[EL] Enermax potmeter fans aan baybus

Pagina: 1
Acties:

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Ik heb dus 4 Enermax UC-8FAB fans met ingebouwde weerstand/potmeter om het aantal RPM te regelen.
Weet iemand wat voor potmeters (hoeveel ohm) ik moet gebruiken voor in een baybus? De ingebouwde moet je met behulp van een schroevendraaier instellen. Aangezien ik dat dus niet wil dan maar een baybus maken. Ik heb er al eerder 1 gemaakt, maar die had SPDT schakelaartjes (12/0/7) en aangezien deze fans al een potmeter hebben wil ik die ook kunnen gebruiken maar dan vanaf de voorkant van de kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwares.de/sonstiges/enermax/lufter/bilder/enermax.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uebertakten.de/Kuehlung/enermaxluefter/Images/640/PIC00015.jpg
De linker fan op de foto heb ik dus.

Specs van fan:
FEATURES
Fan Speed Manually Adjustable through Variable Resistor
Fan on/ off controlled by M/B--stops in sleeping mode.
Two Ball Bearing fan
Support Fan Speed Monitoring
Golden Fan Guard
Fan Speed Can Be Manually Set By User
Maße: 80 x 80 x 25 mm
Anschluß: 3-pin Molex
Lüftertyp: Doppel Kugellager
Drehgeschwindigkeit: 1000 - 3000 Umdr./Minute regelbar!!!
Geräuschentwicklung: variabel
Stromaufnahme: ca. 0,08-0,23 A
Leistungsaufnahme: ca. 0,92-2,76 W
Betriebsspannung: 12 V
Afbeeldingslocatie: http://www.gup.co.jp/ENERMAX/FAN/UC-12FAB31.jpg

Zo'n potmetertje zit er dus op, niet handig dus |:(

Dus, wie kan me helpen :)

• Azecos
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

Azecos

Can't help it..

Waarom probeer je niet deze kabel door te trekken naar de voorkant van je kast. Je kunt hier met een beetje creativiteit vast ook wel een mooie draaiknop van maken.
suc6!

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
als je die krimpkous eraf haalt staat meestal het aantal Ohm erop ... lijkt nl op een normaal potmetertje ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Het is de bedoeling dat ik er een andere potmeter opzet met een draaiknop ;) Maar ik weet dus niet wat voor potmetertje erop moet en of er nog extra weerstanden bijmoeten (denk het niet, maar weet het niet zeker)

Zal straks even een krimpkousje eraf halen, hopen dat het erop staat.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Nou, 1 van de fans moest eraan geloven >:)

Dit staat er op het ding zelf (niet groter dan 5*5*4 mm ofzo):
203
6P 12
Weet iemand wat hier in het nederlands staat :?

Verwijderd

verwarm het draadje ;)

nog een werkstuk van school moeten maken het weerstandtemperatuurscoefficient kan je gelijk uitvogelen hoe groot de weerstand is bij een bepaalde draad bij een bepaalde temperatuur ;)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Ja, laat ik een verfafbrander erbij gebruiken.... :D
Heb net dit gevonden:
als de weerstand nul is op de witte draden lopen ze max
En in die thread raden ze 50 kOhm aan, kan dat kloppen?

Verwijderd

ik woon in het Westland en hier hebben wij elektrokarren die over het pad rijden en die dingen kan je sneller en langzamer laten draaien met een potmeter!
is gewoon een knop waaraan je kan draaien
weet alleen nie of je ze waar jij woont ook kan kopen :P

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Hoop lollige opmerkingen waar ik wat aan heb hoor .... :(

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Gewoon potmeter van 1 fan afknippen, en met een multimeter de maximale weerstand tussen de draden meten. Met die waarde kun je naar de winkel om andere (voor paneelmontage) potmeters te kopen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Ga nu nog niet knippen in die dingen, het zijn niet direct de goedkoopste fans ter wereld ofzo. Ik knip ze pas af als de baybus ook klaar is (om ze vast te maken).
Is er geen algemene regel over het aantal Ohm voor een maximaal 3 Watt 80mm fan?

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09-2024

bassie666

www.wrsmarine.com

ikheb ezelfde fans, en niet veel kennis van potmeters. Dus naar de electroboer om de hoek en de fan meegenomen, die heeft zijn blik erop geworpen en een goede uitgezocht.
Als ik het goe heb was het 20kOhm

HTPC user

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Zal ik dan ook maar doen, ik sleep wel 1 fan mee naar die zaak. Hopen dat ze het weten.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:06

botoo

💀 too old to die young

50 Ohm is wel goed (dacht ik), je moet wel een 4 of 5 watt potmeter hebben (wederom, dacht ik).

Ik heb het ooit genoteerd en dit heb ik onthouden...

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Naar aanleiding van deze post van hooi:
Op donderdag 22 november 2001 11:45 schreef Hooi het volgende:
Uhh,
Eerst de weerstand van de fan berekenen.
4,8/12=0.4 Ampere
12/.4=30 Ohm is de fan weerstand

Dan de stroom bij zeg 2,5 Volt
2,5/30=0,083 Ampere

Dan moet de stroom door het circuit bij 12 Volt 0.083 amperes zijn, en dus 12/0.083=145 Ohm

Je had al 30 Ohm van de fan dus wordt de potmeter 145-30=115 Ohm

Dus een draadgewonden 100 of 125 Ohm 5 Watt potmeter
:Y)
2.76 / 12 = 0.23 ampere bij 12 volt (stond al in specs :P)
12 / 0.23 = 52.173 Ohm weerstand bij 12 volt.

Ik wil tot ongeveer 5 volt kunnen draaien
Dan zou dus dit betekenen:
5 / 52.173 = 0.0958 ampere
12 / 0.0958 = 125.26
125.26 - 52.173 = 73.087

Dan zou ik een potmetertje van rond de 75 ohm moeten hebben, toch?

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/444/GX/444766G2.JPG
Kleine uitvoering
Elektrische spec.: Nom. weerstandswaarden: 10 (ohm tekentjes) tot 22 k(ohm tekentjes) · Weerstandswaarde-
verloop lin · Weerstandstolerantie ± 10 % · Nom. belastbaarheid 4 W/40°C · Onafhankelijke lineariteit ± 2 % · Max. permanente spanning 500 V · Testspanning t.o.v. omgeving 1 kV~ · Elektrisch instelbereik 280°C ±5°.
Mechanische spec.: Behuizing-Æ 24 mm · As-Æ 6 mm · Aslengte 42 mm Schroefdraad M 10 x 0,75 · Metalen as.
En dan de 100 Ohm uitvoering, want het stapje daaronder is 47. Zou dat goed zijn?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
*schopje*
Kan iemand dit bevestigen? Want dan kan ik morgen die onderdelen halen.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26

talin

ES-MA

je berekening lijkt me goed .

ik heb er zelf ook 3 in me pc hangen , maar een frontje met potmeters zou niet gek zijn .

dus post ff als je eruit bent .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Mooi, dan ga ik morgen even wat proberen in elkaar te zetten.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
[update]
Ik ben even langs een elektrozaak geweest en zij wisten dus wel wat het zootje op de potmeter betekent. Blijkbaar 20 kohm.
Ik heb nu dus 4 0meg (merk) 4 Watt 22 kohm potmetertjes. Ik heb het even geprobeerd en ze werken hetzelfde als de dingen die eraan zaten alleen nu met een mooie draaiknop *D

Dus ik ga dit weekend lekker een baybusje in elkaar knutselen :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Hmmm... die verhaaltjes hierboven gaan wel op, maar alleen als je de potmeter opneemt in de voedingskabel. In jou geval zit de potmeter aan een apart kabeltje dat naar de stuur-electronica gaat. Een gewoon 0,25W model had ook wel voldaan.

Nou ja, gelukkig heb je wat hulp van de elektroboer gehad. Wel even een foto'tje van het resultaat he?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Ach, wat wil je voor 2,30 euro per stuk. Deze zijn mooi, goed in te bouwen, mooie zwarte knoppen die bij m'n zwarte kast passen. Dus ik ben weer tevreden.
Zal wel kijken of ik de camera van m'n pa mag 'misbruiken' als het geheel klaar is. Eventueel ook wat fototjes van het bouwproces (gaten boren, draadjes vastmaken en ding vastschroeven)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
[update]

Heb de zooi ingebouwd, er zitten nu 4 potmeters en 2 DPTP schakelaartjes in een 5 1/4" plaatje.
De 4 potmeters voor de casefans en de schakelaartjes voor de 92mm fan van m'n zalman koeling en voor de fan in m'n zalmnan voeding.
Het geheel werkt perfect :P

Helaas geen pics, camera ligt nog op pa z'n werk....

Verwijderd

Hoi,

snap ik het nou niet, of hoe zit het nu.....
Als je enkel een ander potmetertje op deze enermax 120mm fans hoeft te zetten, waarom zou je dan zo'n complete rheobus toestand in elkaar gaan zetten.
Wat zijn de voordelen?

Cypro

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op vrijdag 25 januari 2002 10:53 schreef cypro66 het volgende:
Hoi,

Als je enkel een ander potmetertje op deze enermax 120mm fans hoeft te zetten, waarom zou je dan zo'n complete rheobus toestand in elkaar gaan zetten.
Wat zijn de voordelen?

Cypro
volgens mij zit bij de enermax dingen een special circuitje al op de fan...

Verwijderd

ehh, allemaal fout :P

er staat 203 op, dit betekend (net als bij kleine condensatoren) dat het 20+3nullen is en dus 20000 ohm = 20 kohm.

:7

/edit |:( beter lezen |:(

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 21:24
Op die potmeter van dat plaatje hierboven (die hebben ze ook bij conrad, 22 KOhm 4W) zitten drie aansluitinkjes, 1 voor +, 1 voor -, en die derde??

Verwijderd

En werkt de baybus nu geheel naar behoren.

Ik wil ook graag een baybus maken met potmeters, maar een Rheobus maken is te ingewikkeld voor mij ben ik bang. En als dit even goed is dan is het lekker makkelijk. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Topicstarter
Misschien een beetje laat, maar toch :)

Hij werkt perfect!
Het voordeel is dat ik ze nu van de voorkant kan instellen met een knopje in plaats van de kast open halen en draaien met een schroevendraaier.
Je hebt 3 aansluitingen op je potmeter, de draairichting is afhankelijk van de kant die je kiest (links of rechts) voor je 2e draad.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
Op vrijdag 25 januari 2002 10:53 schreef cypro66 het volgende:
Hoi,

Wat zijn de voordelen?

Cypro
Het voordeel van dit grapje is dat je niet gaat regelen door het niet gebruikte vermogen op te stoken

maar je laat de electronica in de fan gewoon er voor zorgen dat je fan langzamer gaat draaien zonder dat je daarbij nutteloze warmte genereerd

Repareren doe je zo.

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Millennium

Bug free !!!

Uhm.... vraag me af of je niet gewoon een asje voor de orginele pot-meter had kunnen kopen. Ze zzagen er nog wel standaard uit. Hoe je dat ding dan vast gaat zetten.... tja

Rampen bak 2004

Verwijderd

Ik heb die enermax fan 4x en de potmeter vervangen voor een 15kohm meter.Deze ziet eruit als van de foto van sick nick (die van die potmeter). Aan de voorkant ziet het er als volgt http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1088297069
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3159933668
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1863950057
Pagina: 1