2 x Raid 0 (240 GB); Promise & Onboard Probs

Pagina: 1
Acties:

• Maartz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 13:04
Ik heb 2 x 60 GB Maxtor 7200 in Raid 0 op de onboard Promise FastTrak 100 Lite en 2 x 60 GB IBM 7200 in Raid 0 op een Promise FastTrak 100 TX2 PCI.
Nu heb ik het volgende probleem: Het installeren van Windows 2000 of Windows XP Pro lukt niet. Ik kan echter wel probleemloos Win 98 SE installeren. Zowel 2000 als XP loopt vast na het laden van de standaarddrivers (blijkft hangen op knipperende cursor).
Als ik 1 van de 2 raid-arrays ontkoppel installeert ie wel prima. Als ik die dan weer aankoppel geeft ie de melding ïnaccesseble bootdevice". Maakt niet uit of ik op de onboard raid-array of op de pci raid-array installeer.
De onboard raid-controller heeft IRQ 9 en de PCI raid-controller heeft IRQ 10. De PCI kaart heb ik nog van pci-slot verandert maar dat maakt niets uit.
Heb zowel nieuwere als oudere versies van de promise drivers geprobeerd.
Is er een oplossing of moet ik die 2 x IBM 60 GB + Promise PCI TX2 verkopen en er een 100 / 120 GB WD 7200 voor terugkopen?
Ik heb beide Arrays op dezelfde wijze pepartitioneerd, nl:
6 GB / 6 GB / 18 GB / 30 GB / 30 GB / 30 GB.
Mainboard is trouwens een Asus A7V266-E Raid.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 17:49
lijkt me een driver conflict
misschien dat je promise kaartjes het niet pikken
dat je probeert beide te installeren
probeer eerst eens met 1 raid controller :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Maartz
Heb ik geprobeerd. Zowel eerst Win 2000 op de Maxtor raid-array (onboard Promise) alswel eerst op de IBM raid-array (PCI Promise). Installeren gaat prima, maar op het moment dat ik de tweede array aansluit krijg ik weer de melding "inaccessible bootdevice" en start Win 2000 niet meer verder op.
Windows 98 SE installeert wel in een keer en beide Promise controllers worden goed herkent.
Windows XP (Pro) geeft dezelfde problemen als Win 2000
Windows ME :r is weer gelijk aan Windows 98 SE en installeert probleemloos.
Het verschil tussen 98 SE en 2000 is volgens mij dat 98 SE eerst installeert en dan pas om de Promise drivers vraagt en dat dit bij Windows 2000 precies andersom is.
Dacgt zelf in eerste instantie aan een IRQ-conflict, maar de 1 zit op 9 en de ander op 10.
Wat ik vreemd vind is dat ze beide afzonderlijk prima werken en dat de problemen pas ontstaan als ik beide raid-controllers tegelijkertijd installeer. |:(

• KaMiKaZe
omdat je dus waarschijnlijk een overlapping krijgt van de drivers, ik denk dat de enige oplossing is om een highpoint raidcontroller naast je promise te gebruiken

• Maartz
Waarom heeft Windows 2000 daar dan wel last van en Windows 98 SE niet? Andere Raidcontroller doe ik liever niet omdat beide Raid-arrays voor 3/4 vol staan.

• KaMiKaZe
de manier hoe de os=en in elkaar zitten, windows nt/2000/xp maken gebruik van een HAL en 9x niet

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Toch vermoed ik dat het probleem in de BIOS van de controllers ligt. W2K/XP weten zo niet van welke controller te booten. Waarschijnlijk kum je het alleen maar oplossen door in de mobo BIOS aan te geven dat ie moet booten van de on-board (standaard) IDE controller en daat een schijf aan te koppelen. Dan zal W2K en XP denk ik beide RAID kunnen vinden en gebruiken.

Of als een van de controllers zo ingesteld kan worden dat de BIOS niet tijden het booten moet worden geactiveerd is je probleem ook opgelost. Maar zo'n controller ben ik niet bij IDE RAID tegengekomen. Bij SCSI komt het wel voor dat je kunt opgeven dat de BIOS geactiveerd moet worden of niet bij het booten.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Maartz
Ik denk ook dat het in het bios van de controllers ligt. Als ik namelijk de onboard raid-controller uitschakel kan ik i.d.d. Windows XP installeren op de raid-array die op de PCI-raidcontroller hangt, als ik de pci-raidcontroller uitschakel dan kan ik Windows XP op de raid-array die op de onboard=controller hangt installeren.
De installatie van Windows verloopt dan vlekkeloos. Als ik de tweede array echter weer inschakelt dan wil Windows XP echter niet booten.

• Maartz
Moet de bios niet geactiveerd worden om de raid-array te activeren?

Verwijderd

ik had deze probs ook nadat ik mijn leadtek gf4 had geinstalleerd, een schitterende blinkende cursor linksboven was het resultaat. Wat ik gedaan had, is laden vanaf fail safe settings in bios en hierna werkte het weer.
Bij mij mag ik usb for mouse niet aanzetten, hoewel deze dan wel gewoon werkt.
Pagina: 1