• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023
weet iemand wat soquia bomen zijn,of waar ze staan?

Verwijderd

Sequoya's bedoel je?

Dat zijn zo'n beetje de grootste bomen op deez' planeet, en staan vooral in het noorden van de VS en Canada

• Rebels
THX!!Precies die bedoel ik Thank you!
Maar staan ze niet dichterbij ergens, In een park ofzo?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 21:27 schreef gjrebels het volgende:
Nee, dat spul groeit hier niett echt. Misschien op de Veluwe nog eens een verdwaalde eik, maar echt veel moet je niet van Nederland verwachten.
god created the world, but the Dutch created the Netherlands
oftwel: vrijwel geen enkele boom die je hier vind is niet geplant.

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Hier in Wageningen staan volgens mij wel een paar exemplaren, maar dat zijn jonkies, dus is niet zoveel bijzonders aan te zien..

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 21:36 schreef Appie-B het volgende:
Hier in Wageningen staan volgens mij wel een paar exemplaren, maar dat zijn jonkies, dus is niet zoveel bijzonders aan te zien..
bij de opleiding tot Bomendokter? :+

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Die sequoia's doen er een paar duizend jaar over om hun vollegide lengte te bereiken :) dus kleintjes hier in nederland zullen volwassen zijn we verdwenen zijn onder de zeespiegel :(

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Op donderdag 10 januari 2002 21:36 schreef Appie-B het volgende:
Belmonte-park en Arboretum! Idd daar staan er een paar!

Mooi Wageningen-URC logo!

Studeer jij daar toevallig?

Ik ben geboren en getogen Wageninger. Ben uiteindelijk in Eindhoven beland.

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 23:31 schreef Rey_Nema het volgende:
Die sequoia's doen er een paar duizend jaar over om hun vollegide lengte te bereiken :) dus kleintjes hier in nederland zullen volwassen zijn we verdwenen zijn onder de zeespiegel :(
Steken zij er alsnog bovenuit :o Zie je zo'n zee met een paar boomtoppen erboven met de koningin ofzo (kapitein verlaat als laatst zij schip , de kok het eerst :7)

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Sequoia is een familie van reuzebomen die voornamelijk in de USA te vinden en zijn.

De meest bekende (Sequoiadendron giganteum - Reuzenmammoetboom) in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, niet de grootste bomen van de wereld. In principe zouden ze dat wel zijn, maar doordat bij de oude (grote) exemplaren meestal de top is afgebroken, is de hoogste (The Hart in King's Canyon National Park) slechts 84,5 meter hoog.

De hoogste bomen zijn waarschijnlijk de Sequioa Sempervirens - Kustmammoetboom waarvan het grootste exemplaar een lengte heeft van 111 meter. De op een na grootste boom zou een eucalyptusboom van 99,5 meter zijn. Maar de Australische regering beweert dat een andere eucalyptusboom 116,5 meter hoog geweest is. En in Canada hebben we een Douglasden van 127 meter.

De leeftijd is nog veel interessanter. Het zaad is ongeveer zo groot als een speldeknop, en het duurt 75 jaar voordat de boom zaden voortbrengt. Men heeft, door de jaarringen van een gevelde boom te tellen, bepaald dat de leeftijd ongeveer 3200 jaar is. Maar dit zouden er ook 3500 kunnen zijn :)

In de White Mountains (Californie) zijn dennen gevonden waarbij men tot 4000 jaarringen geteld heeft. En in Australie groeien varens die meer dan 12.000 jaar oud moeten zijn.

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Afbeeldingslocatie: http://www.shurik.org/photos/sequoya.jpg
zoiets dus of
Afbeeldingslocatie: http://www.stanford.edu/~ezaytsev/front_page/sequoya.jpg

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Belmonte-park en Arboretum! Idd daar staan er een paar!
Mooi Wageningen-URC logo!
Studeer jij daar toevallig?
Ja daar studeer ik, als bomendokter :) (gewasbeschermer)

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Zuid Frankrijk, Bamboeseraie (hoe de fuck je het schrijft weet ik niet meer maar ben er 2 keer geweest) groot bamboe bos vol gestampt met verschillende soorten bamboe. Daar hebben ze dus ook een aantal Sequoya bomen staan.

Verwijderd

Die hier in wageningen is idd wel wat beschaafder... Als is het nog steeds een hele boom :)

Nog een paar honderd jaartjes wachten...

Verwijderd

In Noord-Oost Frankrijk (onder Nancy) staan er ook een stuk of wat..... Verrrrry impressive indeed! Met zijn zevenen kun je eromheen gaan staan en dan NOG kun je elkaar niet aanraken. En dan zijn dat kleintjes!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 00:08 schreef pelican het volgende:
[afbeelding]
zoiets dus of
[afbeelding]
Goh, ook in Yosemite geweest? :)

Overigens, de grootsten (qua biomassa) en oudste staan in Yosemite Ntl Park, de hoogsten (tot 150m) staan langs Route 1 richting San Fransisco.

Ik weet toevallig dat in de botanische tuin in Nieuwegein (weet eigenlijk niet waar die bij hoort) er een paar fraaie exemplaren staan.

• Rebels
Op donderdag 10 januari 2002 21:27 schreef gjrebels het volgende:

LOL, Uhm zie nu pas de humor van mijn vraag
Pagina: 1