VPN Server..

Pagina: 1
Acties:

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
Hoi, ik moet hier op een Linux bak een VPN Server installeren.

Er is geen VPN tussen 2 verschillende (vaste) locaties.

maar het personeel moet bijvoorbeeld van huis uit in kunnen bellen (eerst naar een provider, en dan naar de 'vpnserver')

leek me geen probleem :) , wel dus :(

ten eerste ,welk programma kan ik hier voor gebruiken?
de meeste vpn servers die ik ben tegen gekomen maken een vpn tussen 2 verschillende vaste locaties, iets wat ik niet wil dus...

ten tweede: kan dit wel :? Onder windows is het geen probleem, maar windows wel ;) ...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Ik denk dat je moet zoeken naar een dialin server en vervolgens een route op moet geven. Lijkt me genoeg :) Je hoeft hiervoor niet met tunnels te gaan werken. :)

Dial servertje bouwen dus!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:46
Op donderdag 10 januari 2002 16:21 schreef j3p het volgende:
Ik denk dat je moet zoeken naar een dialin server en vervolgens een route op moet geven. Lijkt me genoeg :) Je hoeft hiervoor niet met tunnels te gaan werken. :)

Dial servertje bouwen dus!
Evt. ook goed :)
maar..
Ik wil inbellen op IP, en ik wil een geencrypte verbinding

als dit mogelijk is, noem maar een prog !

Verwijderd

Voortaan eerst even de search gebruiken, zijn zat topics over en ook Google is zat te vinden. Heb zelf ook een aantal topics hierover gehad, maar goed.

De standaard functionaliteit die Windows biedt voor het verbinden met een VPN-server is gebaseerd op het PPTP-protocol. PPTPD is een daemon voor linux die een dergelijke server biedt. Ik heb het getest: werkte perfectemundo. 1 probleempje: encryptie gaat d.m.v. MPPE, en dat werkte nou net niet. Dan moet je eerst pppd opnieuwe compileren en enkele patches voor die compressie erover gooien om het geheel te doen werken.

Daarnaast kun je ook een FreeSWAN server neergooien, dit werkt op basis van het IPSEC-protocol. Win2k schijnt standaard daarmee te kunnen verbinden, zij het buggy, ik gebruik het niet/heb het nooit gebruikt. Ook zijn er diverse clients te krijgen voor Windows, sommige zijn redelijk prijzig. PGP kan het ook, dan heb je een verbinding met 3DES encryptie - lekker veilig. PGP is gratis voor niet-commercieel gebruik, anders moet je gaan betalen, ik zou niet weten hoeveel.

Zelf ga ik binnenkort sleutelen aan de laatste optie waarschijnlijk om medewerkers de mogelijkheid te bieden verbinding te maken met het zakelijke netwerk. Misschien komt er een PPTP-server naast te staan vanwege de makkelijke installatie op Windows (praktisch geen). Ook misschien later om verschillende locaties te linken van server naar server over het internet.

edit:

Kijk eens naar SME (E-smith) v.5. Daar zit standaard PPTP-server mogelijkheden in en met contributed RPM's schijn je ook FreeSWAN te kunnen gebruiken. Verder heb je de mogelijkheid om daar ServiceLink bij te kopen (dan wordt het niet meer gratis), dan krijg je native FreeSWAN-support.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Hoi, ik moet hier op een Linux bak een VPN Server installeren.

Er is geen VPN tussen 2 verschillende (vaste) locaties.

maar het personeel moet bijvoorbeeld van huis uit in kunnen bellen (eerst naar een provider, en dan naar de 'vpnserver')

leek me geen probleem :) , wel dus :(

ten eerste ,welk programma kan ik hier voor gebruiken?
de meeste vpn servers die ik ben tegen gekomen maken een vpn tussen 2 verschillende vaste locaties, iets wat ik niet wil dus...

ten tweede: kan dit wel :? Onder windows is het geen probleem, maar windows wel ;) ...
Linux : FreeSWAN. Is effe uitzoeken, maar werkt uitstekend. Ik heb het zelfs in m'n standaard distrib zitten :)

Windows : PGPNet. Win98 VPN support is shit, en die van 2k
ook. PHPNet kost wat centen, maar is het meer dan waard.