Speciale bril alles op de kop zien

Pagina: 1
Acties:
  • 3.721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-07 16:18

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik en m'n huisgenoot hadden een discussie over een aparte bril, als je die op doet zie je alles op de kop.

We waren het er overeens dat als je gedurende een lange periode zo'n bril op hebt, je toch gewoon allerlei dingen gewoon kan doen.

Ik zei dat dit komt omdat je hersenen gewend raken om de beelden op de kop (eigelijk weer rechtop) te zien.

Hij zei dat dit komt omdat je hersenen het beeld weer om draaien, zodat je alles weer gewoon ziet, zoals je ervoor ook deed.

Wat zijn jullie ideen hierover?

En waar kan je zo'n bril kopen??
Want we zijn allebei bereid om het uit te testen. (het schijnt dat het een paar dagen kan duren voordat je dan normaal weer dingen kan gaan doen.)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Je word gek en dood voordat je eraan gewend raakt. Probeer maar eens een bril van iemand anders te dragen, je word binnen 5 sec gek en je krijgt hoofdpijn.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
:?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

In de normale, zonder zo'n bril-situatie is het beeld wat je binnenkrijgt op z'n kop in vergelijking met de werkelijkheid (teken maar 's een oog waar de stralen licht door naar binnen vallen je hooft in). En als je dan zo'n bril opzet zie je de werkelijkheid in je hoofd zoals de werkelijkheid buiten ook is, alleen zijn we hier niet zo aan gewend.

Ik denk niet dat de hersenen het beeld eerst draaien en daarna doorsturen naar andere delen van waar er een betekenis wordt gegeven aan hetgeen wat we zien.
Het idee van boven en onder heeft vooral te maken met hoe het makkelijks om te gaan met de werkelijkheid en dat lijkt me niet te zitten in het deel wat het licht opvangt en naar het deel brengt waarmee we begrijpen wat we zien.

Ik heb overigens weinig verstand van verstand, dus hoop ik op een goeie post uit de hoek van de fysiologische psychologie.

Volgens mij zijn die brillen niet zomaar te koop en alleen bedoeld voor onderzoek enzo. ('k zal eens rondvragen >:) )

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Zo'n bril heet een prisma bril.

Het is inderdaad zo dat het er niet om gaat of het beeld omgedraaid wordt of niet. Het is namelijk geen dia of iets dergelijks die je op z'n kop kan zetten. Het beeld dat je ziet wordt veroorzaakt door bepaalde vormen die door je hersenen herkend worden en op die manier 'zie' je de dingen.
Als je een tijd zo'n bril hebt dan gaan je hersenen het trucje doorkrijgen waardoor zij de juiste vormen ook op z'n kop herkennen.
Voordat je met zo'n experiment begint moet je er wel rekening mee houden dat zodra je door de periode van niets zien heen bent je zodra je je bril weer afzet alles weer op z'n kop ziet en het weer evenlang duurt voordat je de dingen weer zonder bril kunt zien. Je moet dus 2x die periode van alles op z'n kop zien door.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Volgenns mij heb ik een tijdje geleden een stukje in de kijk gelezen daarover. Het was onderzocht maar mensen werden er in het begin redelijk gek van maar ik geloof dat het wel wende.

Volgens mij was de periode waarin je teruggaat naar normaal zicht korter omdat dan alleen maar ff voorgeprogrammeerde beelden op te hoeven worden gedoken....

* cryforhelp neemt de KIJK altijd met een wagonladinkje zout... :z

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:57

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op donderdag 10 januari 2002 20:32 schreef cryforhelp het volgende:
* cryforhelp neemt de KIJK altijd met een wagonladinkje zout... :z
* _Mystikal_ vraagt zich dan af of hij de Zo Zit Dat met een zoutmeer neemt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43610

Hmjah mijn biologieleraar heeft dit ooit es verteld...

na een tijdje raken je hersenen eraan gewend en ga je alles weer rechtop zien...

als je dan de bril weer afzet gebeurt hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43610

Op donderdag 10 januari 2002 19:29 schreef Hu9o het volgende:
Ik en m'n huisgenoot hadden een discussie over een aparte bril, als je die op doet zie je alles op de kop.
wel beleefd houden he, het zou moeten zijn "Mijn huisgenoot en ik"
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39210

Mijn natuurkundeleraar heeft hier ooit onderzoek naar gedaan en vertelde dat de mens er eigenlijk totaal geen moeite mee heeft als de binnenkomende beelden op zijn kop staan. Dit geldt net zo goed voor horizontaal gespiegelde beelden, en zelfs als je je ene oog wel laat spiegelen en je andere oog niet. Er is wel een adaptatietijd, maar die is verbazingwekkend kort.

Er is een heel mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Het schijnt zo te zijn dat mensen het woord 'duwen' op een glazen deur vanaf beide kanten van de deur even goed kunnen lezen. Het maakt dus niet uit of het woord gespiegeld is. (is ook de reden dat je 'trekken' of 'duwen' nooit vanaf de andere kant mag zien).

Toch snap ik dit zelf ook niet helemaal. Visuele informatie komt binnen via de cellen van de retina (kegeltjes en staafjes), en loopt daarna via zenuwbanen naar de primaire visuele cortex. Steeds worden signalen uit een aantal neuronen gecombineerd tot een signaal van een ander neuron (dat bijvoorbeeld alleen op horizontale strepen reageert).
Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:11
als je geboren wordt zie je alles ook op zijn kop, daarna ga je door gewennigng ( en baby speelgoed ) alles goed zien. dacht ik.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Op donderdag 10 januari 2002 19:29 schreef Hu9o het volgende:
Hallo allemaal,

We waren het er overeens dat als je gedurende een lange periode zo'n bril op hebt, je toch gewoon allerlei dingen gewoon kan doen.

Ik zei dat dit komt omdat je hersenen gewend raken om de beelden op de kop (eigelijk weer rechtop) te zien.

Hij zei dat dit komt omdat je hersenen het beeld weer om draaien, zodat je alles weer gewoon ziet, zoals je ervoor ook deed.

Wat zijn jullie ideen hierover?

En waar kan je zo'n bril kopen??
Want we zijn allebei bereid om het uit te testen. (het schijnt dat het een paar dagen kan duren voordat je dan normaal weer dingen kan gaan doen.)
Je ogen zien het beeld ook op de kop, maar als je nog een baby bent draaien je hersenen het beeld automatisch om. Je lichaam apst zich snel aan. Netals bij een joystick, als je een tijdje aan de controls gewend bent, en je draait ze om duurt het even maar na een tijdje ben je gewend aan de nieuwe controls...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kukel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:59
Dit is op zich best wel interessant als je kijkt hoe je hersenen reageren hierop.
Lijkt mij toch erg apart om voor het eerst met zo'n bril rond te lopen. Want je hele coördinatie gaat denk de mist in...
Wel leuk om eens te proberen. Maar toch wat voorbereidingen treffen en zeker niet ergens de straat op gaan als je er nog niet aan gewend bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45024

of probeer het wat simpeler, draai je beeldscherm om en probeer maar spelletjes te spelen of te typen, na een tijdje raak je er wel aan gewend. Maar dit geldt ook weer als je dan ophoud met spelen door een tegeneffect. Dus geen auto gaan rijden hierna, lol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 14:00
hetzelfde is bij die rood-blauwe 3D brillen. als je die een kwartiertje op hebt zie je alle kleuren weer normaal, dus de 3D is dan erg mooi. als je dan die bril weer afzet dan zie je een paar minuten alles rood-blauw (tegenovergesteld aan de glazen) totdat je er weer aan gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

Iedereen heeft toch weleens een keer op de kop zitten lezen, om wat voor reden dan ook, maar meestal omdat diegene tegenover je een interessant artikel aan het lezen is. Ook dan zetten je hersenen de letters toch goed :?

Je krijgt ze misschien wel verkeerd binnen, maar je hersenen zullen er een begrijpbaar beeld van maken, maar volgens mij duurt dat als je zo'n bril opzet echt geen paar dagen, maar ben je er met enkele uren aan gewend 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Misschien rare vergelijking hoor, maar ik heb eens een documantaire over de gast gezien die Pino speelt (Sesamstraat ja :) ) en die kijkt op een beeldschermpje in zijn pak. Rechts en links zijn bij hem omgedraaid. Het is zo dat hij er in het begin hele erg aan moest wennen, maar dat hij nu alles kan doen. Ook eten en zo.

Ik denk dat het bij ondersteboven kijken ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18346

Als je zo'n bril enkele uren op hebt, dan draaien je hersenen het beeld dat op je netvlies valt niet meer om, dus zie je alles weer gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43041

Je hersenen draaien het beeld na een tijdje gewoon weer om zodat je alles weer 'normaal' ziet, als je dan vraagt waarom dat niet gebeurt als je op de kop hangt dan is het antwoord omdat dat volgens je hersenen klopt met de zwaartekracht, toch? en ik geloof dat je zon bril niet kan kopen, ze hebben er wel een keer speciaal onderzoek naar gedaan en daarvoor zon aparte bril geslepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

speigelend/op zijn kop/oid.....je kan het goed lezen omdat je de woorden herkend.

ga maar eens (als je niet HEEL erg goed bent in duits) een duits artikel op de kop lezen...dan moet je er grote moeite voor doen..

van die kleuren betwijfel ik het, je krijgt rood binnen, dus geven je kegels toch ook gewoon rood door? Hoe kunnen je hersennen dat dan ineens gaan interperteren (oid) als zijnde blauw? Want dan zou je met die bril ook ineens stoplichten blauw moeten gaan zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 18:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

is inderdaad geen enkel probleem. Ik heb een keer een docu gezien van iemand die twee cameraatje had die hij kon draaien en dat beeld zag hij. Kon hij dus ook inzoomen enzo en draaien na een tijdje kon hij weer gewoon een trap oplopen
Op donderdag 10 januari 2002 22:24 schreef mm-tje het volgende:

Er is een heel mooi voorbeeld uit het dagelijks leven. Het schijnt zo te zijn dat mensen het woord 'duwen' op een glazen deur vanaf beide kanten van de deur even goed kunnen lezen.
O ik ben dus niet zo'n zukkel dat ik dit altijd fout doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 14:00
Op zaterdag 12 januari 2002 13:18 schreef Mir het volgende:
van die kleuren betwijfel ik het, je krijgt rood binnen, dus geven je kegels toch ook gewoon rood door? Hoe kunnen je hersennen dat dan ineens gaan interperteren (oid) als zijnde blauw? Want dan zou je met die bril ook ineens stoplichten blauw moeten gaan zien!
dit is precies hetzelfde, alleen iets anders toegepast.

ik heb het zelf meegemaakt, ik had die 3D bril op om 3D films op m'n pc te bekijken. ik heb in totaal een half uur die bril op gehad en ik keek eens rond in mijn kamer en ik zag zowel in mijn linker als in mijn rechter oog dezelfde kleuren, zoals ik ze zag voordat ik die bril op had. je hersens weten hoe het eruit hoort te zien en passen het signaal aan, aan wat het moet zijn. Of het is zo dat je ogen "detecteren" dat er teveel rood in je beeld zit, dat ze het er automatisch uitfilteren, net als met licht/donker: als jij in het licht staat en je gaat een donkere ruimte in, dan zie je eerst nix, na een paar minuutjes zie je weer redelijk goed.

maar om even terug te komen op mijn verhaal met die kleuren: ik zag alle kleuren dus normaal, en kon die 3D films echt heel mooi bekijken. toen ik klaar was deed ik die bril af en het oog waar een blauwe "lens" voor zat zag opeens een rode gloed, en het oog met de rode lens had een blauwe gloed, alsof ik net die bril op had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20740

Hier is wetenschappelijk onderzoek over geweest, en het is gebleken dat de hersenen het beeld na een etmaal ofzowiets inderdaad "omgedraaid" hebben. Over dit onderzoek moet via Google of de site van de New Scientist toch wel iets te vinden zijn lijkt me...

edit: Het was geen bril, maar een aantal lenzen waarmee het beeld omgedraaid werd
Pagina: 1