exact hetzelfde

Ik ga nu de draadjes van de powerknop en kwartslag verplaatsen. Als jullie niks meer horen dan ben ik afgebrand :)
Bel dan eerst even de brandweer. :+

Heb je de powerknop van de vorige kast nog? Misschien kan je die toch eens proberen en eventueel als die wel mocht werken in de "nieuwe" bouwen.

Wanbeleid is ook beleid.

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
hmmz.. half uurtje later.. nog geen reply.
wordt t tijd om de brandweer te gaan bellen :)
of toch maar gelijk het brandwonden centrum :?

:P

• Sailorman
LOL nee ik moest eerst nog ff eten daarom ben ik zo laat met mijn post.

Ik heb de dradjes van de knop precies allemaal een kwartslag gedraaid, dus allemaal 1 aansluiting verder dan ze eerst zaten. Als ik de stekker in het stopcontact
stop slaat hij meteen aan maar dat zal me verder een zorg zijn, het werkt :) :) :) blijkbaar toch een + op een + aangesloten :(

bedakt voor de hulp

[off topic]
ligt het aan mij of is dit bij moderne cxomputers tegenwoordig veel beter geregeld. De powerknop van mijn
desktop pc sluit je gewoon aan op het mobo met 2 pinnetjes i.p.v. direct op de voeding met een dikke geisoleerde kabel.
[/off topic]

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Dat is nou standaardisatie. Fijn dat het je gelukt is. :7

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:48 schreef Sailorman het volgende:

[off topic]
ligt het aan mij of is dit bij moderne cxomputers tegenwoordig veel beter geregeld. De powerknop van mijn
desktop pc sluit je gewoon aan op het mobo met 2 pinnetjes i.p.v. direct op de voeding met een dikke geisoleerde kabel.
[/off topic]
Ach, bij een oude AT voeding schakel je je 230V, een moderne ATX voeding gaat niet echt uit en geef je door die draadjes alleenmaar een opstart commando...

Ik prefereer machines die ook echt uit zijn als ik de knop omzet. MŽn compu, monitor en printer (hp met trafo blok dus) gaan samen aan en uit met een stekkerblok met dubbelpolige schakelaar. Beter be save then sorry.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54

PCR

Op vrijdag 11 januari 2002 14:19 schreef ascii het volgende:

[..]

Ach, bij een oude AT voeding schakel je je 230V, een moderne ATX voeding gaat niet echt uit en geef je door die draadjes alleenmaar een opstart commando...

Ik prefereer machines die ook echt uit zijn als ik de knop omzet. MŽn compu, monitor en printer (hp met trafo blok dus) gaan samen aan en uit met een stekkerblok met dubbelpolige schakelaar. Beter be save then sorry.
Ik ga ook nog een schakelaar in m'n comp bouwen zodat ik ook kan zeggen "better be save then sorry" :)
(altijd dat numlock-ledje blijft branden als ik de comp uit doe en dat wil ik niet)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
als je het over een at-voeding hebt (wat ik uit je verhaal opmaak) moeten de zwarte draden van je voedingsconnectoren naast elkaar zitten (2 stekkers.. ze hebben allebei aan de buitenkant zwarte draden.. die moeten tegen elkaar)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:59 schreef agent327 het volgende:
Dat is nou standaardisatie. Fijn dat het je gelukt is. :7
Dat is nou NIEt echt standaardisatie. Maargoed....heb ik trouwens ook ooit gehad met een diskettestation waar je de voedingsconector er op z'n kop (raar maar waar) in moest doen.
Dat heeft mij dus 1 diskettestation, 1 Voeding, en 1 stop gekost.

Lang leve de standaardisatie.
Pagina: 1