Toon posts:

Deadlines

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He medewebdesigners/grafici,

Ik zou jullie graag wat willen vragen. Hoe gaan jullie met deadlines om?
Bijvoorbeeld als je in een korte tijd iets moois moet maken, maar je hebt zo weinig tijd. Hoe voel je je dan? En wat voor acties neem je?

Iedereen die zijn mening wil delen, heel graag. :)

-----

Ik heb best wel moeite met sommige deadlines. Ik word dan meestal gestresst, en loop ik heen en weer. :'(

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

doordat ik eerst een paar jaar als grafiker gewerkt heb, ben ik gewend geraakt aan flinke deadlines, enerzijds zijn die een stuk zwaarder in de grafische industrie ("je hebt twee uur om een full spread kranteadvertentie op te zetten in zwart+steunkleur") tegenover de webdesign wereld (3 dagen voor een site is dan niks).

maar een voordeel is wel dat binnen de grafische wereld de workflow hierin is ingesteld, verder is het zo dat de deadlines vaak een technische oorzaak hebben ('om zo laat moet alles bij de drukker liggen') terwijl in de webdesign-wereld dit vaak lukraak geprikt wordt ("overmorgen om drie uur komt de klant langs, dan moet de site af zijn, o ja teksten zijn er nog niet , die worden later aangeleverd")

zorg bij werken tegen een deadline dat je een paar belangrijke regels aanhoud;
- inventarisatie, controleer of al het benodigde materiaal aanwezig is, ontbreekt er iets, grijp meteen in en laat dat halen
- geen experimenteer-werk, haal geen fratsen uit met dingen uithalen waarvan je het resultaat niet van tevoren kunt inschatten
- opbouw in je werkzaamheden, zorg dat je lastige klusjes eerst doet, en probeer telkens zaken af te ronden, maak gebruik van een checklist, waar je items van kunt afstrepen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Wat RM-rf zei...en:
- Als je over je deadline heen dreigt te gaan, communiceer dat dan ruim van tevoren naar je opdrachtgever. (bel niet een half uur voor de deadline op: "Oh, en wat die site betreft...kan dat ook na het weekend?")

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Ik studeer dan nog, maar bij projecten ben ik het vaak genoeg tegengekomen.

Als de deadlines beginnen te drijgen is het meestal redden wat er te redden valt. Dat is dan meestal proberen alles werkend te krijgen, als een klant iets ziet werken krijg je eerder wat extra tijd dan wanneer het totaal niet werkt.

Verder vind ik de punten van RM-rf uitstekend...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 10 januari 2002 14:00 schreef RM-rf het volgende:
doordat ik eerst een paar jaar als grafiker gewerkt heb, ben ik gewend geraakt aan flinke deadlines, enerzijds zijn die een stuk zwaarder in de grafische industrie ("je hebt twee uur om een full spread kranteadvertentie op te zetten in zwart+steunkleur") tegenover de webdesign wereld (3 dagen voor een site is dan niks).
Hoewel dit van persoon tot persoon verschilt wil ik hier toch mijn kanttekening bij plaatsen. Bij het ene bedrijf zit je vaak met hele strakke deadlines, of dit nu webgericht of printgericht is terwijl bij het andere dit vaak wat minder is. Zo heb ik al een paar keer moeten zwetenhier, bijv. als er een webcast moest komen van een persconferentie waar we dan 1 uur vantevoren werden opgebeld. Dat is natuurlijk ook omdat ik bij een omroep werk waar zulke dingen vaak op het laatst worden geregeld. Ik kom niet uit de grafische industrie, kan je niks vertellen over steunkleuren, rasters en Pantone kleuren, maar ik betwijfel of de deadlines zwaarder zijn. Dat is niet afhankelijk van welke industrie je in werkt.

Voor de topicstarter. Deadlines zijn deadly...zweten zweten en roeien met de riemen die je hebt. Tot diep in de nacht werken, om het af proberen te krijgen. Als je je deadline niet haalt, dan is het nog tot diep in de nacht werken, alleen maar om de geleden schade zo snel mogelijk in te halen. Deadlines kunnen verzet worden, communicatie en terugkoppeling naar de klant zijn essentieel. Thnx god dat ik geen projectmanager ben.

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Sluit me helemaal aan bij Rm-rf, maar zit dan ook in het grafische. Voor mij een nadeel want ze denken dat een site ook gewoon een FC-adv is. Langzamerhand ram ik dat er uit.

Oh,when?: Deadlines binnen grafische industrie zijn naar mijn idee zeker zwaarder dan die in de web-bussiness. Je hebt te maken met dat wanneer er deadlines niet gehaald worden er meteen bakken geld over de balk gaan, pers-stilstand, krant niet halen, nieuwe plaatsingskosten e.d. Verder heb je in de grafische buss. nogal met veel factoren te maken waardoor je mogelijkerwijs een deadline niet kan halen. Klanten die pas wakkerworden bij laatste proefje, lithografen met 'machinepech'.

Wat dat betreft kan ik me geen beroepen indenken die wat deadlines betreft slopender zijn, behalve het ziekenhuis. Ook de reden waarom het vak veel dropouts kent. Bedoel ik niet zozeer mensen die achter een drukpers staan, maar meer de mensen met de klant-contacten en bv studiowerk.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 13:42 schreef Cool_Duck het volgende:
He medewebdesigners/grafici,

Ik zou jullie graag wat willen vragen. Hoe gaan jullie met deadlines om?
Bijvoorbeeld als je in een korte tijd iets moois moet maken, maar je hebt zo weinig tijd. Hoe voel je je dan? En wat voor acties neem je?

Iedereen die zijn mening wil delen, heel graag. :)

-----

Ik heb best wel moeite met sommige deadlines. Ik word dan meestal gestresst, en loop ik heen en weer. :'(
Voorbereiding is alles, ik ga terwijl ik de wensen hoor van een klant al na wat mogelijk is en speel daar een beetje op in.

Als ik bijvoorbeeld een tijd terug nog ergens leuks mee heb lopen pielen laat ik dat ook zien en mocht 'ie dat willen dan is dat mooi mee genomen.

Maar met name voorbereiding, dat is echt je halve werk, niet zomaar als een wilde aan de slag gaan en ruim de tijd nemen voor het modelen. Ook niet meteen het achterste van je tong laten zien eerst wat simpele voorbeelden aan een klant laten zien en ze niet meteen de halve wereld beloven want alles dat je belooft willen ze en kan weer een breekpunt zijn voor een modificatie. (Dat ze het anders willen.)

Je kan God weet niet wat maken voor een klant en dan komt het er uiteindelijk toch weer op neer dat zijn eigen logo toch wel het beste en herkenbaarste is voor de klant. |:( Tuin daar in je enthousiasme niet in is mijn tip. Wil hij een logootje in fel oranje met een draadmanneke dat ervoor springt ga dan geen tweede lara croft modelen want dat heeft toch geen zin.

:P Dat zijn zo'n beetje mijn beste tips.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Simpel, ontspannen en door blijven werken.

Ohja als het echt strak is gewoon het werk opdelen in drie groepen

A) Wat perse nodig is
B) Leuke features
C) Een mens mag toch dromen?

A krijg de klant sowieso. 25% van B is ook wel minimaal. 75% van B en C zijn, tja als er geen tijd voor is, dan niet.

|{ brrr }] |

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

Pelle

🚴‍♂️

De deadlines waar ik mee te maken heb zijn ofwel door onszelf (contractuele verplichtingen) ofwel door de klant gesteld.

Het eerste geval komt vrijwel nooit voor; in onze offertes nemen we een clausule op waarin staat dat de site zo-en-zo-lang na ontvangst van de aan te leveren materialen af is. Dat stelt je in staat om goed te plannen. Soms zit je helaas wel met die deadline, omdat er een andere spoedklus tussendoor komt.

Dat is dus de 2e soort, de door-de-klant-gestelde deadline. Onderstaande scenario's zal niet iedereen onbekend zijn:

Klant: "Hoi, euhm ja wij kregen de kans om volgende week een Ster-spotje uit te zenden, en daarin noemen wij onze URL maar er staat daar nog helemaal niks. Kunnen jullie voor volgende week maandag iets fixen?"

Klant: "Ja we hebben er net een mailing en een persbericht uitgestuurd, en ook het magazine is de deur al uit en daar staat dat je je in kan schrijven op onze site, maar dat kan niet dus dat moeten jullie even maken."

Als er genoeg ruimte is gaan we wel in op dit soort dingen; het kost ze alleen wel een stuk meer geld, zeker omdat er dan ook andere planningen in de problemen zouden kunnen komen.
In zo'n geval dus goed bedenken wat je kunt maken en wat niet, en goed in je achterhoofd houden dat wanneer je die deadline niet haalt, je serieus grote problemen hebt.

Als ik zelf een deadline moet halen, dan ga ik daar niet echt onwijs van over de zeik ofzo.. ik werk niet harder als normaal en ga ook niet zitten stressen, want dat zuigt. Het enige vervelende is dat je soms nog wel eens dingen over het hoofd ziet bij het testen ofzo, maar gelukkig wordt daar door de klant vaak wel begrip voor getoond.
Pagina: 1