isdn 1 poort 3 nummers, Bsd moet 1 nr oppakken !!

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een isdn webvox.

dwz een boel rommel maar uiteindelijk 4 telefoon nummers en 2 anologe poorten.

nu heb ik de volgende situatie op de 2e anologe poort staat 1 anologe telefoon en een anologe modem die in een FreeBSD machine zit.

de anologe telefoon moet rinkelen als er op nr 1/2 gebeld word.

de computer MAG ALLEEN nr oppakken !!

Aangezien je de telefoon niet kan vertellen wanneer hij wel/niet mag rinkelen zal deze gewoon overgaan bij inkomede gesprekken op nr 3. dat is verder niet erg.

Hoe krijg ik een FreeBSD machine zo ver dat hij eerst nummerherkenning doet en vervolgens oppakt zodat ik met mijn laptop een vpn verbinding heb ??

iemand links/Faq ?? ik kwam er met search niet uit.!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het meest makkelijke is om alleen je modem aan te sluiten op een poort. Dan heb je geen last van rinkelende telefoons terwijl het voor de computer is, of andersom. Als dat niet kan zal je een tweede A/B adapter aan moeten schaffen om wel zo'n poort te krijgen. Het is namelijk niet mogelijk om te zien naar welk nummer er wordt gebeld (bij een analoge lijn).

Hooguit kan je zien wie er belt, maar dat is dus iets heel anders! Als je altijd vanaf hetzelfde nummer inbelt kan je wel kijken of je iets met CallerID in elkaar kan knutselen. Je modem moet dat natuurlijk wel ondersteunen. Dan kan je bijvoorbeeld mgetty draaien. Hier kan je wel e.e.a. vinden hoe je dat in moet stellen.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ok thanks ik zal ff zien. is inbellen op een isdn kaart ook mogelijk ??

ik kan ipv een modem net z goed een isdnadapter in de bak zetten en deze op poort 2 van NT1 aansluiten..

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32
Op donderdag 10 januari 2002 15:28 schreef xychix het volgende:
ik kan ipv een modem net z goed een isdnadapter in de bak zetten en deze op poort 2 van NT1 aansluiten..
Dat kan, maar dan heb je nog steeds hetzelfde probleem...
Moet je inderdaad met CallerID gaan werken

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• JeroenE
  • Niet online
ok thanks ik zal ff zien. is inbellen op een isdn kaart ook mogelijk ??

Ja, je kan ook een ISDN kaart in je bak zetten. Let er wel even op dat je er eentje hebt die door je OS wordt ondersteund. Als je er geen kan vinden kan je ook een externe ISDN-adapter nemen; die werken in principe altijd omdat ze met de computer communiceren alsof het normale modems zijn.

Je moet dan natuurlijk wel met een ISDN lijn inbellen! Je kan met een analoog modem immers geen verbinding opbouwen met een ISDN-adapter. Alhoewel, ik geloof dat sommige (externe) adapters dat wel kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou je eens moeten zoeken. Die zullen dan wel (veel) duurder zijn.

• JeroenE
  • Niet online
Nee, dat is niet zo. Bij ISDN kan je ook zien naar welk nummer er gebeld wordt. Daarom kan je ook bij (vrijwel ieder) ISDN apparaat instellen op welk nummer ze wel moeten reageren en op welk nummer niet. Bij ISDN is het dan ook nog zo dat je kan instellen op wat voor soort oproep er gereageerd moet worden. Zo kan je je dataverkeer van je voice verkeer gescheiden houden, zonder per se verschillende nummers te moeten hebben. Tegenwoordig heb ik geen telefoonlijn meer, maar daar maakte ik vroeger altijd dankbaar gebruik van.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Ik had ook nog een idee:

In je ISDN log (op linux tenminste) komen alle inkomende calls op de isdn aansluiting te staan. Nu wil ik nog eens een keer maken dat als er een call voor het analoge modem nummer binnenkomt dat het modem dan ingesteld wordt om hem op te pakken, en vervolgens de dataconnectie te maken, en daarna het modem weer uit.

• JeroenE
  • Niet online
Nu wil ik nog eens een keer maken dat als er een call voor het analoge modem nummer binnenkomt dat het modem dan ingesteld wordt om hem op te pakken, en vervolgens de dataconnectie te maken, en daarna het modem weer uit.
Theoretisch is dat wel mogelijk. Je kan een programma opstarten (mgetty bijvoorbeeld) als er een oproep binnenkomt op een bepaald nummer. Die kan dan je modem aansturen en dan heb je wat jij wil. Je moet alleen even kijken dat als je verbinding verbroken is dat je modem ook weer 'uit' gaat en je moet even goed regelen dat het programma niet nog een keer wordt opgestart als er al een verbinding actief is.

• Eastern
Op donderdag 10 januari 2002 15:45 schreef jeroene het volgende:

[..]

Theoretisch is dat wel mogelijk. Je kan een programma opstarten (mgetty bijvoorbeeld) als er een oproep binnenkomt op een bepaald nummer. Die kan dan je modem aansturen en dan heb je wat jij wil. Je moet alleen even kijken dat als je verbinding verbroken is dat je modem ook weer 'uit' gaat en je moet even goed regelen dat het programma niet nog een keer wordt opgestart als er al een verbinding actief is.
Heb jij hier ideeen over / heb je al een uitgewerkt voorbeeld?

• JeroenE
  • Niet online
Heb jij hier ideeen over
Jij bent met het idee gekomen! :P
heb je al een uitgewerkt voorbeeld?
Nee, niet meer dan hierboven staat. Als er vroeger een analoge call binnenkwam dan werd bij mij een progje opgestart wat controleerde of het een bekend nummer was (en als dat niet het geval was werd even foongrep gedraait) en daarna werd er een 'popup' message over het netwerk verstuurd zodat je makkelijk kon zien wie er belde. Een soort geavanceerde nummermelding zeg maar. Dat kan je in principe.

Ik kan me alleen niet meer herinneren met welk programma ik de ISDN lijn liet monitoren. Het was volgens mij isdnlog (onderdeel van i4l?). Je kon dan op het nummer wat gebeld werd of 'CallerID' (of combinatie van beide) programma's opstarten enzo. Erg leuk speelgoed :)

• Eastern
Dan ga ik ISDN log eens besnuffelen 8-)

• JeroenE
  • Niet online
Dan ga ik ISDN log eens besnuffelen 8-)
"man callerid.conf" moet je hebben, volgens mij.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Je kan vaak de ISDN kaart vertellen welke nummers mogen bellen. Op linux kan dat met isdnctrl, op FreeBSD weet ik het niet, maar ongetwijfeld op een soortgelijke manier.

• Eastern
Heb al zitten kijken, en ziet er iig wel leuk uit. Moet het nu alleen nog even uitwerken in een goed idee. Maar dat gaat wel lukken denk ik.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 15:57 schreef jeroene het volgende:

[..]

Jij bent met het idee gekomen! :P
[..]

Nee, niet meer dan hierboven staat. Als er vroeger een analoge call binnenkwam dan werd bij mij een progje opgestart wat controleerde of het een bekend nummer was (en als dat niet het geval was werd even foongrep gedraait) en daarna werd er een 'popup' message over het netwerk verstuurd zodat je makkelijk kon zien wie er belde. Een soort geavanceerde nummermelding zeg maar. Dat kan je in principe.

Ik kan me alleen niet meer herinneren met welk programma ik de ISDN lijn liet monitoren. Het was volgens mij isdnlog (onderdeel van i4l?). Je kon dan op het nummer wat gebeld werd of 'CallerID' (of combinatie van beide) programma's opstarten enzo. Erg leuk speelgoed :)
kun je mij uitleggen hoe je dat foongrep verhaal hebt gefixed???

ik wou cdfoon gaan rippen naar mysql en een soortgelijk iets gaan bouwen !

Verwijderd

Je kan aan elk apparaat een nummer toewijzen, op de AB adapter kan je instellen dan wanneer bijv. nummer 1 word gebeld alleen poort 1 overgaat. Je kan ook instellen dat wannneer nummer 2 belt zowel poort 1 als 2 overgaat. Met een ISDN kaart moet je softwarematig aangeven welk tel nummer deze heeft.

• JeroenE
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 08:48 schreef xychix het volgende:

[..]

kun je mij uitleggen hoe je dat foongrep verhaal hebt gefixed???

ik wou cdfoon gaan rippen naar mysql en een soortgelijk iets gaan bouwen !
Foongrep was/is een programma om de CDfoon gids van de KPN te kunnen doorzoeken. En itt het bijgeleverde (windows) programma kan je dus ook op bijvoorbeel telefoonnummer zoeken. Helaas is de maker er in 2000 oid mee gestopt, zodat het maar werkt tot en met de CDfoon gids van 1999. Waarschijnlijk heeft hij te veel druk gehad van de KPN, ofzo. Zijn website is www.paracas.nl/foongrep.

Als jij een manier weet om iets dergelijks voor de huidige CDfoon gids te maken, dan hoor ik het graag :)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 09:15 schreef jeroene het volgende:

[..]

Foongrep was/is een programma om de CDfoon gids van de KPN te kunnen doorzoeken. En itt het bijgeleverde (windows) programma kan je dus ook op bijvoorbeel telefoonnummer zoeken. Helaas is de maker er in 2000 oid mee gestopt, zodat het maar werkt tot en met de CDfoon gids van 1999. Waarschijnlijk heeft hij te veel druk gehad van de KPN, ofzo. Zijn website is www.paracas.nl/foongrep.

Als jij een manier weet om iets dergelijks voor de huidige CDfoon gids te maken, dan hoor ik het graag :)
well ik heb al een proggie dat de hele (nieuwe) cdfoongids omzet naar

een bestand waarbij kolommen door ; gescheiden worden en tupels door een \n

maar deze lijkt niet 100% zuiver te zijn *balen*

ik had al een deel in sql staan !! maar jah...

Pagina: 1