Toon posts:

Airco condensor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een vraaagje wat betreft waterkoeling.
ik wil een waterkoeling systeem bouwen voor zo weinig mogelijk kosten uiteraard. Een pomp heb ik al want m'n vader had vroeger een aquarium dus ik zoeken, vind ik nou net een eheim pomp met een capaciteit van 360 l u, wel genoeg denk ik. wat betreft de radiateur dacht ik aan een airco condensor van een auto.
die is +- 15 tot 20 mm dik 300 mm hoog en 600 mm breed en het materiaal is aluminium.
Nou wilde ik hem inkorten tot 300 mm hoog en 150 mm breed en dan bijv achterin de kast rechtop monteren, met bijv. 2 koelvinnetjes erop.
nu is mijn vraag dus wat denken jullie van deze radiateur, zal het genoeg koelen of niet??

Verwijderd

Jazeker, dat doet-ie wel. Je enige probleem zou kunnen zijn dat de kanalen van de condenser nogal klein van diameter zijn, wat je flow te negatief kan beinvloeden. Probeer 't, en kijk of je boven de 150L/uur blijft met je flow.

Als je 'm toch inkort, dan kun je net zo goed enkele kanalen parallel zetten om de effectieve doorstroom te vergroten.

Verwijderd

Topicstarter
de aansluitingen zijn 8 mm inwendig dus ik dacht dat dat wel voldoende moest zijn, verder heb ik geen idee wat ik als koelblok moet gebruiken iemand een idee?? Ik krijg binnenkort een alu lasapparaat op werk, dus ik zou zelf iets kunnen maken, maar dan wel simpel en natuurlijk doeltreffend, ik geloof wel dat ik het van alu moet maken want dan heb je geloof ik minder kans op corrosie omdat beide materialen gelijk zijn. verder wilde ik ook ipv slangen alu leidingen gaan gebruiken (is dit aan te raden of niet) lijkt mij beter omdat de vloeistof al een beetje warmte kwijt kan in de leidingen.
kan iemand mij hier iets meer over vertellen

Verwijderd

als je heel erg handig bent met alu leidingen kan je die ipv slangen gebruiken, tis orgineel maar wel een beetje omslachtig.

Suc6 ermee

Verwijderd

Ik denk dat de pomp niet sterk genoeg is. Je heb een best grote radiator en dan blijft er misschien 100 van de 360l/u over....en dat is vrij wijnig.

Verwijderd

8mm binnendiameter kan wel (wow, wat een knoepert van een condenser :9~ ). En alles boven de 150L/uur is voldoende.

Alu pijpen gebruiken kan natuurlijk, maar makkelijk is anders. Als je denkt dat je het daarmee goed kunt maken, dan zou ik zeggen: doen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50

Epsilon

zoals dabit al zei: zet een paar kanalen van die condenser paralel. Maar je kan ook ff verder zoeken naar een andere radiator. Die uit een vapochill systeem is iets van 19cm breed en pas dus in de breedte in je kast. Verder iets van 15cm hoog dus die kan je mooi boven je voedin of in je dak kwijt.

de pic staat wel ergens in het topic over "vapochill in lian-li pc70"

daar staat een pic.
Maar een scooter radiator is ook erg mooi om te gebruiken. Die zijn niet te groot, maar zijn wel lekker dik (veel oppervlakte)

Verwijderd

Topicstarter
bij mijn weten staan die kanalen gewoon parallel (origineel)
dit weet ik niet zeker want ik heb hem nu niet bij me (er moet eerst nog iemand zijn in een mercedes die z'n voorkant in mekaar rijdt)volgende week heb ik er denk ik wel 1 en misschien over een tijdje nog meer dus als iemand het leuk vind om er mee te experimenteren zijn ze tegen die tijd op te halen, maar daar laat ik nog meer van horen.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:05
Op zaterdag 12 januari 2002 12:49 schreef CaseBuster het volgende:
Ik denk dat de pomp niet sterk genoeg is. Je heb een best grote radiator en dan blijft er misschien 100 van de 360l/u over....en dat is vrij wijnig.
weinig :)
Pagina: 1