Toon posts:

hub versus switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben in huis een BNC netwerk en een netwerkverbindeing via de kabel (UTP). Nu willen we langzaam over naar een sneller UTP netwerk.
De huidige netwerkkaarten voor het interne netwerk zijn 10MB UTP/BNC. We willen niet al deze kaarten gelijktijdig veranderen.
Wat hebben we nu nodig: hub 10/100 of een switch 10/100, met andere woorden: wat is het verschil tussen een 10/100 hub en een 10/110 switch?
Heeft iemand ervaring met de switch of hub van Edimac?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
voor verschil hub/switch: het komt erop neer, dat een switch sneller werkt, dus neem een switch(het spijt dat ik dat een paar jaar geleden niet gedaan heb)
edit: gebruik deze ook eens.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Smarthub (switching-hub) is een prima middenweg.

• Sine
  • Laatst online: 21-08 18:45
Als het ff kan een hub Switch nemen

heb je later meer plezier van

een switch regelt het verkeer
hij stuurt het alleen naar de puter waar het heen moet

een hub blaat gewoon over het hele net (net als coax)

Repareren doe je zo.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stel je hebt een netwerkje met 4 mensen
PC1 t/m PC4, op resp Poort 1 t/m 4
Als je een hub hebt, en je pompt wat data door die hub. PC1 stuurt naar PC2 100 MB data. Dan zal de hub via Poort 1 de data ontvangen, en doorsturen naar Poort 2 t/m 4 (alle poorten dus). Dit is niet zo'n punt, maar als je twee netwerk-acties tegelijk doet:
PC1 -[100MB]-> PC2 en PC3 -[100MB]-> PC4
dan zal de hub:
Poort1 -[100MB]-> Poort 2,3,4
Poort3 -[100MB]-> Poort 1,2,4
Dan krijg je 'collisions' (botsingen van de packets)
Daardoor moeten de computers op elkaar afstemmen wanneer ze de packets versturen, en duurt 't wat langer (en snelheid ligt lager).

Een switch maakt een connectie tussen twee computers die aan 't netwerken zijn. De data gaat dan niet van 1 poort naar alle andere poorten, maar direct naar de gewenste poort.
Bij het laatste voorbeeld is 't dan:
Poort1 -[100MB]-> Poort 2
Poort3 -[100MB]-> Poort 4

Als je dus veel netwerkverkeer verwacht, veel mensen tegelijk aan het netwerken dus, dan kan je beter kiezen voor een switch, anders volstaat een hub.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Voor een hub geld de 10 of 100 mbit voor het hele netwerk.
Een switch maakt onderling contact tussen de computers en werkt dus veel sneller.

Koop dus een switch ze kosten toch niet veel meer.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 18:04 schreef -DD- het volgende:
Voor een hub geld de 10 of 100 mbit voor het hele netwerk.
Een switch maakt onderling contact tussen de computers en werkt dus veel sneller.
behalve bij een switching hub

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
als je niet alle netwerkkaarten wilt vervangen, maar al wel een paar, dan moet je in ieder geval al wel een 10/100 hub of switch kopen (dus niet een 10 mbit hubske ofzo)
Ik weet uit m'n hoofd alleen de Norrod-prijzen en die zijn ongeveer 225 gulden ( 100 dus) voor een 100 Mbit switch.
Ze hebben op 100 Mbit geen hubs meer, omdat het prijsverschil in de orde van een knaak zat.

De verschillen tussen een hub, een switching hub en een switch zijn:

een hub geeft de data door aan alle poorten en accepteert alleen maar 100 Mbit kaarten (een 100 MBit hub dus >:) )

een switching hub doet hetzelfde maar kan zowel 10- als 100 mbit apparaten met elkaar laten babbelen, zonder dat het hele netwerk terug gaat in snelheid naar 10 Mbit wanneer er één 10 Mbit apparaat aan hangt.

een Switch houd bij naar welke poort het pakketje moet en valt de andere poorten daar dan ook niet mee lastig.
Theoretisch kan je dus 100 Mbit verkeer hebben tussen poort 1 & 2 en tegelijk tussen poort 3 & 4 .... etc.
Verder is het theoretisch mogelijk om de apparaten in full-duplex mode te laten babbelen via de switch (in de praktijk gaat dat laatste niet altijd goed wanneer je bijv. 3com kaarten en niet-3com kaarten tegelijk gebruikt)

edit:
* TD-er heeft het idee dat en typen en telefoneren niet bevordelijk is voor de typesnelheid.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 18:00 schreef Sine het volgende:
Als het ff kan een hub nemen

heb je later meer plezier van

een switch regelt het verkeer
hij stuurt het alleen naar de puter waar het heen moet

een hub blaat gewoon over het hele net (net als coax)
Spreek je jezelf nou niet enigszins tegen? Of begrijp ik je gewoon niet?

• Sine
  • Laatst online: 21-08 18:45
Op donderdag 10 januari 2002 18:13 schreef Patrickje het volgende:

[..]

Spreek je jezelf nou niet enigszins tegen? Of begrijp ik je gewoon niet?
ik loop weer te blaten idd

zal het ff corrigeren

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de switch of hub van Edimac?
Ik heb een paar dagen geleden de 8 poorts switch van Edimax gekocht, zero problemen in mijn 3 computer-netwerk (router en twee PCs). Ook gamen (op beide PCs tegelijk) is geen enkel probleem, dus mijn ervaringen zijn goed :)

D'r zitten voor iedere poort twee ledjes op, kun je zien of de poort actief is en of die poort op 10 of 100mbit draait.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->NT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

hub is goedkoper voor thuis en ook goed :7

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had een hub met 3 Pc's, ding had een leuk collition ledje dat constant aan stond :-(

PC1 Quake op internet via gatewayPC
PC2 DVIX copieren van gateway of PC1

Zooooooooooooooooooo traag! Ongelooflijk :-( Bij het vervangen van de hub naar een switch was alles opgelost.

Verwijderd

Ik stond zelf ook voor die keuze. Ik weet niet om hoeveel aansluitingen het gaat maar een 4 poorts switch kost echt niet veel meer dan HUB (rond 150piek), de keuze voor een switch wordt pas echt interessant als je veel netwerkaansluitigen hebt. Alleen dan moet je een Switch hebben met veel poorten en die zijn wel weer verhoudingsgewijs een stuk duurder dan een hub met veel poorten...

Ik zou trouwens sowieso gelijk voor 100mbit gaan. :9

Verwijderd

Bij Gistron hadden ze toen een leuk klein 8-poorts switchje voor f 179 wat het prima doet. Ik zie dat er de laatste tijd wel meer goedkope alternatieven zijn. Ik heb verleden jaar nog gewoon 399 gulden voor mijn Wisecom betaald. Goed ding overigens (mag wel ook voor dat geld....)!
Pagina: 1