Toon posts:

Koeler op northbridge laat los

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst toen ik mijn PC opstarte, hoorde ik na 5 minuten een rare "TOK". Enkele minuten later "POEF" hele computer viel weg. Toen ik mijn kast openschroefde zag ik dat de heatsink op de northbridge van mijn moederbord eraf was gevallen. De northbridge leek er nog in orde uit te zien.

Hoe zitten die northbridge heatsinkjes eigenlijk op het moederbord, met lijm toch?.....en hoe kan deze er in godnaam van af vallen???

Is dit iemand van jullie al eens ooit overkomen? en moet de hardwaremonitor er dan geen melding van geven. Ik heb niet gekeken hoe heet dat ie werd maar hij zou een melding moeten geven als deze boven de 55 graden uit zou komen.

Laatste vraag: wat is de maximum temperatuur die een northbridge mag hebben? Ik heb een VIA Apollo pro 133 chipset.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ik denk dat die niet ver weg mag zitten van de processor wat temperatuur betreft. Max. 80 tot 90 graden dus. Lager is echter wel beter. :)

Wanbeleid is ook beleid.

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
wat voor moederboard is het???

de meeste NB koelers zitten met twee pinnetjes door het moederboard heen.

sommige boarden hebben gewoon wat adhesive koelprut erop zitten, dit hoort niet zomaar los te laten.

voor zover ik weet zit er GEEN temperature shutdown riedeltje op je northbridge, deze zal volgens mij ook niet doorbranden maar gewoon de pluter uitzetten.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 11:26 schreef Sinlath het volgende:
wat voor moederboard is het???

de meeste NB koelers zitten met twee pinnetjes door het moederboard heen.

sommige boarden hebben gewoon wat adhesive koelprut erop zitten, dit hoort niet zomaar los te laten.

voor zover ik weet zit er GEEN temperature shutdown riedeltje op je northbridge, deze zal volgens mij ook niet doorbranden maar gewoon de pluter uitzetten.
Ik heb een MSI VA6199 VIA Apollo Pro 133

En de computerd werd inderdaad automatisch uitgezet, maar daarna starte hij niet meer op. Ik had de heatsink met wat adhesive koelprut (die ik nog had van het vastzetten van heatsinkies op m'n geheugen van mun videokaart) er weer terugop gezet maar hij deed nog steeds nix.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Doet ie het nu al wel? Of zit je gewoon op je 2e pc te inetten?

If not dan zou ik er maar eens naar laten kijken... zit ie nog in de garantie?

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Eraf vallen moet idd. niet zomaar kunnen, daar kun je met garantie altijd op terugvallen. Als een computer uitgaat als er een koeler afvalt, is het 90% van de gevallen een doorgebrand onderdeel cq. kortsluiting, wat tot een sterfgeval leidt. Was bij mijn Processor ook zo. 4 sec. deed ie het >:)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als je hem er netjes op hebt zitten weer
is het handig als je ff je bios reset als die nog niet aanwil
kan geblokkeerd zijn ofzo?
die chipset is wel een beetje cruciaal voor het mobo om aan te gaan he

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 19:42 schreef Froggie het volgende:
Doet ie het nu al wel? Of zit je gewoon op je 2e pc te inetten?

If not dan zou ik er maar eens naar laten kijken... zit ie nog in de garantie?
Ik zit nu lekker op m'n pentium 200 MMX (aaarrgg, trage bak)

En garantie??.....ik ben zo iemand die nooit z'n bonnentjes bewaard dus dat zal niet meer gaan.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 23:18 schreef CaseBuster het volgende:

[..]

En garantie??.....ik ben zo iemand die nooit z'n bonnentjes bewaard dus dat zal niet meer gaan.
ohhhhhh :? dat is wel erg dom als je een mobo koopt :'(

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Als je een vage "tok" hoort direct de comp uit, stekker eruit (we gaan nog ff 4 sec w88 op die ATX vertragingstroep, doei!) en kast open en kijken wat er te zien valt. Ook tenminste eens per maand gewoon kast openmaken en kijken of alles nog op z'n plek zit en checken of alle fannetjes runnen. Ook doen na vervoer.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 23:18 schreef CaseBuster het volgende:

[..]

Hehe ik ook niet, maar dat heeft ook geen zin bij mij >:)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1