Plaatsing speakers in (slaap)kamer

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Hallo, ik probeer een goede geluidskwaliteit te behalen in mijn kamer, daarvoor is in mijn redelijk kleine (slaap)kamer de plaatsing volgens mij van groot belang.

Allereerst de speakers waaar het om gaat, de Quadral shogun, Afbeeldingslocatie: http://www.quadral.com/en/aurum/shogun/res/bild.gif de specs zijn hier te vinden: http://www.quadral.com/en/aurum/shogun/t.htm , De bass klinkt nu niet strak (mede door de hele brakke versterker), dus daar moet wat aan te doen zijn. Wanneer klinkt het geluid het beste? Zelf dacht ik er aan de speakers tegen de lange want aan te zetten ik bijde hoeken (natuurlijk wel een beetje uit de hoeken en van de muur =) Of kan ik ze beter aan de 4m zijde zetten ivm de bas?

En dit is de plattegrond van mijn kamer, die binnenkort een beetje heringericht zal worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/fffdeamon/kamer.gif Val de link niet werkt kunt u op deze link klikken http://www.geocities.com/fffdeamon/kamer.gif

OPGELET: als de links van de kamer niet werkt zelfs niet met aan klikken, werkt hij wel, als u hem copieerd en paste in de taakbal van internet explorer/netscape.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Verder twijfel ik tussen, vloerbedekking of toch de parket laten liggen.

Alle tips met betrekking tot accoustiek zijn welkom, alvast bedankt.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon muziekje aan zetten en wat gaan schuiven..ondergrond is vooral voor de overlast van belang lijkt me.
En wat een aardig setje voor op je slaapkamer.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Wanneer koop je die versterker nou eens, zonder goeie spullen klinkt het nooit goed. (punt!)

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 14:29 schreef Maiar het volgende:
Gewoon muziekje aan zetten en wat gaan schuiven..ondergrond is vooral voor de overlast van belang lijkt me.
En wat een aardig setje voor op je slaapkamer.
Mja, dat muziekje aan zetten kan wel, maar ik wil graag een globale plaatsing eten, opdat me kamer verrandrd gaat worden, en ik daar aan moet dneken, waar ze komen te staan om een mooi plaatsje te reserveren.

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 14:31 schreef hervaz het volgende:
Wanneer koop je die versterker nou eens, zonder goeie spullen klinkt het nooit goed. (punt!)
Weet ik, het is juist omdat ik een nieuwe versterker ga halen, dan wil ik ook het optimale kwa accoustiek bereiken.

Ik ga hem binnenkort halen, twijfel nog tussen, de:

Onkyo 494/595 denon 1802, denon pma(?)1500/2000, NAD 350/370.

• hervaz
Geen rotel? :)

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 09:54
Op donderdag 10 januari 2002 14:18 schreef FFF een lap tekst:
...knip...
2e pic is een kruisje :(

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 14:37 schreef hervaz het volgende:
Geen rotel? :)
Rotel 900 serie lijkt me idd ook heel erg interresant :D
Maar gezien, de problemen met de accoustiek in mijn kamer, denk ik dat ik kies voor een Ht-receiver, omdat ik er nu simpelweg toch geen supperieure geluidskwaliteit uit kan krijgen, simpelweg door de accoustiek, nu wil ik dara wel verbetering in brengen, maar in zo'n kleine kamer komt dat niet 100% goed. Dus kies ik voor een receiver (denk ik) met een iets mindere geluidskwaliteit en wat extra functies ;)

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 14:40 schreef Fozzie het volgende:

[..]

2e pic is een kruisje :(
daar was ik bij het schrijven al bang voor, daraom typte ik dit er ook bij:

OPGELET: als de links van de kamer niet werkt zelfs niet met aan klikken, werkt hij wel, als u hem copieerd en paste in de taakbal van internet explorer/netscape.

Dus als je hem wilt zien, moet je de URL ff kopieren en in de adres balk paste.

Verwijderd

Versterker; Nad / Rotel....

(je wilde het toch goed).

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 14:59 schreef Dollardrules het volgende:
Versterker; Nad / Rotel....

(je wilde het toch goed).
Bedankt, het liefst wil ik een C370/C270 combi opbouwen, en dan biwiren. maar mijn budget laat dit niet toe :D ik zal blij zijn als ik een gewoon goede versterker/receiver kan betalen. Heb al zoveel info over versterkers en receivers :D

[ontopic]

Maar kan iemand vertellen waar ik de speakers het beste kan plaatsen, en wat in dat geval de plaatsing met het geluid doet?

[/ontopic]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 10 januari 2002 14:35 schreef FFF het volgende:

Dolby/dolby/dolby/stereo/stereo(* JvS heeft het niet zo op denon stereoamps >:))/stereo/stereo.

Dat is nog eens twijfelen :D!

Ik zou voor een NAD 350 gaan :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 15:09 schreef JvS het volgende:

[..]

Dolby/dolby/dolby/stereo/stereo(* JvS heeft het niet zo op denon stereoamps >:))/stereo/stereo.

Dat is nog eens twijfelen :D!

Ik zou voor een NAD 350 gaan :).
zou de NAD mijn beesten (euh speakers) kunnen controleren?
ik vindt NAD prachtige versterkers hebben (ben het uiterlijk al wel gewent) Weet je (iemand?) toevallig de adviesprijs van de 350? Ik zal dan toch moeten gaan lusiteren, ik ben ook niet iemand die van klassiek ofzo houdt, maar meer top40, rock, trance, en R&B, dus het geluid moet wel een beetje swingen.

Bedankt allemaal.

Verwijderd

Men blijft inderdaad een beetje offtopic :)

over het algemeen is het zo dat een hogere plaatsing zorgt voor iets heldere tonen en een lagere plaatsing voor een iets vollere bas . Dus de vraag is dan wat prefereer je.

Daarnaast is het zo dat plaatsing in een Hoek van een kamer er wederom voor zorgt dat de Bas beter uitkomt. een hoek werkt gedeeltelijk als een afgesloten ruimte (baskast) en laat een bas dieper/lager komen doordat hij meer kan Kaatsen.

spikes dan wel piepschuim zijn altijd wel wenselijk zodat je minder last hebt van de bastrilling ombouw bed of kasten zullen dan ook minder reageren op de bassen

Dat was ongeveer wel wat ik had toe te voegen :)
Een leuke receiver vind ik zelf de yamaha series van de laatste tijd ( dts) ... als je voor wat snufjes gaat is die voor een mooie prijs te koop.

ga je voor ultratrottel kwaliteit ga dan idd voor Rotel of nad....

Groet Ultratrottel
:9~

Verwijderd

This page is not available.

• hervaz
Ik had er toch een rotel 972 voor en een 991 eind aangehangen, zul je eens zien wat die quadrals allemaal kunnen! :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-03 22:17
Als het een redelijk kleine slaapkamer is en de speakers noodgedwongen in de hoek staan kun je proberen of het beter gaat klinken door de bas-reflex pijpen te dempen met wat (bijv.) wol.

• FFF
Op donderdag 10 januari 2002 15:34 schreef hervaz het volgende:
Ik had er toch een rotel 972 voor en een 991 eind aangehangen, zul je eens zien wat die quadrals allemaal kunnen! :)
euh wat kosten die voor/eind? dat geniet ook mijn voorkeur, maar jah, een student zonder werk, lol, dus dan moet ik nog 6 jaar sparen :D

Heb je mijn Quadrals weleens gehoord (ook op die combi)

verder vraag ik me af, of je net als bij de NAD 370, bij de 350 ook nog een eind versterker aan kunt hangen?

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:55
Op donderdag 10 januari 2002 14:35 schreef FFF het volgende:

[..]

Weet ik, het is juist omdat ik een nieuwe versterker ga halen, dan wil ik ook het optimale kwa accoustiek bereiken.

Ik ga hem binnenkort halen, twijfel nog tussen, de:

De Onkyo 595 heb ik vandaag beluisterd, echt supergoed geluid! Heeft ook DPL2, en er zit een programmeerbare afstandsbediening bij 8-)

Verwijderd

Speakers met rug naar de muur zetten is altijd t beste, lijkt misschien onlogisch, maar ze zijn ontworpen om recht tegen een muur te staan, dus nooit in een hoek.

Verder is belangrijk wat ruimte tussen muur en speaker te plaatsen, hoeveel is afhankelijk van kamer, moet je wat luisteren & verzetten.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik zou ze minimaal 20 cm van je muren afzetten, en minimaal 2 meter van elkaar, maar of dat kan ligt natuurlijk aan hoe zo'n grote kamer je hebt (muurtje slopen kan natuurlijk altijd. Ik zelf houd niet van een teveel "kaatstende" bas.

En om nog even een beetje off-topic te reageren: Ik zou gaan voor de NAD 370, ok het design is niet zo als die van bijvoorbeeld maranz of denon, maar je krijgt er wel top geluid voor. Als je echt weten wilt wat je het beste kunt doen, dan moet je naar je locale audio-boer en daar gaan luisteren, vertel wel even welke speakers je hebt, dan kunnen ze je aangeven welke merken welke klanken geven op je speakers.

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Jag
  • Laatst online: 11:18

Jag

Je hebt een vrij lastige kamer voor speakerplaatsing. Als je weinig absorberende materialen hebt, zou ik ervoor zorgen dat je speakers zo neerzet dat je er dicht bij kan zetten. Wat je ook kan proberen is de speakes zo ver naar binnen draaien dat het midhoog niet tegen de zijmuren aan komt. Zo voorkom je early reflections die nadelig zijn voor de plaatsing van het geluid.
Als je te ver van de speakers af gaat zitten, en zeker in de buurt van muren of plafonds wordt het ook een soepzooi. Dit zijn dus wel dingen om op te letten.
Verder kan je het laag aanpassen door ze meer of minder in een hoek te plaatsen. Speakers zijn niet ontwerpen om wel of niet dicht bij een muur te staan, wel is het zo dat de ene speaker het meer nodig heeft dan een ander. Door teveel in een hoek te plaatsen kan het bonkerig klinken, maar zoiets moet je dus gewoon uitproberen.
Vergeet ook niet met de luisterplaats te verschuiven, dat is net zo belangrijk als het schuiven met speakers.

• hervaz
Op donderdag 10 januari 2002 16:15 schreef FFF het volgende:

[..]

euh wat kosten die voor/eind? dat geniet ook mijn voorkeur, maar jah, een student zonder werk, lol, dus dan moet ik nog 6 jaar sparen :D

Heb je mijn Quadrals weleens gehoord (ook op die combi)

verder vraag ik me af, of je net als bij de NAD 370, bij de 350 ook nog een eind versterker aan kunt hangen?
Die pre kost 400 € en de eindbak gaat eruit dus je zal moeten zoeken, de zelfde in de nieuwe serie de 1080 kost 1600 €, dat was mij persoonlijk ook te veel geld destijds, dus heb een 1070 gekocht a 900 €

Verder zitten er op de c350 pre outs ja...

• Martinus
  • Laatst online: 10:33
gave speakers(zijn erg mooi) kosten die? Zijn ze ook goed?

no comment

• FFF
Op vrijdag 11 januari 2002 13:15 schreef Martinus het volgende:
gave speakers(zijn erg mooi) kosten die? Zijn ze ook goed?
Euh, ze zijn idd erg mooi afgewerkt, en ik vindt ze er ook prachtig uit zien, ik vindt dat deze speakers behoorlijk goed presteren, alleen in mijn kamer komen ze lang niet volledig tot hun recht.

De adviesprijs is 1000,- p/st, maar voor 1600/1800,- per paar zou je ze wel mee moeten kunnen krijgen.
Pagina: 1