Toon posts:

Onboard Audio of pci kaartje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje...
wat belast de cpu minder>...

een onboard soundblaster of een pci soundblaster?

ik heb nog wel een pci kaartje liggen, en als ik mijn onboard geluidskaart ingeschakeld heb dan is tijdens het afspelen van muziek errug lastig om andere proggies te draaien... ik krijg namelijk dan haperingen bij het afspelen van mp3's

Verwijderd

Volgens mij ligt dat haperen meer aan het feit dat je computer het gewoon niet trekt, je computer moet die mp3 nog steeds decoderen.....dat verandert niet als je er een geluidskaart inzet. (voor de geluidskwaliteit is het in elk geval altijd het proberen waard om die SB er even in te doen)

Maar wat voor systeem heb je?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Op vrijdag 11 januari 2002 11:25 schreef The1 het volgende:
Ik heb een vraagje...
wat belast de cpu minder>...

een onboard soundblaster of een pci soundblaster?

ik heb nog wel een pci kaartje liggen, en als ik mijn onboard geluidskaart ingeschakeld heb dan is tijdens het afspelen van muziek errug lastig om andere proggies te draaien... ik krijg namelijk dan haperingen bij het afspelen van mp3's
Moet in principe niks uitmaken. Ik denk dat je het probleem ergens anders moet zoeken.

Tis natuurlijk wel beter om er een SB Live ofzo in te doen ipv onboard. De kwaliteit van onboard is meestal niet echt super.

Verwijderd

Topicstarter
Amd athlon 800mhz
op een msi k7t2 pro a
256mb
Windows XP (bij de andere os en doet ie het ook)

en zo'n onboard geluidschip

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En, mocht je de onboard waardeloos vinden, kwa kwaliteit, zet je het uit in de bios, en ros je er een PCI in :)

Ey!! Macarena \o/

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Op vrijdag 11 januari 2002 12:30 schreef The1 het volgende:
Amd athlon 800mhz
op een msi k7t2 pro a
256mb

ik zou eerst de allerlaatste drivers van die onboard audio installeren. Ik heb op een Aopen AK33 ook altijd heelveel problemen gehad met onboard sound. Haperder ook en zo. Iedere keer de laatste drivers geinstalleerd, en het werd steeds minder. Tot het op een gegeven moment helemaal weg was. En via drivers ook ff bijwerken.

Werkt dit allemaal nog niet werkt, zou ik de instellingen met buffers enzo eens bekijken in Winamp(of wat je ook gebruikt).

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Dat onboard geluid op die MSI zuigt gewoon :r Heb hetzelfde board gehad, na een tijdje ging zelfs de hele audio chip naar z'n grootje. Toen heb ik snel m'n MSI ingewisseld voor een Asus A7V133 :)

webOS all the way!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een hele tijd gewoon met onboard sound gedraaid, maar als ik met meerdere programma's bezig was begon het geluid wel eens te piepen (op een athlon 1200) sinds een paar dagen het ik een sb live, en behalve de zwaar betere kwaliteit ben ik van het gepiep ook af, en van schokkende mp3's. Dus ik denk dat het de cpu wel aardig belast, dat onboard sound.

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op vrijdag 11 januari 2002 12:37 schreef phYzar het volgende:
Ik heb een hele tijd gewoon met onboard sound gedraaid, maar als ik met meerdere programma's bezig was begon het geluid wel eens te piepen (op een athlon 1200) sinds een paar dagen het ik een sb live, en behalve de zwaar betere kwaliteit ben ik van het gepiep ook af, en van schokkende mp3's. Dus ik denk dat het de cpu wel aardig belast, dat onboard sound.
Dat had ik dus ook, later kreeg ik BSOD's tijdens win2k.... Het bleek dus een defecte on-board geluidschip te zijn, want wanneer ik m uitzette in de BIOS deed de install van win2k het wel :?

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
okidokie...ik ga het gewoon 's proberen...

:)

• SEPP
  • Laatst online: 27-06-2022
Op vrijdag 11 januari 2002 12:30 schreef The1 het volgende:
Amd athlon 800mhz
op een msi k7t2 pro a
256mb
Ik zou het probleem zoeken in de speler. Het systeem moet het zeker aankunnen om zonder haperingen muziek te maken.
Ik kreeg dat op een P120 al zonder problemen voor elkaar.

Verwijderd

inderdaad, op een 800mhz moet je makkelijk een mp3 af kunnen spelen en tegelijkertijd iets anders doen....meteen die SB erin zou ik zeggen (en je onboard uitschakelen)

• Dukey
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als je nog even wacht, dan ben je misschien helemaal van al dat gedoe af. Der komt namelijk een USB geluidskaart van Creative (Extigy) die alle functies heeft als een gewone Audigy!! Ik zelf ben namelijk aan het twijfelen om mijn huidige Live! 5.1 te vervangen door een Audigy totdat deze langs kwam. Ik wacht even af dat er Online wat tests van dit ding vrijkomen, eens kijken of het allemaal de moeite waard is!

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op vrijdag 11 januari 2002 12:47 schreef RAID-0 het volgende:
Als je nog even wacht, dan ben je misschien helemaal van al dat gedoe af. Der komt namelijk een USB geluidskaart van Creative (Extigy) die alle functies heeft als een gewone Audigy!! Ik zelf ben namelijk aan het twijfelen om mijn huidige Live! 5.1 te vervangen door een Audigy totdat deze langs kwam. Ik wacht even af dat er Online wat tests van dit ding vrijkomen, eens kijken of het allemaal de moeite waard is!
USB???
[offtopic]
Ik sluit op me laptop m'n muis aan op USB, maar als ik iets zwaars doe, wil deze nogwel eens haperen, sluit ik die muis aan op ps/2, dan gaat het wel goed.
[/offoptic]

Ik zou daarom dus nooit USB sound nemen :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Als je nog even wacht, dan ben je misschien helemaal van al dat gedoe af. Der komt namelijk een USB geluidskaart van Creative (Extigy)
en van welk gedoe ben je dan af....? er komen elke maand wel nieuwe geluidskaarten uit, en ik geloof ook niet dat de topicstarter een nieuwe geluidskaart zocht

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik denk echter wel dat dit ding veel meer CPU-power zal vragen als een brakke onboard kaart. Verder is de kwaliteit dan ook een groot vraagteken (i.v.m. bandbreedte)

Ik heb hier ook een simpele onboard geluidskaart, maar ik heb geen van de problemen die ik hier hoor. Misschien is de kwaliteit van het geluid niet optimaal, maar me systeem gaat er echt niet slechter van lopen. Kijk eens of je wel goede drivers op dat ding hebt staan. Dat haperen kan ook door de drivers van een ander apparaat komen, die de PCI-bus doen bevriezen (bij videokaarten komt dat wel voor om de prestatie van de videokaart te verhogen).

Verwijderd

Kan het geen IRQ-probleem zijn? Als je bijv een netwerkkaart hebt, steek 'm eens in een ander PCI-slot.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

PCI heeft IRQ-sharing, zou dus goed moeten gaan.
Al mijn PCI sloten zitten vol, en 0 conflicten.
Maarja, kan aan de hardware liggen

Ey!! Macarena \o/

• Dukey
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat ik eigenlijk bedoel met gedoe is, dat het een los kastje is die je dus ook voor je laptop kunt gebruiken (cinema en andere 5.1 zaken) en dus niet vast zit in een Fulltower pc van dik 20 kilo (of meer). In mijn geval gunstig omdat mijn desktop-pc (met Live! 5.1 en DTT2200) boven staat en beneden de TV (waar ik dus saampjes met de familie een DVD op zet). Zo'n Marmitek video transfer systeempje kan dus geen 5.1 geluid oversturen, vandaar!
Ik hoef met zo'n USB geluidskaart alleen de boxenset naar beneden te slepen en de laptop.

Even terug naar de topic-starter: Ik heb zelf ook een oude PII-350 thuis met ook alles onboard :r
Dat ding haperde behoorlijk aan het rechter(geluids)-kanaal. Gewoon uitgezet in de bios en toen een Live! erin gezet, geen problemen meer gehad erna (ook qua belasting van de CPU, zelfs de RC5 score ging omhoog }:O ).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Ik had 't eigenlijk tegen de topic-starter. Of heb jij hetzelfde mobo Raz? Dan kan je trouwens nog een andere BIOS hebben staan en ik weet uit ervaring dat dat veel kan schelen. Net als bijv. RAID-drivers.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[offtopic]
Ik heb zelf niet dat mobo. Maar als je het topic checkt, geef ik mijn mening over onboard audio. En wat betreft over USB, zoals ik het ervaar met een muisje, kan dat ook met sound. En als er iets irii is, is het wel happerend/stotterd geluid.
[offtopic]

Maargoed, ff terzake als je dus onboard sound heb, en het werkt, why not. werkt het niet, mik er dan een PCI kaart in. Op't werk zorg ik altijd voor onboard sound borden, puur dat me werkgever dan geen extra soundcard ziet (factuur), en als ik alleen zit, mp3 ik er hevig op los :)
Kortom, zit er sound onboard, en het werkt, is mooi meegenomen. ikzelf zou prive nooit voor onboard sounds gaan, maar is het een goed mobo, en alleen MET sound onboard, dan zij het zo

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Hou je gedeisd Raz, ik had het topic goed gecheckt. Anyway, persoonlijk vind ik het een beetje makkelijk om, als je verder niet veel met geluid doet, hupsakee €50,- ertegenaan te smijten voor een verse geluidskaart, als dat misschien met wat extra moeite niet nodig is. Toch weer een avond stappen niewaar. Vaak zijn dit soort problemen gewoon op te lossen; ik heb nog nooit een systeem in elkaar gezet waarbij je niet dit soort irritante dingen tegenkomt. En dan zoek je wat en je probeert wat met drivers, BIOSsen en tweaken en negen van de tien keer krijg je 't aan de praat. En ik vind zelf die AC97 die op dat mobo zit, heel fatsoenlijk.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op vrijdag 11 januari 2002 13:38 schreef frytzzz het volgende:
Hou je gedeisd Raz, [..]
Pardon? mag er niet meer normaal ge-post worden ofzo? of voel je je aangevallen? Jij vraagt iets, ik geef jouw gewoon antwoord. Als dat je niet bevalt, vraag dan nix!
Op vrijdag 11 januari 2002 13:38 schreef frytzzz het volgende:
Anyway, persoonlijk vind ik het een beetje makkelijk om, als je verder niet veel met geluid doet, hupsakee €50,- ertegenaan te smijten voor een verse geluidskaart
Ja persoonlijk, dus val mij dan niet aan paasei, doh.

Jij geeft jouw mening, ik de mijne, is toch nergens voornodig om zo te posten of wel?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

O je snapt m'n opmerking niet. Jammer.

[quote]Op vrijdag 11 januari 2002 13:20 schreef RaZ het volgende:
Maar als je het topic checkt, geef ik mijn mening over onboard audio.

Daar heb ik het over. Het is gewoon lomp om, als het nergens op gebaseerd is, te stellen dat iemand het topic niet leest. Dat dus. OK misschien wat stekelig gereageerd. Maar daar kan jij, blijkt, ook wat van.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
misschien idd beter om een pci-geluidskaart te gebruiken; doe ik binnenkort ook (heb msi k7t266 pro2); bij sisoft sandra geeft ie namelijk aan dat:
ac'97 enhanced audio controller: device does not support bus mastering
dit zorgt ervoor dat de preformance naar beneden gaat.
hier kun je niets anders aan doen dan andere geluidskaart erin proppen...

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Gebruik winamp met de directx plugin. Werkt als een tierelier!!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:39

The_Duke

ho gek!

Op vrijdag 11 januari 2002 14:10 schreef suppa het volgende:
Gebruik winamp met de directx plugin. Werkt als een tierelier!!
ja hier ook :P
Pagina: 1