Toon posts:

Zelfbouw 2.4 Ghz versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik een duidelijk guide vinden hoe ik een zelfbouw 2.4 GHz versterker kan maken?
Ik wil naar aanleiding van dit topic: [topic=178432/1/250] (en met name de posts van Klubbheads) een wireless lan op zetten over ongeveer 2km. Niet met richtantennes. De onderdelen zijn allemaal niet zo duur behalve dan voor de versterker, die krengen zijn zo $ 500,-
Ik d8 zelf aan 1 a 2 watt.

Hier staan de antennes die ik wil gaan gebruiken beschreven: http://users.bigpond.net.au/jhecker/

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10
^schop^

ik wil hier ook wel wat over weten.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

^
sluit ik me bij aan, misschien ff een move naar OCM? Dat is wel de plek voor zelfbouw

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 22:06
1 a 2 watt >:) Volgens mij is dat een beetje illegaal.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Democratisch :P
Wat vind de rest (en mate topicstarter) ervan ??
Hier laten of ff in OCM zetten :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 11 januari 2002 18:30 schreef Koffie het volgende:
Hier laten zou ik zeggen, hij wil toch een netwerkje opzetten? Dan zou je vragen over het instellen van netwerkkaarten ook naar OCM moeten hoeven, waarom niet HA ffs? jeez.....

Overigens: ik kan je jammer genoeg niet aan meer info helpen, al ben ik hierin zelf ook geintresseerd. Wireless LAN met vrienden op wat grotere afstand zou leuk zijn >:)

Bepaalde frequenties zijn ook vergunning-vrij, hier zou ik ook graag meer over willen weten.

Dus voor degenen met deze info, je snapt de hint, post! :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 11 januari 2002 18:30 schreef Koffie het volgende:
Het gaat hier toch héél specifiek om hardware, die je gebruikt om een netwerk te realiseren? Dat het nou niet om een netwerkkaartje, maar een ander onderdeel van het netwerk gaat, lijkt me niet zo relevant. Want OC'ing of Casemodding wou ik dit echt niet noemen. Bovendien hebben dit soort projecten echt niets te maken met de dingen die men in OCM doet (fans, waterkoeling, phase-change etc.).

Just my two cents :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit zou misschien in Hardware algemeen kunnen, maar dan is hier de beste plaats.

Maar wat is nu precies je vraag?

Een schema voor een 2.4Ghz versterker?

1 woord:
SEARCH,
come on mensen, ik voer in in Google (search engine)
Amplifier 2.4 Ghz,
het volgend resultaatis wel leuk
http://www.qsl.net/n9zia/wireless/appendixD.html

Kijk het kan best zijn dat je dit al gevonden had, maar vermeld dit dan in je openings post.
Tuurlijk het is wel makkelijk als een mede tweaker het voor je bouwt ofzo, maar dit is DURE apparatuur, dus als iemand dit kan bouwen, dan kan hij er dus ook grof geld mee verdienen.

* TheGhostInc wordt erg gefrustreerd van mensen die het gewoon nooit zouden kunnen maken en alleen maar een ABC handleiding willen, daarvoor is dit gewoon te moelijk...

Verwijderd

ik heb hier een versterker van me pa (uit de tijd dat bakkies populair waren, en illigaal >:)) liggen, die versterkt zo'n 'bakkie' signaal van 0.5 watt naar 25 watt. Ik heb 'm ooit is getest, maar de buren vonden dat niet zo leuk, ze konden meteen geen tv meer kijken >:) .

• TheGhostInc
  • Niet online
Dat is gewoon 27Mhz, dat scheelt nog een factor 100,
met een beetje (lompe) versterker krijg je daar nog niet eens dit signaal doorheen, die zorgt alleen voor heel veel zooi.
2.4 Ghz is gewoon nooit populair geweest voor echte hobbyisten, vandaar weinig zooi.

• rvanlooijen
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 11 januari 2002 18:51 schreef TheGhostInc het volgende:
Dat is gewoon 27Mhz, dat scheelt nog een factor 100,
met een beetje (lompe) versterker krijg je daar nog niet eens dit signaal doorheen, die zorgt alleen voor heel veel zooi.
2.4 Ghz is gewoon nooit populair geweest voor echte hobbyisten, vandaar weinig zooi.
Idd, maar die paar baud van die 27Mc bakkies is niet echt "joepie" >:) ;)

Die 2.4 Ghz links lijken me nog wel intressant, wat is hiervan de maximale doorvoersnelheid?

Hmmz, Sitecom home netwerking kitjes zijn hier zeker niet voor verkrijgbaar :+ ?

Die site ziet er iig wel angstaanjagend ingewikkeld uit...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 18:44 schreef TheGhostInc het volgende:
Dit zou misschien in Hardware algemeen kunnen, maar dan is hier de beste plaats.

Maar wat is nu precies je vraag?

Een schema voor een 2.4Ghz versterker?

1 woord:
SEARCH,
come on mensen, ik voer in in Google (search engine)
Amplifier 2.4 Ghz,
het volgend resultaatis wel leuk
http://www.qsl.net/n9zia/wireless/appendixD.html

Kijk het kan best zijn dat je dit al gevonden had, maar vermeld dit dan in je openings post.
Tuurlijk het is wel makkelijk als een mede tweaker het voor je bouwt ofzo, maar dit is DURE apparatuur, dus als iemand dit kan bouwen, dan kan hij er dus ook grof geld mee verdienen.

* TheGhostInc wordt erg gefrustreerd van mensen die het gewoon nooit zouden kunnen maken en alleen maar een ABC handleiding willen, daarvoor is dit gewoon te moelijk...
Hey... Die had ik nog niet gevonden. Dat is precies wat ik zoek: 1,3 watt (receive gain 16 dB) en under $100 :). Ik ga van de week maar is kijken of ik die onderdelen hier kan krijgen... (dat wil nog wel is het probleem zijn)

Trouwens, moet aan beide kanten zo'n versterker? Ja toch? Anders gaat het maar 1 kant op (bv. alleen downstream)

BTW: Ik denk dat dit topic hier wel goed zit...

• TheGhostInc
  • Niet online
Sorry voor de fanatieke reactie, maar je snapt wel dat als ik meteen een schema vind dat ik dan soms het gevoel krijg dat je niet gezocht hebt :)

Succes, mocht je een component niet kunnen vinden, kijk dan eens bij Farnell.co.uk, die hebben erg veel, ik kan daar eventueel wel bestellen, mocht dat een probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik snap het. ff samengevat wat ik nu eigenlijk nodig heb (CMIIW):

- 2x 2.4 Ghz antenne (zoals deze bv) €?
- 2x versterker samen € 225,-
- 2x USB 802.11b apdapter/Acces point (igg met antenne aansluiting bv: E-Tech) p/s € 125/€ 154

Bovenstaande E-Tech prijzen zijn dealerprijzen.
Weet iemand nog andere USB 802.11b apdapters/Acces points met antenne aansluitingen?

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
Net ff met mijn oom hierover gesproken, hij heeft een zend vergunning en duizenden $$ aan zendapparatuur op zijn zolder.
Een 2.4 Ghz frequentie van 1 a 2 watt is gewoon zwaar illegaal, op die sterkte stoort het signaal allerlij apparaten (radio, tv, vliegtuig)
Het is toegestaan tot een aantal miliWatt, en verder niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 20:19 schreef LeonM het volgende:
Net ff met mijn oom hierover gesproken, hij heeft een zend vergunning en duizenden $$ aan zendapparatuur op zijn zolder.
Een 2.4 Ghz frequentie van 1 a 2 watt is gewoon zwaar illegaal, op die sterkte stoort het signaal allerlij apparaten (radio, tv, vliegtuig)
Het is toegestaan tot een aantal miliWatt, en verder niet.
Hmmm.... >:) Paar vraagjes:

- Hoeveel mWatt heb ik nodig om 2 km te overbruggen? (stadsomgeving, maar niet zo veel hoogbouw)
- Hoeveel mWatt max. is legaal?
- Is wat er standaard uit die 802.11b Acces Points komt (ik d8 50 mWatt of zo) genoeg icm met een goede antenne? (zodat ik geen versterker meer nodig heb)

BTW: Op http://www.telexwireless.com/ staat een hele goeie FAQ. Ben ik nu aan het doorkijken... 'k snap er af en toe de ballen van...

• dôh
  • Laatst online: 13:10
Op vrijdag 11 januari 2002 20:29 schreef ---X2--- het volgende:

[..]

Hmmm.... >:) Paar vraagjes:

- Hoeveel mWatt heb ik nodig om 2 km te overbruggen? (stadsomgeving, maar niet zo veel hoogbouw)
- Hoeveel mWatt max. is legaal?
- Is wat er standaard uit die 802.11b Acces Points komt (ik d8 50 mWatt of zo) genoeg icm met een goede antenne? (zodat ik geen versterker meer nodig heb)

BTW: Op http://www.telexwireless.com/ staat een hele goeie FAQ. Ben ik nu aan het doorkijken... 'k snap er af en toe de ballen van...
Enne wat voor 3km ;) Als ie nog naar mijn huis moet.. :o

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets, over de antenne:
hier staat een omrekentabel van dBi van Watt. Ik zie dat ik bij 50 mWatt (wat er volgensmij uit die 802.11b AP's komt) dus een antenne nodig heb van 17 dBi. Deze zelfbouw antenne zou dan wel goed zijn (18,5 dBi).

Heb ik wel een versterker nodig? Heeft een versterker niet alleen zin bij betere antennes en is dat voor <2km niet een overkill?
Op vrijdag 11 januari 2002 20:35 schreef Bl@de het volgende:

[..]

Enne wat voor 3km ;) Als ie nog naar mijn huis moet.. :o
Ik doe eerst maar van me pa -> ma (Cistron Maxxx delen :P, de zaak betaald). Dan zien we wel verder. Die yagi antennes hebben een beam van 30 graden

• LeonM
Hmmz, mn oom is nu weg, hij heeft een drukke baan en is dus moeilijk te berijken, maar hij vertelde nog wel dat je een converter op een bakkie kan aansluiten waardoor je een digitaal signaal kan omvormen naar geluidspulsen (lang -kort - kort- lang enz)en zo is het theoretish dus mogelijk om data te versturen tussen 2 (lekker goedkope) bakkies, goed voor 1.5 a 2 km, je zou dan eventueel ergens een tussen station kunnen plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 20:50 schreef LeonM het volgende:
Hmmz, mn oom is nu weg, hij heeft een drukke baan en is dus moeilijk te berijken, maar hij vertelde nog wel dat je een converter op een bakkie kan aansluiten waardoor je een digitaal signaal kan omvormen naar geluidspulsen (lang -kort - kort- lang enz)en zo is het theoretish dus mogelijk om data te versturen tussen 2 (lekker goedkope) bakkies, goed voor 1.5 a 2 km, je zou dan eventueel ergens een tussen station kunnen plaatsen.
Nu heb je het gewoon over packet radio? Met die "bakkies" (27Mc bedoel je?) haal je dan iets van 2800 baud max en da's nie echt snel. 1 Mbit is toch wel minimaal, 4 a 5 zou lekker zijn...

• LeonM
Ik heb het dus over THEORETISVHE mogelijkheden, je zal waarschijnlijk behoorlijke dataloss hebben op die manier, maar het gaat om het idee, een paar andere kristallen er in bijvoorbeeld zal het geheel al een heel stuk sneller maken.

Als ik het zo bekijk is het nog goedkoper om allebij een breedband internet aansluiting te nemen en zo dus te "lannen"

• RammY
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Op vrijdag 11 januari 2002 18:49 schreef TheNijntje het volgende:
ik heb hier een versterker van me pa (uit de tijd dat bakkies populair waren, en illigaal >:)) liggen, die versterkt zo'n 'bakkie' signaal van 0.5 watt naar 25 watt. Ik heb 'm ooit is getest, maar de buren vonden dat niet zo leuk, ze konden meteen geen tv meer kijken >:) .
Jah allemaal heel leuk maar alleen die frequenties mogen gebruikt worden. En hoger dan 4 watt op FM mag je niet. En je mag hoog uit 0.5 watt op AM.

Deze advertentieplaats is te huur!

• internetinfo
  • Laatst online: 04-12 22:45
heb hier ook nog een ouwe van m'n pa

een Akai 2400

die gaat echt >:)

• RammY

RammY

Dát!

hebt er hier ook nog wel 2. een midland zonder eindtrap en een andere

• RvV
  • Laatst online: 07-12 22:37

RvV

Die antennes werken voor geen ene drol. (heb ze zelf ook gemaakt) Achteraf ben ik nog wel een hoop gaan testen en mijn conclusie was, dat je beter antennes kunt kopen. Dat werkt echt vele malen beter. Anders hebben versterkers ook geen nut als je het signaal niet fatsoenlijk uitstuurt. En dan nog maar niet te beginnen over je SWR waarde.
www.barendh.nl of www.dolstra.nl hebben van die bouwpaketjes.
En over wat wel en niet mag:
Outdoor wlan mag wel als je een vergunning hebt, anders NIET. Een vergunning kan je aanvragen bij de RDR of Divisie telecom zoals het nu heet. Per jaar kost dat iets van 1200 gulden.
Zelfs dan mag je niet met meer vermogen werken dan 0,1 watt, en zo zijn er nog een heel stel regels. Ze zullen je overigens niet snel oppakken als je niemand lastig valt.

Y'24

• RammY

RammY

Dát!

Op vrijdag 11 januari 2002 21:52 schreef RvV het volgende:
Zelfs dan mag je niet met meer vermogen werken dan 0,1 watt, en zo zijn er nog een heel stel regels.
dunno. check mij 1na laatste message. 4 watt fm en 0.5 AM

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
Op vrijdag 11 januari 2002 21:44 schreef RamShackle het volgende:

[..]

Jah allemaal heel leuk maar alleen die frequenties mogen gebruikt worden. En hoger dan 4 watt op FM mag je niet. En je mag hoog uit 0.5 watt op AM.
Zooow .. AM mag helemaal niet op 11 meter

• RammY

RammY

Dát!

ik ken die banden niet maar je mag een AM bakkie hebben op 0.5 wwatt

Verwijderd

De RCD zal een dikke kluif aan de tweakers hebben die hun netwerkje op deze manier willen "expanden". Ik geef ze groot gelijk, want niet alleen is 1 miliwatt uitzenden buiten de bevoegde 27MC en die 900mhz (?) verboden, het is ook nog eens gevaarlijk.

Apparatuur stoort op bestaande apparatuur, en kan ook invloed hebben op mensen. Het is niet voor niets zo dat deze regels er zijn (anders klagen mensen niet meer over het slechte weer, maar dat het zoveel Boeings 'regent')

Als je zo graag illegaal bezig wilt ten koste van andere mensen, doe dat dan wel op een vrij gegeven frequentie (en niet 1 die toevallig een spiegelfrequentie is van de VR-bakens van Schiphol etc.)

Overigens is AM/NFM/uFM/SSB/USB/LSB etc verboden voor niet licentiehouders. Alleen 27Mhz - 4 watt FM is toegestaan.

Apparatuur met NL-keurmerk mag niet gemodificeerd worden.

• RvV

RvV

0.5 watt AM mag sinds maart 2001 geloof ik. Toen is 4 watt SSB ook vrijgegeven. Dat is allemaal op de 11 meter band, dus niet 13cm.

Y'24

Verwijderd

Binnen 1 dag staan ze met een peilauto voor je deur :( .

Trouwens een 2gHz zendertje bouw je niet zomaar, ik heb aan een project voor 5,1Ghz voor 802.11a meegewerkt (aan het PHY gedeelte, Equalisatie van front end signaal) en dat front end RF gedeelte was geen kattepis (begreep ik van RF collega's) , 802.11a is wel een stuk gecompliceerder dan 11b (802.11a OFDM waarbij meerdere carriers tegelijk worden gebruikt en nog veel meer verschillen, veel hogere eisen aan front end etc) maar dan nog je kan er zo een stel researchers tegenaan gooien die +/- 5 maanden bezig zijn. Als jou dit lukt raad ik je aan bij philips te gaan solliciteren en een vorstelijk salaris te eisen, ik weet zeker dat je dat nog krijgt ook (mits je met je zendertje op de proppen kan komen en de werking kan verklaren) :) .

suc6

• RammY

RammY

Dát!

je kunt het natuurlijk ook een beeeeeeeetje overdrijven... en al die GSMs dan....

• RammY

RammY

Dát!

dan moet je niet met een gig gaan gooien in de lucht. maar met een kilowatje moet kunnen

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 22:08 schreef RamShackle het volgende:
je kunt het natuurlijk ook een beeeeeeeetje overdrijven... en al die GSMs dan....
http://www.pbglobal.net/nopoles/abstracts.html
we tested both spontaneous tumorigenicity and the incidence of induced central nervous system (CNS) tumors after a single dose of the carcinogen ethylnitrosourea (ENU) in utero, followed by intermittent digital-phone field exposure for 24 months.
http://pages.britishlibrary.net/orange/cherryonbasestations.htm

en verder

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Je moet echt heel goed weten waar je mee bezig bent voordat je een signaal de lucht in gaat sturen !!

Enne op 2,4ghz over enkele kilometers gaat je echt niet lukken zonder richt antenne's en bovendien moet je een redelijke zicht verbinding hebben.

Op zo'n hoge freq is het vermogen niet zo heel belangrijk. Een goede antenne die zo hoog mogelijk staat is veel belangrijker en de zender zal je waarschijnlijk vlak onder de antenne moeten monteren om nog een beetje signaal over te houden..

Het zelf knutselen aan zenders is zowiezo voor iedereen verboden behalve voor zend amateurs of bedrijven met speciale vergunningen. Er zijn wel wat frequentie gebieden die vrij zijn maar dan nog heb je of goedgekeurde zenders nodig of een vergunning om zelf zenders te mogen maken.

Zend amateurs (ben er zelf een) moeten eerst de techniek leren en dan een examen afleggen. En daarna mogen ze 'klooien' op een aantal toegewezen frequenties en dat zijn er heel wat ook boven de 2ghz..

Verwijderd

Ik heb eens zitten kijken op de site van de RDR ( http://www.rdr.nl/ ), en daar staat o.a. dat je geen vergunning nodig hebt voor LAN, RLAN en HIPERLAN (sic). Weet iemand wat die laatste twee voor netwerken zijn? Hiperlan klinkt wel goed!

• RammY

RammY

Dát!

DUS ammateurs mogen klooien :D:D:D das leuk. Dan geloof ik dat ik er ook eentje word. die lui hebben ook geen vergunning hoor. en als ze die uitpeilen hebben ze ook een mooie blauwe brief op de mat liggen....

• RvV

RvV

Op vrijdag 11 januari 2002 22:18 schreef gansje het volgende:
Ik heb eens zitten kijken op de site van de RDR ( http://www.rdr.nl/ ), en daar staat o.a. dat je geen vergunning nodig hebt voor LAN, RLAN en HIPERLAN (sic). Weet iemand wat die laatste twee voor netwerken zijn? Hiperlan klinkt wel goed!
Je hebt geen vergunning nodig voor rlan indoors. Dat was wat ik er van begreep toen ik het las afgelopen jaar. Misschien is het nu wel anders.

Y'24

Verwijderd

Je hebt geen vergunning nodig om goedgekeurde apparatuur te gebruiken.

Echter, om apparatuur te produceren, modificeren of buiten hun goedkeuringseis te gebruiken, moet je een vergunning (en keuringsrapport) hebben...

zie CE & EN 55022, emissienorm voor informatieverwerkende apparaten / ETS 300 328/A1 : 1997, Wideband transmission systems; Technical characteristics and test conditions for data transmission equipment operating in the 2,4 GHz ISM band and using spread spectrum modulation techniques.

http://www.europa.eu.int/comm/enterprise/newapproach/standardization/harmstds/reflist/emc.html

• RammY

RammY

Dát!

jah, door het ministerie van verkeer en waterstaat moet ie goed zijn gekeurd. en aangezien een vermogen van een paar gig echt niet goedgekeurd zal worden kun je het wel shaken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik d8 dat de 2,4 Ghz gewoon een vrije frequentie was tot een bepaald wattage (ik zal eens informeren). Als ik zo'n 802.11b ding neem met een goeie (eventueel richt) antenne zie ik het probleem niet...
Afgezien van een paar bomen heb ik een direct line of sight..
Op vrijdag 11 januari 2002 21:52 schreef RvV het volgende:
Die antennes werken voor geen ene drol. (heb ze zelf ook gemaakt) Achteraf ben ik nog wel een hoop gaan testen en mijn conclusie was, dat je beter antennes kunt kopen. Dat werkt echt vele malen beter. Anders hebben versterkers ook geen nut als je het signaal niet fatsoenlijk uitstuurt. En dan nog maar niet te beginnen over je SWR waarde.
www.barendh.nl of www.dolstra.nl hebben van die bouwpaketjes.
Eerste link is dood, tweede kan ik nix geen 2,4 Ghz spul vinden...
Op vrijdag 11 januari 2002 22:08 schreef een_naam het volgende:
Binnen 1 dag staan ze met een peilauto voor je deur :( .

Trouwens een 2gHz zendertje bouw je niet zomaar, ik heb aan een project voor 5,1Ghz voor 802.11a meegewerkt (aan het PHY gedeelte, Equalisatie van front end signaal) en dat front end RF gedeelte was geen kattepis (begreep ik van RF collega's) , 802.11a is wel een stuk gecompliceerder dan 11b (802.11a OFDM waarbij meerdere carriers tegelijk worden gebruikt en nog veel meer verschillen, veel hogere eisen aan front end etc) maar dan nog je kan er zo een stel researchers tegenaan gooien die +/- 5 maanden bezig zijn. Als jou dit lukt raad ik je aan bij philips te gaan solliciteren en een vorstelijk salaris te eisen, ik weet zeker dat je dat nog krijgt ook (mits je met je zendertje op de proppen kan komen en de werking kan verklaren) :) .

suc6
Wel meer mensen hebben gedaan, dus ik denk niet dat je er een professor voor hoeft te zijn...

• RvV

RvV

Op zaterdag 12 januari 2002 08:38 schreef ---X2--- het volgende:

Eerste link is dood, tweede kan ik nix geen 2,4 Ghz spul vinden...
[..]
www.barendh.com moest het zijn. En bij de 2e moet je bij "zend- en luisteramateur" kijken, dan bouwpaketten.

Y'24

Pagina: 1