blowhole maken met decoupeer??

Pagina: 1
Acties:

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36
ok ik heb hier dus geen dremel.. alleen een bosch decoupeer zaag (geen toerental regeling) >:) nu wil ik achter in mijn kast 2 60mm blowholes maken.. kan dit een beetje mooi?? en wat voor zaagje heb ik daar voor nodig???

tips ! ;)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Het kan, alleen het wordt dan wel veel vijlen.

Ik heb zelf een blowhole met een figuurzaag gemaakt, wat er tientallen keren beter uitziet dan die ik heb gemaakt met de decoupeerzaag.

Het kost iets meer tijd, maar figuurzaag ziet er veel beter uit.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://marcow16.homestead.com/files/begin.jpg

het is kut :) kheb er mar een ding van m'n slaapkamerlamp in gefrot maar ik raad het niet aan jonge !!!

ik had geluk dat ik een soort kleine slijptol had :P voor het een beetje rond te laten lijken maar ik zou zeggen NIET DOEN !!!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ach als het toch de achterkant is. Erin met die zaag en alleen ff zorgen dat de ergste splinters eruit zijn. Fan derin. Als het kan nog een grill ervoor en het ziet er prima uit voor zover je naar de achterkant van je kast kijkt.

HAAL TROUWENS WEL ALLES UIT JE KAST!!!!!

Je wil geen ijzerslijpsel op je onderdelen hebben als je je PC aandoet. Dat kan nog wel eens serieus boem gaan doen.

UNOX: The worst operating system

• JWO
Op vrijdag 11 januari 2002 09:58 schreef DiMension het volgende:
Het kan, alleen het wordt dan wel veel vijlen.

Ik heb zelf een blowhole met een figuurzaag gemaakt, wat er tientallen keren beter uitziet dan die ik heb gemaakt met de decoupeerzaag.

Het kost iets meer tijd, maar figuurzaag ziet er veel beter uit.
hoeveel en wat voor figuurzaagjes heb je gebruikt??

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:22

The_Duke

ho gek!

ik heb al 2 blowholes gemaakt met een decoupeerzaag die nog van me opa is geweest :7
gaat perfect, daarna wel ff mooi bijschuren maar ja, da moet je bij ee Dremel ook doen.

• JWO
hoe schuur je het netjes bij dan?

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 08:45
Je kunt toch gewoon een gatenboor gebruiken???
is toch veel makkelijker

Altijd rond :)

Verwijderd

Het gaat best wel strak hoor met een decoupeer zaag als je maar heel rustig zaagt en je moet zaagjes hebben met een heel erg fijne vertanding.
Kijk maar ff bij de bouwmarkt ofzo op de verpakking van de zaagjes daar staat op wat de minimale plaatdikte die je er mee kan zagen , je moet die van 1,5 mm hebben dan gaat het wel goed, ff een vijltje erlangs en klaar is je Blowhole

• JWO
heb hier nog een decoupeer zaagie liggen waar de tandjes ong 0,5mm uit elkaar zitten kan dat ook?? d8 van wel

maar het vreemde aan dat ding is dat hij er van voren zo uit ziet
code:
1
2
3
4
/
\
/
\

alleen dan minder extreem

hoort dit zo?
en wat voor nut heeft ut?

Verwijderd

Koop bij de gamma een 7-gaten zaag.. werkt nog makkelijker dan een dremel en perfect ronde gaten elke keer weer..

het is echt geweldig mike :)

• JWO
hoe duur zijn die dingen??

moet er zoiezo 2 blowholes mee kunne maken..

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Met een 7-gatenzaag kan je wel 7 gaten maken. :+ Het lbijft echter wel de gok of de goede diameter er bij zit. Prijs zal ergens tussen de 25 en 35 euro zijn.

Wanbeleid is ook beleid.

• JWO
Op vrijdag 11 januari 2002 10:35 schreef agent327 het volgende:
Met een 7-gatenzaag kan je wel 7 gaten maken. :+ Het lbijft echter wel de gok of de goede diameter er bij zit. Prijs zal ergens tussen de 25 en 35 euro zijn.
nou ik kijk wel wat ze kosten maar dat vinnik toch wel wat aan de dure kan :P ik koop dan wel ff een stuk of 10 figuur zaagjes. bennik iets langer bezig maar bespaar wel lekker :9 ach het houd je van de straat :D

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 10:35 schreef agent327 het volgende:
Je moet een figuurzaagje nemen waarbij je ongeveer 2 tandjes per plaatdikte hebt. Dwz is de plaat 1 mm dan moeten de tandjes 0.5 mm van elkaar af. Dan gaat de zaag niet hakkelen en kun je mooi rond zagen. Even met een schuurpapiertje langs de rand en klaar.

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb het gedaan met een "gatenzaag", zoals m'n pa dat noemde. Ik heb vlug ff het ding gepaint, omdat dat duidelijker is dan wanneer ik het moet gaan uitleggen. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.muck.demon.nl/tweakers/gatenzaag.gif

Dat ding is best lomp, maar de tandjes zijn wel gewoon recht, dus niet zoals op de tekening. :)

Dit ding kun je op je boormachine schroeven. In het midden steekt nog een boor uit, die ben ik even vergeten te tekenen. Die moet je dus in het midden van het te boren gat zetten, en als je eenmaal dat gat geboord hebt, kan je "gatenboor" dus ook niet meer gaan verschuiven. :)

En dan krijg je dus zo'n gaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.muck.demon.nl/tweakers/kabelbende.jpg
Die foto ging eigenlijk over de kabelbende achter m'n pc, vandaar dattie er niet helemaal op staat. En ik moet er eigenlijk nog een roostertje voor bouwen, maar ik ben bang dat er dan meer ruis komt in 't geluid?

• JWO
met een fanguards valt dat wel mee volgens mij, draait dat ding op 12 of 7v?

Verwijderd

Alvak die tekening van jou is dus een 7-gatenzaag :)

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 20:29

WarPuppy

Electronic Technology

Afbeeldingslocatie: http://fth.dhs.org/images/artikelen/Casemod/1.jpg
Het kan wel aardig dus :)
Ook met decoupeer gedaan, daarna, voor een volledig verhaal klik hier.

Maar een gatenzaag is idd makkelijker, en ronder, alleen die dingen zijn zo f*cking duur :(
Tenminste, de 80mm gatenzagen hier.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 11 januari 2002 10:28 schreef Tweaker-Willem het volgende:

code:
1
2
3
4
/
\
/
\

hoort dit zo?
Ja dat hoort zo, kijk maar eens naar een normale houtzaag. Daar zie je het ook alleen daar valt het niet zo op. Dat het het 'zetten' van de zaag. De tandjes moeten een zaagsnede maken die breder is dan de zaag dik is. Anders komt het blad vast te zitten. Vooral bij hout is dat van belang. Dat druk je nl ook een beetje opzij bij het zagen. En als dat dan weet terug komt is het snel over met het zagen.

Als je een zaag met fijne tandjes gebruikt die speciaal voor metaal is kan je een perfect gat maken met een decoupeer zag. Haast zonder bramen. Gebruik je een houtzaag dan gaat het hopeloos mis, die is veel te grof en 'hakt' stukken uit het metaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• AlvaK
  • Niet online
Alvak die tekening van jou is dus een 7-gatenzaag :)
Ik dacht dat een 7-gatenzaag zo'n rond schijfje is, waar je 7 ronde zaagjes in kan plaatsen? Wat ik laat zien is een massief ding. Dit ding moet je dan vastschroeven op een opzetstukje voor je boormachine? Klinkt nog steeds hetzelfde maar 't is wat anders. :)
met een fanguards valt dat wel mee volgens mij, draait dat ding op 12 of 7v?
Hij draait gewoon op 12v dacht ik. Ik zal eens in m'n kast kijken.

[edit] Geel + zwart, wat is dat ook al weer? :)

• JWO
Op vrijdag 11 januari 2002 11:06 schreef AlvaK het volgende:

[..]

Ik dacht dat een 7-gatenzaag zo'n rond schijfje is, waar je 7 ronde zaagjes in kan plaatsen? Wat ik laat zien is een massief ding. Dit ding moet je dan vastschroeven op een opzetstukje voor je boormachine? Klinkt nog steeds hetzelfde maar 't is wat anders. :)
[..]

Hij draait gewoon op 12v dacht ik. Ik zal eens in m'n kast kijken.

[edit] Geel + zwart, wat is dat ook al weer? :)
das 12v

• AlvaK
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 11:16 schreef Tweaker-Willem het volgende:
das 12v
Ok, maar een rooster met de fan op 12v ruist/suist wel, en op 7v niet, wilde je dat zeggen?

• JWO
Op vrijdag 11 januari 2002 11:23 schreef AlvaK het volgende:

[..]

Ok, maar een rooster met de fan op 12v ruist/suist wel, en op 7v niet, wilde je dat zeggen?
ja zoiets, maar op 12v kan ie ook nog wel heel stil zijn, hangt van de fan af en hoeveel cfm ie heeft

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 10:28 schreef Tweaker-Willem het volgende:
heb hier nog een decoupeer zaagie liggen waar de tandjes ong 0,5mm uit elkaar zitten kan dat ook?? d8 van wel

code:
1
2
3
4
/
\
/
\

hoort dit zo?
Dat hoort zo, daardoor word de zaagsnede namelijk breder dan het zaagblad zodat die niet vastloopt in het metaal.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
60 mm met een decoupeerzaag is een afrader; zo scherp krijg je de zaag niet gedraaid zonder heel veel vijlwerk naderhand.
80 Mm gaat wel goed

• JWO
nou ut is gelukt !!!

wat een tering werk :D

ik heb figuur en decoupeer zaag gebruik daarna wat af gewerkt met vijl en schuurpapier :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat doet iedereen moeilijk met die decoupeerzaag?

Is niet zo moeilijk:

Teken het gat af, met potlood. (als de omgeving van het gat niet mag krassen, plak dit dan helemaal af met papiertape, en teken hierop het gat / raam / whatever.

Boor een gat ergens in het deel wat je toch wegdondert.

Monteer een ijzerzaagje met de fijnste vertanding die je krijgen kan.

zet een veiligheidsbril op Zet ook een oorkap op. deze twee zaken zijn bij mij essentieel voor mooi werk, omdat ik me dan beter kan concentreren, en geen zorgen heb over splinters.

Zet de zaag op een middelmatige tot lage snelheid. Pendelstand 0 (geen pendel)

Zet het werkstuk goed vast, of vraag iemand te assisteren.

Zagen maar. Sluit je geheel af van de wereld (zorg dat er niemand voor je voeten loopt, je kamer of de werkplaats binnen kan stormen oid.). Concentreer je alleen maar op het lijntje, en zaag er mooi langs. Heb geen haast. Hapt de zaag, zet het toerental hoger.

Als je nu een beetje je best hebt gedaan, heb je een zeer strak gat. Eventueel de vijl erlangs om de kantjes te breken, en de braampjes weg te halen. Moet zonder enige moeite te doen zijn.

En als je de bril niet op heb gehad, ga dan nu naar het oogziekenhuis in Rotterdam, om de metaalsplinters uit je ook te laten boren....... :P
Pagina: 1