Toon posts:

java string op 2 regels krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
vragenLijst[ 13 ][ vraag ] = "Krijgen alle landen die meedoen aan de euro precies dezelfde munten en biljetten??";

kan iemand me zeggen hoe ik deze string zo op het scherm krijg:

Krijgen alle landen die meedoen aan de euro
precies dezelfde munten en biljetten??

Verwijderd

lama

Verwijderd

Je kan toch gewoon '\n' (zonder quotes) in de string zetten :?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

"krijgen alle landen\nbananen\nenperen"
=
krijgen alle landen
bananen
en peren

met de '\n' dit is de enter :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Wat wil je precies? Het midden van een String zoeken? Zoek je een GUI component die meerdere regels aankan?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Wil je de breedte van een String op het scherm te weten komen ? Dan moet je met FontMetrics aan de slag en op strategische plekken in de string zo'n \n invoeren. Als je nix doet met een GUI maar gewoon een console app schrijft dan moet je gewoon om de zoveel tekens een for loopje een \n laten schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
zie je dan \n werkt dus niet het geeft me een vierkantje

en met {
"sadasdasd",
"Sdasdasd"
}

werkt het ook niet in dit geval

het probleem is dus dat de regel te lang is mijn venster is 5OO pixels breed

Verwijderd

Misschien is het handig als je even vertelt hoe je het waar naartoe schrijft (console, een gui component) zoals ook onze beste meneer mbravenboer al vroeg...

Of laat gewoon je code ff zien

Verwijderd

Topicstarter
ik roep drawString aan, maar die string is langer dan 5OO pixels en mijn venster is 5OO pixels breed en ik weet geen oplossing om de regel af te breken

• mbravenboer
Ah... uit je opmerking maak ik op dat het om een GUI component gaat.

Een AWT Label kan geen new-lines aan. Een Swing JLabel ook niet, maar deze kan wel simpele HTML aan :9~ .

Voorbeeld:
code:
1
2
3
<html>dit is regel 1 <br>
dit is regel 2<br>
</html>

Als je dit in een Swing JLabel stopt krijg je keurig twee regels :) .

Als je AWT gebruikt zul je denk ik je toevlucht moeten nemen tot meerdere labels of een not-editable TextArea ( :r ) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

kijk maar even hier

heb ook nog wel stukje sample code, als ik het kan vinden...

• mbravenboer
MASTER_M: ik roep drawString aan
Je tekent zelf :? .

Als je zelf tekent is het simpel: splits de String en roep twee keer drawString aan ;) .

Dit is triviaal als je gewoon zelf beslist waar je wilt splitsen. Als je dit moet gaan uitrekenen kom je inderdaad op de FontMetrics stuff en dat is allemaal wat lastiger.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 10 januari 2002 21:44 schreef mbravenboer het volgende:
not-editable TextArea ( :r )
het werkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
g.drawString( vraag.vraag, 60, 60 );

dan gebeurt iets met mathrandom

vragenLijst[ 13 ][ vraag ] = "Krijgen alle landen die meedoen aan de euro precies dezelfde munten en biljetten??";

maar in mijn kleien venster wil ik dit dus

Krijgen alle landen die meedoen aan de euro
precies dezelfde munten en biljetten??

ik begrijp dus dat er geen oplossing is ?

• MisterData
Zoek gewoon eens in de API naar de klasse java.awt.FontMetrics, en kijk welke methoden je kan gebruiken. Vervolgens bouw je eerst een methode die een lange string afkapt op breedte en die sutkken in een array stopt en vervolgens eentje die alles in die array op het scherm tekent :)

En als je teksten erg lang worden moet je nodig eens kijken naar Viewports enzo, als je nog scrollbalken nodig zou hebben :)

• mbravenboer
Alarmnummer: het werkt ;)
:X

met ranzige randjes ;) .

• mbravenboer
MASTER_M: ik begrijp dus dat er geen oplossing is ?
Dat begrijp je verkeerd :+ . Lees de antwoorden eens goed. Alle mogelijke varianten zijn al aan bod gekomen.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 10 januari 2002 21:50 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

:X

met ranzige randjes ;) .
Ik heb het een paar keer gebruikt en ik heb geen last van ranzige randjes. Weer moet je die zien?

• MisterData
Wat bedoelen jullie met ranzige randjes ???

• mbravenboer
Alarmnummer: Ik heb het een paar keer gebruikt en ik heb geen last van ranzige randjes. Weer moet je die zien?
Je bedoelt waarschijnlijk een Swing JTextArea? AWT TextArea heeft volgens mij standaard een dikke vette rand eromheen ;) .

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 10 januari 2002 21:59 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Je bedoelt waarschijnlijk een Swing JTextArea? AWT TextArea heeft volgens mij standaard een dikke vette rand eromheen ;) .
Ik praat nooit over AWT :) Maar inderdaad, ik gebruik een JTextArea en die doet het goed genoeg als multiline label.

• mbravenboer
Alarmnummer: Ik praat nooit over AWT :)
LOL :D .

Pagina: 1