Toon posts:

Welk Processor en Moederbord voor Newbie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een huis- tuin en keuken computergebruiker maar wil wel enige invloed kunnen uitoefenen bij de aanschaf van m'n computer. Wat is een goede combinatie van moederbord en processor voor een gewone computer?
(hoe voeg je zo'n plaatje in die onder deze berichtjes staan)

Verwijderd

Tja, hangt er natuurlijk ook vanaf wat jij wilt uitgeven aan een PCtjes.

Onder huis,tuin en keuken versta ik dat je er op moet kunnen Internetten, Office en wat spelletjes.

Als je niet te duur uit wilt wezen, zou je het volgende kunnen nemen.

MSI K7T Turbo2 KT133
AMD Thunderbird 900
MSI GForce MX
20/40 Gig HD
Standaard 17Inch Monitor
Creative SB live player.
Nog wat toebehoren er bij zoals muisie en toetsenbordje :)

Kom je rond de 900 tot 1000 Euro's.

Verwijderd

ik kan me bij de voorgaande opmerking aansluiten
je kan natuurlijk ook nog eens kijken wat je kwijt bent voor een intel pc'tje
pIII 800 ofzo, is een erg leuke instapper en niet te duur

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
PARDON? 900 tot 1000 Euro's? hehe meneer shopped bij de dixons? :+ 1000 euro = 2200 nlg, beeetje prijzig vind je ook niet? :)

PS: zoek je een goed tot zeer goed performend mobo voor laag bedrag is de ECS K7S5A meer wat, 179 nlg in pricewatch (weet de € prijs nog niet nee :) ) Dan hou je weer wat meer over voor andere leukigheidjes :D

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
athlon 900 is bijna niet meer te krijgen.. kun je beter een duron1000 nemen (voor huis/tuin/keuken gebruik goed genoeg :P ). En op het moederbord zit al onboard sound dus die SB live kun je ook achterwege laten (scheelt weer €45 *D )

maar wil je ook spellen etc. spelen? Dat kan natuurlijk wel met zo'n 'simpel' systeempje.. maar als je echt vaak speelt word je veeleisender en kun je beter meteen een Geforce2TI en een athlon XP nemen.. wordt het uiteraard wel wat duurder van..

[edit] (ruime) Schatting:

ECS K7S5a - 200 piek
kast - 100 piek
Duron 1000 - 200 piek
256MB DDR - 200 piek
HD 40GB - 300 piek
Geforce 2TI - 340 piek
17inch mon. - 500 piek
muis/toetsenbord - 50 piek
floppendrive - 50 piek

als ik nix vergeten ben komt dat op zo'n 1900 Guldens. Heb je een perfect systeem met goede performance :) Evt. kun je nog een Athlon XP ipv. de Duron nemen.
[edit2]Ben CD/DVD en vast nog wat vergeten, maar al met al heb je voor zo'n 2200 piek een zeer goed systeem.

• rvanlooijen
Op donderdag 10 januari 2002 23:54 schreef YouSuk het volgende:
ik kan me bij de voorgaande opmerking aansluiten
je kan natuurlijk ook nog eens kijken wat je kwijt bent voor een intel pc'tje
pIII 800 ofzo, is een erg leuke instapper en niet te duur
Wil je een low-budget intel kom je toch eerder op een celly... zie alleen het nut niet helemaal eerlijk gezegd (ja ok laten we die discussie buiten beschouwing laten even ;) ) Kan je beter voor een duron gaan met zo'n ecs bord en desnoods nog sd-ram, kan ook nog ddr in dat bordje dus je kan nog overstappen na een tijdje ook.

Niwre: kan je ons eventueel meer inlichten over het beschikbare budget? (of iig wat je er aan uit wil geven ;) )
Je kan me eventueel ook via ICQ/msn/mail contacten dan stellen we gewoon zelf wat samen.

• DirtyHennessy
  • Laatst online: 31-07 19:51
liever ddr :9 .. sd ram is beetje passé en niet echt snel meer zet er liever ddr in is nog goedkoop ook :D sd ram is fokking duur geworden :?
[edit]
mobo's met sd ram banken en ddr ram banken op 1 bord presteren zeer matig in benches dus liever het 1 of het ander.

• rvanlooijen
Op donderdag 10 januari 2002 23:58 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
liever ddr :9 .. sd ram is beetje passé en niet echt snel meer zet er liever ddr in is nog goedkoop ook :D sd ram is fokking duur geworden :?
Sja tuurlijk liever DDR, maar stel je heb nog wat pc100/133 liggen ofzo, of kan je er goedkoop aan komen, i mean dan draait ie tenminste :) Hangt natuurlijk geheel van z'n budget af...

Ik hoop dat de topicstarter hierover zsm wat meer info over kan verschaffen...

Verwijderd

- AMD Duron 1000
- PC Chips M810LMR moederbord (VGA, sound en modem on board)
- 256 MB (bijvoorbeeld Dane Elec of Apacer) geheugen
- AOpen CD rom (50 speed ofzo)
- 40 GB (7200 of 5400 rpm) Maxtor schijf
- AOpen kast
- Evt. een Lite on 16 speed brander

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een beeldscherm en een modem. Voor de rest wil ik best wel iets uitgeven maar niet peperduur. Ik wil er windows XP opdraaien (vraag me niet waarom) er hoeft geen dure geluidskaart in en er worden ook geen zware spellen mee gespeeld. Gewoon wat internetten, office en hij moet gewoon betrouwbaar zijn en net niet zo dat ik over een jaar spijt heb dat ik net niet iets beters heb gekocht. Wat een wensen zeg, bedankt voor het meedenken

• Palomar
  • Niet online
wat is dan ong. je budget?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 00:02 schreef linus-1 het volgende:
- AMD Duron 1000
- PC Chips M810LMR moederbord (VGA, sound en modem on board)
- 256 MB (bijvoorbeeld Dane Elec of Apacer) geheugen
- AOpen CD rom (50 speed ofzo)
- 40 GB (7200 of 5400 rpm) Maxtor schijf
- AOpen kast
- Evt. een Lite on 16 speed brander
= onder de € 500.- zonder brander en toch allemaal kwaliteits spul. Voor de brander € 100.- erbij.

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 00:15 schreef linus-1 het volgende:

[..]

= onder de € 500.- zonder brander en toch allemaal kwaliteits spul. Voor de brander € 100.- erbij.
ik zou nog wel een geforce 2MX (desnoods de mx200, liever de mx400) erbij kopen.. onboard vga is vaak erg bagger (of je moet perse GEEN spellen willen spelen.. ;) )

• rvanlooijen
Op vrijdag 11 januari 2002 00:15 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Even je eigen aanprijze he? ;) >:) Ik plaats overigens enige vraagtekens bij de Aopen lanceer loopwerken ook ook PC Chips heeft een niet al te goede (eerder :r reputatie)
En nee zeg nou niet ECS = PC Chips, voor ECS is PC Chips in NL alleen de distributeur :)

Overigens is die AOpen kast ook niet echt een vereiste. Een dergelijk systeem zal niet voor OC'en bedoeld zijn en zal zich met een beetje koeler net zo goed thuisvoelen in een kastje van 100 NLG (ja sorry weer nlg |:( ) Let wel: er moet zeker een 300 watt voeding in zitten, 350 of hoger is natuurlijk mooi meegenomen ;)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 00:20 schreef caesartje het volgende:

[..]

Even je eigen aanprijze he? ;) >:) Ik plaats overigens enige vraagtekens bij de Aopen lanceer loopwerken ook ook PC Chips heeft een niet al te goede (eerder :r reputatie)
En nee zeg nou niet ECS = PC Chips, voor ECS is PC Chips in NL alleen de distributeur :)

Overigens is die AOpen kast ook niet echt een vereiste. Een dergelijk systeem zal niet voor OC'en bedoeld zijn en zal zich met een beetje koeler net zo goed thuisvoelen in een kastje van 100 NLG (ja sorry weer nlg |:( ) Let wel: er moet zeker een 300 watt voeding in zitten, 350 of hoger is natuurlijk mooi meegenomen ;)
- Waar prijs ik mezelf aan ???
- AOpen draait al jaren prima hier.
- PC Chips heeft last van zijn vroegere (terecht) slechte reputatie en maakt tegenwoordig prima budget bordjes (als je je er eens in zou verdiepen).
- ECS = PC Chips waar heb ik dit beweert ???
- Tja en die kast is het enige punt waar we over kunnen discussiëren. Die zou goedkoper kunnen ja, maar het oog wil ook wat en ze hebben leuke / goede kasten en zoveel meer als € 45.- kosten ze ook niet.
Maar even een vraagje. Waarom val je me eigenlijk zo aan. Ik probeer gewoon een positieve (belangeloze) bijdrage te leveren en dan probeer je me zo af te zeiken. Reageer hier eens op en onderbouw het eens zou ik zeggen.

• rvanlooijen
Ok hier is me lijsie dan :+ :

ECS K7S5A SiS735 € 79.00
AMD Duron 1Ghz € 79.90
256 MB DIMM DDR-RAM/266 PC2100, 184pin € 91.90
Maxtor 7200 RPM 20GB € 111.18
Acer 52X CD-Rom € 35.90
GeForce 2 GTS-T200 64MB DDR Bulk € 130.90
Coolmaster AMD K7 tot 1,8GHz € 13.16
Codegen Midi-Tower CG Wave 300Watt € 44.92

Totaal: € 586.86

Geloof me, voor die prijs zeker niet slecht :D

PS; even uitgezocht voor je op http://www.gistron.com

Edit: linkje gefixed, .nl moest .com zijn :)
Het gaat hier overigens om OEM geheugen en een Powercolor GF2GTS kaart.
Edit2: OMG kast vergeten |:( even bijgeteld/gezet :)

Goedkoper kan, dat is waar, maar het kleine prijsverschil is in dit geval een groot performance verschil waard.

• rvanlooijen
Op vrijdag 11 januari 2002 00:30 schreef linus-1 het volgende:

[..]
<het hele puntenlijstje ;)>
Ten eerste sorry het was niet persoonlijk bedoeld ofzo :) , en sja, waarom ik je zo afzeik, was niet zo bedoeld, meer m'n eigen intrepetatie op bepaalde dingen... Had ik even mogen vermelden, ok :) was iig niet boos bedoeld ofzo, excuses...

Om toch even in te haken (vat nou niet persoonlijk op btw, ik zal even mijn reactie wat verder onderbouwen :) )

1. Met jezelf aanprijzen, verwees ik naar de reactie op je eigen voorstel "= onder de € 500.- zonder brander en toch allemaal kwaliteits spul. Voor de brander € 100.- erbij." Let hier vooral op de " ;) ".

2. Aopen Cd-r's zijn nogal slecht in het nieuws geweest mbt gammele loopwerken die (in de 50x/52x serie) nog wel eens de neiging hadden cd's al versplinterd te lanceren om het vervolgens zelf ook te begeven. Dan speel ik het liever op safe, aangezien de prijs van de AOpen spelers nou ook niet echt dat je zegt goedkoper is.

3. ECS-PC Chips heb je idd _niet_ beweert maar ik weet dat bepaalde mensen dit met elkaar assosieren, vandaar deze (alvast) verdediging, ook niet speciaal op jouw gericht. Ik heb overigens altijd een open geest voor merken en hardware, ECS verraste mij ook aangenaam pas recent met de K7VZA en de K7S5A, en nu (in wat mindere mate) met de K7S6A.

4. Kast: sja dat zal hij zelf moeten weten, OC'en is nvt nu dus zo veel airflow hoeft er niet te zijn. Wat het oog betreft: sja das zn persoonlijke mening moet ie zelf wete :) Zolang er maar een 300 watt voeding of hoger in zit anders kan ik de volgende post alweer raden ;)

Nogmaals: mijn bedoeling was in het geheel niet jouw persoonlijk aan te vallen ofzo, mijn excuses.

• Palomar
  • Niet online
ik zou wel een duurdere kast (aopen ofzo) kopen als je het systeem zelf in elkaar gaat zetten.. een kwalitatief goede kast werkt echt stukken prettiger (past beter, je hoeft geen stukken metaal zelf weg te breken etc.) Maar ik neem aan dat Niwre de pc laat bouwen dus hoef je met bovenstaande punten geen rekening te houden.. je moet maar kijken welke kast je er het mooist uit vindt zien (als keuze hebt.. vaak hebben winkels maar 1 standaardmodel kast)

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik laat dit topic nog even open, zitten wel wat informatieve reacties tussen :).

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 00:42 schreef caesartje het volgende:

[..]

Ten eerste sorry het was niet persoonlijk bedoeld ofzo :) , en sja, waarom ik je zo afzeik, was niet zo bedoeld, meer m'n eigen intrepetatie op bepaalde dingen... Had ik even mogen vermelden, ok :) was iig niet boos bedoeld ofzo, excuses...

Om toch even in te haken (vat nou niet persoonlijk op btw, ik zal even mijn reactie wat verder onderbouwen :) )

1. Met jezelf aanprijzen, verwees ik naar de reactie op je eigen voorstel "= onder de € 500.- zonder brander en toch allemaal kwaliteits spul. Voor de brander € 100.- erbij." Let hier vooral op de " ;) ".

2. Aopen Cd-r's zijn nogal slecht in het nieuws geweest mbt gammele loopwerken die (in de 50x/52x serie) nog wel eens de neiging hadden cd's al versplinterd te lanceren om het vervolgens zelf ook te begeven. Dan speel ik het liever op safe, aangezien de prijs van de AOpen spelers nou ook niet echt dat je zegt goedkoper is.

3. ECS-PC Chips heb je idd _niet_ beweert maar ik weet dat bepaalde mensen dit met elkaar assosieren, vandaar deze (alvast) verdediging, ook niet speciaal op jouw gericht. Ik heb overigens altijd een open geest voor merken en hardware, ECS verraste mij ook aangenaam pas recent met de K7VZA en de K7S5A, en nu (in wat mindere mate) met de K7S6A.

4. Kast: sja dat zal hij zelf moeten weten, OC'en is nvt nu dus zo veel airflow hoeft er niet te zijn. Wat het oog betreft: sja das zn persoonlijke mening moet ie zelf wete :) Zolang er maar een 300 watt voeding of hoger in zit anders kan ik de volgende post alweer raden ;)

Nogmaals: mijn bedoeling was in het geheel niet jouw persoonlijk aan te vallen ofzo, mijn excuses.
Owkeej.
Excuses aanvaard. Misschien een beetje heftig gereageerd maar met een oorzaak. Sommige mensen (niet jij, nogmaals excuses aanvaard) hier bij tweakers menen zeer denigrerend te moeten doen als een groentje (zoals ik) zich in een discussie mengt en er een positieve bijdrage aan probeert te leveren iets in de trend van "search gebruiken" of "slotje !!". We zitten hier voor de lol met mekaar en het liefst ervaringen uit te wisselen. Sommige (let wel sommige) ervaren gasten hoeven niet zo nodig en zijn soms te lamlendig om je een duidelijk antwoord te geven. Vandaar misschien een beetje frustie van mij. Ik wil echter de mensen niet vergeten die wel prima de moeite nemen om je bij problemen te helpen.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

Wok

Dakloos...

Op vrijdag 11 januari 2002 00:54 schreef rick_h het volgende:
ik zou wel een duurdere kast (aopen ofzo) kopen als je het systeem zelf in elkaar gaat zetten.. een kwalitatief goede kast werkt echt stukken prettiger (past beter, je hoeft geen stukken metaal zelf weg te breken etc.) Maar ik neem aan dat Niwre de pc laat bouwen dus hoef je met bovenstaande punten geen rekening te houden.. je moet maar kijken welke kast je er het mooist uit vindt zien (als keuze hebt.. vaak hebben winkels maar 1 standaardmodel kast)
Metaal wegbreken in een goedkopere kast? :? Wat voor kast heb je dan in je vingers gehad? Ik werk alleen maar met low-budget kasten en ik heb nog nooit problemen gehad met het inbouwen van de harde waren.

Daarbij één kanttekening. Ik heb ooit een NoRRod-miditower gekocht (standaard met 300W voeding) en daarbij was het inderdaad wat lastig om in de bovenste 5,25"-bay iets in te bouwen (moeilijk bereikbaar), maar metaal wegbreken was niet nodig.

Deze post is NIET als flame bedoeld ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 10 januari 2002 23:15 schreef niwre het volgende:
(hoe voeg je zo'n plaatje in die onder deze berichtjes staan)
offtopic:
1) inloggen
2) klik op profile
3) kijk bij "Plaatjes opsturen:" of "Webicon:"
4) indien je voor webicon hebt gekozen, wees er dan zeker van dat je bij prefs "Alleen geuploade icons laten zien" uitgeschakeld hebt staan :)

Verwijderd

gewoon een Duron 900 MHz en 128 MB SDRAM nemen, vaag kleurenkaartje en geluidskaartje/

• rvanlooijen
Is de topicstarter nog geintresseerd in een wat meer specefieke samenstelling? Indien gewenst, gelieve dan even het beschikbare budget te melden. Denk je er zo wel uit te komen, hoop ik dat we je genoeg verder hebben geholpen en wens ik je veel plezier met je nieuwe systeempje :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 08:05 schreef FoRzA het volgende:
gewoon een Duron 900 MHz en 128 MB SDRAM nemen, vaag kleurenkaartje en geluidskaartje/
nee, gewoon een soundblaster 128 + een Geforce 2 mx 200 32 kaartje is goedkoop en goed :)
Pagina: 1