Toon posts:

kleuren negatief naar positief in Photoshop?

Pagina: 1
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal kleutennegatieven gescanned en die wil ik positief maken in Photoshop. Zonder dure negatiefscanner dus.
Ik heb zitten klooien met het aanpassen van de kleurbalans in twee stappen (rood +100 en +34, groen -100 en -36 en blauw -100 en -100). Dat gaf een redelijk resultaat, maar niet super.

Wat is de beste manier om dit te doen??

Ik las al eerder:
Door Braadkip - maandag 03 december 2001 18:51
"... met verschillende layers in Photoshop de oranje kleur van je gescande negatief verwijderen.
Door het samenvoegen van vier layers (3 van de foto en 1 van een blanco stukje negatief, kom je een heel eind.
Al met al is het best moeilijk om de juiste kleuren te reproduceren zodat je foto er een beetje natuurgetrouw uitziet."

Hoe doe ik dat met dat stukje blanco negatief?

Verwijderd

Je kunt hem toch gewoon met "Ctrl i" inverteren :?

Verwijderd

Jah .. gewoon invert. Dat is een standaard optie.

Of denk ik nou te simpel? Beschrijf eens wat voor plaatje je hebt precies?

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39
Agree, Invert is alles dat je nodig heb :P

Image->Adjust->Invert

OF zoals al gezegd

Ctrl + i

• Mindwalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-11 23:17

Mindwalker

zappen is zinloos

Hmm, ik kan me vaag herinneren dat Invert in Photoshop niet het juiste resultaat oplevert. Het is een ander soort negatief.

Ik heb hier geen dia's, dus ik kan het niet uitproberen. Maar het lijkt me niet voor niks dat dia-scanners altijd zo'n conversieprogramma meeleveren.

I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatje is een gescande kleuren negatief.
Gewoon invert werkt dus niet want het is geen zwart-wit negatief! Na invert blijf je zitten met zware kleurafwijking, die bij negatiefscanners wordt gecompenseerd op allerlei manieren (o.a. door het type film op te geven).
Dus... de functie van photoshop is niet het probleem, maar ik zoek iemand die dit vaker heeft gedaan... wie?

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 23:40
werkt het positief -> negatief in Paint ook niet?
is nog serieus bedoelt ook
Pagina: 1