Toon posts:

kracht en concentratie

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde laatst iemand een verhaal vertellen dat zijn vriend door middel van concentratie en zonder uit te halen met zijn arm, dwars door een deur heen kon slaan.
Hij gaf dus alleen een stoot en deed niet eerst zijn arm naar achter. Hij was redelijk gespierd, maar niet abnormaal ofzo.
Zou dit mogenlijk kunnen zijn? En in hoeverre wordt kracht vergroot door concentratie?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Precies de juiste spierspanningen en ontspanningen voor en tijdens de klap kunnen een groot verschil maken.

Ook slaan met exact die stukken die het minst pijn doen en een ervaring om die pijn te kunnen negeren helpen.

Concentratie op zich doet niks; het gaat erom waar je je op concentreert.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, maar als je precies op het goede concentreerd.
Oosterse vechtsporten als Tai-chi werken hier ook mee geloof ik.
Het wil ook helpen bij pijn te negeren, dacht ik.

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 22:01 schreef Mini-bad het volgende:
Ja oke, maar als je precies op het goede concentreerd.
Oosterse vechtsporten als Tai-chi werken hier ook mee geloof ik.
Het wil ook helpen bij pijn te negeren, dacht ik.
Tai-Chi een vechtsport. Nou, dan moet je wel een hele slome tegenstander hebben, want volgens mij is dat zo heel langzaam spiritueel fitnessen (mijn moeder doet het ook :o )
Maar misschien is het ook nog een vorm van vechten, zo'n laatste uithaal na het slome :7 (zou best kunnen, geen id)

Bedoel je anders niet Taekwondo, Karate, Iquido (hoe schrijf je dat?) of Kung-Fu of zo??

Verwijderd

hmm, ik heb een lange tijd taekwondo beoefend, niet zwaar serieus, maar genoeg om af en toe wat op te pikken en je moet gewoon goed leren slaan. En niet bang te zijn jezelf pijn te doen. Als ik boos ben reageer ik ook nog wel eens af door gewoon behoooorlijk hard tegen pallets met lege bierkratten te meppen, perfect doelwit.

Oftewel
1) je leert meer kracht achter een mep te zetten
2) je leert 'goed' te meppen zodat je je hand niet breekt
3) je leert om door te slaan in plaats van halfzacht te meppen

(dat laatste vooral, als je door iets heen wilt meppen, wil je dat in een keer, is uiteindelijk het minst pijnlijk, daarvoor heb je een training met een soort plastic platen die met krammen vast worden gemaakt, hoe meer krammen, hoe vaker je moet meppen. Uiteindelijk leer je dan wel in een keer te meppen want meer dan dat wil je ook niet doen)

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op donderdag 10 januari 2002 21:43 schreef Mini-bad het volgende:
Ik hoorde laatst iemand een verhaal vertellen dat zijn vriend door middel van concentratie en zonder uit te halen met zijn arm, dwars door een deur heen kon slaan.
Hij gaf dus alleen een stoot en deed niet eerst zijn arm naar achter. Hij was redelijk gespierd, maar niet abnormaal ofzo.
Zou dit mogenlijk kunnen zijn? En in hoeverre wordt kracht vergroot door concentratie?
dat klopt als je kijkt naar de shaolin monniken wat die allemaal kunnen door alleen zich te concentreren en mediteren... die gasten zetten 3 speren op hun keel en gaan er dan met hun volle gewicht in hangen en er gebeurt met hun nix!! ze staan op hun hoofd! zonder handen te gebruiken... slaan op muren en dat doen ze zolang netzolang tot ze erdoor zijn enz enz enz je kan zoveel meer als je mediteerd enzo!!

Metal to the bone

Verwijderd

Ik zit op Jiu-jitsu en daar leer je ook hoe je het beste kan slaan (er zijn meerdere manieren maar ik heb het nu over met je vuist). Je moet met het oppervlak van je wijs- en middelvingers slaan (van je knokkels tot de helft van je vingers). Verder moet je dus inderdaad niet uithalen maar metteen naar voren stoten. Op het moment dat je datgene raakt waar je op slaat, moet je ook niet doorstoten maar je arm terug halen. Dit schijnt veel harder aan te komen.

Het zou goed kunnen dat je met concentratie veel meer kan bereiken, ik heb zat dingen op tv gezien die normaal gesproken onmogelijk lijken. Maar hoe dat dan werkt? Al sla je me dood >:).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 09:19 schreef BOCmetalhead het volgende:

[..]

dat klopt als je kijkt naar de shaolin monniken wat die allemaal kunnen door alleen zich te concentreren en mediteren... die gasten zetten 3 speren op hun keel en gaan er dan met hun volle gewicht in hangen en er gebeurt met hun nix!! ze staan op hun hoofd! zonder handen te gebruiken... slaan op muren en dat doen ze zolang netzolang tot ze erdoor zijn enz enz enz je kan zoveel meer als je mediteerd enzo!!
Ja dit bedoel ik,
maar waar liggen de grenzen bij zoiets?
en hoe werkt het?

Verwijderd

Door zo goed te concentreren gebruik je je spieren waarschijnlijk veel beter. Ik ken ook een verhaal (kweenie of het waar is) van een vrouw die een vrachtwagen optilde op haar zoon te bevrijden die er onder lag. Er zit veel meer kracht in je spieren dan je denkt. Je moet het gewoon leren gebruiken.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Op vrijdag 11 januari 2002 16:18 schreef Cadmium het volgende:
Ik zit op Jiu-jitsu en daar leer je ook hoe je het beste kan slaan (er zijn meerdere manieren maar ik heb het nu over met je vuist). Je moet met het oppervlak van je wijs- en middelvingers slaan (van je knokkels tot de helft van je vingers). Verder moet je dus inderdaad niet uithalen maar metteen naar voren stoten. Op het moment dat je datgene raakt waar je op slaat, moet je ook niet doorstoten maar je arm terug halen. Dit schijnt veel harder aan te komen.
Explosieve kracht, heet zoiets. Dat er in een snelle beweging veel kracht zit.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:50 schreef Melkor het volgende:
...Er zit veel meer kracht in je spieren dan je denkt. Je moet het gewoon leren gebruiken.
Waar kun je zoiets leren?
Ik dacht eerst dat Tai-chi zoiets was, maar iemand zij dat zijn moeder dat ook deed en dat het een schrale bezigheid was :). Hier heb ik me dus waarschijnlijk in vergist. Waar kan ik zoiets leren? want dat lijkt me wel wat :)

Verwijderd

tsja, een beetje late respons, maar tai chi is inderdaad niet het juiste :)
dat is meer een ontspanningstechniek.

Ga gewoon eens kijken bij dingen als Jiu-jitsu, Taekwondo,Kickboxen,karate, etc..
maar verwacht niet dat je dan 'ineens' door muren kunt slaan. Het is gewoon een kwestie van beheersing,kracht en doorzettingsvermogen.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:18 schreef Cadmium het volgende:
Ik zit op Jiu-jitsu en daar leer je ook hoe je het beste kan slaan (er zijn meerdere manieren maar ik heb het nu over met je vuist).

------ Je moet met het oppervlak van je wijs- en middelvingers slaan (van je knokkels tot de helft van je vingers)------

Nou ik zit op karate en het is niet de bedoeling met je vingers tot dat botje in het midden van je vinger te slaan. Je moet je vinger zover mogelijk in je trekken en de knokkels van je wijs en middelvinger moeten in een rechte lijn staan met je pols. Als je het van de zeikant bekijkt moeten je hand en onderarm in 1 lijn lopen ander kan je je pols breken als die te ver naar boven of onder staat. Dan zet je je hand in je zei en ontspan je zo goed mogelijk je slaat en op het allerlaatste moment span je je pas dan komt de klap harder aan en dan trek je je arm ook weer terug.

. Verder moet je dus inderdaad niet uithalen maar metteen naar voren stoten. Op het moment dat je datgene raakt waar je op slaat, moet je ook niet doorstoten maar je arm terug halen. Dit schijnt veel harder aan te komen.

Het zou goed kunnen dat je met concentratie veel meer kan bereiken, ik heb zat dingen op tv gezien die normaal gesproken onmogelijk lijken. Maar hoe dat dan werkt? Al sla je me dood >:).

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 21:43 schreef Mini-bad het volgende:
lijkt me toch echt wel dat je een "aanloopje" nodig hebt. Je kunt niet door een deur "drukken" als je snapt wat ik bedoel.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
Op dinsdag 12 maart 2002 20:59 schreef Mr.SubZero het volgende:

[..]

lijkt me toch echt wel dat je een "aanloopje" nodig hebt. Je kunt niet door een deur "drukken" als je snapt wat ik bedoel.
Dat lijkt mij ook wel onwaarschijnlijk, ja. Maar er was eerder ook al iemand die zei dat je meteen je arm moet terugtrekken. Dat klinkt wel logisch omdat je dan de deur in trilling brengt terwijl je de trilling dempt als je er met je arm tegenaan/half doorheen zit. Door die trilling zou die uit elkaar moeten lazeren.
Maargoed, ik ben ook maar een leek. lijkt me wel cool trouwens; ik zie er niet zo sterk uit (ben ik ook niet :+ ) dus dan kun je aardige bedragen winnen met dat soort dingen >:)

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27
Concentratie help zeker.

Maar je moet ook een vrij hoge pijn grens om zulke dingen te kunnen doen...

Don't try such things at home 8-)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 07:10 schreef [YR]paladin het volgende:
hmm, ik heb een lange tijd taekwondo beoefend, niet zwaar serieus, maar genoeg om af en toe wat op te pikken en je moet gewoon goed leren slaan. En niet bang te zijn jezelf pijn te doen. Als ik boos ben reageer ik ook nog wel eens af door gewoon behoooorlijk hard tegen pallets met lege bierkratten te meppen, perfect doelwit.

Oftewel
1) je leert meer kracht achter een mep te zetten
2) je leert 'goed' te meppen zodat je je hand niet breekt
3) je leert om door te slaan in plaats van halfzacht te meppen

(dat laatste vooral, als je door iets heen wilt meppen, wil je dat in een keer, is uiteindelijk het minst pijnlijk, daarvoor heb je een training met een soort plastic platen die met krammen vast worden gemaakt, hoe meer krammen, hoe vaker je moet meppen. Uiteindelijk leer je dan wel in een keer te meppen want meer dan dat wil je ook niet doen)
Ik heb zelf karate gedaan en heb idd dezelfde lessen gehad (ongeveer dan) en hij heeft gelijk, het is niet hoe hard je je concentreerd het is de techniek en hoe goed je tegen pijn kunt. Als je namelijk niet tegen pijn kunt trek je je arm terug bij het moment van pijn, als je door training en concentratie tegen deze pijn kunt zal niet terug trekken tot je door de deur heen bent

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:27
Op donderdag 10 januari 2002 21:43 schreef Assmael het volgende:
Ik ken een man (is m'n ex schoonvader) en die kon door concentratie zo'n bal van de kermis zo hard rammen dat het apparaat stuk ging. (Dat is zo'n bal waar dan zo'n lampje bij zit of je sterk bent of een slappeling, zo'n stom spelletje weet je wel). Hij zelf is supermager en niet echt gespierd. De eigenaar van die attractie kwam er aan lopen en vroeg wie dat had gedaan, iedereen wees naar hem maar hij wou het niet geloven.

Hij had zichzelf doen laten geloven dat zijn vuist van lood was en dat die bal een bolletje piepschuim was, en sloeg het zo kapot. Het is voor een mens mogelijk om anders over objecten te gaan denken waardoor je verstandelijk gezien onmogelijke dingen kunt doen. Het heeft eigenlijk niet zozeer met geloof te maken maar je maakt zo'n object wijs dat ie iets anders is via het geestelijke, eigenlijk een soort van gedachtenoverbrenging op levenloze objecten.
Ik heb al eens eerder gezegd dat alles wat je ziet eigenlijk niet echt is. De muren in je huis zijn eigenlijk nep dus is het mogelijk om deze tot stof te slaan of om er doorheen te lopen. Op het moment dat je dat door hebt ben je net zoals the chosen one van the matrix. (Zo is het onder andere ook mogelijk om over water te lopen ;) )

Verwijderd

Ik ken dan bijvoorbeeld weer een verhaal (op TV gezien zelfs) van een man die al zijn 'kracht' of concentratie op een krant reageert en er dan naar wijst (van 5 cm afstand ong.) en dan met electrische pulsen of i.d. de krant dan in de fik zet.

Zoals je ziet bij de shaolin monniken is het niet genoeg om gewoon op een sport te gaan om dit soort dingen te kunnen, maar dat je echt een nieuwe levensstijl moet gaan leven. Je geest moet totaal in balans zijn met je lichaam en andersom.

Verwijderd

Op het moment dat je dat door hebt ben je net zoals the chosen one van the matrix.
Juist. En wanneer heb je het dan echt door? Weten dat het zo is, is blijkbaar niet hetzelfde als het door hebben.

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:27
Op vrijdag 15 maart 2002 14:57 schreef Absolyte het volgende:

[..]

Juist. En wanneer heb je het dan echt door? Weten dat het zo is, is blijkbaar niet hetzelfde als het door hebben.
Ik weet ook niet wanneer je dat echt door hebt, ik weet wel dat het mogelijk is, want niks is onmogelijk. Ikzelf ga niet experimenteren met die dingen, heb ik vroeger al genoeg gedaan (niet die dingen uit m'n voorbeeld maar goed). En weten is niet hetzelfde als het door hebben. Is net zoals als je de gave van profetie hebt, je hebt eerst ook niet door wat je er mee moet of wat dan ook. Dat moet je leren, maar zodra je door krijgt hoe het allemaal werkt kun je het gebruiken en doen.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Op donderdag 10 januari 2002 21:43 schreef Assmael het volgende:
Je hebt het over Chi-meditatie.
Althans dat wat je verteld maakt er een deel van uit.
Oftewel het gebruiken van je innerlijke kracht.

De aziaten geloven dat je de kracht van je geest kunt bundelen met de kracht van je lichaam.

Dit is de universele levens energie die elk levend wezen bij zich draagt.
En zich concentreert in je buikchakra...ik weet even niet hoe die heet.

Door middel van mediteren kun je leren in contact te komen met die energie, en hem leren sturen.

Tai Chi maakt daar idd veel gebruik van.
Dat langzame wat je daarbij altijd ziet, heeft te maken met het mediteren.
Ze stoppen al die bewegingen door middel van meditatie in hun onderbewustzijn, zodat het een tweede natuur wordt.

Later komen die bewegingen automatisch naar voren wanneer zich een situatie voordoet dat ze nodig zijn.
Net zoals je automatisch je handen strekt als je voorover valt.....daar hoef je tenslotte niet over na te denken.
Dat wordt gecombineerd met het gebruik van de innerlijke kracht ( Chi), waarmee ze er kracht en snelheid instoppen.
Zo kan een kleine oude man zich opstellen als een rots.
En krijgen nog geen vijf man hem van zijn plaats.
Sterker nog, hij kan het effect omdraaien en daarmee die vijf man van zich afgooien.

Je hoort wel eens dat mensen in een noodsituatie een verschrikkelijke kracht kunnen opbrengen om zichzelf of een geliefde in veiligheid te brengen.
Een kracht die zo groot is dat hij bovennatuurlijk lijkt.

Dát is nu precies wat ze bedoelen met Chi.....alleen met Chi-meditatie probeer je die kracht te lokaliseren en te beheersen.

Maar Chi is nog meer...en vooral dat méér is erg belangrijk.
Want met Chi-meditatie kun je ook genezen.
De chinese geneeskunde is dacht ik ook grotendeels of in zijn geheel gebaseerd op Chi.

Kijk maar eens op * Phaerion deze site daar wordt het meest belangrijke uitgelegd. :)

Maar het vergt toch wel enige jaren van training en meditatie eer je jezelf zó goed onder controle hebt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Allemaal prachtige verhalen, maar het niet terugtrekken van je arm voor een stoot betekent niet dat je niet 'uithaalt'. De beweging begint in de heup (of, strikt genomen, in de voeten, bij de 'afzet') en beweegt zich voort via buik- en rugspieren naar de arm. De 'uitslag' van die voorafgaande bewegingen kan zo klein zijn dat je die bijna niet ziet. De arm beweegt dan des te meer, vgl een zweep.

Concentratie is weliswaar vereist om een dergelijke stoot goed uit te voeren, maar het is ook gewoon een techniek.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

terugtrekken voordat je een stoot uitvoert kan fataal zijn in een gevecht.
Want elke voorbereidende beweging van je tegenstander is voor jou het teken dat hij gaat slaan.
Zo kun je iemand dus vóór zijn.

Dat was altijd leuk als ik met mijn vader naar vechtsport wedstrijden keek.
Hij voorspelde een trap al twee tot vier moves van tevoren, voordat deze uitgevoerd werd.

Eigenlijk gaat het in één beweging, je gooit je stoot eruit en tegelijk stap je in, en op dat moment begint die tocht van je voet naar je hand.
En op het moment van impact span je je arm en je vuist, en bundel je al die kracht op één punt.
Iets achter het punt dat je wilt raken.

Is het een knock out stoot dan voel je zelfs de kracht van de stoot niet, want die verhuist naar je tegenstander.
Dan is het net of je hand in het raakvlak verdwijnt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Op maandag 11 maart 2002 03:02 schreef [YR]paladin het volgende:
tsja, een beetje late respons, maar tai chi is inderdaad niet het juiste :)
dat is meer een ontspanningstechniek.

Ga gewoon eens kijken bij dingen als Jiu-jitsu, Taekwondo,Kickboxen,karate, etc..
maar verwacht niet dat je dan 'ineens' door muren kunt slaan. Het is gewoon een kwestie van beheersing,kracht en doorzettingsvermogen.
Tai chi is wel degelijk een vechtsport, hij wordt hier in nederland alleen niet als zodanig beoefend. Kijk maar naar een film Tai Chi Master, daar wordt heel duidelijk de therorie achter die vechtkunst uitgelegd.

Misschien is het interessant om te vertellen dat er vanmiddag een special over shaolin monniken komt op NGC. Daar wordt een boel uitgelegd, voorbeelden van wat ze moeten doen zijn:
-Net zolang naar een kaars slaan tot hij uit gaat, ze mogen de kaars niet raken. Door de wind vlaag moet de vlam uitgaan. Als dat lukt dan steken ze hem weer aan en doen het opnieuw
- Met vlakke handen op een vat water slaan, dit is als lichaamstraining misschien niet effectief maar het traint doorzettingvermogen
- Met hun vingers in een bak zand/graan slaan. Omdat de vingertoppen veel zenuwen bevatten leren ze hiermee hun pijngrens te verleggen.

Het belangrijkste bij die trainingen was herhalen, herhalen, herhalen.

Ik geloof best dat iemand door een deur kan slaan, als hij maar vaak genoeg heeft geoefend.

Ik heb ergens een leuk verhaaltje gelezen over een man die over een huis kon springen, toen vroeg iemand hem hoe hij dat deed. Toen antwoordde de man door veel te oefenen. Hij begon met het planten van een zaadje van een boom. Daar sprong hij elke dag overheen tot de boom te hoog was gegroeid om overheen te springen. Als dat gebeurde dan plantte hij een nieuw zaadje en begon opnieuw.

Oefenen, oefenen, oefenen...

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Verwijderd

Ik heb jarenlang Wing Chun gedaan en wij leerden vanaf het begin om:
1) je stoot niet uit te halen maar direct vanuit de beginstand uit te voeren. Je stoot dus in een rechte lijn vooruit - de kortste weg naar het doel.

2) je stoot heel ontspannen te beginnen, op het laatste moment je vuist pas stevig ballen en direct na inslag een terugtrekkende beweging te maken met de vuist.

Waarom het werkt weet ik niet precies, maar een gewone houten deur sla ik makkelijk in - geen concentratie, meditatie etc., gewoon een techniekje

Verwijderd

1 inch punch!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Even ter aanvulling, ik heb net iemand een naald door een glazen ruit zien gooien (op tv). Momenteel ben ik bereid om alles te geloven :)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Pagina: 1