[n00b]p100 laptopje met linux

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik heb een laptop (compaq armada 4120) die ik gebruik om een beetje text te verwerken, en andere office dingen, internet en mp3s.

Er staat nu windows 98 op, maar ik ben alle vastlopers zat. Ik wil na alle goede verhalen zelf linux wel eens gaan gebruiken, maar weet echt totaal niet waar ik moet beginnen. Ik heb hier gezocht, en op andere plaatsen wat rondgekeken, maar het meeste is echt heel moeilijk te begrijpen als je echt totaal linux-n00b bent. Ik heb dus m'n best gedaan om een beetje op de hoogte te komen, maar is niet helemaal gelukt. Vandaar mijn vraag: hoe begin ik in vredesnaam? welke distro is het meest geschikt bv, om mee te beginnen, slackware wordt vaak gezegd voor dit soort machines, of mandrake? en hoe moet ik dan beginnen, gewoon format c en dan de cd erin?

specs:
p100
32mb ram
700mb hd
1mb cirrus logic video
sb-compatible geluid
3com etherlink III 3C589C pcmcia kaartje
compaq 33k6 modem pcmcia kaartje

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Kijk eens op deze voor meer info.
Je begint met het selecteren van de distributie die je wilt en die je kunt draaien. Slackware moet zeker kunnen maar is lastiger te configgen, alhoewel je nic in D versie out of the box wordt gedetecteerd en geinstalleerd. Sound moet je al met het handje gaan doen. RedHat zou ik proberen als ik jou was en als dat kan draaien op je pc. KDE zou ik op een dergelijke machine afraden, Gnome is ook zwaar, maar er zijn veel meer alternatieven voor een grafische windowsmanager.
Alternatief: Mandrake, SuSE.
SM Alternatief: Slackware, Debian :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 00:30 schreef janjanjansen het volgende:
Kijk eens op deze voor meer info.
Je begint met het selecteren van de distributie die je wilt en die je kunt draaien. Slackware moet zeker kunnen maar is lastiger te configgen, alhoewel je nic in D versie out of the box wordt gedetecteerd en geinstalleerd. Sound moet je al met het handje gaan doen. RedHat zou ik proberen als ik jou was en als dat kan draaien op je pc. KDE zou ik op een dergelijke machine afraden, Gnome is ook zwaar, maar er zijn veel meer alternatieven voor een grafische windowsmanager.
Alternatief: Mandrake, SuSE.
SM Alternatief: Slackware, Debian :)
ehm, windowsmanager :? zoals ik al zei ben ik dus echt een n00b met linux. Even om het voor mij begrijpelijk te maken allemaal: linux is te vergelijken met DOS, en een windowsmanager is dan windows 3.11?

hoe werkt t met partitioneren en formateren?

Verwijderd

Tijd om eens wat documenten te lezen lijkt me. Kijk eens in de FAQ voor een paar goede startpunten. Slackware zal ik je dan nogmaals afraden, RedHat of Mandrake leidt je langs zaken als partitioneren en formatteren. Je kunt idd een vergelijking maken met Dos en Win3.11, er zijn echter heel veel windowsmanagers, de ene heel zwaar en ongeschikt voor je machine, een ander weer licht en snel.

[topic=163843/1/50]

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 00:52 schreef janjanjansen het volgende:
Tijd om eens wat documenten te lezen lijkt me. Kijk eens in de FAQ voor een paar goede startpunten. Slackware zal ik je dan nogmaals afraden, RedHat of Mandrake leidt je langs zaken als partitioneren en formatteren. Je kunt idd een vergelijking maken met Dos en Win3.11, er zijn echter heel veel windowsmanagers, de ene heel zwaar en ongeschikt voor je machine, een ander weer licht en snel.

[topic=163843/1/50]
faq heb ik gelezen, en nog wel wat meer. het is alleen heel erg moeilijk om dit soort dingen te begrijpen, ik heb pas net geleerd wat een windowsmanager is, en in de stukken die ik probeer te lezen worden dat soort termen gebruikt zonder verdere uitleg, waardoor ik de hele text maar half snap.

Verder heb ik dit topic ook gestart om te vragen hoe het zit met laptop-specifieke linux kwesties. Voor zover ik gelezen heb werkt power managment altijd wel goed, maar de infraroodpoort kan problemen geven, of pcmciaslots/kaarten. Veel lectuur is ook verouderd, zeg van een paar jaar geleden (toen deze laptop nog nieuw was), waardoor ik nog steeds niet weet of een probleem nog steeds bestaat doordat linux zich wel aanpast.

Verwijderd

Haal een doos met een handleiding in de winkel. RedHat, SuSE of Mandrake of zo. Heb je alle cd's en de bijbehorende documentatie die voor die distro van toepassing is. Oude hardware wordt meestal wel goed ondersteund door de diverse Linux distro's. RedHat e.d. hebben ook hardware compability lijsten op hun site staan.

Verwijderd

Zeker voor een SuSE gaan... is zeer gebruiksvriendelijk en installeert zelf makkelijker dan windows. Je specs zijn wat aan de lage kant dus je zal niet alles vlotjes kunnen draaien... hou er rekening mee...

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 01:05 schreef janjanjansen het volgende:
Haal een doos met een handleiding in de winkel.
check m'n profile. student. need i say more?

lijkt me een beetje vaag als ik alle windows versies gratis thuis heb liggen maar wel ga betalen voor linux ;)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Lijkt me niet :)..

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Op vrijdag 11 januari 2002 00:45 schreef joostb het volgende:

linux is te vergelijken met DOS, en een windowsmanager is dan windows 3.11?
Is dit nou een flame of geen flame?

O, O, O, O.... :'(
No offence to you, 't is je vergeven.
In deze analogie kan ik ook zeggen: "Windows is een veredelde Atari bak" (Met -terechte- excuses aan alle Atari fans)

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Op vrijdag 11 januari 2002 01:55 schreef joostb het volgende:
check m'n profile. student. need i say more?
Nou vind ik gewoon dat je aan het stangen bent.
Wil je nou WEL Linux/*nix leren of niet?

Als je't echt wil weten dat ga je naar http://linuxdoc.org (of op Google zoeken ofzo)
en lees je de documenten aldaar. Gratis en voor niks.
Ik ben met de Linux Systems Administrator's Guide van Lars Wirzenius begonnen uit nieuwsgierigheid 2 MAANDEN eer ik besloten had om uberhaupt Linux te proberen.
Op m'n kamer de PDF volledig uitgeprint.
En je HBO/WO/whatever-instelling zal ongetwijfeld documentatie hebben in de bieb.

No brain, no gain.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gaan voor Mandrake Linux 8.1. Ik heb al SuSe 7.0 en Redhat 6.1 geprobeerd en ik moet toch zeggen dat Mandrake echt de makkelijkste en gebruikervriendelijkste is. Ik raad je dus sterk aan deze distributie te gebruiken. Ik heb hem al op een P120 met 32Mb RAM draaiend gekregen.

Je hebt hiervoor de ISO images voor i586 nodig. Het zijn er in totaal 3: 2 installatie CD's en 1 externe applicatie CD.
Je kunt de ISO images downloaden via diverse ftp-sites die je kunt vinden op:

http://www.linux-mandrake.com/en/ftp.php3

Deze gewoon branden met Nero en je bootable CD is gereed. Gewoon opstarten vanaf CD-Rom en installeren maar. Alles wijst voor zich alles heel makkelijk. Als je met het branden zit, lees dan de README file in de ftp directory daar staat alles in over het branden van de images.

Voor documentatie over Mandrake 8.1:

http://www.linux-mandrake.com/en/fdoc.php3

Moet je wel de goeie manual nog effe uitkiezen, en verder wijst alles voor zich.

Heel veel succes en enjoy!!

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 11:59 schreef dankilledmary het volgende:
Ik zou als ik jou was gaan voor Mandrake Linux 8.1. Ik heb al SuSe 7.0 en Redhat 6.1 geprobeerd en ik moet toch zeggen dat Mandrake echt de makkelijkste en gebruikervriendelijkste is. Ik raad je dus sterk aan deze distributie te gebruiken. Ik heb hem al op een P120 met 32Mb RAM draaiend gekregen.

Je hebt hiervoor de ISO images voor i586 nodig. Het zijn er in totaal 3: 2 installatie CD's en 1 externe applicatie CD.
Je kunt de ISO images downloaden via diverse ftp-sites die je kunt vinden op:

http://www.linux-mandrake.com/en/ftp.php3

Deze gewoon branden met Nero en je bootable CD is gereed. Gewoon opstarten vanaf CD-Rom en installeren maar. Alles wijst voor zich alles heel makkelijk. Als je met het branden zit, lees dan de README file in de ftp directory daar staat alles in over het branden van de images.

Voor documentatie over Mandrake 8.1:

http://www.linux-mandrake.com/en/fdoc.php3

Moet je wel de goeie manual nog effe uitkiezen, en verder wijst alles voor zich.

Heel veel succes en enjoy!!
ik heb al gezien dat de universiteit utrecht mandrake 8.1 op een ftp heeft staan, dat zal wel de snelste zijn aangezien ik internet via de uu.

Ik vraag me alleen af waarom ik 3 cds moet hebben als er maar 1 cd op de harde schijf past van het laptopje... nou ja, ik zal wel ff kijken...
overigens kan ik met mijn laptop niet booten van cd volgens mij, maar daar kom ik denk ik wel uit.

verder heb ik nog een paar linux howtos gelezen en begin ik het wel steeds meer te snappen.

Mijn vraag over hoe het zit met zaken als pcmcia en infraroodpoort zijn echter nog steeds niet beantwoord.

de vergelijking met win 3.11 was absoluut niet als flame bedoeld hoor! het is het zelfde idee, alleen in de praktijk werkt windows niet goed, en ik hoop linux wel...

nog een vraag over wat ik gelezen heb over partities: ik begrijp niet helemaal waarom ik meerdere partities aan moet maken, er wordt een swappartitie aangeraden, maar waarom?

Pagina: 1