Op donderdag 10 januari 2002 21:43 schreef Assmael het volgende:
Ik hoorde laatst iemand een verhaal vertellen dat zijn vriend door middel van concentratie en zonder uit te halen met zijn arm, dwars door een deur heen kon slaan.
Hij gaf dus alleen een stoot en deed niet eerst zijn arm naar achter. Hij was redelijk gespierd, maar niet abnormaal ofzo.
Zou dit mogenlijk kunnen zijn? En in hoeverre wordt kracht vergroot door concentratie?
Je hebt het over Chi-meditatie.
Althans dat wat je verteld maakt er een deel van uit.
Oftewel het gebruiken van je innerlijke kracht.
De aziaten geloven dat je de kracht van je geest kunt bundelen met de kracht van je lichaam.
Dit is de universele levens energie die elk levend wezen bij zich draagt.
En zich concentreert in je buikchakra...ik weet even niet hoe die heet.
Door middel van mediteren kun je leren in contact te komen met die energie, en hem leren sturen.
Tai Chi maakt daar idd veel gebruik van.
Dat langzame wat je daarbij altijd ziet, heeft te maken met het mediteren.
Ze stoppen al die bewegingen door middel van meditatie in hun onderbewustzijn, zodat het een tweede natuur wordt.
Later komen die bewegingen automatisch naar voren wanneer zich een situatie voordoet dat ze nodig zijn.
Net zoals je automatisch je handen strekt als je voorover valt.....daar hoef je tenslotte niet over na te denken.
Dat wordt gecombineerd met het gebruik van de innerlijke kracht ( Chi), waarmee ze er kracht en snelheid instoppen.
Zo kan een kleine oude man zich opstellen als een rots.
En krijgen nog geen vijf man hem van zijn plaats.
Sterker nog, hij kan het effect omdraaien en daarmee die vijf man van zich afgooien.
Je hoort wel eens dat mensen in een noodsituatie een verschrikkelijke kracht kunnen opbrengen om zichzelf of een geliefde in veiligheid te brengen.
Een kracht die zo groot is dat hij bovennatuurlijk lijkt.
Dát is nu precies wat ze bedoelen met Chi.....alleen met Chi-meditatie probeer je die kracht te lokaliseren en te beheersen.
Maar Chi is nog meer...en vooral dat méér is erg belangrijk.
Want met Chi-meditatie kun je ook genezen.
De chinese geneeskunde is dacht ik ook grotendeels of in zijn geheel gebaseerd op Chi.
Kijk maar eens op
* Phaerion deze site daar wordt het meest belangrijke uitgelegd.
Maar het vergt toch wel enige jaren van training en meditatie eer je jezelf zó goed onder controle hebt.