Laptop wil niet in netwerk 10/100Mbps en 10Mbps(?)

Pagina: 1
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 17:11
Allereerst heb ik de search doorgespit, geen succes gehad :(

Ik heb een wat oudere laptop (Toshiba Satellite 110CT) waarmee ik ook wil gaan internetten. Op de laptop heb ik Win98SE geïnstalleerd.

Ik heb thuis een Win98SE server/router met Sygate en IP 192.168.0.1 en nog twee andere PC's met IP's 192.168.0.2 en 192.168.0.3

De server is met een 10Mbps netwerkkaart op het kabelmodem aangesloten en pompt de info over het netwerk via een 10/100Mbps netwerkkaart en een 10/100Mbps HUB. In de twee clients zitten ook 10/100Mbps netwerkkaarten (allen overigens met Realtek chipsets).

Nu wil ik m'n laptop er ook aanhangen. Het liefst had ik uiteraard een 10/100Mbps PCMCIA netwerkkaart, maar aangezien er bij alle computer-zaken waar ik tot nu toe ben geweest alleen nog maar 32-bit 10/100Mbps netwerkkaarten verkocht worden kan dat voor mij niet want zoals ik al zei is het een wat oudere laptop en ondersteunt ie alleen 16-bit kaartjes. Okey, geen probleem 'dacht ik', dan neem ik een 10Mbps kaart want die zijn er wel in 16-bit.

Tot zo ver geen problemen. 10Mbps kaartje gekocht, erin gestoken en geïnstalleerd ... ging allemaal prima. IP en gateway ingesteld en opnieuw opgestart (ook nog Sygate Client geïnstalleerd overigens). Ik krijg alleen absoluut geen contact met Internet of met één van de andere computers. De 10/100Mbps kaartjes in de andere PC's staan voor de "Link Speed/Duplex Mode" allemaal op Auto Mode.

Het is toch niet zo dat een 10Mbps kaart niet met 10/100Mbps kaarten kan communiseren?

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:12
Bij een 10/100 MBit hub draait je hele netwerk OF op 10 MBit OF op 100 MBit, je kan het helaas niet mixen. (daar heb je een switch voor nodig) Als je dus je laptop aan het netwerk wil hangen, zal je eerst moeten zorgen dat de rest van het netwerk op 10 MBit draait. (linkspeed handmatig op 10 MBit zetten, en waarschijnlijk ook op half-duplex, werkt het snelst :) )

We spend our years as a tale that is told

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Het hele netwerk gaat gewoon terug naar 10Mbits, dus geen probleem.

Maar probeer eens of je laptop zichtzelf kan pingen... Zet vervolgens alles handmatig op 10Mbit, en probeer het dan nog eens..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je hub op100 Mb staat, en alle clients ook op 100 Mb babbelen met die NIC, zal 'ie de 10 Mb waarschijnlijk niet zien (gok ik).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wouter!
Gaat dat met Auto Mode niet automatisch dan? Of heb ik heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

• mvds
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 11 januari 2002 11:58 schreef ThaWout het volgende:
Gaat dat met Auto Mode niet automatisch dan? Of heb ik heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
Gaat auto ja, maar haal anders even de andere clients eraf en kijk of de hub terug gaat naar 10Mbit. Zou ie wel moeten doen als je netwerkkaart goed werkt.

• Dutchman!
Ik denk niet dat al die 10/100 MBit kaarten via de 'hot-swap' manier op 10 MBit overspringen als ze altijd op 100 MBit hebben gedraait, volgens mij doet je 10 MBit kaartje het dan gewoon niet. Als je alles uitzet, dan je 10 MBit kaart aan de hub hangt, en DAN de rest weer opstart zou hij wel de rest op 10 MBit moeten negotiaten

• Wouter!
|:( |:(

edit: Sorry, dit slaat op mezelf. Ik heb net even de doos van de HUB opgezocht, en daar staat op dat het een 100Mbps HUB is. Er staat dus niks over 10Mbps |:(

Ik geloof dat dit dan wel het probleem is ...

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
het zou wel moeten kunnen, bij mij werkte het altijd wel met een 10 mbit laptop, en een 10/100 realtech netwerkkaart in de pc. maar dan met een crosscable. probeer dat eens, dan weet je of je netwerk kaart van je laptop misschien kaduuk is. als je het met een hub doet gaat trouwens wel je hele netwerk op 10 mbit draaien. dit kan je voorkomen door een switch te gebruiken.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29

Yucko

One clown to rule them all !

Huh? En een vriend van mij heeft toch echt een 10/100mbit hub. En die geeft per poort gewoon aan op welke snelheid je zit.

We kunnen op dat ding toch echt wel tussen een 10mbit connected pc en een 100mbit connected pc communiceren en bestanden uitwisselen. Switched Hub blijkbaar.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Dutchman!
dat is ook een oplossing idd, een extra nicje in je server, hoeft de rest van het netwerk niet terug naar de 10 (en hoef je geen hub te vervangen :) )

• Wouter!
Ja, ik geloof dat ik maar een Switch ga aanschaffen. En waarschijnlijk haal ik dan meteen een router/switch ... scheelt me weer een PC, want met de server/router doe ik verder niks. Dat kan dan mooi een workstation voor m'n broertje worden.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gooi anders een crosscable in je laptop nic en een andere pc en pingen, werkt dat wel, kan het je hub zijn. misschien is je kabel wel verrot. Probeer eerst zoveel mogelijk dingen uittesluiten.

Zou lullig zijn als je naar de shop terug gaat met je nic, en zegt dat hij het niet doet, terwijl je kabel verrot is :P

Ey!! Macarena \o/

• Wouter!
Kabels zijn goed, heb ze onderling gewisseld.

Crosscable ... zul je zien dat m'n enige crosscable die ik had is uitgeleend aan een vriend |:(. Nu heb ik wel CAT5 kabel thuisliggen, maar weer geen RJ45 stekkertjes en krimptang :(.

GVD, het zit ook niet mee zeg

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op vrijdag 11 januari 2002 12:09 schreef ThaWout het volgende:
Kabels zijn goed, heb ze onderling gewisseld.

Crosscable ... zul je zien dat m'n enige crosscable die ik had is uitgeleend aan een vriend |:(. Nu heb ik wel CAT5 kabel thuisliggen, maar weer geen RJ45 stekkertjes en krimptang :(.

GVD, het zit ook niet mee zeg
Haha, ja.. dat uitlenen ken ik ja. Heb je het nodig, heb je het uitgeleent, wil je het terug, ken je het A) zelf opkomen halen, en op B) als het HUN uitkomt.

Branden er wel lampjes op je hub? die waarje laptop in zit?

Ey!! Macarena \o/

• Wouter!
Even voor de duidelijkheid:

Een 10/100Mbit switch die zorgt er dus voor dat niet het hele netwerk teruggaat naar 10Mbit als er één 10Mbit netwerkkaart tussenhangt? De andere PC's blijven dan dus op 100Mbit draaien?

Ik kan m'n HUB natuurlijk later i.c.m. met de router/switch die in in gedachte heb altijd nog weer gebruiken om alleen 100Mbit apparaten op aan te sluiten. Die router heeft per slot van rekening maar 4 poorten en die zitten ook nog wel een keer vol (maar er kunnen wel iets van 100 PC's op via HUB's).

edit: er kunnen zelfs 253 PC's op de LAN dan 8-)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op vrijdag 11 januari 2002 12:19 schreef ThaWout het volgende:
..
Ik kan m'n HUB natuurlijk later i.c.m. met de router/switch die in in gedachte heb altijd nog weer gebruiken om alleen 100Mbit apparaten op aan te sluiten. Die router heeft per slot van rekening maar 4 poorten en die zitten ook nog wel een keer vol (maar er kunnen wel iets van 100 PC's op via HUB's).
In een 10/100 auto-sencing switch kan je gewoon 10 & 100mbit door elkaar draaien

Thuis heb ik alles op 100mbit, behalve het ADSL-modem, die is 10mbit. En da's ook het enige 10mbit ding. de rest draait vrolijk op 100. dus die hub gewoon vervanging, kan je die hub mooi verkopen aan de maat van je die je cross-cable heeft, en zet hem gelijk ff af, dan leent hij ook nix meer :P

Ey!! Macarena \o/

• Wouter!
Op vrijdag 11 januari 2002 12:23 schreef RaZ het volgende:

[..]

In een 10/100 auto-sencing switch kan je gewoon 10 & 100mbit door elkaar draaien

Thuis heb ik alles op 100mbit, behalve het ADSL-modem, die is 10mbit. En da's ook het enige 10mbit ding. de rest draait vrolijk op 100. dus die hub gewoon vervanging, kan je die hub mooi verkopen aan de maat van je die je cross-cable heeft, en zet hem gelijk ff af, dan leent hij ook nix meer :P
ROFL :+

Ey ... zo gek is dat nog niet eens, want hij kan binnenkort wel een HUB gebruiken volgens mij. Als ie er nog een PC bijkrijgt tenminste. Maar om 'm daarmee af te zetten ... hmmz })

• Wouter!
Ik heb even een 10Mbps HUB van m'n schoonpa geleend zojuist, en nu werkt het wel :)
Pagina: 1