Als ik een primary key van twee kolommen (A en
heb, kan de bijbehorende index dan ook gebruikt worden als index voor alleen kolom A?
Mooie subject titel.
Nee. Gewoon een extra index bij maken indien nodig.
Nee. Gewoon een extra index bij maken indien nodig.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Hmm, dat is al de tweede keer dat ik de titel half vergeet.
Maar waarom kan die index op twee kolommen niet ook voor een van die kolommen gebruikt worden?
Maar waarom kan die index op twee kolommen niet ook voor een van die kolommen gebruikt worden?
Omdat hij de combinatie indexeert.Op donderdag 10 januari 2002 12:17 schreef OlafvdSpek het volgende:
Back In Black!
kan iemand dit misschien even toelichten want na 2x lezen zie ik nu nog steeds dit voor me:Op donderdag 10 januari 2002 12:02 schreef OlafvdSpek het volgende:
Als ik een primary key van twee kolommen (A enheb, kan de bijbehorende index dan ook gebruikt worden als index voor alleen kolom A?
1 tabel met minimaal 2 kolommen (A en B [ .. ]) en zowel A als B zijn de primary key
- kan dat ? .. 2 prim.keys in 1 table ?
Combinatie van A en B zijn de PKOp donderdag 10 januari 2002 12:37 schreef Grum_ het volgende:
[..]
kan iemand dit misschien even toelichten want na 2x lezen zie ik nu nog steeds dit voor me:
1 tabel met minimaal 2 kolommen (A en B [ .. ]) en zowel A als B zijn de primary key
Nee, maar een primary key per tabel (de andere kan je definieren als unqiue) echter kan de primary key wel bestaan uit meerdere kolommen.- kan dat ? .. 2 prim.keys in 1 table ?
Back In Black!
ja hoor dat kan prima. (index op 2 kolommen wil trouwens niet per definitie zeggen dat dat 2 prim. keys zijn)Op donderdag 10 januari 2002 12:37 schreef Grum_ het volgende:
kan iemand dit misschien even toelichten want na 2x lezen zie ik nu nog steeds dit voor me:
1 tabel met minimaal 2 kolommen (A en B [ .. ]) en zowel A als B zijn de primary key![]()
- kan dat ? .. 2 prim.keys in 1 table ?
(edit: wakker. 2 x prim. key niet, maar uh "samengestelde prim. key" of zoiets kan wel.. MSSQL keurt het iig goed
Exact expert nodig?
De combinatie is geindexeerd, ok. Maar dat is toch vergelijkbaar met sorteren op twee kolommen? Je sorteert eerst op bijvoorbeeld A, en waar twee elementen van A hetzelfde zijn sorteer je op B. Dan sorteer je op de combinatie. Een index is toch vergelijkbaar?
En in die gesorteerde lijst kun je snel zoeken op A, alhoewel hij op (A,
gesorteerd is.
Als ik met explain select kijk, lijkt hij toch die index te kunnen gebruiken hoor.
En in die gesorteerde lijst kun je snel zoeken op A, alhoewel hij op (A,
Als ik met explain select kijk, lijkt hij toch die index te kunnen gebruiken hoor.
Pagina: 1