CPU Fan Mod

Pagina: 1
Acties:

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Vandaag heb ik mijn coolermaster standaard fan lichtjes gemod. Ik heb er een 20 ohms weerstandje tussen gezet, nu draait hij op 4300 RPM ipv. 5000, dus veel stiller, met maar 4 graden verlies 37° idle.

Het is een Tbird 750. Misschien is dit een idee voor mensen die hun PC iets stiller willen krijgen.

Ik heb het zo gedaan: Fan uitmeten, spaning, stroom. Verschil van uitgemeten spanning en gewenste spanning (is lager, omdat je lager toerental wenst). Dat verschil delen door Gemeten stroom, en voila je hebt de waarde van de weerstand die je ertussen moet plaatsen. De boel goed solderen, krimpkous errond, terug in PC zetten, en testen maar.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

Verwijderd

en de volgende keer een plaatje schieten,...

• Heerlijkedag
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier heeft een heuse Tweakert gesproken!
Goede actie joh! B-)
Hoe kom je SOIESO op het IDEE?? :?

Verwijderd

Eh...... Wat dacht je van potmetertjes ertussen?
Ik heb er nu een op mijn cpufan en morgen koop ik er ff een paar die ik tussen de voedingsfan/gpu fan en alle losse fans flikker.
Gaatjes boren in een frontpaneltje en je kunt ze ook nog eens bijstellen als het te heet c.q. te koud (<-lees: het mag stiller) word.
Was maar een ideetje |:(

• Profidiam
ik kan nog altijd een plaatje maken, maar de boel zit al dicht. Zal morgen eetje maken en uppen ok ?

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Mogen we asjeblieft een plaatje
of moetten we nu al zeggen dat we het mooi vinden

MOOI ZEG :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• Profidiam
Op vrijdag 11 januari 2002 00:10 schreef RolfLobker het volgende:
Ik heb er nu een op mijn cpufan en morgen koop ik er ff een paar die ik tussen de voedingsfan/gpu fan en alle losse fans flikker.
Gaatjes boren in een frontpaneltje en je kunt ze ook nog eens bijstellen als het te heet c.q. te koud (<-lees: het mag stiller) word.
Misschien had ik dit idd. beter gedaan, maar dan moet het wel netjes gebeuren, met de nodige connectors, zodat je niet je hele kast vol zooi hebt , en dat je gemakkelijk van koeler kan wisselen (of van mobo :P )

Je brengt me op een idee, bestaan er potmeters die variëren tussen 0 en 20 ohm ?

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:16
Op vrijdag 11 januari 2002 00:12 schreef Profidiam het volgende:

[..]

Misschien had ik dit idd. beter gedaan, maar dan moet het wel netjes gebeuren, met de nodige connectors, zodat je niet je hele kast vol zooi hebt , en dat je gemakkelijk van koeler kan wisselen (of van mobo :P )

Je brengt me op een idee, bestaan er potmeters die variëren tussen 0 en 20 ohm ?
Welkom in de wereld van de fanbus :7 (hint)

• Profidiam
Ik zal maar best eens alle vorige topics gaan lezen dan zeker ...

Mensen, bedankt, ik voel mij content ! Echt bedankt om mij op zoveel ideen te zetten . Alleen spijtig dat ik niet genoeg elektronica kan om al die superschema's te begrijpen. Ik had daarnet iets uitgedacht met een potmeter en daarover een weerstand (omdat 0-20 ohm potmeters blijkbaar niet bestaan). Maar toen ik zocht op fanbus, zag ik allerlei dingen die zoveel ingewikkeldere leken.

Anyway, bedankt.

<edit>Nu moet ik dus toch weer gaten boren in men nieuwe kast die ik zo lang mogelijk niet wou modden ...</edit>

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 00:10 schreef RolfLobker het volgende:
koop er wel 1 die een watt of 5 aankan anders brandt zo'n potmetertje gelijk door.

Verwijderd

hmm... was die herrie ook zat
60 mm fan vervangen door 80 mm - vastgemaakt met ijzerdraad (door bevestigingsgaatjes fan & achter de clips vd heatsink) en op 7 volt laten draaien > herrie--
xp1600 52C stressed - 21C kamertemp
wel een beetje warm, maar goede concessie voor het geluid
Pagina: 1