Toon posts:

Netware5 en ARCserve

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken hier Netware 5 als server en ARCserve6.6 voor de back-up m.b.v. DAT streamer.
Er wordt elke nacht een full back-up gemaakt van alle volumes (het is geen extreem groot netwerk, ong 40 users).
als de back-up klaar is dan schrijft ARCserve de hele netwerkstructuur in de database.
hij voegt dus de gegevens toe, het zog. mergen.
bij toeval kwam ik erachter dat ARcserve dit al een paar weken niet meer doet, het aanvullen van nieuwe tapegegevens.
Hij vult de datbase wel aan met de volumes zelf maar je kunt hier niet meer doorheen lopen om een specifiek stuk van de backup terug te zetten.
De database is dus niet volledig.
Het enigste wat nog kan is een hele sessie terugzetten maar als het om een bestandje van 100k gaat is dat nogal omslachtig om daarvoor 16GB te restoren!
Na wat zoeken bleek het probleem niet bij ARcserve zelf te zitten maar bij de Novellserver.
Netware heeft ook een bepaalde database aan boord waar hij gegevens in opslaat nl. btrieve.
hier blijkt het probleem te zitten ook omdat ARCserve meldt "file table is full"
Op een nieuwsgroep was een docuutje te vinden om de parameters van btrieve aan te passen.
Dit heb ik gedaan en de server herstart.
een back-uptest die ik daarna deed was goed, dus de database van ARCserve schijft weer alle gegevens naar de server.
Ook de volledig back-up werkt weer normaal.
Om de oudere back-up weer te kunnen gebruiken is daarvan handmatig het mergen uitgevoerd zodat ook van deze tape weer gemakkelijk bestanden en/of mappen los zijn te restoren.

even wat gegevens

Novell Netware 5.0 met SP6
ARCserve 6.6 single server edition.
Btrieve version 7.15

zoals jullie zien is denk ik het probleem opgelost maar ik wil graag weten of er nog andere zaken zijn en hoe jullie dit probleem hebben opgelost of niet hebben kunnen oplossen.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
Als Arcserve database problemen heeft is het handig om met een schone database weer te beginnen:
- save je backupjob als een script file
- stop arcserve op console
- kopieer emptydb over de database directory
- start arcserve
- import backupjob uit script file
Let op dat je arcserve configureert met database pruning/purging. Default staat dit uit. Dan blijft je db groeien zonder oude gegevens te overschrijven.
En het heeft weinig nut om tapegegevens te bewaren van tapes die al zijn overschreven. Je kan altijd een tape weer mergen aan de database. Kan wel even duren. een trage dds2 streamer doet er 4 uur over. Nieuwere streamers/DLT/.. zijn een stuk sneller. Het is handig om in zo'n geval eerst een scan van de tape te doen, waarna je alleen de sessie merged die je nodig hebt.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Tijdens mijn stage, hebben we dit ook gehad...
Na een reboot was inderdaad ook alles weer goed.
Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, dus ik kan je niet vertellen of het vaker voorgekomen is, of hoe ze dat opgelost hebben...

1 ding moet je wel in de gaten houden:
De gele 'lampjes' bij de arcserve monitor geven dus ook de melding die jij hebt gehad, dat ie de structuur niet in de database zet. Meestal melden ze dat een file niet geback-upped kan worden omdat ie nog actief is...
Op die manier kwam ik er ook achter dat we hetzelfde probleem als jou hadden...
suc6 met je werk & have fun!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

@paulhekje:
Vraag over wat je schrijft m.b.t tot nieuwe DB maken en oude importeren.
als je de oude DB importeerd zijn de ontbrekende gegevens natuurlijk niet hersteld dus zal je alsnog de merge van de tape moeten uitvoeren.
Bedoel je met maken van nieuwe DB dat dit beter is omdat anders de kans bestaat dat het opnieuw optreedt?
ik heb wel een tijdje gelden handmatig de overbodige records verwijderd van tapes die al waren overschreven door nieuwere back-ups.
Prune/purge niet gebruikt.
Dit leek me niet nodig omdat de database min. 2Gb groot mag worden en op dit ogenblik zitten we op 413Mb.
De tip om in ieder geval de database op te slaan vindt ik goed maar de hele database wordt ook meegenomen in de back-upjob.
Mijn back-up bestaat uit 4 sessies te weten:

sessie 1 sys volume
sessie 2 data volume (de grootste)
sessie 3 datbase van ARCserve dus.
sessie 4 NDS.

@e-forze:

Je verteld dat na reboot de DB weer werkte, dat heb ik ook gelezen maar ook dat het niet ging.
zoals ik in mijn eerste verhaal aangaf heb ik voor de zekerheid de parameters van btrieve verhoogd omdat die nogal krap stonden (open files=20, leek me nogal laag enz.)

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
bekend probleem. arcserve en Netware 5 werken niet altijd lekker samen

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wij hebben ARCSERVE weggedaan, vanwege vele problemen. En nu draaien we weer lekker met het oude vertrouwde backup-exec..

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 15:04 schreef pinolief het volgende:
Bedankt voor jullie reacties.
graag gedaan! :)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58

DJ

Op donderdag 10 januari 2002 15:07 schreef mughato het volgende:
bekend probleem. arcserve en Netware 5 werken niet altijd lekker samen
hmmz . . . denk ik toch ff anders over . . .

Ik heb een aantal NW5 Servers draaien en de machines met een Tape Unit draaien ArcServe (1 met 6.6IT en 1 met 7). We hebben of DLT Units of LTO Units.

Het belangrijkste om ArcServe DATABase probs te voorkomen is het goed instellen van BTrieve. Er zijn een aantal Technical Docs bij CA hierover. Ik heb er ff eentje gezocht => http://support.ca.com/techbases/as61/10135.html

Ik zorg altijd dat BTrieve genoeg geheugen krijgt toegewezn (buffers hoog instellen en workerthreads . . .). Ik stel ze vaak hoger in dan in de voorbeelden. Zorg wel dat je voldoende geheugen in de Server hebt (is bij ons geen probleem 1 machine heeft 2.2Gbyte en de ander heeft 1Gbyte :) ).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:48
Dit probleem heb ik ook al vaker gehoord, ik vind Arcserve een slecht pakket, voor dat het werd overgenomen door CA was het een goed product!

Veritas Backup exec vind ik een veel beter programma op te backuppen, we hebben al een paar klanten overgehaald naar Veritas door rare onzinnge fouten van Arcserve en had je een backup nodig werkte het niet goed. Maarja ieder zijn eigen smaak..

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de goede orde voordat er straks een flame ontstaat tussen ARCserve en BackupExec:
ik moet het met ARCserve doen want ik krijg het voorlopig niet voorelkaar om een ander pakket aan te schaffen.
Dat is op zich ook nog niet nodig want ARCserve heeft 2 jaar lang netjes gedraaid en nooit problemen gegeven tot nu dus.

Ik bedankt alvast iedereen voor de snelle reacties waar ik al aardig wat info uitgehaald heb en dat is hier bij Tweakers ook de bedoeling nietwaar?
Pagina: 1