[EL] Interne diode van de Athlon uitlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:57
http://www.voidyourwarranty.net/review/review.php3?r1=xpdiode/index.php3

kwam ik tegen op t.net is er al iemand die dit geprobeerd heeft. Ik wil die mod ook wel doen maar kan niet smp solderen. KAn iemand mij helpen.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 21:30
Is mij te gevaarlijk, een klein foutje en je mobo en/of je proc is naar de kl*ten ;)

• Orcie
d8 ik ook al maar het kan zoals je ziet op die page

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Das wel vet. Vooral hoe snel de waardes weer inzakken enzo......

Check de grafieken maar goed.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Orcie
TD-DMZ kan jij dabit niet overhalen 2 boards te modden?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

mja, denk dat ik het wel kan, heb ook zitten smd solderen op m'n athlon classic, maar doe het liever niet met iemand anders hardware... ;)

• Orcie
brz ik kom uit omgeving haarlem

JIJ?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
Dit werkt dus alleen op een Athlon XP? heb ik weer niks aan, Tbird 1.4 hier, jammer

• BrZ

BrZ

Op donderdag 10 januari 2002 19:32 schreef Orcie het volgende:
brz ik kom uit omgeving haarlem

JIJ?
Ik kom uit Nieuwegein (ligt onder Utrecht)
Maar heb het net nog ff zitten bekijken...
Heb nog geen duidelijk schema gezien, en je moet ook maar net een SMBus connector op je mobo hebben, anders word het wel heel vaag (met je geheugen verbinden :?)

Maar zo te zien hoef je verder maar 2 draadjes aan je moederbord vast te solderen, das wel te doen denk ik...

Maar ik moet er echt goed over nadenken of ik het wel wil doen bij anderen... ;)

• Orcie
ik heb een A7v266 als ie stuk gaat neem ik een epox

• Orcie
onder garantie ofcoz
ik loop stage bij het bedrijf waar ik die pc heb gekocht

• Orcie
kick

niemand wat zinnigs te melden

niemand de mod gedaan?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Uuh, dat solderen aan het mobo hoeft toch alleen als je geen SMB aansluiting hebt?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
ik weet niet ik vertrouw die grafieken niet helemaal, maar als het werkt dan is het wel beter (niet dat ik het ga doen), ik heb net nieuw mobo, omdat andere in een maand kapot was (doe nu rustiger aan :P)

https://drinkwaterpunten.nl

• BrZ

BrZ

Op donderdag 10 januari 2002 21:27 schreef Demoniac het volgende:
Uuh, dat solderen aan het mobo hoeft toch alleen als je geen SMB aansluiting hebt?
Dan ook.. als je wel een SMB aansluiting heb moet je wel die interne diode van de CPU met de SMBus verbinden, en dat doe je via 2 pinnen van de cpu...

Als je geen SMBus connector hebt, dan word het vaag.. dan moet je die 2 pinnen dmv een of andere schakelingetje verbinden met je geheugen... :?

• Demo

Demo

Op donderdag 10 januari 2002 21:42 schreef BrZ het volgende:

[..]

Dan ook.. als je wel een SMB aansluiting heb moet je wel die interne diode van de CPU met de SMBus verbinden, en dat doe je via 2 pinnen van de cpu...

Als je geen SMBus connector hebt, dan word het vaag.. dan moet je die 2 pinnen dmv een of andere schakelingetje verbinden met je geheugen... :?
Huu, lama zitten dan... heb sowieso geen XP, maar 't is altijd leuk zo'n apparaatje, voor het geval ik een XP ga kopen... :)

Maareh, die SMBus, is die ook bruikbaar om andere diodes/weerstanden uit te lezen (die je zelf ergens aan plakt bedoel ik dan)???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• BrZ

BrZ

Op donderdag 10 januari 2002 21:46 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Huu, lama zitten dan... heb sowieso geen XP, maar 't is altijd leuk zo'n apparaatje, voor het geval ik een XP ga kopen... :)

Maareh, die SMBus, is die ook bruikbaar om andere diodes/weerstanden uit te lezen (die je zelf ergens aan plakt bedoel ik dan)???
Denk het.. dat mobo's zo'n aansluiting hebben is ook nieuw voor mij... :D

• Demo

Demo

Op donderdag 10 januari 2002 21:47 schreef BrZ het volgende:

[..]

Denk het.. dat mobo's zo'n aansluiting hebben is ook nieuw voor mij... :D
Voor zover ik weet is het een soort I2C bus...
Maar het bestaat al een tijdje hoor, mijn good old Abit BE6 had er ook een voor zover ik weet...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik denk dat het niet zo heel lang duurt voordat MB producenten dit gewoon standaard gaan uitlezen. Tot die tijd zul je gewoon met de soldeerbout aan de slag moeten. 't Zou volgens mij wel handig zijn als er een pcb-tje van het schakelingetje gemaakt wordt, want die draadjes zo direct aan die SO-8 behuizing vand dat IC is niet zo cool.

• Orcie
mja zodra ze direct gaan uitlezen neem ik wel zo'n modbo
maybe is er tegen die tijd wel een aantrekkelijk mobo
ik baal een beetje van de A7v266
ik bestelde hem en toen las ik tweakers kwam net de a7v266-e uit

Verwijderd

Hmm, interessant...
Ik heb onboard tempsensoren nooit vertrouwd: bij Asus mobo's heb ik afwijkingen van dik 10 graden geconstateerd.

Toch es de datasheet van dat IC opzoeken, want je maakt mij neit wijs dat elke thermische diode op elke chip gelijk is. De P3 diode lijkt me anders dan de XP diode, bijvoorbeeld.

En daarna: gratis Maxim sampletjes aanvragen >:)

• Orcie
dabit als het jou gelukt is wil je vast mijn plank ook wel modden?

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Op donderdag 10 januari 2002 19:34 schreef Tadango het volgende:
Dit werkt dus alleen op een Athlon XP? heb ik weer niks aan, Tbird 1.4 hier, jammer
Volgens dat document van AMD gaat het ook met een vogeltje, of een Duron, ik weet alleen nog niet zeker of die ook een interne diode hebben.

zal ff linkje naar AMD ding zoeken...

Groet, Bram

<edit>
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/24228.pdf
</edit>

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 11:19 schreef Orcie het volgende:
dabit als het jou gelukt is wil je vast mijn plank ook wel modden?
Jawel, alleen voorlopig heb ik het nog druk genoeg met dat koelgedoe van me. Het kan nog wel even duren voordat ik tijd heb om me hierin te verdiepen. Interessant is 't wel, want ik *haat* de AMD onboard sensors. Je weet nooit of je die dingen nu kunt vertrouwen of niet.

Heeft er iemand specs van die on-chip sensor? Welke voltage drop bij welke temp bijvoorbeeld? Ik zou 'm ook graag gebruiken om een shutdownsignaal te genereren als m'n proc te warm word omdat het koelsysteem faalt.

• BrZ

BrZ

Op vrijdag 11 januari 2002 12:07 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

Volgens dat document van AMD gaat het ook met een vogeltje, of een Duron, ik weet alleen nog niet zeker of die ook een interne diode hebben.

zal ff linkje naar AMD ding zoeken...

Groet, Bram

<edit>
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/24228.pdf
</edit>
Koel, ik had altijd al het vermoeden dat hij een interne sensor had, aangezien in geen sensor bij de sockets van mijn mobo kon vinden, en ik toch een temperatuur kreeg (mijn mobo ondersteunt de onchip sensor dus standaard al ;))

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 00:28 schreef BrZ het volgende:

[..]

Koel, ik had altijd al het vermoeden dat hij een interne sensor had, aangezien in geen sensor bij de sockets van mijn mobo kon vinden, en ik toch een temperatuur kreeg (mijn mobo ondersteunt de onchip sensor dus standaard al ;))
Hmm, kijk dan nog maar eens heel goed in het midden van je socket. 't ding ziet er bijna hetzelfde uit als een SMD weerstandje (duh. 't is een NTC: da's een tempgevoelige weerstand)

De 'normale' keramische TB's en Duron's hebben geen ingebouwde meetdiode.

• BrZ

BrZ

Op zaterdag 12 januari 2002 01:17 schreef DaBit het volgende:

[..]

Hmm, kijk dan nog maar eens heel goed in het midden van je socket. 't ding ziet er bijna hetzelfde uit als een SMD weerstandje (duh. 't is een NTC: da's een tempgevoelige weerstand)

De 'normale' keramische TB's en Duron's hebben geen ingebouwde meetdiode.
Hmm... zal es kijken... als ik zin heb om een cpu van dat mobo af te halen :P

Maar op m'n oude mobo's zat echt een grotere sensor, als hij er echt als SMD componentje opzit kan ik het inderdaad wel over het hoofd gezien hebben :)
Pagina: 1