60 GB in oude pc: windows faalt?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 16:18
Hah, mijn eerste bericht hier. Gelijk problemen.

We hebben een oude P100 machine die bedoelt is om onze mp3's op te slaan in het netwerk. Er zit een AOpen AP53/AX53 moederbord in.

Die is natuurlijk begrenst tot 8,4 GB. Dat was geen probleem: we hadden er een 20 GB Maxtor in gedaan, en dat ging allemaal prima. Windows 95 erop, sharen, en klaar.

Nu is die schijf echter bijna vol. Dus heb ik er een 60 GB harddisk bijgekocht. En toen begon de ellende.

Door middel van het programmaatje Max Blast II, van maxtor.com, heb ik de benodigde bootloader geinstallerd. Die overigens zonder pardon over de oude bootloader heen ging.

Gelukkig geen gegevens verloren, maar wel een Windows. Die start namelijk niet meer op! Alleen nog in de veilige modus.

Onder DOS (met een bootfloppy, of F8 tijdens het booten), geeft hij gewoon goede getallen aan, en zijn de bestanden te benaderen.

In veilige modus van windows zijn de bestanden ook gewoon te benaderen.

Maar als ik Windows normaal wil opstarten, dan hangt hij. En goed ook.

Windows 95SR2 en 98 SE geprobeert, beide zonder succes. Als ik de 60 GB harddisk afkoppel, start Windows wel gewoon door.

Op internet heb ik her en der al gelezen over een 32 GB grens, maar hier kan ik ook niet wijs uit worden. Ik heb nu de harddisk opgedeelt in twee partities van ongeveer 29 GB, maar dit wil ook niet helpen.

Hopelijk is het verhaal nu niet te lang zodat iedereen afhaakt, maar ik wilde het goed en duidelijk vertellen. Alvast zeer bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Roland.

P.S. Is een nieuwe IDE controller een oplossing? Wat kost zo'n ding ongeveer? Herkent ie dan meteen de 60 GB's of hebben losse ide controllers ook grenzen?

Koffie met thee is minder lekker.

Verwijderd

volgens mij moet je een bios update hebben....

• Rolandow
Dat heb ik ook al geprobeerd, zonder succes.

Misschien dat het iets te maken heeft met ATA100, wat gewoon niet wordt ondersteund? Zelfs de bios update is namelijk nog vrij oud, 1998 of 1997 geloof ik.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:24

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

32gb grens kan je niet zomaar oplossen met 2 partities onder die grens.

een nieuwe ide controller zal het probleem zeker oplossen en kost ongeveer 40,-

maar misschien kan je het ook aan de praat krijgen met programma's als maxplast e.d. het is mij echter nooit gelukt om een 60gb hd in een oude pc te krijgen en heb er maar gewoon een promise ide controller ingestopt.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 11 januari 2002 00:54 beschreef Rolandow zijn probleem
Hoe is de configuratie? Welke IDE connector? Master of slave? Hoe heb je hem in de "gewone" moederbord BIOS ingesteld? Wordt ie correct behandeld door MaxBlast? (cylinders/heads/sectors geheel conform de specs).

Die 32GB grens geldt alleen voor FAT32 schijven in Win2K. Aangezien je 9X hebt, moet dat helemaal geen invloed hebben.
P.S. Is een nieuwe IDE controller een oplossing? Wat kost zo'n ding ongeveer? Herkent ie dan meteen de 60 GB's of hebben losse ide controllers ook grenzen?
Dat kan inderdaad een oplossing zijn, check http://www.prijsindex.net voor de prijzen (kijk bij controllers) :) Ik beveel je persoonlijk de Promise Ultra100 aan: lekker prijsje, goede prestaties en goede driver ondersteuning van de fabrikant. Het moet de 60GB wel correct herkennen. Grenzen.. bij 138GB pas, dat is hier dus niet van toepassing :)

[edit]typo's[/edit]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je kunt ook nog proberen NT4 erop te zetten.. Die kan (voor zover ik heb kunnen merken) wel over die grenzen heen, spreekt de bios niet aan voor de hdd-detectie, en loopt ook nog wel op een P100..

• Rolandow
Cosmo: Maxblast werkt opzich prima. FDisk, MS-DOS en Windows in de veilige modus herkennen de schijf nu gewoon als zijnde 57 GB, en ik kan er ook gewoon bestanden op en af halen.

BalusC: Welke IDE connector? Nouja, het zit zo:

Primary master: 20 GB maxtor.
Secundairy master: 60 GB maxtor.
Secundairy slave: CD-ROM (maar die gaat er weer uit. Zonder CD-ROM werkt heet ook niet).

In het BIOS is hij gewoon ge-auto-detect. En dan komt hij dus op 8,2 GB. Dit was allemaal prima volgens het kleine papiertje wat ik bij de schijf kreeg.

Effe een controller voor 100 piek vind ik nog wel aardig duur, maar ik ben bang dat er niks anders opzit. Wat ik me dan wel afvraag, hoe stel ik die zooi in? Heb ik een soort bios op die ide controller? Of auto-detect hij gewoon?

Twynn: NT4 op een p100 met 16 MB ram lijkt me niet erg verstandig :).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien heb je per abuis de partitie op de 60GB geactiveerd. Alleen de eerste partitie op 20GB mag "actief" zijn (mbv FDISK). Probeer de 60GB leeg te halen en alleen een logische partitie te maken (geen primaire dus).

Wat betreft de controller, ja het heeft een eigen BIOS. Er wordt ook ge-autodetect :) Je hoeft daarmee verder weinig te doen.

• Rolandow
Hoe kan het dan dat hij wel gewoon in de veilige modus wil starten? En MS-DOS is ook geen probleem?

Pagina: 1