[mandrake-8.1]tar.gz uitpakken... daarna install

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 15:51
eey...

ben dikke n00b met mandrake, heb de manuals erop nageslagen... maar ik raak nu echt in't diepe duister....

Ik pak een tar.gz file uit... hij maakt netjes een nieuwe map... cd <mapnaam>... werkt...
daarna
code:
1
./configure

krijgt een rij, en daarna dat ik GLib moet installeren, ik downloaden, weer ./configure ... moet ik weer wat anders installeren omdat te unpacken....

is er niet iets wat al die packages installeerd in 1x zodat ik gewoon die tar.gz shit uit kan pakken... ./configure;make;make install kan doen? dat zou erg fijn zijn

urpmi is een onbekend iets voor mijn linux bak... :(

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Waar jij last van heb zijn dependencies, voor het compilen (make'n :)) van de software uit die tarball zijn soms exotische libraries nodig die je dus ff moet installeren of nieuwere versies van libs die je al heb.

Voor zover ik weet is je systeem up-to-date houden het enige wat werkt en verder gewoon die dependencies tevreden stellen door netjes alles te installeren.

p.s. als het runnen van het configure script met een error is gestopt, moet je niet vergeten om config.cache te verwijderen (rm config.cache)...

Rookworst zonder R is ook worst.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
is het niet handiger om een rpm te installeren? welk programma wil je installeren?

Om te kunnen compileren heb je namelijk een hoop extra nodig. staat vast wel op je cd maar toch.

Of is het uiterst 'geheim' wat je installeert? :) ;)

• RedHat
ehh... een ICQ Client die m'n contacts van de server afhaalt en m'n icq client niet verneukt in windows (contacts van de server af opeens :D)
=) msn heb ik aan de praat nu

• RedHat
oké nu de vraag>
waar haal ik die rpms vandaan, want niet ieder product released RPMS

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
rpmfind.net

• RedHat
Op donderdag 10 januari 2002 20:45 schreef kieskes het volgende:
rpmfind.net
ok iig bedankt
en nee niet alles staat op m ' n hd....
die gklib wel :| maar weer een andere niet... ik kom er wel... hartelijk bedankt!!

• RedHat
Op donderdag 10 januari 2002 20:45 schreef kieskes het volgende:
rpmfind.net
:P sommige rpms hebben daar ook weer andere pakketjes voor nodig ofzo :P iig nog een x bedankt ;)

bij rpms mist hij ook wat files (lib files die al geinstalleerd zijn :| )...

vaag... toch maar verder kijken

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Volgens mij (ik werk zelf _nooit_ met rpm) gebruikt RPM een lokale database die je af en toe moet updaten. Vandaar dat hij errors geeft over libs die je al wel heb denk ik. (correct me if i'm wrong)

Rookworst zonder R is ook worst.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
Op donderdag 10 januari 2002 21:15 schreef BezurK het volgende:
Volgens mij (ik werk zelf _nooit_ met rpm) gebruikt RPM een lokale database die je af en toe moet updaten. Vandaar dat hij errors geeft over libs die je al wel heb denk ik. (correct me if i'm wrong)
updatedb ?

• RedHat
hijs er nu mee bezig :P

nee nog steeds allemaal lib files missing

• RedHat
nouja... er is dus een rpm installed kan hem alleen niet terugvinden :o lol...
tips >:)
jaja... find... maar die vind nix en die rpm is toch echt installed zegt die rpm manager

• arnominator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2021
Urpmi kun je gewoon installeren onder mandrake 8.1 . Zit gewoon op je CD ! Draai maar eens X met het commando startx, dan in KDE : configuration -> software manager, en kijk daar voor de install van de util urpmi)...

• RedHat
Op donderdag 10 januari 2002 21:32 schreef arnominator het volgende:
Urpmi kun je gewoon installeren onder mandrake 8.1 . Zit gewoon op je CD ! Draai maar eens X met het commando startx, dan in KDE : configuration -> software manager, en kijk daar voor de install van de util urpmi)...
tnx

ti's nog vrij nieuw voor mij allemaal...
maar moet ik wel bij linux blijven?
m'n geluidskaart 'not supported' (sndconfig)...
:'(

Verwijderd

Dat sndconfig aangeeft dat je geluidskaart unsupported is zegt niet altid zoveel.
Vaak zijn ze wel supported, maar moet je het met de hand doen.

Wat ik niet zo handig vind is dat je gelijk aan het compileren slaat, terwijl je op een rpmbased distro niet eens weet hoe je met rpm om moet gaan.

Ik weet niet welke msn messenger je wilt, maar bijv. everybuddy zit in de distro.
Je kunt rpmdrake draaien om rpm's te installeren.
Ook urpmi kun je gebruiken (dit is de backend van rpmdrake en werkt op de console). Bijv. urpmi everybuddy

Nog iets, als je echt wilt compileren heb je niet alleen de libraries nodig, maar ook de headers.
Deze zitten dan niet in de rpm glib, maar in de rpm glib-devel, of eigenlijk glib1.2-devel.
urpmi glib1.2-devel
zou die moeten installeren.

En nog meer :)
Als je post met de melding hijdoetutnie, is het handig om ook een echte foutmelding mee te posten.
Dat levert vaak wat nuttigere antwoorden op.

Verwijderd

Oh, over rpm;

Rpm houdt inderdaad een database bij van rpm's en de bestanden die geinstalleerd staan. Die werkt hij bij wanneer je een rpm installeert, verwijdert of upgrade.
Installeren vanuit een tar.gz is iets waar rpm niets mee doet.
Een library vanuit tar.gz installeren kan wel, maar als je daarna een rpm wilt installeren die van die libs afhankelijk is zal hij gaan klagen over missing files.

Dit is wat anders dan een ./configure script dat geen headerfiles kan vinden voor de duidelijkheid.

De regel is eigenlijk simpel, of je gebruikt een packagemanager (rpm in dit geval) of je gebruikt hem niet en speelt zelf voor packagemanager.

• RedHat
ik heb nu zoveel geinstalleerd
maar sommige rpm's willen gewooon niet omdat die weer andere packages moeten
gtk > geinstalleerd > heeft andere package nodig

zo blijf je aan de gang :(
Pagina: 1