• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 11:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Topicstarter
Als je te weinig witte bloedplaatjes hebt, wat betekent dat dan? Zijn bloedplaatjes trouwens hetzelfde als bloedlichaampjes?

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Bloedlichaampjes zijn zowel de witte
en rode bloedcellen als de bloedplaatjes.
De bloedplaatjes spelen een rol bij het stollingsproces, wat precies weet ik niet, zou ik op moeten zoeken..

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

En als je te weinig witte bloedlichaampjes hebt, dan is je weerstand niet in orde. Als ik mij goed kan herrineren tenminste.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Witte bloedlichaampjes verzorgen je weerstand tegen infecties.
Bloedplaatjes de bloedstolling.
Rode bloedcellen je zuurstof transport :)

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 15:04

Akropolis

Still stupid...

Eeh jah ik geloof dat Rode bloedlichaampje zuurstof en andere stoffen transporten en Witte bloedlichaampjes ziektes bestrijden, en bloedplaatjes het bloed laten stollen (helpen stollen). Dacht ik tenminste :P

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
Bloedplaatjes zorgen voor het dichten van eventuele 'lekken' in je huid. Maar het lijkt me stug dat je er niet genoeg hebt.

Bloedplaatjes zijn namelijk rode bloedcellen die uit elkaar zijn gelazerd. Als je te weinig bloedplaatjes hebt heb je volgens mij ook te weinig rode bloedcellen.

Overigens geloof ik dat een tekort aan bloedplaatjes 'hemofilie' heet. Is op zich niet schadelijk, zolang je maar niet gaat bloeden :P

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hemofilie is niet een tekort aan bloedplaatje, maar het ontbreken van een bepaald stollingsfactor eiwit op de bloedplaatjes. Hierdoor stolt het bloed niet.
Er is ook een autoimuunziekte waarbij er een tekort is aan bloedplaatjes deze ziekte heet ITP bij ITP breekt het lichaam zelf de aangemaakte bloedplaatjes vrijwel direct weer af en dit is zeer gevaarlijk aangezien een eventuele inwendige bloeding gewoon blijft doorbloeden. En voor een inwendige bloeding hoef je dus echt niet omver gereden te worden door een vrachtwagen, je teen stoten is meestal al genoeg.
Bloedplaatjes zijn ook niet uit elkaar gevallen rode bloedcellen. Het zijn wel uit elkaar gevallen cellen, maar het is niet zo dat rode bloedcellen automatisch uit elkaar vallen in bloedplaatjes. In binas staat een heel mooi schema over de aanmaak van alle bloedcellen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Bloedplaatjes zijn niet hetzelfde als bloedlichaampjes. Bloedplaatjes zijn namelijk uiteengevallen bloedcellen (en dat laatste is weer een synoniem voor bloedlichaampjes).

De witte bloedlichaampjes (leukocyten) spelen een rol bij de afweer. Als je te weinig bloedlichaampjes hebt (bijvoorbeeld door immuunsuppressie voor een transplantatie) ben je dus vatbaarder voor infecties.

Kleine opmerking hierbij: ook een teveel aan witte bloedcellen kan tot een verminderde afweer leiden. Dit is namelijk het geval bij leukemie. De stamcellen gaan zich ongeremd delen, maar de cellen krijgen niet de kans om uit te rijpen. Er zijn dus wel veel witte cellen, maar die zijn niet in staat tot een effectieve afweer.

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
De hoofdfunctie van witte bloedcellen (leukocyten) is het bestrijden van infectie. Wanneer binnendringende bacterieen witte bloedcellen vernietigen en die niet vlug worden afgevoerd, hopen de dode leukocyten zich op in de vorm van pus.

1 kubieke millimeter bloed bevat 5000-10000 leukocyten.
<5000 = leukopenie
>10000 = leukocytose

Een toename van leukocyten kan op een mogelijke infectie duiden. Een tekort aan leukocyten is volgens mij op zich niet dodelijk, alleen wordt je lichaam niet meer beschermd tegen infecties. En dat kan desastreus zijn.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik heb nog nooit gehoord van witte bloedplaatjes.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 11:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Topicstarter
Heb al wat gevonden. Bedankt voor de reply's

Hier ff het gevonden stukkie.

Een tekort aan bloedplaatjes (Trombocytopenie)
Dit is een tekort aan bloedplaatjes (trombocyten) waardoor een afwijking in de bloedstelping ontstaat.

Het bloed bevat gewoonlijk tussen de 150 tot 450 miljard bloedplaatjes per liter bloed.
De ernst van de ziekte trombocytopenie wordt meestal ingedeeld naar het aantal aanwezige bloedplaatjes.
100 tot 150 miljard bloedplaatjes per liter bloed : zeer licht
50 tot 100 miljard bloedplaatjes per liter bloed : licht
25 tot 50 miljard bloedplaatjes per liter bloed : matig ernstig
10 tot 25 miljard bloedplaatjes per liter bloed : ernstig
onder de 10 miljard bloedplaatjes per liter bloed : zeer ernstig Trombocytopenie kan veroorzaakt worden door de versnelde afbraak van bloedplaatjes en door een gestoorde aanmaak, bijvoorbeeld bij mensen met leukemie, aplastische anemie, MDS en PNH.

De minder ernstige symptomen zijn: blauwe plekken, bloedinkjes in de huid, bloedend tandvlees, ernstige menstruatie.
De ernstigere symptomen zijn: bloedingen in het maag-darmkanaal, waardoor er bloed gebraakt wordt en bloed in de ontlasting terecht komt, nier- of urinewegbloedingen, dat zichtbaar wordt door bloed in de urine. Een weinig voorkomend verschijnsel is een hersenbloeding als het gevolg van trombocytopenie.

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak, de ernst van de verschijnselen en of er sprake is van een acute- of chronische vorm.

Mogelijke behandelingen:
Het gebruik van het middel Prednison. Prednison kan de afbraak van bloedplaatjes in de milt vertragen. Het middel helpt ook om de aanmaak te bevorderen.
behandeling met gammaglobuline. Dit is een uit bloed bereid produkt en wordt per infuus toegediend. Het effect van deze behandeling is echter maar tijdelijk.
Verwijdering van de milt wordt overwogen als prednison geen resultaat heeft.
Alleen wanneer door de trombocytopenie een levensbedreigende bloeding ontstaat, is een transfusie met bloedplaatjes een oplossing. Dit heeft echter maar een zeer tijdelijk effect ondat de toegediende plaatjes net zo snel worden afgebroken als de eigen plaatjes.
Pagina: 1