Wat te doen met een 8088

Pagina: 1
Acties:

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

Topicstarter
Ik heb hier nog een 8088 staan, heb ik netjes bewaard en hij doet het nog..
maar hij begint een beetje in de weg staan en was van plan om em maar ergens in een duisterhoekje te pleuren waarna ik em weer terug kan vinden over 10 jaar waarna ik me weer hetzelfde kan afvragen ..

Wat moet ik er eigenlijk nog mee ?

McFraGG de gekste !!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weinig zinnigs, maar leuk idee: mod de case tot ATX, gooi er een Duron ofzo in en kijk hoe jouw XT opeens kan Counterstriken.
Wat met een 8088 zelf te doen... hardwarematig OCen oefenen (kristal vervangen met snellere etc)- misschien gebruiken om een of ander extern project aan te sturen. Maar praktisch gezien is er niets wat je hier beter mee zou kunnen dan met een nieuwere PC (zoals een 486 ofzo)

Oslik blyat! Oslik!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Wok

Dakloos...

Ik zit dan met hetzelfde 'probleem'. Ik heb hier ook nog een XT staan die nog 100% werkt. Er staat zelfs WP 5.1 op :P.

Iets nuttigs kun je er volgens mij niet meer mee doen. Ik doe hem in ieder geval niet weg, omdat het voor mij een stukje nostalgie is. Ik ben opgegroeid met zo'n XT voor m'n neus, dus ik vind het nog veel te leuk om weer zo'n geval op m'n kamer te hebben staan.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

misschien een beetje raar maar de 8088 en 8086 zijn de eerste pc's die voor consument waren bedoelt
8088 had een 16 bits databus en de 8086 had een 8 bits databus.
voor sommige studenten die hier les in krijgen de werking van een volledige pc en de processors en geheugen zijn dat soort computers goed les materiaal.
omdat inside je alles duidelijk kunt aanwijzen zoals pic,geheugen,processor,cmos,bios enz.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Wok

Dakloos...

Op vrijdag 11 januari 2002 01:27 schreef rambo-2001 het volgende:
misschien een beetje raar maar de 8088 en 8086 zijn de eerste pc's die voor consument waren bedoelt
voor sommige studenten die hier les in krijgen de werking van een volledige pc en de processors en geheugen zijn dat soort computers goed les materiaal.
omdat inside je alles duidelijk kunt aanwijzen zoals pic,geheugen,processor,cmos,bios enz.
Ik heb inderdaad les gehad in de architectuur van de PC. Alleen gebruikten wij daarvoor geen 8088's, maar afgetrapte 486's en Pentiums. Wel lachen, die lessen. :) Nog nooit zo makkelijk mijn studiepunten behaald. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47

talin

ES-MA

heey daar heb ik er ook nog 2 van !

en een 8082 !

wil er een routertje van maken .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 01:49 schreef talin het volgende:

en een 8082 !

LOL

neem dan op z'n minst een 386, daar werkt FreeSCO tenminste fatsoenlijk op

Verwijderd

8082?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Leg een nullmodem tussen jouw pc en die xt, laat op die xt een terminal proggie draaien en stuur over de seriele poort zooi die jij op het scherm wil laten zien.

Ik had er een chatbox op draaien, best grappig chatten op een xt :)

Je kunt er ook een klok van maken, ik heb daar een dingetje voor gemaakt in qbasic :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

nibbles natuurlijk...

zijn nog een hoop flauwe spelletjes voor een XT te vinden hoor.

En natuurlijk de CPU door een VIC (als ik me niet vergis) vervangen :)

Verwijderd

Nibbles was cool. Weet iemand waar dat nog te dllen is?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Hier vindt je nibbles, en zelfs basic nog erbij. :)

http://www.fortunecity.com/skyscraper/easter/923/

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

thnks!

</edit>
Dat is niet degene die ik bedoelde. Ik bedoelde Nibbly. Ja, dat is het... ja sorry hoor het is alweer een aantal jaar geleden :)
<edit>

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 01:27 schreef rambo-2001 het volgende:
Andersom dus |:( ( http://www.intel.com/intel/intelis/museum/exhibit/hist_micro/hof/tspecs.htm )

Verwijderd

foutje, verkeerde knop

Verwijderd

Heb je al een museum in de buurt geprobeerd?? Veel meer kun je er nie mee, of je moet houden van 16 kleuren max:)

Verwijderd

Is het een originele IBM? welk model? Misschien kom ik hem wel ophalen.

Verwijderd

DiE goeie (STaBiELE!!!) oude tijd!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 11 januari 2002 02:37 schreef hezik het volgende:
nibbles natuurlijk...

zijn nog een hoop flauwe spelletjes voor een XT te vinden hoor.

En natuurlijk de CPU door een VIC (als ik me niet vergis) vervangen :)
Door een VC20 (van NEC)- een Vic was een erg oude (Commodore?) thuiscomputer, de de Vic20.

Maar idd als je een terminal kunt/wilt draaien geeft dat de meeste mogelijkheden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hmm, een 8088 staat hiet ook nog op mijn hok. Dat is een Commodore PC20-III wel met een 20mb harde schijf en zijn originele Hercules monitor (niet ingebrand). Op de schijf is nog geen enkele badsector te vinden, en het ding is nu 18 jaar oud. En het leukste is dat hij beter draait qua crashes dan de nieuwste machine die er op de markt is. *D

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 01:49 schreef talin het volgende:

en een 8082 !

8082?? Ik heb een kleine processorverzameling (just for fun) maar een 8082 ken ik niet. Wel een 80286, als je die bijv. bedoelt.

Heb wel eens een 80286 met een 10 mb harddisk gehad. Onder DOS effen defragmenteren. Zonder telkens opnieuw te moeten beginnen en ze was nog klaar ook binnen 1 1/2 minuut.

Tegenwoordig mag je al blij zijn dat defragmenteren klaar is na 2 uur.

• JsB
  • Niet online

JsB

He leuk ik had vroeger ook een 8088 en daar speelde ik altijd luisure suit larry in the land of the lounge lizards op. lekker sfeervol, de graphics waren helemaal oranje :)

Verwijderd

Lol ik moet voor eindproject een simulatie van een 8086 pc bouwen in java! Lol!!

• sebastius
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat te doen met een XT?

XENON 2 spelen natuurlijk!

Met die vette speaker! En die prachtige oranje graphics (kan ook op een moderne AMD 1100 Mhz met VGA hoor).

Ik ken het deuntje NOG uit mijn hoofd. Je wil niet weten hoe lang en vaak ik dat gespeeld heb.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

[topic=375217/1/100]

Need I say more?
Jij kan er echt niets meer mee, maar zij kunnen er vast nog wel commander keen ofzo op spelen :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zondag 13 januari 2002 01:20 schreef Illusion het volgende:
[topic=375217/1/100]

Need I say more?
Jij kan er echt niets meer mee, maar zij kunnen er vast nog wel commander keen ofzo op spelen :)
Dat draait dus niet volgens mij, maar je kunt er wel heel mooi grand prix circuit en space invaders op spelen :D :D :D

edit:

Dit begint best wel een loos topic te worden eigenlijk, maargoed volgens mij is mijn mooie oplossing om dus via een null modem kabel zooi op het scherm te laten verschijnen toch de leukste >:)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 20:45 schreef suppa het volgende:
Lol ik moet voor eindproject een simulatie van een 8086 pc bouwen in java! Lol!!
jesus, ik zou eecht niet weten hoe zoeiets werkt en waar je er aan moet beginnen. best moeilijk niet
?

Verwijderd

hehehe Nibbles speel ik nu op mijn Grafische Rekenmachine >:) moet wat hebben onder de lessen >:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Op vrijdag 11 januari 2002 09:28 schreef marvman het volgende:
Heb je al een museum in de buurt geprobeerd?? Veel meer kun je er nie mee, of je moet houden van 16 kleuren max:)
Kleuren??? Waar???

Dat ding heeft waarschijnlijk of oranje, groen of zwart-wit beeld... Hercules

en als je een hele stoere hebt, misschien wel wat meer kleurtjes.. ( CGA )

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 13 januari 2002 22:34 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Kleuren??? Waar???

Dat ding heeft waarschijnlijk of oranje, groen of zwart-wit beeld... Hercules

en als je een hele stoere hebt, misschien wel wat meer kleurtjes.. ( CGA )
Dat hangt nou net af van je videokaart- niets houdt je tegen om er een VGA kaart op te zetten - je moet er alleen eentje vinden die in 8b ISA wil ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 21:52 schreef sebastius het volgende:
Wat te doen met een XT?

XENON 2 spelen natuurlijk!

Met die vette speaker! En die prachtige oranje graphics (kan ook op een moderne AMD 1100 Mhz met VGA hoor).

Ik ken het deuntje NOG uit mijn hoofd. Je wil niet weten hoe lang en vaak ik dat gespeeld heb.
w0000t! lekker bizarre lasers en drones kopen :P

wat dacht je van Commander Keen? of Paratrooper?
Airborne Ranger? Thexder? jieeehaaa! ik ga mijn 8086 weer
uit de kast halen!

Laser XT/3, 8086 10 MHz, AutoEGA4+, 20mb Seagate, 3,5", 5,25" en 640kb RAM! Philips PRO cm053 EGA monitor :P

He - le - maal fantastisch!

Larry, PQ, SQ enz enz SIERRA RULES THE WORLD!
Pagina: 1